Welk spel verdient een Nederlandstalige uitgave?

Heb je een leuk onderwerp over spellen wat nergens lijkt te passen?
Hier kun je het kwijt.

Moderators: Standaard moderators, Ereleden, Website beheerders

Johanna
Caballero

Re: Welk spel verdient een Nederlandstalige uitgave?

Bericht door Johanna »

WTULTC schreef: Bunny Kingdom sta ik ook van te kijken. Asmode heeft deze wel vaak als demo neergelegd op beurzen en meestal was het publiek wel enthousiast, maar of er een grote vraag naar is zou ik niet weten. Het spel bestaat al een aantal jaren namelijk. Maar goed King of Tokyo (ook van Garfield) is wel in het Nederlands verschenen en zelfs de second editie ook, dus wie weet.

Persoonlijk ben ik blij dat Everdell in het Nederlands is verschenen al heb ik hem zelf niet. Goede zet geweest van White Goblin.
Ik blijf er ook op hopen...
WTULTC
Elfenkoning

Bericht door WTULTC »

Wellicht kun je enige druk op de uitgever uitoefenen als je het allemaal aan hen gaat vragen.
Voor de uitbreiding van Just One heb ik het gevraagd een paar maanden geleden. Helaas kreeg ik terug dat ze voorlopig niet van plan zijn deze in het Nederlands uit te gaan brengen, dus ik heb maar een post geplaatst op bgg en ik was daarin niet degene wat er zijn ook mensen die hopen op een Engelse uitgave (die is er dus ook nog niet, alleen een Duitse).

Maar neem bijv. de familie BGG-lijst daar staan in de top 10 gewoon 2 spellen die nog niet in het Nederlands uit zijn gekomen. Namelijk Clank! en The Isle of Cats. Is dit dan niet vreemd?
Je zou toch verwachten dat Nederlandse uitgevers naar die lijsten op BGG kijken en daar wellicht hun strategie over wat ze in het Nederlands willen uitbrengen (welke licenties ze willen kopen) daarop aanpassen.
Afbeelding
Erwin
Nieuwsreporter
Persoonlijke Ondertitel: ..........
Zichtbare ondertitel: Persoonlijk

Bericht door Erwin »

WTULTC schreef: Maar neem bijv. de familie BGG-lijst daar staan in de top 10 gewoon 2 spellen die nog niet in het Nederlands uit zijn gekomen. Namelijk Clank! en The Isle of Cats. Is dit dan niet vreemd?
Je zou toch verwachten dat Nederlandse uitgevers naar die lijsten op BGG kijken en daar wellicht hun strategie over wat ze in het Nederlands willen uitbrengen (welke licenties ze willen kopen) daarop aanpassen.
Ik verwacht dat ze hun strategie eerder baseren op commerciële overwegingen.

Een spel als Clank lijkt mij bijvoorbeeld kansloos. Iets voor een te kleine doelgroep. Liefhebbers hebben al lang toegehapt bij de Engelse versie.

The Isle of Cats zal door een commerciële bril vermoedelijk een overgeproduceerd en te duur legspel met een rare setting lijken, en daarom wellicht niet zo interessant.
mazinho
Gouverneur
Persoonlijke Ondertitel: Completionist

Bericht door mazinho »

Glory to Rome Black Box editie!
Instagram @movetherobber
Benieuwd naar wat ik recent speelde?
Afbeelding
Mars61
Joker

Bericht door Mars61 »

Ik zou zonder enige aarzeling voor Root kiezen. Ik snap echt niet waarom geen enkele Nederlandstalige uitgever het aandurft om dit spel op de markt te brengen. Het is een geweldige hit met inmiddels vele uitbreidingen die eigenlijk allemaal deugen. Ik ben voor! Wie stemt er met me mee.

Gr. Marcel
wolvers
Professor Pimpel

Bericht door wolvers »

Black fleet.
Pura Vida
Kardinaal

Bericht door Pura Vida »

Ik zou het leuk vinden als Ares Expedition door een NL uitgever wordt opgepikt. Terraforming Mars meets Race for the galaxy. Lijkt me best leuk maar heb geen zin in de kickstarter en wacht wel op de retail.
En over Red Rising blijf ik hoopvol. En nu gaat er geheid iemand reageren dat dat echt niet gaat gebeuren.
Afbeelding
Dagmar
Geheim Genootschap

Bericht door Dagmar »

Het is een oudje, maar nog steeds een leuk spel en met een behoorlijk Hollands thema: Flowerpower! Voor wie het niet kent: dit is een tweepersoons spel waarbij je tegels met daarop twee bloemen uit een zak trekt en die in jouw tuin plant. Je probeert daarmee zo groot mogelijke velden met dezelfde bloemen te krijgen. Simpele regels en het ziet er altijd leuk uit om zo'n bloementuin te zien ontstaan op je spelersbordje.

Zou bijvoorbeeld ook prima aangepast kunnen worden als souvenir spel voor de Keukenhof, de andere botanische tuinen of als Tulips from Amsterdam.
lies
Party Animal
Persoonlijke Ondertitel: Amsterdice

Bericht door lies »

Wat mij opvalt is dat geen enkele uitgever zich nog heeft gewaagd aan Space Base. Zo toegankelijk en veeeeeel beter dan Machi Koro.....

Ook Werewords blijft voor mij een raadsel....Zou zo veel toevoegen. Je kunt in de app wel wat Nederlandse lijsten invoeren maar dat is toch wat beperkt.

Red Cathedral zou een leuke zijn voor de Nederlandse markt omdat hij nu wat lastig te verkrijgen is en het een leuk spel is.
Rubik
Caballero
Persoonlijke Ondertitel: Spelmagazijn.com

Bericht door Rubik »

Herd Mentality, maar dan in een Just One uitvoering met plastic schrijfbordjes.
Eis-T
Grote Dienaar

Bericht door Eis-T »

Een spel waarvan ik denk dat het 't wel eens goed kan gaan doen op de nederlandse markt is Four Gardens. Waarom?
- toegankelijk thema
- niet te zwaar qua complexiteit
- hoge toy-factor met die pagode, echt een mooie productie.
- Het spel zelf is taalonafhankelijk, dus alleen de handleiding hoeft vertaald te worden
- kleine, sympathieke aziatische uitgever die duidelijk op zoek is naar liscencing partners (ten minste, ik vermoed sterk dat het filmpje hieronder dat als hoofddoel heeft)
- had ik al gezegd dat het er tof uitziet?

Ik vind dit trouwens een briljante manier om je spel te presenteren. het past 110% bij de zen-ervaring van t spel zelf.

Afbeelding
Een regionale bordspelagenda, blogs en meer: WageningenBoardGamers
Edwin84
Elfenkoning

Bericht door Edwin84 »

Weet niet of die al eerder is genoemd maar een Mice en Mystics of Stuffed Fables.

Leuke kennismaking met Rpgs voor kinderen als de tekst ook in het Nederlands kan zijn
helena
Caballero
Persoonlijke Ondertitel: kooiker

Bericht door helena »

Eis-T schreef: Een spel waarvan ik denk dat het 't wel eens goed kan gaan doen op de nederlandse markt is Four Gardens. Waarom?
- toegankelijk thema
- niet te zwaar qua complexiteit
- hoge toy-factor met die pagode, echt een mooie productie.
- Het spel zelf is taalonafhankelijk, dus alleen de handleiding hoeft vertaald te worden
- kleine, sympathieke aziatische uitgever die duidelijk op zoek is naar liscencing partners (ten minste, ik vermoed sterk dat het filmpje hieronder dat als hoofddoel heeft)
- had ik al gezegd dat het er tof uitziet?

Ik vind dit trouwens een briljante manier om je spel te presenteren. het past 110% bij de zen-ervaring van t spel zelf.

+1 :)
dirk
Elfenkoning
Persoonlijke Ondertitel: Spelhamels Beerse

Bericht door dirk »

wolvers schreef: Black fleet.
Dit vind ik persoonlijk dus ook onbegrijpelijk dat dit nog niet vertaald is.
Een perfect familiespel voor met kleinere kinderen (vanaf 8j) te kunnen spelen, helaas staat er zeer veel tekst op alle kaarten zodat een basiskennis Engels vereist is om dit te kunnen.
Elke 1ste zaterdag en 3de vrijdag van de maand: spelavond in Woonzorgcentrum Heiberg in Beerse! Gratis toegang voor iedereen!
Johanna
Caballero

Bericht door Johanna »

Ik hoop heel erg dat The Red Cathedral in het Nederlands uitkomt. Ik heb er mee in mijn handen gestaan om aan te schaffen, maar toch niet gedaan, omdat NL spelregels ontbreken en ook niet op internet te vinden zijn.