Darkman, zorg inderdaad dat je het speelt op het SPSP of een Ducosim beurs. Een RPG leren door het boek te lezen is onbegonnen werk. Je moet het leren door te spelen. De regels kan je later nog wel eens opzoeken. Er wordt genoeg gedaan voor rpg's!darkman schreef:Heb ooit eens op het spellenspektakel de drie basisboeken van D&D aangeschaft, 3,5 edition. Ben gaan lezen in het players handbook en ben ergens bij pagina 150 blijven steken. Verder heb ik me heel veel verdiept in de regels achter het computerspel Baldurs Gate dus weet een beetje hoe het werkt al was dat natuurlijk second edition rules.
Probleem is nu alleen nog het spelen. Wordt er ook iets van AD&D gedemo-t op het spellenspektakel, zodat ik eindelijk eens van de sfeer kan proeven van een AD&D sessie? Probleem is wel dat ikzelf aan het demo-en ben dus moet even kijken hoe dat allemaal tussendoor kan. Daarom het volgende idee:
Misschien een idee om voor degene die daar interesse in hebben om in Holiday Inn nog een RPG sessie (van welke RPG dan ook) te houden? Zelf heb ik dus niet de ervaring om de DM te vertegenwoordigen, hopelijk iemand anders wel.
Beste RPG
Moderators: Standaard moderators, Website beheerders, Ereleden
Forumregels
Op zoek naar spelers? Zie aparte rubriek onder spelers gezocht.
Op zoek naar spelers? Zie aparte rubriek onder spelers gezocht.
-
De Struikrover
- Hazelnoot Ridder
Re: D&D
"Alweer een zeven?! " Daar is ie weer... de struikrover slaat toe!
-
Laurens
- Joker
De beste RPG: Dat is duidelijk "Might and Magic VII"
Of worden hier bordspellen ed bedoeld:P?
Dan ga ik denk ik voor "Anera's Arena" een zeer simpele doch vermakelijke en snel te spelen, snel op te zetten en snel te snappen RPGtje, ik heb het nu echt enorm vaak met vrienden gespeeld, maar ik vind het nog steeds een geweldig spel, omdat het vooral om de personen gaat waarmee je speelt.
Of worden hier bordspellen ed bedoeld:P?
Dan ga ik denk ik voor "Anera's Arena" een zeer simpele doch vermakelijke en snel te spelen, snel op te zetten en snel te snappen RPGtje, ik heb het nu echt enorm vaak met vrienden gespeeld, maar ik vind het nog steeds een geweldig spel, omdat het vooral om de personen gaat waarmee je speelt.
In every life there is some trouble,
but when you worry you make it double
but when you worry you make it double
-
Saintdarkness
- PIONier
Mijn favoriet blijft nog steeds D&D en eerlijk gezegt weet ik niet wat voor versie ik speel. Ik ben zelf tegenwoordig DM en ik speel absoluut freestyle. Ik gebruik wel de D&D boeken van versie 3.5 als leidraad.
Ik wil binnenkort eventueel ook mogelijkheden gaan creeeren om Mutants & Masterminds characters in D&D settingen weg te kunnen zetten naast D&D characters, zonder dat dat problemen op gaat leveren ivm powertrippen enzo.
Ik snap dat gezeur eigenlijk niet over al die verschillende vormen van RPG's. In principe hoeft het niets uit te maken welke variant je speelt. Als je een goede DM (of hoe het dan ook mag heten in de desbetreffende variant) heb, dan geeft de dobbelsteen, of kaart of wat je dan ook gebruikt, alleen maar een doorslag op een beslissing van de DM in het geval dat er sprake zal zijn van kans (toeval of geluk of hoe je het ook wil noemen). Het speelplezier zit hem dan ook in het rollenspel en niet in hoe je kans wordt bepaald.
Tenminste, zo denk ik erover.
Ik wil binnenkort eventueel ook mogelijkheden gaan creeeren om Mutants & Masterminds characters in D&D settingen weg te kunnen zetten naast D&D characters, zonder dat dat problemen op gaat leveren ivm powertrippen enzo.
Ik snap dat gezeur eigenlijk niet over al die verschillende vormen van RPG's. In principe hoeft het niets uit te maken welke variant je speelt. Als je een goede DM (of hoe het dan ook mag heten in de desbetreffende variant) heb, dan geeft de dobbelsteen, of kaart of wat je dan ook gebruikt, alleen maar een doorslag op een beslissing van de DM in het geval dat er sprake zal zijn van kans (toeval of geluk of hoe je het ook wil noemen). Het speelplezier zit hem dan ook in het rollenspel en niet in hoe je kans wordt bepaald.
Tenminste, zo denk ik erover.
doodgaan is wel het laatste wat ik doe!
-
Thorn
- Joker
-
Gurth
- Sojaboon
Ik kan niet voor anderen spreken, maar voor mij is het punt is nou net dat dat kanselement per spel verschilt. In D&D liggen kansen heel anders dan in Shadowrun, wat dus betekent dat je niet overal van hetzelfde uit kunt gaan.Saintdarkness schreef:Als je een goede DM (of hoe het dan ook mag heten in de desbetreffende variant) heb, dan geeft de dobbelsteen, of kaart of wat je dan ook gebruikt, alleen maar een doorslag op een beslissing van de DM in het geval dat er sprake zal zijn van kans
Simpel voorbeeld: ik wil dat m'n karakter een bakstenen muur van vijf meter hoog beklimt; hier is dus een kanselement, want misschien valt hij wel en breekt hij z'n nek of zo. (Ik laat trouwens de klimsnelheid hier even buiten beschouwing, het gaat me alleen om de kans dat het lukt.)
- In D&D heb ik b.v. Climb+Strength in totaal op +5 (wat ik wel redelijk vind voor een beginnend karakter) en moet ik 25 gooien om te slagen omdat het een bakstenen muur is. Ik moet dus een natuurlijke 20 gooien, en m'n kans is dan eenvoudigweg 1-op-20 — met andere woorden, als ik elke beurt probeer te klimmen, zal het gemiddeld 20 beurten (2 minuten) duren voordat ik boven ben, maar de kans is er dat het de eerste beurt (na 6 seconden) al lukt. Of ik kan "20 nemen" en er daardoor automatisch 20 beurten over doen zonder te hoeven gooien.
- In Shadowrun heb ik ook Climbing+Strength op 5 dobbelstenen (ook weer redelijk maar niet echt goed), maar verlies ik er 2 vanwege de moeilijkheid van de muur. Ik heb 7 successen nodig om bovenaan te komen (vanwege de hoogte van de muur) en mag één keer per beurt gooien. Elke dobbelsteen die 5 of 6 gooit, is een succes, dus met m'n 3 dobbelstenen zal ik gemiddeld één succes per beurt hebben, en dus in gemiddeld 7 beurten (21 seconden) boven komen. De minimumtijd is echter 3 beurten (9 seconden) want ik kà n niet meer dan 3 successen per beurt hebben.
In het geval je kans helemaal uit wilt schakelen en alles van de GM af wil laten hangen, kun je misschien beter iets als Amber spelen, denk ik, dan een spel dat dobbelstenen of een ander kansmechanisme gebruikt. Heel misschien zou Over The Edge met het alternatieve systeem uit Weather The Cuckoo Likes nog kunnen*.
En dan hebben we het nog niet over dat het voor veel mensen uitmaakt hoe de regels aanvoelen: sommige spelregels werken gewoon niet zo "lekker" als andere. Maar dit is ook redelijk subjectief, want ikzelf bijvoorbeeld houd niet zo van d20, terwijl anderen in deze thread daar nou juist de voorkeur aan geven. Mij hoor je niet zeggen dat ze ongelijk hebben, of dat ik dat wel heb
* Dit komt neer op woorden uitknippen uit kranten en zo, en dan in een potje stoppen en er een paar willekeurig trekken om het resultaat van acties te bepalen.
[b]Keep your laser handy.[/b]
[url=http://www.xs4all.nl/~gurth/rpginfo/]Aan vervanging toezijnde rollenspelleninfo.[/url]
[url=http://www.xs4all.nl/~gurth/rpginfo/]Aan vervanging toezijnde rollenspelleninfo.[/url]
-
Bite
- PIONier
RPG is voor mij een role-playing game en niet een computerspel (waar je natuurlijk wel RPG stijl spellen in hebt)
En dan blijft het voor mij toch ons eigen ontwikkelde spelsysteem en wereld Dark Dungeon.
Wij hebben spelers en masters in verschillende delen van het land (en zelfs in meerdere landen in de wereld
)
Mocht je interesse hebben, dan vind je hier gratis een downloadbare versie van de regels:
http://www.darkdungeon.ws
Gamemaster Bite, Dark Dungeon Amsterdam
En dan blijft het voor mij toch ons eigen ontwikkelde spelsysteem en wereld Dark Dungeon.
Wij hebben spelers en masters in verschillende delen van het land (en zelfs in meerdere landen in de wereld
Mocht je interesse hebben, dan vind je hier gratis een downloadbare versie van de regels:
http://www.darkdungeon.ws
Gamemaster Bite, Dark Dungeon Amsterdam
-
powertieke
- Joker
Ik vind WarhammerFantasyRolePlay best een fijn systeem, vooral de critical hit tabel in de eerste versie (Uiterst gedetailleerd omschreven wat er met het slachtoffer gebeurt). Het probleem is alleen dat mijn spelers altijd de neiging hebben om alles tot de grond plat te branden: van de vriendelijke taveerne, een willekeurig bos, een kasteel tot niet oplettende medespelers.
Combat systeem is heel goed uitgewerkt, maar heeft dus ook het probleem dat de sessies met veel aktie dan ook heel erg lang duren (3-5 uur).
Nieuwe World of Darkness is wel gaaf (makkelijk te spelen, genoeg diepgang), maar ik heb een beetje het gevoel dat nogal wat vampire spelers de weg een beetje kwijt zijn (Of ik speel het niet met genoeg overgave, dat kan natuurlijk ook).
Combat systeem is heel goed uitgewerkt, maar heeft dus ook het probleem dat de sessies met veel aktie dan ook heel erg lang duren (3-5 uur).
Nieuwe World of Darkness is wel gaaf (makkelijk te spelen, genoeg diepgang), maar ik heb een beetje het gevoel dat nogal wat vampire spelers de weg een beetje kwijt zijn (Of ik speel het niet met genoeg overgave, dat kan natuurlijk ook).
Typische eerste ronde koehandel :
Speler 1 : "Een ki-"
Speler 2 : "HONDERD!!"
bij ons dan...
Speler 1 : "Een ki-"
Speler 2 : "HONDERD!!"
bij ons dan...
-
Gurth
- Sojaboon
Klinkt als een onvolwassen-spelersprobleempowertieke schreef:Het probleem is alleen dat mijn spelers altijd de neiging hebben om alles tot de grond plat te branden: van de vriendelijke taveerne, een willekeurig bos, een kasteel tot niet oplettende medespelers.
Ik ben bezig een Deadlands-campagne op te zetten in een net-niet-lokale spellenzaak, en zo'n beetje het enige dat één van de spelers lijkt te willen doen, is mensen de hersens in te slaan met een steen — dat is wat hij zei: "Kan ik in dit spel ook mensen hun hersens inslaan met een steen?" en hij bleef daar nog meerdere keren op terugkomen tijdens het maken van z'n karakter. Van mij mag hij, maar als hij denkt dat hij dit ongestraft kan doen, dan weet ik nu al dat de lokale marshall daar nog wel wat over te zeggen heeft. Iets met een touw met een lus aan het eind, denk ik …
Moet je eens een keer Shadowrun spelen …powertieke schreef:Combat systeem is heel goed uitgewerkt, maar heeft dus ook het probleem dat de sessies met veel aktie dan ook heel erg lang duren (3-5 uur).
[b]Keep your laser handy.[/b]