Top-100 van de Lage Landen 2021 - tel mee af naar #1

De jury selecteerde de volgende kwaliteitsvolle spellen voor u

Moderators: Standaard moderators, Ereleden, Website beheerders

Amethyst141
Regenmaker

Re: Top-100 van de Lage Landen 2021 - tel mee af naar #1

Bericht door Amethyst141 »

81-90
Gespeeld: 2 (Through the Ages en Regenwormen)
In bezit: 0 (Maar Through the Ages wel in langdurig bruikleen)
In Top 10: 0

71-80
Gespeeld: 3 (Het Dorp, Boonanza en Take5!)
In bezit: 2 (Het Dorp en Take5!)
In Top 10: 1 (Het Dorp)

Dit is een goede lijst voor mij! Twee favorieten, en verder nog veel spellen die ik graag een keer wil spelen. Vooral Targi staat hoog op mijn lijstje. Take5! had mijn top 10 misschien ook wel gehaald als ik had geweten dat hij weer terug zou komen, dat blijft een ontzettend leuk spel.

Totaal
Gespeeld: 6
In bezit: 2
In Top 10: 1
Afbeelding

Labels:
Alterno
Grote Dienaar
Persoonlijke Ondertitel: Beroepsouwehoer

Bericht door Alterno »

80 t/m 71

Gespeeld: Take 5, Century, Alhambra, Boonanza, Targi, Het dorp en Marco Polo II.
In bezit: Take 5, Alhambra, Boonanza, Targi en Marco Polo II.

Century en Het dorp eenmaal gespeeld: de eerste is een aardige Splendor-kloon, maar ook niet meer en de laatste blijft mij bij als een duffe workerplacement.

Boonanza en Take 5 speel ik alleen als ik elders op vakantie ben (iets met nageslacht dat dan niet kan/mag gamen ...) en dan is het altijd zeer vermakelijk.
Targi is een snoeihard tweepersoonsspel dat net twee rondjes te lang duurt voor wat het is. Alhambra komt hier te weinig op tafel: op de een of andere manier pakt of lokt het spel niet. Marco Polo II tenslotte is mijn ontdekking van dit jaar: leuk, spannend, uitdagend, veel keuzes en niet 'dwingend' (d.w.z. dat je een kant op gedwongen wordt: iets waar ik bij zijn oudere broer iets meer last van heb).
Nautilus
Regenmaker

Bericht door Nautilus »

Totaal
Gespeeld: 15
In bezit: 5
In Top 10: 1

80-71
Gespeeld: 4 (Century, Alhambra, Marco Polo, Imperial Settlers)
In bezit: 0
In Top 10: 0

Heb Trajan (1991, https://boardgamegeek.com/boardgame/741/trajan) wel meerdere malen gespeeld. Nooit de nieuwe(re) versie uitgeprobeerd.
Stoopie
Professor Pimpel

Bericht door Stoopie »

Nautilus schreef: Heb Trajan (1991, https://boardgamegeek.com/boardgame/741/trajan) wel meerdere malen gespeeld. Nooit de nieuwe(re) versie uitgeprobeerd.
Deze heeft niks te maken met de Trajan in de lijst. Die in de lijst is deze: https://boardgamegeek.com/boardgame/102680/trajan
Noviomagum
Geheim Genootschap
Persoonlijke Ondertitel: Standaard moderator

Bericht door Noviomagum »

Totaal
Gespeeld: 20
In bezit: 10
In Top 20: 2

80-71
Gespeeld: 8 (Take 5, Alhambra, Boonanza, Targi, Het Dorp, Marco Polo 2, Trajan, Imperial Settlers)
In bezit: 4 (Take 5, Boonanza, Het Dorp, Imperial Settlers)
In Top 20: 1 (Het Dorp)

90-81
Gespeeld: 5 (Taipan, Through the Ages, Kingdom Builder, Regenwormen, Caverna)
In bezit: 3 (Tai Pan, Through the Ages, Kingdom Builder)
In Top 20: 0

100-91
Gespeeld: 7 (Sint Petersburg, Eufraat en Tigris, Bloodrage, Twilight Struggle, Dwergen van Nidavelir, Caylus, Machi Koro,)
In bezit: 3 (St. Petersburg, Bloodrage, Caylus)
In Top 20: 1 (Bloodrage)
Afbeelding
WTULTC
Elfenkoning

Bericht door WTULTC »

Eindelijk 10 stuks waarvan ik bijna alles van heb gespeeld. Naar My City ben ik benieuwd. Targi heb ik afgelopen jaar zelf toegevoegd aan mijn collectie. Erg leuk spel en had bijna mijn top 20 gehaald.

Totaal:
Gespeeld: 16
In bezit: 9
Top 20: -

80-71:
Gespeeld: 8 (niet My Citiy en Marco Polo II)
In bezit: 4 (Take 5, Boonanza, Alhambra en Targi)

90-81:
Gespeeld: 5 (Tai pan, Kingdom Builder, Regenwormen, Roll for the Galaxy en Caverna)
In bezit: 3 (Tai pan, Kingdom Builder en Regenwormen)

100-91:
Gespeeld: 3 (St. Petersburg, Andor en Machi Koro)
In bezit: 2 (Andor en Machi Koro)
Afbeelding
Willy the Kid
Burgemeester

Bericht door Willy the Kid »

Totaal (100-71):

Gespeeld: 23
In Bezit: 7
In Top 20: 4

80-71:

Gespeeld: 9 (Take 5, Century, Alhambra, Boonanza, Targi, Het Dorp, Marco Polo II, Trajan, Imperial Settlers)
In Bezit: 4 (Alhambra, Boonanza, Het Dorp, Trajan)
In Top 20: 2 (Het Dorp, Trajan)

Zowaar een lijst waarvan ik bijna alles gespeeld heb. En daarnaast vind ik ook nog eens bijna alles leuk. Enkel Imperial Settlers kan mij niet bekoren. Zijn jongere broer 'Empires of the North' is vele malen beter en zie ik dan ook graag later deze lijst langskomen.

Voor mij zijn Het Dorp en Trajan echte toppers. Voor velen zullen ze wellicht zielloos zijn, maar met een spelsysteem dat dusdanig vernuftig in elkaar zit als bij deze twee, deert dan geenszins. Trajan is wat mij betreft Stefan Feld's beste spel. En Het Dorp fascineert mij iedere keer weer als ik het mag spelen.

Met het enige ongespeelde spel ben ik eerlijk gezegd niet heel erg bekend, maar Knizia stelt eigenlijk nooit teleur. Ik houd me dus aanbevolen om het eens te proberen.
Afbeelding
freeze
Stamhoofd

Bericht door freeze »

Totaal
Gespeeld: 8
In bezit: 4
In top 20: 2

100-91
Gespeeld: 2 (Chronicles of Crime, Machi Koro)
In bezit: -
In top 20: -

90-81
Gespeeld: 2 (Regenwormen, Caverna)
In bezit: 2 (Regenwormen, Mombasa)
In top 20: 1 (Regenwormen)

80-71
Gespeeld: 4 (Take 5, Century Spice Road, Alhambra, Boonanza)
In bezit: 2 (Take 5, Boonanza)
In top 20: 1 (Take 5)
mazinho
Gouverneur
Persoonlijke Ondertitel: Completionist
Zichtbare ondertitel: Persoonlijk

Top-100 van de Lage Landen 2021 - tel mee af naar #1

Bericht door mazinho »

Totaal:
Gespeeld: 21
In bezit: 24
Top 20: 3

80-71:
Gespeeld: 7 (Take 5!, Century, My City, Alhambra, Boonanza, Targi, Het Dorp)
In bezit: 9 (Take 5!, Century, My City, Alhambra, Boonanza, Targi, Het Dorp, Trajan, Imperial Settlers)
Top 20: 1 (Targi)

Targi is in het 2-speler-spel-segment gewoon een topper als je zoekt naar uitdaging. Het is wat mij betreft veel spel in een klein doosje en ik ben blij dat in Tweede Exloërmond besloten is het opnieuw uit te brengen in het Nederlands taalgebied. Aan My City heb ik heel veel plezier beleefd: het was voor mijn 70-jarige schoonvader de eerste legacy ervaring en we hebben het spel helemaal samen uitgespeeld. Leuk om te weten: als je My City met 2 speelt, kan je het makkelijk na een simpele reset doorgeven aan iemand anders die het ook met 2 spelers wil spelen (er is materiaal voor 4). Licht, eenvoudig en toch onderhoudend en spanned bij elke nieuwe enveloppe.

90-81:
Gespeeld: 7 (Taipan, Mombasa, Kingdom Builder, Regenwormen, Spirit Island, RFTG, Cartographers)
In bezit: 9 (Taipan, Mombasa, TTA, Kingdom Builder, Regenwormen, Spirit Island, RFTG, Cartographers, Caverna)
Top 20: 2

Ik zie zo nu en dan Roll For The Galaxy tweedehands aangeboden worden en dat verbaast me enorm! Als ik ooit zou moeten scheiden van het merendeel van mijn collectie, zou ik RFTG erin houden. Dat geldt ook voor Regenwormen. Wat een geniale en onverwoestbare allemansvriend is dat zeg. Knizia's Einzame Spitze wellicht? Vaak in de Kringloop meegepakt voor €0,50 en cadeau gedaan. TTA en Caverna blijven loeren naar me vanaf de plank waarop ze liggen. Wie weet krijg ik Peter Hein wel een keer aan tafel om Caverna te spelen. Wie schuift er dan nog meer aan?
100-91:
Gespeeld: 7 (Machi Koro, Caylus, Nidavellir, Andor, Eufraat & Tigris, Sint Petersburg)
In bezit: 6 (Andor, Targi, Regenwormen, Crusoe, Century)
Top 20: 0

Dat klassiekers beginnen te kelderen had ik al verwacht op basis van de lijstjes van mijn 5-koppige spellengroep. Hoe lang houd je een (zware) klassieker in je lijst en waarom is de vraag die ik me dit jaar stelde. Wie weet ben ik zelf wel in transite van een Top 20 aller tijden naar een Top 20 gespeeld dit jaar. 2020-2021 is daarin een merkwaardig jaar omdat ik bij 100% van mijn spellen speelde met mijn 70-jarige schoonvader die nog nooit van moderne spellen gehoord had. Om al dit jaar een inzending te doen met uitsluitend instapper, voelde nog niet goed.Caylus, SInt Petersburg, Eufraat en Tigris, ik zou ze spelen met juist méér speltijd dan voor 2020.

Nidavellir is écht een leuke nieuwe titel en ik ben benieuwd of WGG hem voor het Nederlands taalgebied ook gaat uitbreiden. Heb je het spel in de kast of wil je er meer van weten, kijk dan zeker even naar de special die op de site van WGG staat; er zit zelfs een print & play promokaart in. Machi Koro leg ik vanavond op tafel met mijn schoonvader; eigenlijk heel raar dat ik hem dat spel nog niet geleerd heb. Kattentetris laat ik even aan me voorbij gaan; ik heb de verwijzing wél doorgestuurd naar mijn moeder en 3 zusters (kattenvolk). Met Calico heb ik voorlopig voldoende poezenspul in de kast.
Laatst gewijzigd door mazinho op ma 10 mei 2021, 15:29, 2 keer totaal gewijzigd.
Instagram @movetherobber
Benieuwd naar wat ik recent speelde?
Afbeelding
WTULTC
Elfenkoning

Bericht door WTULTC »

@ mazinho... Je hebt wel Trajan en Imperial Settlers in bezit, maar dus nog nooit gespeeld? Dat is toch wel bijzonder. Beide heb ik een keer gespeeld. Trajan zou ik nog een keer willen spelen. Was een aardige puntenbrei maar wel leuk.
Afbeelding
mazinho
Gouverneur
Persoonlijke Ondertitel: Completionist

Bericht door mazinho »

WTULTC schreef: @ mazinho... Je hebt wel Trajan en Imperial Settlers in bezit, maar dus nog nooit gespeeld? Dat is toch wel bijzonder. Beide heb ik een keer gespeeld. Trajan zou ik nog een keer willen spelen. Was een aardige puntenbrei maar wel leuk.
Dat is volkomen juist!
Instagram @movetherobber
Benieuwd naar wat ik recent speelde?
Afbeelding
MikeBzonderpuntje
Caballero

Bericht door MikeBzonderpuntje »

Ah, aftellen is blijkbaar al even bezig. Tot nu toe nog geen spellen van mijn insturingen tegengekomen. Na deze lijst een paar jaar insturend te volgen verwacht ik er eerlijk gezegd ook niet heel veel terug te vinden in de lijst, mijn smaak wijkt blijkbaar teveel af van het gemiddelde.

100-91: 7 gespeeld en in bezit (gehad). Erg blij dat Caylus, St Petersburg en Eufraat en Tigris al tijden niet meer op mijn plank staan, ik zoek nog een nieuw baasje voor Andor.
Blood Rage, Twilight Struggle en zelfs Machi Koro mogen graag blijven, alledrie op een andere manier behoorlijk plezierig.
De 3 nieuwe door Covid nog niet tegengekomen, wil ze best proberen.

90-81: 8 gespeeld, 5 in bezit. Waarvan Mombasa wel weer mag verdwijnen. Heb ondertussen best wat Pfisters geprobeerd, maar vind ze toch te middelmatig plezierig, afgezien van wat korte fillers.
Through the Ages is top, en met dank aan de goede app veel vaker gespeeld (meer dan 20 potjes) dan de analoge versie (1x). Maar dit jaar vielen spellen die ik minder dan 3x "echt" speelde af van mijn lijst. Daarmee ook Barrage, wat ook een fijne breinbreker is. Van Spirit Island weet ik nog steeds niet of ik 'm wil houden.
Kingdom Builder en Regenwormen doe ik liever niet meer aan mee.
Cartographers en Taipan nooit gedaan, wil ik best proberen, maar geen prioriteit.

80-71: Voor mij echt geen enkel topspel bij dit tiental. Heb er 5 gespeeld en in bezit (gehad). Het dorp was wel aardig, maar na 5 potjes was ik er wel op uitgekeken. Het veel te solitaire Imperial Settlers was ik na 3 potjes al beu, net zoals dat slappe Splendor aftreksel Century wat na minder dan een jaar weer de deur uitgaat. Alleen klassieke niemendal fillers Take 5 en Bohnanza mogen in de collectie blijven vanwege korte speelduur, klein doosje en mogelijk pret met de juiste spelers.
De overige 5 door mij ongespeelde spellen boeien me eerlijk gezegd ook niet zo. Targi en Knizia's legacypoging zou ik best willen proberen, maar ik weiger bijv. al een tijd om me weer te ergeren aan de zoveelste themaloze Feld puntensoep. Heb meer dan genoeg spellen in huis om niet alles dat uitkomt te willen proberen.
Bart
Beheerder
Persoonlijke Ondertitel: Nou moe!

Bericht door Bart »

Afbeelding
MADG0BLIN
Stamhoofd

Bericht door MADG0BLIN »

Totaal:
Gespeeld: 22
In bezit: 11
Top 20: 1

61-70
Gespeeld: 8 (Takenoko, Robinson Crusoe, Memoir '44, Azul: Zomerpaviljoen, Dixit, Tapestry, Teotihuacan, Underwater Cities)
In bezit: 5 (Takenoko, Azul: Zomerpaviljoen, Dixit, Tapestry, Teotihuacan)
Top 20: 1 (Tapestry)

80-71
Gespeeld: 5 (Take5!, Century: de specerijenroute, boonanza, Targi, Imperial Settlers)
In Bezit: 2, (Century, de specerijenroute, boonanza)

90-81
Gespeeld: 5 (Mombasa, Kingdom Builder, Regenwormen, Roll for the Galaxy, Caverna)
In Bezit: 3 (Kingdom Builder, Regenwormen, Caverna)

100-91
Gespeeld: 4 (Blood Rage, Machi Koro, Chronicles of Chrime, Legenden van Andor)
In Bezit: 1 (Twilight Struggle)

Mooie lijst deze 61-70. Op 2 na allemaal gespeeld, en op Robinson Crusoe na speel ik ze allemaal nog regelmatig. Allemaal spellen waar ik plezier mee heb als ik ze speel.
Afbeelding
MikeBzonderpuntje
Caballero

Bericht door MikeBzonderpuntje »

70-61: 8 gespeeld, 5 in bezit. De ongespeelde Azul variant wil ik best proberen, partygame Just One heb ik volledig gemist.

Underwater Cities vind ik het beste spel uit dit rijtje, en Teotihuacan het minste. Dixit mag uit mijn collectie, doe mij maar Tajemnice Domostwo/Mysterium. Tapestry ben ik ook geen fan van, maar wellicht speel ik die nog wel met de herziene regels (of als alle andere spelers het perse willen spelen).

Leuk dat klassieker Tikal nog zo gewaardeerd wordt.

Aantal spellen in deze top 100 uit mijn lijst tot nu toe: 0.
(Voor 8 v/d 20 heb ik nog hoop op een plaatsje in de top 60)
Laatst gewijzigd door MikeBzonderpuntje op do 06 mei 2021, 09:15, 1 keer totaal gewijzigd.