Spellengek Top-100: tel mee af naar 1

De jury selecteerde de volgende kwaliteitsvolle spellen voor u

Moderators: Standaard moderators, Ereleden, Website beheerders

Peter Hein
Burgemeester
Persoonlijke Ondertitel: spellengek
Zichtbare ondertitel: Persoonlijk
Contacteer:

Re: Spellengek Top-100: tel mee af naar 1

Bericht door Peter Hein »

Alterno schreef: - Pandemic Legacy: Seizoen 1: het spel waarmee de 'legacy-ellende' (ik val in herhaling, sorry) begon. Ik heb op dit spellensegment al eerder lopen hakken, dus laat ik voor nu. Ik wil nog wel een reden toevoegen aan mijn aversie: de verplichting om met een vaste groep alle 'afleveringen' van de campagne te moeten spelen. Je bent dus afhankelijk van de beschikbaarheid en de motivatie van de groep waarmee je begonnen bent;
Dit is inderdaad een serieus bezwaar aan legacyspellen. Voor mij valt het in hetzelfde kamp als het nadeel van Tai Pan dat je het alleen met precies vier mensen kunt spelen, bij voorkeur ervaren spelers. Maar als dan aan die voorwaarde voldaan wordt, is het een fantastische ervaring die zich met weinig laat vergelijken. Die momenten koester ik.
Afbeelding

Labels:
WTULTC
Elfenkoning

Bericht door WTULTC »

Ik ben het met je eens wat betreft SCOUT. Dat is op dit moment een erg moeilijk spelletje om aan te komen. Is volgens mij ook uitverkocht en daarnaast is het niet van een Nederlandse uitgever, dus daardoor wellicht nog moeilijker aan te komen.
Ik hoop het toch ergens nu ik het heb gespeeld ergens binnenkort te kunnen aanschaffen want het is na de Crew het kaartspelletje dat mij het meest heeft verrast de afgelopen jaren. Ook St. Patricks hoort daarbij. Heerlijk slagen spelletje. Beide staan op mijn wishlist.
Afbeelding
Pura Vida
Kardinaal

Bericht door Pura Vida »

Alterno schreef: [...]Barrage[...]("Radio Kootwijk tijdens een regenachtige dag").
lekker deze. :lol:
Afbeelding
Iris_

Bericht door Iris_ »

Peter Hein schreef:
Alterno schreef: - Pandemic Legacy: Seizoen 1: het spel waarmee de 'legacy-ellende' (ik val in herhaling, sorry) begon. Ik heb op dit spellensegment al eerder lopen hakken, dus laat ik voor nu. Ik wil nog wel een reden toevoegen aan mijn aversie: de verplichting om met een vaste groep alle 'afleveringen' van de campagne te moeten spelen. Je bent dus afhankelijk van de beschikbaarheid en de motivatie van de groep waarmee je begonnen bent;
Dit is inderdaad een serieus bezwaar aan legacyspellen. Voor mij valt het in hetzelfde kamp als het nadeel van Tai Pan dat je het alleen met precies vier mensen kunt spelen, bij voorkeur ervaren spelers. Maar als dan aan die voorwaarde voldaan wordt, is het een fantastische ervaring die zich met weinig laat vergelijken. Die momenten koester ik.
Eens! De beschikbaarheid van de groep kan een nadeel zijn, maar als het wel lukt om een vaste groep bij elkaar te krijgen hebben juist de legacy (scenario/campagne) spellen een streepje voor, omdat je telkens iets nieuws ontdekt, samen op ontdekking gaat. De afgelopen tijd kwam Legenden van Andor regelmatig op tafel en dan is het echt een beleving om alle legendes tot een goed einde te volbrengen.

Om die reden ook Clank Legacy en Pandemic season 0 aangeschaft. Clank is na de campagne van 10 spellen nog speelbaar. Pandemic season 0 kan minstens 12 keer gespeeld worden. Morgen starten we met Clank legacy!
Bart
Beheerder
Persoonlijke Ondertitel: Nou moe!

Bericht door Bart »

Bij ons in België is het vandaag een feestdag én eindelijk nog eens zonnig. Tijd om eens rustig te genieten, te fietsen, een spel te spelen, … Maar uiteraard is dat geen reden om niet snel en nieuwsgierig de volgende tien spellen in dit lijstje te raadplegen.

Spellengek Top-100 van de Lage Landen 2024: 40-31
Afbeelding
Alterno
Grote Dienaar
Persoonlijke Ondertitel: Beroepsouwehoer

Bericht door Alterno »

Aha, het is alweer 19:00 uur: Peter Hein heeft de volgende 10 spellen vrijgegeven. Ik ben morgen verhinderd, dus daarom vandaag maar mijn gedachten laten gaan over hetgeen geboden wordt.

40 - 31
Gespeeld: 6 (Splendor Duel, Just One, Ticket to Ride, Istanbul, Tzolk'in, Forest Shuffle)
In bezit: 5 (Splendor Duel, Just One, Istanbul, Tzolk'in, Forest Shuffle)
Gestemd 2 (Splendor Duel, Forest Shuffle)

Voordat ik begin: bedankt voor de reacties op mijn vorige stuk. Fijn om te lezen dat mensen het (gedeeltelijk) met mij eens zijn.
OK, riemen vast, gaat-ie:
- Splendor Duel: ik speel deze liever dan de oorspronkelijke grote broer (heb er ook op gestemd), vanwege de grotere mate van interactie (er zitten echt wel scherpe randjes aan), de grotere verscheidenheid van manieren waarop je het spel kan winnen en als uitsmijter de manier waarop het spel in de doos zit: er zit geen lucht in; niet omdat het vacuüm verpakt is, maar omdat er geen lucht meer in past. Verbazend dat dit spel na klapper van het jaar geweest zijnde, nu is blijven staan in de lijst. Als dat maar geen voorteken is....;
- Raja’s van de Ganges: van het ene uiteinde van mijn enthousiasme-meter naar het andere; ik heb dit spel gezien en ik heb reviews gelezen over sporen die mekaar moeten kruisen ... en ik kon er niet warm of koud van worden;
- Just One: het enige partyspel wat ik het afgelopen jaar speelde en het spel waarbij ik de ergste lachstuip van de laatste 25 jaar heb opgelopen. Mijn zoon kreeg als aanwijzingen 'peulvrucht', 'olifant', 'kaas' en 'allergie' en hij had geen idee: "Tja, ik ken maar één peulvrucht, namelijk pinda's ...(hij zet grote ogen op) ... PINDAAAAA'S!!!!". De afmaker kwam toen hij zei dat hij de link met kaas niet snapte: ... pindakaas, wellicht? Jullie hadden erbij moeten zijn ....;
- Ticket to Ride: leuk spel om mensen in de bordspellenhobby te troduceren. Laatste tijd weer wat meer gespeeld doordat BGA een digitale implementatie heeft gerealiseerd. Moet er wel bijzeggen dat ik dit een mindere variant van TtR vind: Nederland en Nordic Countries staan hoger in de pikorde;
- Gaia Project: gisteren al aangekondigd en daar zal je 'm hebben: de verbeterde versie van Terra Mystica. Noem mij eigenwijs, noem mij zuinig, noem mij koppig, maar ik ga deze niet aanschaffen noch proberen: ik ben prima tevreden met de fantasy-setting van Terra Mystica en hoef dit niet zo nodig in de ruimte te spelen en al helemaal niet een verbeterde kloon in huis te hebben. Dat eventuele tekortkomingen van TM hier weggeretoucheerd zijn, neem ik op de koop toe;
- Istanbul: ik blijf dit een prima racespel vinden: bezoek verschillende gebouwen in Istanbul en probeer daarmee z.s.m. 5 (of 6) robijnen te verzamelen. Goed dat het bord uit tegels bestaat om zo de herspeelbaarheid te bevorderen. Ik speel dit enkel met de koffie-uitbreiding (20 i.p.v. 16 tegels): de brieven-uitbreiding heb ik nog niet aangedurfd. Oh ja, het speelt minder lekker met z'n tweeën: je zit mekaar niet genoeg in de weg;
- Tzok'in: ik vraag me nog steeds af wat je nou eigenlijk aan het doen bent in het spel qua thema. Het speelt zich af bij de Maya's, iets met mais, goden, tempels en tandwielen, maar wat voor verhaal erbij hoort is voor mij een mysterie. Het principe van de draaiende tandwielen maakt dit resourcemanagementspel uniek, maar ook een ontiegelijke brainburner. Mijn exemplaar staat op zolder, want in mijn kennissenkring zijn geen mensen te vinden die hier warm voor draaien;
- Forest Shuffle: tezamen met Earth het leukste spel van afgelopen jaar, wat mij betreft. Geluiden over de wolven/herten-killerstrategie leg ik naast me neer: ik speel dit om een hoge score te halen, niet primair om te winnen. Inmiddels ook de Alpine-uitbreiding in huis gehaald en daar zit inderdaad een storend fabricagedingetje in v.w.b. kleurverschil (zie bijbehorend draadje). En nu de kip-ei-vraag: is Forest Shuffle 'Earth - het kaartspel' of is Earth 'Forest Shuffle - het bordspel'?;
- Grand Austria Hotel: hier hebben we er weer eentje die alleen maar ken uit deze lijst en dan ook alleen maar de doos, dus ik denk dat het beter is dat hier maar geen digitale inkt aan ga spenderen (wacht eens even: ik krijg een déjà-vu. Volgens mij heb ik vorig jaar exact dezelfde tekst gebruikt) ...;
- Dune: Imperium: ... en bovenstaande tekst kan ik hier naadloos kopiëren. Wel een paar opmerkingen: ik heb het eerste boek gelezen en een Dune-film gezien (niet de meest recente). Ik ben geen science-fiction-liefhebber, vooral niet in spellen. Tenslotte wordt dit spel behoorlijk opgehemeld op een site waar ik een zéér groot fan van ben, te weten 'Tom Vasel's The Dice Tower', dus wie weet komt het er nog wel eens van, maar een aanschaf zal er waarschijnlijk niet van komen.

Zo, dat was 'm weer. Morgen hebben jullie dus geen last van mij.
WTULTC
Elfenkoning

Bericht door WTULTC »

De volgende 10. Wederom 3 pittige titels die ik niet heb gespeeld en waarvan ik enigszins Grand Austria Hotel een keertje zou willen spelen.
Forrest schuffle had ik hier als hoogste binnenkomer. Leuk spel maar ik verwacht dat het geen blijvertje zal zijn waardoor het vigerend gaat niet door zal stijgen.
Just One staat in mijn lijstje omdat ik dit spel aan meerdere personen heb 'verkocht'. Vrijwel iedereen waarmee ik het heb gespeeld vind het zo leuk dat ze het daarna zelf hebben gekocht. Ik baal nog altijd dat Asmode mijn verzoek om de Duitse uitbreiding ook in het Nederlands te gaan uitbrengen niet in wil wilgen.
Istanbul en Ganges heb ik in het verleden ook op gestemd. Beide spellen speel ik nog altijd graag.

40-31
Gespeeld: 7 (niet: Gaia Project, Grand Austria Hotel, Dune)
In bezit: 4 (Splendor duel, Ganges, Just One en Istanbul)
In top 20: 1 (Just One)

50-41
Gespeeld: 6 (niet: Pandemie Legacy, Hoogspanning, Barrage en Odin)
In bezit: Agricola, Taverne, Patchwork en Earth
In top 20: 1 (Patchwork)

60-51
Gespeeld: 7 (niet: Race for the Galaxy, Darwin, Maracaibo)
In bezit: 4 (Rovers van de Noordzee, Taipan, 7 Wonders en Pandemie)
In top 20: 2 ( 7 Wonders en Pandemie)

70-61
Gespeeld: 6 (Keer op keer, Tapestry, Dixit, Lost Cities, Sagrada, Meadow)
In bezit: 4 (Keer op keer, Dixit, Lost Cities, Sagrada)
In top 20: -

80-71
Gespeeld: 7 (niet: Sky team, Sleeping Gods, Carnegie)
In bezit: 3 (Machiavelli, Boonanza en De Crew Diepzee)

90-81
Gespeeld: 6 (niet: Hadrian’s Wall, Marrakesh, Knarr en Gloomhaven: Jaws of the Lion)
In bezit: 1 (Take 5!)

100-91
Gespeeld: 7 (niet: Gloomhaven, Blood rage en ttr Legacy)
In bezit: 4 (My City, Jaipur, Alhambra en Brugge)

Totaal:
Gespeeld: 46
In bezit: 24
In top 20: 4 (Just One, Patchwork, 7 Wonders en Pandemie)
Afbeelding
MikeBzonderpuntje
Caballero

Bericht door MikeBzonderpuntje »

Nou 41-50 klonk voor mijn doen best hoopgevend, met 7 gespeeld, waarvan 6 in bezit, en zowaar de eerste van mijn top 20:
Klassieke topper Funkenschlag staat veeeeeel te laag. Barrage had ik ook vast in mijn top 20 gezet als de maker niet ondertussen een nog beter spel had gemaakt (D.E.I.) en Scout is een superleuke filler.
Earth ziet er mooi uit en puzzelt best geinig. (Maar een multiplayer solitaire vind ik geen top 100 spel, ik speel 'm daarom hooguit met zijn tweetjes).
Tja, Patchwork en Agricola, vooruit ik speel ze nog als iemand anders dat graag wil, maar al jaren niet meer van harte. Beetje klaar met Uwe's 'mechanismes over thema', dus ook totaal niet benieuwd naar 'hoeveel zut kan ik in een spel proppen' Splotter imitatie Odin. Als ik een spel wil doen met teveel tuttefrut pak ik liever een superieure oude Splotter als Roads & Boats of Antiquity.

Taveernen wil ik best proberen, maar verder doe ik niet aan Legacy knipplakscheur en vind ik Terra Mystica te gamey (er zijn zoveel betere spellen als je 3+ uur wilt spelen)

Mijn hoop werd net helaas meteen de grond in geboord met 31-40. (7 gespeeld, 2 in bezit, 0 uit top 20).
Ok Dune: Imperium is absoluut top 100 waardig, Istanbul kan op zijn tijd geinig zijn. En Gaia is ook minder ruk dan Terra Mystica (maar kies ik nog steeds liever een ander 3+ uur spel).
Maar dan. De gimmick van Tzolkin vond ik niet eens 1 spel leuk genoeg en Raja van de Ganges is misschien nog ziellozer. Ticket to Ride haat ik, en hoe dat lullige tijdverdrijf Just One in een top 100 terecht komt kan ik al helemaal niet bij.
De 3 niet gespeelde heb ik geen interesse in: Splendor is prima maar had geen 2 persoons variant nodig, maar kan ik me in vergissen. Forest Shuffe lijkt me diverse andere eenvoudige spellen op 1 oninspirerende hoop te gooien en Grand Austria Hotel lijkt me weer zo'n zielloze van mechaniekjes aan elkaar hangende euro dat ik 'm tot nu toe vermeden heb....

Tot zover mijn zoet/zuur bijdrage! Maar ga vooral door hoor. Groetjes van Waldorf. Of was het nou Statler?
Laatst gewijzigd door MikeBzonderpuntje op vr 10 mei 2024, 01:49, 1 keer totaal gewijzigd.
WTULTC
Elfenkoning

Bericht door WTULTC »

@ Mike... Post je na afloop van de top 100 ook effe hier je persoonlijke top 20 zodat we hem ook allemaal zoet/zuur kunnen afkraken?

Een top 100 bestaat nu eenmaal uit 100 spellen en daar zitten altijd spellen tussen waarmee je niets hebt en/of je afvraagt waarom ze er überhaupt tussen staan. Dat heb ik vrijwel met alle spellen die 3+ uur duren. Ik ben van mening dat je op een spellenavondje meer dan 1 spel hoort te spelen en dan vallen voor mij alleen al daarom lange spellen af. Voor mij persoonlijk vervuilen ze de lijst omdat ik er niets mee heb, maar ik kan begrijpen waarom andere ze wel leuk vinden.
Afbeelding
MikeBzonderpuntje
Caballero

Bericht door MikeBzonderpuntje »

WTULTC schreef: @ Mike... Post je na afloop van de top 100 ook effe hier je persoonlijke top 20 zodat we hem ook allemaal zoet/zuur kunnen afkraken?
Ja hoor, met alle plezier. Ready to get Roasted.
Op verzoek PM ik 'm je zodat je vast kunt oefenen!
Volgens jouw definitie staan er 4 'lijstvervuilers' in waar je lekker op mag los gaan. Maar ben wel benieuwd of er bij de overige 16 nog iets van je gading staat of niet. Staan er in ieder geval 2 in die je makkelijk in minder dan een half uur doet.
Bart
Beheerder
Persoonlijke Ondertitel: Nou moe!

Bericht door Bart »

WTULTC schreef: @ Mike... Post je na afloop van de top 100 ook effe hier je persoonlijke top 20 zodat we hem ook allemaal zoet/zuur kunnen afkraken?
In alle voorgaande commentaren lees ik persoonlijke meningen van spelers die spellen goed of niet goed vinden, dikwijls ook voorzien van commentaar. Dat is toch prima!

Ik heb een hekel aan enkele spellen die in onze club door anderen enthousiast gespeeld worden. Gelukkig zijn er meer dan voldoende spellen en spelers om dan aan een andere tafel plezier te maken. Een van mijn beste vrienden vindt mijn absolute topper maar niets. Hij mag dat vinden, hij heeft er zelfs een uitleg voor. We zijn het daarover niet eens, maar spelen gelukkig veel andere spellen wel samen.

Dus blijf vooral posten waarom je bepaalde spellen wel of niet graag speelt.
Afbeelding
Edwin84
Elfenkoning

Bericht door Edwin84 »

Eens met Bart. Ik erger me aan bordspelbeoordelingen met name bij de Spellendatabase met alleen een cijfer en dan geen beoordeling geschreven.

Dan zie je een nieuwe spel met 2 waarderingen van een 4 en 5 zonder tekst en krijgt een spel een 4,5 in de database zonder enige uitleg. Erg jammer. Dus meningen geven wordt altijd gewaardeerd.

Zelf kijk ik altijd met 2 brillen naar een spel of top 100. Zal Wingspan als voorbeeld nemen, aangezien die wel hoog zal eindigen. Als ik naar mijn persoonlijke voorkeur kijk met alleen het basisspel in gedachten geef ik het een 4. Het is geluk wat je aan het begin aan kaarten krijgt en of je een goede start voor je motor krijgt. Hetzelfde gevoel heb ik voor de missies die er liggen, dat jouw kaarten bepalen of je daaraan kan voldoen en niet jouw keuzes.
Mijn tweede bril is kijken naar wat vinden anderen ervan en zie ik dit als een goed spel buiten mijn smaak en voorkeur voor wel of geen geluk. Dan geef ik het een 8 met de prachtige spelonderdelen, toffe mechanismes met vogels opnieuw kunnen activeren en de toegankelijkheid.

Ben ook benieuwd naar wat Mike graag speelt. Heb het gevoel dat de algehele voorkeur hier in de top 100 vooral wordt vertegenwoordigd door medium weight familiespellen en zwaardere euro's met her en der een uitspringende partygame. Wellicht heeft mike een heel andere smaak.
WTULTC
Elfenkoning

Bericht door WTULTC »

@ Bart, hij heeft zijn reactie nog aangepast nadat ik mijn reactie heb gepost. Ik heb dus een andere reactie gelezen dan jullie nu lezen en die was een stuk negatiever dan dat die nu is. Een mening mag zeker overigens maar wel met respect en de reactie die er stond vond ik wat te ver gaan.

Bij mijn beoordelingen in de database staan overal tekst bij.
Afbeelding
Pura Vida
Kardinaal

Bericht door Pura Vida »

Forest Shuffle als hoogste nieuwe vind ik heel verrassend eigenlijk. Deze hoort tot de categorie spelletjes (verkleinwoord bewust gekozen) die ik heel erg leuk om te spelen en tegelijkertijd best slecht ontworpen vind. Dat kan kennelijk. Andersom kan ook trouwens: Splendor Duel vind ik tamelijk geniaal ontworpen, maar behoorlijk gewoontjes uitpakken. Gevolg: Forest Shuffle spelen we geërgerd steeds weer omdat het zo leuk is en Splendor Duel staat in de kast te wachten op dat ene moment in het jaar.
Van Rajas en Istanbul ken ik alleen de dobbelvarianten en dat vind ik prima zo. Austria viel voor mij al af vanwege het artwork. Ik trek de boertige stijl van Klemens Franz heel slecht. Dune staat op de lijst om eens te proberen. Just one is een van onze geliefde partyspellen, vooral in familieverband, maar deze categorie haalt nooit mijn eigen top 10. Gaia Project is ons vierde spel uit de eigen top 10 dat voorbij komt. Dat spel spelen we vooral met 2 of 3 (helaas bijna nooit met 4) en overigens nooit in 3 uur maar in een uur hooguit anderhalf. Tip: beoordeel zware spellen nooit op speeltijd na een of twee keer spelen.

Ik vind het trouwens een top idee om na afloop allemaal onze eigen top 10 of 20 te beschrijven op BSM. Idee: zullen we dat dit keer in losse draadjes doen die we zelf maken? De chaos van reactie op reactie door elkaar heen op verschillende lijstjes vind ikzelf altijd wat chaotisch...
Afbeelding
WTULTC
Elfenkoning

Bericht door WTULTC »

@ Pura, Rajas en Istanbul de dobbelvarianten vind veels te veel afwijken van het origineel. Probeer beide spellen eens. Het zijn vind ik wel echt 4 persoons spellen. Ik speel ze beide graag. Istanbul is eigenlijk een racespel en Rajas is vrij uniek door die 2 tracks die elkaar moeten passeren. Zou ik een top 40 op moeten stellen dan staan ze daar wel beide in.
Afbeelding
Plaats reactie