Wargames: welke strijdtonelen verschijnen zoal op tafel?

Een forum vol chits, miniaturen en aanverwanten

Moderators: Standaard moderators, Ereleden, Website beheerders

Forumregels
Op zoek naar spelers? Zie aparte rubriek onder spelers gezocht.
Obelix
Regenmaker

Re: Wargames: welke strijdtonelen verschijnen zoal op tafel?

Bericht door Obelix »

RiderHat schreef:
Obelix schreef:
Frost schreef: Zeker doen.Zal je echt bevallen dit spel.
Ondertussen besteld... ik hoop in de loop van volgende week een eerste spel op te zetten. :twisted:
Tip: lees het boekje wat in de doos zit. Een wat uitgebreider boek lezen over Omaha helpt ook om het spel meer "immersive" te maken. Het boek van Balkoski (Omaha Beach: D-Day, June 6, 1944) was de basis voor dit spel.
Ik ben een Master in de Geschiedenis, dus dat komt zeker goed :wink:
Obelix
Regenmaker

Bericht door Obelix »

RiderHat schreef:
Obelix schreef:
Ondertussen besteld... ik hoop in de loop van volgende week een eerste spel op te zetten. :twisted:
Voor mij is dit ook de opmaat naar Enemy Action: Ardennes die sinds kort eindelijk in de kast staat... :D
Laat zeker weten hoe die is, die ben ik ook al even aan het volgen, maar dat is inderdaad nog 'een' klasse hoger.
RiderHat
Jakkiebak!

Bericht door RiderHat »

Obelix schreef:
RiderHat schreef:Tip: lees het boekje wat in de doos zit. Een wat uitgebreider boek lezen over Omaha helpt ook om het spel meer "immersive" te maken. Het boek van Balkoski (Omaha Beach: D-Day, June 6, 1944) was de basis voor dit spel.
Helemaal goed :wink: Altijd lastig om te peilen wat iemand wel/niet weet of interesse in heeft. Ik moest er in ieder geval wel boeken voor lezen :D
Obelix
Regenmaker

Bericht door Obelix »

RiderHat schreef:
Obelix schreef:
RiderHat schreef:Tip: lees het boekje wat in de doos zit. Een wat uitgebreider boek lezen over Omaha helpt ook om het spel meer "immersive" te maken. Het boek van Balkoski (Omaha Beach: D-Day, June 6, 1944) was de basis voor dit spel.
Helemaal goed :wink: Altijd lastig om te peilen wat iemand wel/niet weet of interesse in heeft. Ik moest er in ieder geval wel boeken voor lezen :D
Dat moeten we allemaal doen, hoor. Zonder inspanning geen kennis.
Jezelf verdiepen in het thema van het spel- of het nu een historische veldslag is of een fantasysetting - maakt het inderdaad allemaal zoveel intenser, zeker bij solitaire sessies.
Obelix
Regenmaker

Bericht door Obelix »

Obelix schreef:
Geen spijt van deze aankoop. De firma zal wel een nieuw spelbord nasturen, want het bord uit de doos is volledig kromgetrokken. Geef mij toch maar die papieren rommelbordjes waar ik mijn plexiglas kan overleggen.

Ondertussen al een paar keer het 'First Waves'-scenario gespeeld en elke keer (roemloos) ten onder gegaan. Het is een relatief eenvoudig spel om te leren, maar wel genadeloos hard zonder het gevoel te hebben volledig kansloos te zijn. Het speelt bijzonder vlot, ik schat dat 1 ronde tussen de 5 en de 10 minuten in beslag neemt. Volgens mij wordt het wel stilaan tijd voor het echte werk, want zonder de uitgebreide regels is elke artillerie-eenheid bijvoorbeeld louter nutteloos kanonvoer.
Tim gijoe
Jakkiebak!

Bericht door Tim gijoe »

Speltechnisch gezien komt er bij mij geen wargame op tafel, maar ik schilder zo af en toe wel figuren van Warhammer Age of Sigmar. :ugeek:
Afbeelding
Obelix
Regenmaker

Bericht door Obelix »

Tim gijoe schreef: Speltechnisch gezien komt er bij mij geen wargame op tafel, maar ik schilder zo af en toe wel figuren van Warhammer Age of Sigmar. :ugeek:
Jij schildert maar speelt niet? Ik schilder én speel LOTR SBG (de huidige Middle Earth lijn dus) en dan voornamelijk Rohan en Isengard. De laatste maanden drie keer de hele slag om Helmsdiep nagespeeld met de dochters. Elke zijde met een geschilderd leger van om en bij de 1.500 punten, prachtige scenery van Battle Systems en Gamemat.eu, onze grote Geeknson-tafel boordevol miniaturen... Episch dus! Daar ben je dus echt een hele dag (of meer) mee zoet.
Jerome
Gouverneur
Zichtbare ondertitel: Persoonlijk

Bericht door Jerome »

Randgevalletje wargame, maar toch: Oath.
Zeer verrassend spel. We hebben er nu twee sessies op zitten en ik zie uit naar de volgende.
Niet alles is even leuk trouwens, het kan zomaar zijn dat je vrij snel na het begin merkt vrij kansloos te zijn voor de winst. Maar dan ga je er voor zorgen dat de winnaar een slechtere uitgangspositie krijgt in het volgende spel, omdat Oath alles ‘onthoudt’.

Oath is iets meer tableaubuilder dan Root, wat een echte asymmetrische wargame is, maar geknokt wordt er.
Tim gijoe
Jakkiebak!

Bericht door Tim gijoe »

Obelix schreef: Jij schildert maar speelt niet?
Ja, inderdaad. Komt dat weinig voor? :?:
Ik heb eerlijk gezegd geen idee. Ik vind de figuren gewoon tof, het liefst pas ik ze ook aan (converten) en daarna schilderen. Vooral het fantasy-deel van Games Workshop (AOS), 40K heb ik niet zoveel mee.

Klinkt wel gaaf zo'n megabattle naspelen! Heb je er foto's van? Of van je scenery/tafel?
Ik heb er simpelweg niet genoeg tijd voor om een heel leger te starten en daar battles mee te spelen. Helaas...... :|
Afbeelding
Obelix
Regenmaker

Bericht door Obelix »

Tim gijoe schreef:
Obelix schreef: Jij schildert maar speelt niet?
Ja, inderdaad. Komt dat weinig voor?
Geen idee, maar voor mij is ook het spelaspect belangrijk aan de hobby. Ik zou niet weten wat te doen met al die mooie mini's. Het schilderen op zich is voor mij eerder iets om mentale rust te vinden, mijn eigen mindfulness als het ware. Echt lange schildersessies heb ik zelden, meestal volstaat het om een uurtje te werken. Het is ook meer iets voor in de winter of voor bij slecht weer. De laatste weken heb ik bijvoorbeeld geen borsteltje aangeraakt.
Antoi
Hazelnoot Ridder
Zichtbare ondertitel: Persoonlijk
Contacteer:

Bericht door Antoi »

Jerome schreef: Randgevalletje wargame, maar toch: Oath.
Zeer verrassend spel. We hebben er nu twee sessies op zitten en ik zie uit naar de volgende.
Niet alles is even leuk trouwens, het kan zomaar zijn dat je vrij snel na het begin merkt vrij kansloos te zijn voor de winst. Maar dan ga je er voor zorgen dat de winnaar een slechtere uitgangspositie krijgt in het volgende spel, omdat Oath alles ‘onthoudt’.

Oath is iets meer tableaubuilder dan Root, wat een echte asymmetrische wargame is, maar geknokt wordt er.
bedankt voor je korte overzicht!
Ik ben pas aan Root begonnen (nog maar een paar spelletjes gespeeld) en zag oath ook voorbij komen van dezelfde maker. Root is echt wel een mooie wargame voor zo ver ik er nu een beetje grip op heb 8)
organisator van Memoir'44 speldagen bij M44Brigade
Obelix
Regenmaker

Bericht door Obelix »

Tim gijoe schreef: Ik heb er simpelweg niet genoeg tijd voor om een heel leger te starten en daar battles mee te spelen. Helaas...... :|
Als je nog een leven hebt buiten de hobby (werk/gezin/sport/etc.), kan het inderdaad lang duren vooraleer je een echt leger hebt, laat staan twee om met één van uw huisgenoten aan de slag te gaan. Hier duurde het uiteindelijk 12 jaar om Helmsdiep een keer op tafel te krijgen. Tijdens de eerste lockdown heb ik na diverse schilderloze jaren de borstel weer opgenomen om de twee grote legers af te maken. De oudste kinderen - eveneens fantasygekken -zijn ondertussen oud genoeg om zelfstandig mee te spelen, dus het is een soort familiemoment geworden.

Bij LOTR SBG heb je echter heel wat kleinere scenario's om mee aan de slag te gaan. Met 'een aantal' miniaturen heb je eigenlijk genoeg om te spelen. Zo'n mega veldslag is bij ons thuis eerder de uitzondering dan de regel, maar wel altijd supergaaf om te doen.
JeVo
Standaard moderator
Persoonlijke Ondertitel: Uitdaging 9 & 10

Bericht door JeVo »

Obelix schreef: Als je nog een leven hebt buiten de hobby, kan het inderdaad lang duren vooraleer je een echt leger hebt, laat staan twee om met één van uw huisgenoten aan de slag te gaan.
Hier duurde het uiteindelijk 12 jaar om Helmsdiep een keer op tafel te krijgen. [...] De oudste kinderen - eveneens fantasygekken -zijn ondertussen oud genoeg om zelfstandig mee te spelen, dus het is een soort familiemoment geworden.
Als je eerst nog voor medespeelsters moet zorgen, en die ook nog helemaal uit de luiers via school enzo moet opvoeden, dan is 12 jaar voorbereiding om eens Helmsdiep op tafel te krijgen nog niet eens zo lang. Wel een bijzondere plannings- en logistieke uitdaging.
:)
Spelgroep Utrecht - Roborally rulez - Island Games forever
Obelix
Regenmaker

Bericht door Obelix »

JeVo schreef:
Obelix schreef: Als je nog een leven hebt buiten de hobby, kan het inderdaad lang duren vooraleer je een echt leger hebt, laat staan twee om met één van uw huisgenoten aan de slag te gaan.
Hier duurde het uiteindelijk 12 jaar om Helmsdiep een keer op tafel te krijgen. [...] De oudste kinderen - eveneens fantasygekken -zijn ondertussen oud genoeg om zelfstandig mee te spelen, dus het is een soort familiemoment geworden.
Als je eerst nog voor medespeelsters moet zorgen, en die ook nog helemaal uit de luiers via school enzo moet opvoeden, dan is 12 jaar voorbereiding om eens Helmsdiep op tafel te krijgen nog niet eens zo lang. Wel een bijzondere plannings- en logistieke uitdaging.
Wie doet me dat na? :lol:
Tim gijoe
Jakkiebak!

Wargames: welke strijdtonelen verschijnen zoal op tafel?

Bericht door Tim gijoe »

JeVo schreef: Als je eerst nog voor medespeelsters moet zorgen, en die ook nog helemaal uit de luiers via school enzo moet opvoeden, dan is 12 jaar voorbereiding om eens Helmsdiep op tafel te krijgen nog niet eens zo lang. Wel een bijzondere plannings- en logistieke uitdaging.
:lol: :lol: :lol:
Afbeelding
Plaats reactie