NK Dominion & NK Khet
Moderators: Standaard moderators, Ereleden, Website beheerders
- Pedro777
- Condottiërre
Re: Nk dominion heeft 42 deelnemers!
Hans Teeuwen vind ik toch wel een toppertje anders, alsook Katinka Polderman. Maar goed we gaan hier een beetje off topic he.
Ik ga deze week nog een beetje intrige moeten oefenen.
Ik ga deze week nog een beetje intrige moeten oefenen.
Labels:
- 16 Feet Pauly
- Critico
- Persoonlijke Ondertitel: Koning Paul!
- Zichtbare ondertitel: Persoonlijk
- Contacteer:
ja haha hans teeuwen en theo maassen e.d. zijn inderdaad erg goed, maar dat zijn cabaretiers en die heeft nederland weer iets beter vinnik. Van velzen is op zich wel grappig maar geeft mij een beetje de hans teeuwen vibe.
Ik heb Intrige jammer genoeg niet in mijn bezit, maar ken de kaarten wel, en sinds kort staan ze ook online bij www.boardgamearena.com dus daar valt ook te oefenen met de gehele set
. anders natuurlijk isotropic maar ik dig die site niet zo.
Iig tot volgende week
.
Grtz
Ik heb Intrige jammer genoeg niet in mijn bezit, maar ken de kaarten wel, en sinds kort staan ze ook online bij www.boardgamearena.com dus daar valt ook te oefenen met de gehele set
Iig tot volgende week
Grtz
- Davio
- Nederlands Kampioen Dominion 2012
Een Belg, ik weet zijn naam niet.spellenclubapeldoorn schreef:wow super en wie heeft er gewonnen???
Ik (Dave F) ging zelf als 1e geplaatst door naar de halve finale na 3 gewonnen potjes, maar daar keerde het geluk zich tegen mij toen mijn Oplichter in beurt 3 Opgelicht werd (kreeg er een Werkplaats voor) en deze klap was tegen bekwame spelers niet meer boven te komen, wat ik ook probeerde. Dat de Saboteur ook nog in het spel was, maakte het er niet makkelijker of leuker op, maar we hebben aan onze tafel wel veel lol gehad, omdat iedereen dezelfde troep in zijn deck had. Alleen ik wat meer dan de anderen helaas.
Ik gunde onze winnaar dan ook wel de eindoverwinning, maar hij werd 2e, achter de Belg.
- 16 Feet Pauly
- Critico
- Contacteer:
Haha wist niet dat jij ook op het forum zat, voor mij geld hetzelfde verhaal als hierboven alleen werd mijn zilver diezelfde beurt omgezet in een werkplaats. Hahaha wat een spel was dat, de winnaar van onze tafel mocht wel naar het WK in Essen. Het was wel erg lachuh dat potje zeg potverdorie!! Het meest bizarre was wel dat er op het einde iets van 5 stapels met nog maar 1 kaart over waren en 2 stapels leeg.Davio schreef:Een Belg, ik weet zijn naam niet.spellenclubapeldoorn schreef:wow super en wie heeft er gewonnen???
Ik (Dave F) ging zelf als 1e geplaatst door naar de halve finale na 3 gewonnen potjes, maar daar keerde het geluk zich tegen mij toen mijn Oplichter in beurt 3 Opgelicht werd (kreeg er een Werkplaats voor) en deze klap was tegen bekwame spelers niet meer boven te komen, wat ik ook probeerde. Dat de Saboteur ook nog in het spel was, maakte het er niet makkelijker of leuker op, maar we hebben aan onze tafel wel veel lol gehad, omdat iedereen dezelfde troep in zijn deck had. Alleen ik wat meer dan de anderen helaas.
Ik gunde onze winnaar dan ook wel de eindoverwinning, maar hij werd 2e, achter de Belg.
Jammer dat we er in de halve finale uit vlogen maar ik vond het NK Dominion toch erg geslaagd. Volgend jaar weer een nieuwe kans, dan misschien tijd om wat meer intrige te spelen. Wat een draken van kaarten zeg die saboteur en zwendelaar
Wat ik dan nog vrij bijzonder vond om te zien was dat we dankzij een potje dominion binnen enkele seconden echt heel amicaal aan tafel zaten. haha nou ja het was iig een leuke dag.
Gefeliciteerd aan de winnaars.
- Davio
Re: NK Dominion & NK Khet
Bij ons raakten zelfs de zilvers bijna op!
Het was inderdaad nogal een draak van een setup met zowel Oplichter als Saboteur én lelijke kaarten om je goede kaarten in om te zetten (elke $5 kon zo een Hertog worden en elke $3 een nutteloze Werkplaats). Het enige wat je dan kon doen was Goud en $4's als Troonzaal en IJzergieterij kopen. Maar dan nog speelde geluk een belangrijke rol in die pot. Zeker als sommigen hun Oplichter en Saboteur met hun Troonzaal trekken en jij niet...
Achteraf had ik wel willen zien dat er voor de Halve Finales ook 3, 2 en 1 punt werden gegeven die opgeteld zouden worden bij de eerdere scores. Niet dat ik met uiteindelijk 10 punten de finale had gehaald, maar was misschien wel eerlijker geweest.
Je kan je misschien nog herinneren dat er aan het begin melding werd gemaakt van een laatste wijziging waardoor de setup voor elke tafel werd getrokken door de organisatie en er dus niet per tafel verschillende setups werden gespeeld. Dit was naar aanleiding van mijn mails met de organisatie om het wat eerlijker te maken. Aangezien de tiebreaks op basis van in het spel behaalde punten ging, was dit essentieel.
Het was inderdaad nogal een draak van een setup met zowel Oplichter als Saboteur én lelijke kaarten om je goede kaarten in om te zetten (elke $5 kon zo een Hertog worden en elke $3 een nutteloze Werkplaats). Het enige wat je dan kon doen was Goud en $4's als Troonzaal en IJzergieterij kopen. Maar dan nog speelde geluk een belangrijke rol in die pot. Zeker als sommigen hun Oplichter en Saboteur met hun Troonzaal trekken en jij niet...
Achteraf had ik wel willen zien dat er voor de Halve Finales ook 3, 2 en 1 punt werden gegeven die opgeteld zouden worden bij de eerdere scores. Niet dat ik met uiteindelijk 10 punten de finale had gehaald, maar was misschien wel eerlijker geweest.
Je kan je misschien nog herinneren dat er aan het begin melding werd gemaakt van een laatste wijziging waardoor de setup voor elke tafel werd getrokken door de organisatie en er dus niet per tafel verschillende setups werden gespeeld. Dit was naar aanleiding van mijn mails met de organisatie om het wat eerlijker te maken. Aangezien de tiebreaks op basis van in het spel behaalde punten ging, was dit essentieel.
- Seabie
- El Capitan
- Persoonlijke Ondertitel: www.decktet.com
Wel een maffe setup om de finale aan op te hangen. Het is een setup die meer afhankelijk is van toeval dan de meeste andere setups. Maar ja, het is nou eenmaal geen schaken en geluk mag best een rol spelen. En zo te horen heeft iedereen zich prima vermaakt.

- 16 Feet Pauly
- Critico
- Contacteer:
LoL ik zat tegenover jou in de halve finale heDavio schreef:Bij ons raakten zelfs de zilvers bijna op!
ok dat was wel een goeie zet van jou dan om de organisatie daarover te mailen, wel grappig dat er meegedacht is alvorens het NK begon door de deelnemers
Als je die punten zou toepassen zou het misschien wel eerlijker zijn geweest inderdaad, maar dan zouden volgens mij degene die hadden gewonnen in de halve finale zowiezo ook in de finale staan met hun punten aantal. ik meen dat iedereen in de halve finale minstens 8 punten totaal had niet? Eigenlijk zou je dan nog een 2e ronde moeten spelen in de halve finale als je die punten doorzet. of 1 persoon minder door laten gaan en 1 op 1 potjes spelen.
Haha het spel zelf heeft zoveel mogelijkheden dankzij de verschillende kaarten zo ook de opzet van een toernooi hiervan
- 16 Feet Pauly
- Critico
- Contacteer:
Bedoel je de gekozen kaarten? die waren helemaal at random getrokken uit een stapeltje, ja de finale had meen ik nog meer actie-aanvals kaarten...Seabie schreef:Wel een maffe setup om de finale aan op te hangen. Het is een setup die meer afhankelijk is van toeval dan de meeste andere setups. Maar ja, het is nou eenmaal geen schaken en geluk mag best een rol spelen. En zo te horen heeft iedereen zich prima vermaakt.
- Seabie
- El Capitan
Ah, het was wel random, maar gewoon ongelukkig getrokken.
Ik lees nu trouwens net op BGG het volgende:
Ik lees nu trouwens net op BGG het volgende:
Zou inderdaad erg jammer zijn!Ik heb zojuist via een mail van 999 Games vernomen dat na Welvaart (Prosperity), Hinterlands 'waarschijnlijk nog wel' uitgebracht zal worden.
Naar mijn idee, klinkt dit alsof Cornucopia niet uitgebracht zal worden in een Nederlandse editie. Tevens krijg ik met dat antwoord de indruk alsof de verkoop van Dominion niet zo goed gaat.
Iemand hier die iets anders vernomen heeft over de release van Cornucopia en de toekomst van Dominion in Nederland?
Zou toch wel erg jammer zijn....

- Davio
Ja, ik wist niet zeker of jij aan onze tafel zat, maar bij deze hebben we dus samen gelachen.16 Feet Pauly schreef:Bedoel je de gekozen kaarten? die waren helemaal at random getrokken uit een stapeltje, ja de finale had meen ik nog meer actie-aanvals kaarten...Seabie schreef:Wel een maffe setup om de finale aan op te hangen. Het is een setup die meer afhankelijk is van toeval dan de meeste andere setups. Maar ja, het is nou eenmaal geen schaken en geluk mag best een rol spelen. En zo te horen heeft iedereen zich prima vermaakt.
Het was zo dat de kaarten inderdaad random getrokken werden, maar ze waren voor iedere tafel in een ronde (danwel halve finale) gelijk, zodat de puntenaantallen niet teveel uiteen zouden lopen. Dit was van belang omdat er een tiebreak-systeem was die naar die puntenaantallen keek.
Ik had de organisatie gemaild dat als er veel vloeken zijn en de aantallen lager, dat de percentages dan relatief hoger liggen dan wanneer iedereen veel punten heeft.
Er zijn inderdaad meerdere manieren om zo'n toernooi aan te pakken, maar op een gegeven moment moet je beseffen dat er een hoop mensen zijn die er tijd en moeite in gestoken hebben en gewoon gaan spelen zonder te zeuren. Ik wil dan achteraf ook niet als een ondankbare hond overkomen, want ik heb het echt wel naar mijn zin gehad.
Mocht iemand me trouwens nog uit willen dagen op Isotropic, mijn nick is daar Davio (level ~35).
Finale had in ieder geval Folteraar meen ik, maar Folteraar is zonder Dorp-achtige kaarten niet echt een probleem. Daarbij zat Maskerade er ook in.
Ik zag de winnaar van onze tafel nog een "fout" maken in de finale toen Folteraar werd gespeeld. Hij had Geldkaarten en een Maskerade in zijn hand en koos voor afleggen. Ik zou hier de vloek in hand nemen en met Maskerade doorpassen naar mijn buurman.
Al met al viel Spass.
Wat betreft Cornucopia: Ik zou het ontzettend jammer vinden als dit niet vertaald zou worden naar het Nederlands. Ik speel Dominion niet alleen met mijn hardcore boardgame groep, maar bijvoorbeeld ook met mijn vrouw en ouders. Zij kennen alle kaarten nog lang niet uit hun hoofd en dan is het toch makkelijker als je het de eerste keer in het Nederlands kan lezen. Een kaart als Tournament heeft toch aardig wat tekst...
- 16 Feet Pauly
- Critico
- Contacteer:
Ja ik zou dat ook niet leuk vinden om 1 set in het engels ertussen te hebben. Nou ja ik denk eerder dat de Alchemisten de meest tegenvallende verkoopcijfers heeft gehad en dat 999 games daardoor misschien niet al teveel vertrouwen heeft in Cornucopia, ook een kleinere expansion. Of ze kunnen geen goede vertaling vinden voor de titel
, Dominion veelzijdigheid!! Dominion mengelmoes!!
haha zou best een goeie zijn eigenlijk.
Ik weet het niet... ik hoop echt ten zeerste dat ze zich nog eens goed over de bol krabben voordat ze cornucopia afschrijven
.
Ik weet wel dat ik nog met iemand van het demo team heb gepraat op zuiderspel, maar dat is alweer lang geleden. dat hij het had over cornucopia eind dit jaar in het nederlands, probleem is denk ik wel een beetje dat als dat al het geval zou zijn geweest dan zou er toch op zijn minst al iets van te vinden zijn geweest op de website van 999 games
.
Ik heb er gisteren ook niet naar gevraagd he beetje dom misschien.
Ik weet het niet... ik hoop echt ten zeerste dat ze zich nog eens goed over de bol krabben voordat ze cornucopia afschrijven
Ik weet wel dat ik nog met iemand van het demo team heb gepraat op zuiderspel, maar dat is alweer lang geleden. dat hij het had over cornucopia eind dit jaar in het nederlands, probleem is denk ik wel een beetje dat als dat al het geval zou zijn geweest dan zou er toch op zijn minst al iets van te vinden zijn geweest op de website van 999 games
Ik heb er gisteren ook niet naar gevraagd he beetje dom misschien.
- Davio
Cornucopia is Latijn voor 'Hoorn des Overvloeds' (is die 6 jaar Gym nog ergens goed voor geweest), een logische titel is dan 'Dominion: Overvloed' al is een vrije vertaling (zoals bij Hijs de Zeilen) beter, 'Dominion: Overdadige Oogst' of zoiets.
Ik ben ook vergeten om er iets over te vragen, maar omdat het een kleinere set is, heb ik er ook niet zo'n haast mee. Daarnaast zitten er wat moeilijkere kaarten in die wat langer kosten om af te handelen (Hunting Party, Horn of Plenty en voor Fairgrounds moet je op het eind nog wat werk verrichten) waardoor ik hem niet zo nodig acht.
Al zal ik hem natuurlijk wel kopen om mijn set uiteindelijk compleet te maken.
Ik ben ook vergeten om er iets over te vragen, maar omdat het een kleinere set is, heb ik er ook niet zo'n haast mee. Daarnaast zitten er wat moeilijkere kaarten in die wat langer kosten om af te handelen (Hunting Party, Horn of Plenty en voor Fairgrounds moet je op het eind nog wat werk verrichten) waardoor ik hem niet zo nodig acht.
Al zal ik hem natuurlijk wel kopen om mijn set uiteindelijk compleet te maken.
- Seabie
- El Capitan
Dominion: Hoorn des Overvloeds vind ik anders mooi en deftig klinken, daar hoeft wat mij betreft weinig aan vertaald te worden.

- 16 Feet Pauly
- Critico
- Contacteer:
Ja hoorn des overvloeds klinkt goed of misschien rijke oogst 
- Pedro777
- Condottiërre
Ik vind deze vertaling ook wel perfecte eigenlijk. Al zou ik het gewoon niet vertalen en de set ook verkopen onder de naam Dominion Cornucopia. Maar goed, het hangt niet van mij af he. Het was in ieder geval best gezellig in Den Haag, ondanks mijn zware verliezen.Seabie schreef:Dominion: Hoorn des Overvloeds vind ik anders mooi en deftig klinken, daar hoeft wat mij betreft weinig aan vertaald te worden.