welke spellen erbij kopen
Moderators: Standaard moderators, Website beheerders, Ereleden
-
Jorrit
- Phoenix
- Persoonlijke Ondertitel: semiprof
- Zichtbare ondertitel: Persoonlijk
Re: welke spellen erbij kopen
Ik zeg ook een van de ticket to ride spellen. Snel, spannend en niet te ingewikkeld.
Ideaal voor Gamers.. En is eigenlijk nooit een miskoop.
Ideaal voor Gamers.. En is eigenlijk nooit een miskoop.
-
cymric
- Wu Feng
- Persoonlijke Ondertitel: Diner Jouant
Nou...Jorrit schreef:Ideaal voor Gamers.. En is eigenlijk nooit een miskoop.
-
Jorrit
- Phoenix
Haha ok... toegevoegde nuancering.. En is eigenlijk nooit een miskoop voor beginnende spelliefhebbers.cymric schreef:Nou...Jorrit schreef:Ideaal voor Gamers.. En is eigenlijk nooit een miskoop.
Of nog niet goed?
-
spellenclubapeldoorn
- Phoenix
Vind sommige spellen echt bagger ook voor beginnende spel liefhebbers 
-
cymric
- Wu Feng
Ik vond Ticket to Ride een jaar na aanvang van wat serieuzer spelen nog steeds niks
—maar ik begon dan ook met Avalon Hills Civilization. De speelduur daarvan is natuurlijk immens, maar het spel heeft een zalige leercurve die ik echt niet vaak elders ben tegengekomen.
Laat ik het zo zeggen: Ticket to Ride is lekker simpel familievertier, en dat is tegelijkertijd ook z'n grootste zwakte. Ik vraag me echt af of het spel zoveel toevoegt aan het oeuvre van klassieke bordspellen (Risk, Monopoly, Stratego, ...) dat dit een dermate goede 'opstap' zou zijn tot andere dingen. Meer dan kaartjes trekken en uitleggen is TtR immers niet. Daarmee wil ik niet suggereren dat het spel in het algemeen maar moet worden gemeden, maar wel dat het voor het vergroten van spelervaring (waar het hier om gaat!) niet zo'n productieve titel is. Dan neig ik toch meer naar Alan Moons andere treinenspel Union Pacific, waar nadrukkelijker met dingen als aandelen en dividend wordt omgegaan (zoals Monopoly) maar dan zonder dobbelstenen. Probleem is wel dat dat spel een stuk lastiger te krijgen is.
Dat gezegd: ik vraag me oprecht af hoeveel spellenliefhebbers die al wat ervarener zijn nog steeds hun TtR uit de kast trekken als serieuze spellendag- of -avondvulling.
Laat ik het zo zeggen: Ticket to Ride is lekker simpel familievertier, en dat is tegelijkertijd ook z'n grootste zwakte. Ik vraag me echt af of het spel zoveel toevoegt aan het oeuvre van klassieke bordspellen (Risk, Monopoly, Stratego, ...) dat dit een dermate goede 'opstap' zou zijn tot andere dingen. Meer dan kaartjes trekken en uitleggen is TtR immers niet. Daarmee wil ik niet suggereren dat het spel in het algemeen maar moet worden gemeden, maar wel dat het voor het vergroten van spelervaring (waar het hier om gaat!) niet zo'n productieve titel is. Dan neig ik toch meer naar Alan Moons andere treinenspel Union Pacific, waar nadrukkelijker met dingen als aandelen en dividend wordt omgegaan (zoals Monopoly) maar dan zonder dobbelstenen. Probleem is wel dat dat spel een stuk lastiger te krijgen is.
Dat gezegd: ik vraag me oprecht af hoeveel spellenliefhebbers die al wat ervarener zijn nog steeds hun TtR uit de kast trekken als serieuze spellendag- of -avondvulling.
-
rober
- Standaard moderator
welke spellen erbij kopen
Leuk onderwerp voor een volkstelling.cymric schreef:Dat gezegd: ik vraag me oprecht af hoeveel spellenliefhebbers die al wat ervarener zijn nog steeds hun TtR uit de kast trekken als serieuze spellendag- of -avondvulling.
Count me in.
edit: ("count me in" is bedoelt in de zin dat ik zeer graag TtR op tafel leg. Nog steeds.......)
Laatst gewijzigd door rober op do 04 aug 2011, 10:39, 1 keer totaal gewijzigd.
All is fair in love, war and Carcassonne

-
Jorrit
- Phoenix
Daar heb je zeker een punt Cymric, ik ging er vanuit dat we een spel zochten voor een groep beginnende bordspelers die af en toe een spelletje spelen en een breder aanbod zoeken. Vandaar dat ticket to ride me een goede opstap lijkt.
Ter verdieping kom je in een andere categorie spellen, klopt. Maar de vraag is hier dan of de groep van Moos (en Moos zelf) op zoek is naar een moeilijker spel of een nieuw spel. Er zijn ook mensen genoeg die geen spel willen spelen om hun hersens te laten kraken voor de juiste strategie etc.
Moos?
Ter verdieping kom je in een andere categorie spellen, klopt. Maar de vraag is hier dan of de groep van Moos (en Moos zelf) op zoek is naar een moeilijker spel of een nieuw spel. Er zijn ook mensen genoeg die geen spel willen spelen om hun hersens te laten kraken voor de juiste strategie etc.
Moos?
-
moos
- Grote Dienaar
ha moet er wel om lachen , afijn ja ik zoek wat afwisselende spellen , ik heb al de kolonisten en dat vind ik erg leuk maar ook erg lang duren..
zou graag wat anders willen erbij..
mijn zoons zijn gamers maar houden ook van gezelschapsspellen hoor.
en ja wat luchters mag maar niet te kinderachtig,,
ik ben niet op zoek naar een moeilijker spel dan kvk maar gewoon wel iets anders
zou graag wat anders willen erbij..
mijn zoons zijn gamers maar houden ook van gezelschapsspellen hoor.
en ja wat luchters mag maar niet te kinderachtig,,
ik ben niet op zoek naar een moeilijker spel dan kvk maar gewoon wel iets anders
-
WTULTC
- Elfenkoning
Keltis duurt 30 min
Het achtste wereldwonder duurt 45 min (gemiddeld tactisch)
Iguazu duurt 30 min (beetje tactisch) filmpje van de speluitleg . Hij legt meerdere spellen uit. Zo kun je er ook achter komen of iets voor jou is.
Je hebt ook nog de Dice Tower, die leggen spellen uit in het engels.
Deze spelen zijn nu nog te koop al is die laatste er wel uit de winkels aan het gaan en als je geluk hebt kun je ze voor een niet al te hoge prijs kopen. Ten minste dat heb ik zelf laatst gedaan.
Het achtste wereldwonder duurt 45 min (gemiddeld tactisch)
Iguazu duurt 30 min (beetje tactisch) filmpje van de speluitleg . Hij legt meerdere spellen uit. Zo kun je er ook achter komen of iets voor jou is.
Je hebt ook nog de Dice Tower, die leggen spellen uit in het engels.
Deze spelen zijn nu nog te koop al is die laatste er wel uit de winkels aan het gaan en als je geluk hebt kun je ze voor een niet al te hoge prijs kopen. Ten minste dat heb ik zelf laatst gedaan.
-
missiloon
- Munchkin
Ik heb zelf erg lang getwijfelt over TtR, mede omdat kaartjes trekken en treintjes leggen is en dat leek me niet heel boeiend. Maar ik ben blij dat ik toch over stag ben gegaan want ik vind TtR toch wel erg leuk, makkelijk uit te leggen en spelen maar. Hier komt het dus best vaak uit de kast met spellen 
-
moos
- Grote Dienaar
welke vind je dan bagger voor bv beginners als ik met mijn gezinspellenclubapeldoorn schreef:Vind sommige spellen echt bagger ook voor beginnende spel liefhebbers
-
Jorrit
- Phoenix
moos schreef:ik ben niet op zoek naar een moeilijker spel dan kvk maar gewoon wel iets anders
-
Drekster2001
- Condottiërre
- Persoonlijke Ondertitel: El Duderino
Ticket to Ride kan door de beginner makkelijk gespeeld en gewonnnen worden, maar zodra je het spel vaker speelt en de bestemmingskaarten een beetje leert kennen komt er veel taktiek bij kijken: je kan aan de manier waarop iemand zijn treinen aanlegt vaak heel goed deduceren wat hij/zij voor bestemmingen heeft en daar kan je heeeeeerlijk op inspelen... (lees: blokkeren die boel!)
Daarom is Ticket to Ride mijns inziens voor zowel beginners als gevorderden een fantastisch spel: mijn meest gespeeld spel van dit moment (en ik speel al zolang het spel uit is...)
Misschien heeft dit ook te maken dat ik het spel op mijn iPad speel: scheelt HEEEEEEL veel geneuzel met treintjes en je kan die online tegenstanders zo makkelijk boos maken
Daarom is Ticket to Ride mijns inziens voor zowel beginners als gevorderden een fantastisch spel: mijn meest gespeeld spel van dit moment (en ik speel al zolang het spel uit is...)
Misschien heeft dit ook te maken dat ik het spel op mijn iPad speel: scheelt HEEEEEEL veel geneuzel met treintjes en je kan die online tegenstanders zo makkelijk boos maken
This is what happens when you find a stranger in the Alps!
-
Enrico
- Caballero
Wat een onzin wordt hier allemaal verteld! (zo: dat is eruit...)
Waarom zou TtR niet geschikt zijn voor gevorderden en (bijvoorbeeld) Civ wel? In bijna iedere reactie lees ik tussen de regels de persoonlijke voorkeur voor een spelsoort. Die is helemaal niet van belang.
Ik kan mezelf niet tot de beginners rekenen (ben al sinds 2005 actief op dit forum) en zet TtR nog steeds met veel plezier op tafel. Spellen zoals Civ kunnen mij juist helemaal niet bekoren. Ik pas ervoor om een heel weekend in te moeten plannen om één spel te kunnen spelen, hoewel de nieuwe versie ook in "slechts" 4 uur te spelen is. Daar moet je van houden en het aantal spellenliefhebbers die dit ervoor over hebben, is een ruime minderheid. Ik denk niet dat Moos hierop zit te wachten.
Als je iemand advies geeft, haal dan eerst je persoonlijke filter weg of vertel erbij dat jij een liefhebber bent van lange spellen. Dan laat je de keuze aan de ander over. Om een vervelende discussie te gaan voorkomen: dit is tegen niemand persoonlijk bedoeld, meer in het algemeen. Het is me al vaker opgevallen bij (overigens goedbedoelde) adviezen.
Na deze reactie moet ik natuurlijk ook nog wel een paar titels noemen...
De verkrijgbaarheid laat ik in het midden, maar spellen waarvan ik denk dat deze redelijk toegankelijk zijn en een aangename speelduur hebben, terwijl er toch wat inzit:
- Kingsburg
- (inderdaad) Ticket to Ride
- Thurn & Tuxis
- Formula Dé
- Het Stenen Tijdperk
- Burgers Zoo
- Fresko
- Yspahan
- Elfenland
- Dominion
- 7 Wonders
- Puerto Rico
- Egizia
- K2
- Heersers der Woestijn
En als het een beetje pittiger mag zijn dan Catan:
- Hoogspanning
- Factory Fun (als je van puzzelspellen houdt)
- Morgenland
- Leeuwenhart
- Eufraat & Tigris
- Agricola
Om er maar een paar te noemen, want er zijn veel spellen die in dit lijstje kunnen staan.
Ik ga niet aan de lopende band reclame maken voor de site waar ik mijn vrije tijd aan besteed, maar hier vind je meer info over deze (en nog vele andere) spellen.
Waarom zou TtR niet geschikt zijn voor gevorderden en (bijvoorbeeld) Civ wel? In bijna iedere reactie lees ik tussen de regels de persoonlijke voorkeur voor een spelsoort. Die is helemaal niet van belang.
Ik kan mezelf niet tot de beginners rekenen (ben al sinds 2005 actief op dit forum) en zet TtR nog steeds met veel plezier op tafel. Spellen zoals Civ kunnen mij juist helemaal niet bekoren. Ik pas ervoor om een heel weekend in te moeten plannen om één spel te kunnen spelen, hoewel de nieuwe versie ook in "slechts" 4 uur te spelen is. Daar moet je van houden en het aantal spellenliefhebbers die dit ervoor over hebben, is een ruime minderheid. Ik denk niet dat Moos hierop zit te wachten.
Als je iemand advies geeft, haal dan eerst je persoonlijke filter weg of vertel erbij dat jij een liefhebber bent van lange spellen. Dan laat je de keuze aan de ander over. Om een vervelende discussie te gaan voorkomen: dit is tegen niemand persoonlijk bedoeld, meer in het algemeen. Het is me al vaker opgevallen bij (overigens goedbedoelde) adviezen.
Na deze reactie moet ik natuurlijk ook nog wel een paar titels noemen...
De verkrijgbaarheid laat ik in het midden, maar spellen waarvan ik denk dat deze redelijk toegankelijk zijn en een aangename speelduur hebben, terwijl er toch wat inzit:
- Kingsburg
- (inderdaad) Ticket to Ride
- Thurn & Tuxis
- Formula Dé
- Het Stenen Tijdperk
- Burgers Zoo
- Fresko
- Yspahan
- Elfenland
- Dominion
- 7 Wonders
- Puerto Rico
- Egizia
- K2
- Heersers der Woestijn
En als het een beetje pittiger mag zijn dan Catan:
- Hoogspanning
- Factory Fun (als je van puzzelspellen houdt)
- Morgenland
- Leeuwenhart
- Eufraat & Tigris
- Agricola
Om er maar een paar te noemen, want er zijn veel spellen die in dit lijstje kunnen staan.
Ik ga niet aan de lopende band reclame maken voor de site waar ik mijn vrije tijd aan besteed, maar hier vind je meer info over deze (en nog vele andere) spellen.
-
cymric
- Wu Feng
Enrico, als je overduidelijk de moeite niet neemt om mijn bijdrage te lézen, dan komt dat advies over 'eerst een persoonlijk filter weghalen voor je advies geeft' wel heel kortzichtig over. Je zag namelijk alleen 'Civilization', 'zalige leercurve', 'meer dan kaartjes trekken en uitspelen is TtR niet', 'is TtR daarom wel geschikt voor het vergroten van spelervaring' en tsjakkaaaaa!!!, komt die adrenalinerush! Ik zou zeggen: tel eens tot 10, laat dat adrenalinepeil eens zakken zodat de rode waas voor je ogen verdwijnt, kijk hoe de discussie zich ontspon, en wat ik écht schreef. Het verschil zal je waarschijnlijk verbazen.Enrico schreef:Wat een onzin wordt hier allemaal verteld! (zo: dat is eruit...) [...] Het is me al vaker opgevallen bij (overigens goedbedoelde) adviezen.
Nog zoiets: Moos begon, in alle onschuld, te vragen naar top-10 lijstjes, naar favorieten in de kast, naar spellen die goed waren voor 2 (en 3 en meer) en 4 (en vijf en zes), naar ... . Heel goed, niets op tegen, maar: Moos had geen kapstok om onze adviezen aan op te hangen. We kwamen erachter dat gewone spelervaring, lees: gewoon proberen, van een paar titels op dit punt waarschijnlijk effectiever zou zijn omdat er dan wat meer ervaring ligt zodat adviezen gerichter zouden kunnen worden gegeven en gewaardeerd. Win-win, volgens mij (en een aantal anderen). Moos bleek ook, wederom in alle onschuld, bij gewone speelgoedzaken te shoppen in plaats van bij spellenspeciaalzaken (waar dus ook meteen kan worden geprobeerd).Na deze reactie moet ik natuurlijk ook nog wel een paar titels noemen...
En wat doe jij? Jij schrijft weer een top-zoveel op, zonder rekening te houden met het gericht vergroten van spelervaring, dus met zo min mogelijk spellen aan zoveel mogelijk verschillende spelmechanismen ruiken.
- ik vind het fundamenteel onjuist om Puerto Rico in hetzelfde lijstje als Ticket to Ride en Fresko te zetten, dat spel hoort in het gevordenlijstje thuis
- Morgenland hoort nu juist in hetzelfde rijtje als die twee spellen (vanwege het blinde bieden), maar dan is een titel als Lascaux veel beter (want veel minder regels, veel minder rare regels ook nog eens, en simpeler van opzet) maar blind bieden is een zeldzaam mechanisme dus zet maar in de categorie 'leuk voor later'
- Stenen Tijdperk en Fresko zijn allebei werkverschaffers, dus kan één titel eraf: ik zou zeggen de eerste omdat Fresko intuïtief beter aanvoelt (als je laat opstaat is er niets meer op de markt te vinden; sta je vroeg op, is je humeur slecht—geniaal gewoon) en omdat Fresko stampendvol uitbreidinkjes zit waardoor het spel naar believen makkelijker of moeilijker kan worden gemaakt
- Formula Dé is veredeld Ganzenborden dus niet echt geschikt voor het gericht vergroten van spelervaring (en wat Moos na de eerste 10 tot 15 spellen doet mag ze zelf weten)
- Yspahan zou ik gezien Kingsburg eraf halen en naar het gevorderdenlijstje overzetten
- maar Kingsburg is nooit in het Nederlands verschenen en dat wilde Moos naar ik meen graag wel, dus moet er een ander dobbelspel voor in de plaats komen: Roll Through The Ages dus
- als je Thurn & Taxis opneemt, kan Ticket to Ride er écht wel af, maar als je persé treintjes wilt in plaats van postkoetsen wint Union Pacific het van Thurn & Taxis
- Elfenland overlapt gedeeltelijk met de voorgaande spellen maar staat nogal alleen in het concept van de Travelling Salesman: leuk familiespel, daar niet van, maar er zijn maar weinig spellen met hetzelfde concept waardoor ik het nut voor gericht vergroten van spelervaring mis, ergo leuk voor later
- 7 Wonders en Dominion... Beide moet je natuurlijk geprobeerd hebben, okee, doe maar beide dan.