Spiel 2016 - algemeen

Hier vind je alle informatie over de grootste spellenbeurs ter wereld.

Moderators: Standaard moderators, Ereleden, Website beheerders

Gesloten
Ruud2009
El Capitan
Persoonlijke Ondertitel: Check: Ameritrash.nl
Zichtbare ondertitel: Persoonlijk
Contacteer:

Re: Spiel 2016 - algemeen

Bericht door Ruud2009 »

caryntjen schreef:Oké, dan nog dat praktische zaken, vooral hoe jullie het praktisch aanpakken:

A. Spellen kopen:

Situatie 1: Ik heb voorbeeld de kickstarter van Dark Souls: The Board game gemist (https://www.kickstarter.com/projects/st ... nav_search), het spel komt pas uit in Maart 2017. Is het mogelijk om via de beurs vb een order te plaatsen of toch al een box op de kop te slaan?
Dat hangt helemaal af van het bedrijf in kwestie, net zoals eigenlijk het antwoord op al je overige vragen. Er zit geen 'overkoepelend' systeem in en er zijn geen centrale afspraken over gemaakt.

Preorders zijn niet heel typisch, in dit tijdperk van Kickstarter. Als je de kickstarter gemist hebt, heb je vaak gewoon pech of moet je late pledgen. In het geval van Dark Souls is het volgens mij onbekend op ze überhaupt op Essen staan. Gelukkig moet de pledge manager nog open gaan, en als je mensen kent die gepledged hebben kunnen zij eventueel een tweede copy mee bestellen.
Situatie 2: Ik wil graag van Zombicide (https://www.kickstarter.com/projects/co ... ack-plague) een 'kickstarter exclusive' kopen die ze ook op beurzen aanbieden. Is het aangeraden dit te pre-orderen of is dit altijd: first come first served?
Dat hangt ook af van het bedrijf. Elk bedrijf is zelf vrij om te kiezen hoeveel promo's ze maken, voor hoeveel ze ze verkopen en wanneer ze dat doen. Maar ik zou dit soort dingen altijd zien als een first come, first serve. Promo's zijn verschrikkelijk om na te jagen, ongeacht het bedrijf dat ze heeft. Is het sowieso zeker dat CMoN ze aanbiedt? Overigens weet ik ook niet of CMoN op Essen staat, of zoals vorige jaren bij Asmodee.
Situatie 3: Ik heb interesse in vb Arcadia Quest (https://boardgamegeek.com/boardgame/155 ... adia-quest). Is ook hier het beste dit te pre-orderen of probeer ik ergens het op de kop te tikken op de beurs zelf (al dan niet 2e hands)? Dit spel is vb niet moeilijk te vinden in een winkel.
Ook dit is natuurlijk afhankelijk van het aanbod. Als een spel net uit is, dan zal je weinig tweedehands tegen komen. Sowieso is het aanbod tweedehands beperkt, en vooral in mijn ervaring Duitstalig. Niet zo interessant dus.

Er staan zoveel retailers op de beurs dat je dit soort games altijd wel kunt vinden. Vaak kan je bij retailers zoals Adriaensen Speciaalzaak wel vragen of ze ze mee willen nemen. Wordt vaak voor de beurs nog wat aandacht aan besteed op de websites. Ik heb nooit de behoefte gevoeld bekende, bestaande games te preorderen. Games van bijvoorbeeld Japon Brand (Japanse spelletjes) preorder ik wel. Die zijn gewoon heel snel op.
B. Beursindeling:
Dan heb ik nog een vraagje over de verschillende hallen: Zijn deze ingedeeld vb volgens thema, vb miniature games wat samen of vb Europese spellen wat samen? Of is het echt gewoon random? En zit het comic gedeelte er ook dwars door?
Er zal heus een systeem zitten, maar ik zou zeggen dat het 'random' over zal komen. De grote zalen zitten vaak de grote bedrijven zoals Asmodee, Pegasus Spiele e.d. De kleine, achteraf zaaltjes zijn voor de kickstarters en buitenlandse kleine publishers. Volgens mij is het gewoon zo wie het meest betaalt, de beste zichtbaarheid/plek krijgt.
C. Miluevignet:
Voor in Duitsland te rijden is voor sommige dorpen een milieu vignet nodig. Maar ik ben van plan gewoon de hoofdbanen te nemen tot aan de parking van de beurs. Heb ik dit dan nodig? Waar kan ik online vooraf zien welke wegen deze sticker nodig hebben?
Ik heb het ook uitgezocht (mijn auto is net te oud voor een groen vignet). Op de beurs website staat hoe je moet rijden om er te komen zonder ellende. Hoofdbanen zijn 'vrij', als ik Essen moet geloven..
D. Gekochte spellen:
Zijn er vb karren fzo voorzien om uw gekochte spellen in te plaatsen of moet je dit allemaal zelf voorzien? Enige tips, want met zo'n miniature spellen wordt het wel snel zwaar?
Ook hier is er niets georganiseerd. Zelf meenemen dus! AEG geeft vaak grote tassen weg bij je aankopen. Ik weet wel dat ik me altijd irriteer aan mensen met enorme karren en rug tassen. Het wordt op sommige punten erg druk, en dan kan je het in mijn ogen niet maken om zo rond te gaan.
Laatste 10 gespeeld:
Afbeelding

Labels:
Nivatra
Professor Pimpel

Bericht door Nivatra »

ik koop de tickets altijd op voorhand, dan loop je ook gewoon zo goed als binnen.
pleunie.william schreef:
caryntjen schreef:En wat doen jullie met uw tickets? Kopen jullie die op voorhand online of is het oké om die op de beurs zelf te kopen?

Ik ga de eerste keer en momenteel enkel een zaterdag gepland. Als het leuk is rij ik zondag wel terug en dan weet ik ook wat mij te wachten staat voor volgend jaar.
Je kunt je tickets prima ter plaatse kopen. Er staat meestal wel een rij maar na een kwartier ben je zeker binnen. Veel plezier bij je eerste Spiel!
Afbeelding
caryntjen
Meeple

Bericht door caryntjen »

Bedankt om de tijd te nemen voor antwoorden op mijn vragen :)!
el_crosso
Burgemeester
Contacteer:

Bericht door el_crosso »

Een wat gerelateerde vraag aan wat gaan jullie kopen en hoe.

Waarom zou je op Essen een spel kopen als deze al beschikbaar is bij de flgs?
Eerste wat mij lijkt is eventuele promo's die je er bij krijgt, tweede waarschijnlijk direct beschikbaar is en het feit dat je hem zonder verzendkosten kan meenemen.

Maar bijvoorbeeld twee is al de vraag als ik het soms lees, niet alle publishers hebben voldoende spellen op Essen zelf en zou je wel eens mis kunnen grijpen.
Je zou dan een pre-order kunnen plaatsen, maar soms zijn er wel spellen die ik misschien eerst zou willen spelen daar.

Hoe besluiten jullie dat?

ps. praktisch gezien, ik ga met de auto en ik ben alleen dus ruimte zat om spellen mee te nemen. Ook wel makkelijk om overdag aankopen even terug te brengen naar de auto in plaats van alles inderdaad mee te moeten slepen :roll:
caryntjen
Meeple

Bericht door caryntjen »

Ik ga naar Spiel voornamelijk om spellen die ik nog niet heb aan een leuke prijs op de kop tikken. (Maar ook voor de sfeer op te snuiven en vooral games zien spellen, ipv actief deel te nemen doordat ik maar één dagje ga)

Ik wil dan ook graag weten hoe jullie te werk gaan om de beste prijs te verkrijgen ;)?

En hoe gaan jullie voorbeeld te werk om na te gaan of een spel gekocht kan worden?
Vb: The Witcher Board game: https://boardgamegeek.com/boardgame/147 ... me/credits

In credits staan verschillende publishers:
ADC Blackfire Entertainment
Arclight
CD Projekt RED
Edge Entertainment
Fantasy Flight Games
Game Harbor
Giochi Uniti
Heidelberger Spieleverlag

(Die laatste is de Duitse uitgever)

Nu moet ik die uitgever na checken of die op het hallenplan van Spiel voorkomt?

Indien die voorkomt, kijken naar nieuws op website van publisher? Of mailen jullie die?

Als die publisher niet voorkomt, zal ik een kans moeten wagen bij één van de winkelstandjes die het spel nieuw verkopen of eventueel tweedehands?

Heb ik zo een beetje jullie gedachtengang/werkwijze goed voorspelt?

Alle tips en info dus zeker welkom :D!
vdbmalmsteen
Hazelnoot Ridder
Persoonlijke Ondertitel: Hell Yeah !!!

Bericht door vdbmalmsteen »

el_crosso schreef:Een wat gerelateerde vraag aan wat gaan jullie kopen en hoe.

Waarom zou je op Essen een spel kopen als deze al beschikbaar is bij de flgs?
Eerste wat mij lijkt is eventuele promo's die je er bij krijgt, tweede waarschijnlijk direct beschikbaar is en het feit dat je hem zonder verzendkosten kan meenemen.

Maar bijvoorbeeld twee is al de vraag als ik het soms lees, niet alle publishers hebben voldoende spellen op Essen zelf en zou je wel eens mis kunnen grijpen.
Je zou dan een pre-order kunnen plaatsen, maar soms zijn er wel spellen die ik misschien eerst zou willen spelen daar.

Hoe besluiten jullie dat?

ps. praktisch gezien, ik ga met de auto en ik ben alleen dus ruimte zat om spellen mee te nemen. Ook wel makkelijk om overdag aankopen even terug te brengen naar de auto in plaats van alles inderdaad mee te moeten slepen :roll:
Eerst en vooral hangt het er vanaf welke spelen je zoekt. Van sommige publishers zijn de spellen achteraf niet zo makkelijk te verkrijgen (denk maar aan de Aziatische) of alleen aan een duurdere prijs (... Amerikaanse).

Pre-orders zijn altijd gokken. 2 waarbij je het best doet - Japon Brand games want die zijn snel uitverkocht. En games van de Lamont broertjes ( al zijn ze er niet dit jaar).

Andere zijn dan weer gemakkelijk achteraf te vinden. Queen games vind je enkele maanden later aan de helft van de prijs op Amazon.

Het voordeel is ook dat de spellen uitstaan. Bij veel winkeliers staan ze gewoon in de doos. Spelen lukt maar hangt af van de dagen. Wij gaan zoals vorig jaar op vrijdag en zaterdag. Op vrijdag kan je best een spel spelen. Zaterdag ... is serieus minder. Zondag was (ons eerste jaar) ook over overrompelend.

De preview van Eric Martin en de nieuwe Essen Tool zijn een fantastische hulp om te zien wat je kan kopen.
Afbeelding
el_crosso
Burgemeester
Contacteer:

Bericht door el_crosso »

vdbmalmsteen schreef:
el_crosso schreef:
Het lijstje van Eric Martin en de nieuwe Essen Tool zijn een fantastische hulp.
Ja beide zijn noodzakelijk kwaad :clap:
Zeker de extractie uit Tabletoptogether is fantastisch en heel bruikbaar.

Het is ook allemaal heel afhankelijk, begrijp ik, maar was benieuwd naar wat ervaringen uit het verleden inderdaad of over bepaalde publishers.
Dus dank voor je tip over de Aziatische, had inderdaad al 1 spel op pre order staan (Hanamikoji) en daar komen er misschien nog wel 1 of 2 bij dan (Round House en Coffee Roaster)

Voornamelijk de grotere Amerikaanse of misschien beter gezegd al reeds op Gencon gepresenteerde spellen zoals Cry Havoc, Terraformings Mars, Hit Z Road, etc. Zijn al te koop vaak bij de FLGS, dus of daar kopen of toch op de beurs?

Hier mijn lijst trouwens met wat spellen die mijn interesse hebben :D
vdbmalmsteen
Hazelnoot Ridder

Ik maak vooraf al eens de oefening voor de GENCON spellen die al verkrijgbaar zijn. Wat kost het bij de lokale winkel? Dan heb ik al een idee. Neem ook amazon.de mee want die durven soms een stuk goedkoper zijn.

Weet alvast dat Essen niet echt goedkoper is. Je betaalt meestal de premiere. De ene uitgever is ook de andere niet bij de prijssetting. Sommige doen er inderdaad wat af of bieden combi's aan.

Bijna alle winkels ter plekke bieden dezelfde spellen aan. Zo kan een spel soms goedkoper staan bij een winkel dan bij de uitgever. Sommige spellen kosten bij de winkels overal hetzelfde bij andere spellen zit er dan weer 5 € verschil op.

De bekendste koopjeswinkel is Heidelberger bij de ingang. Ook gekend als de winkel waar mensen achteraf denken: "Ik heb dit niet nodig maar het was maar ...€"
Afbeelding
Mac-S
Genius
Persoonlijke Ondertitel: Groninger Gamer

Bericht door Mac-S »

Over het kopen van spellen op Spiel, het eventueel voorbestellen of juist later op je gemak bij je FLGS of online aanschaffen: het ligt er heel erg aan waar je interesse naar uitgaat.

De spellen van de middelgrote en grote Europese uitgevers zijn sowieso wel beschikbaar. Het voordeel van kopen op Spiel kan zijn dat de prijs daar lager is (spellen zijn in Duitsland over het algemeen goedkoper dan in Nederland of België) en uiteraard dat je het spel dan direct in handen hebt. Voorbestellen is in elk geval niet nodig, en je hebt ook de gelegenheid het spel op Spiel of een andere beurs te testen voordat je een besluit over de aankoop neemt.

Bij de wat meer obscure spellen wordt het interessant: uitgevers uit verre landen, kleine printruns, niche-producten... soms is Spiel je enige kans om een dergelijk spel in handen te krijgen. En sommigen kun je dan nog alleen krijgen door voor te bestellen (Japon Brand bv.).
Zelfs als de uitgever op Spiel nog voorraad heeft, dan nog is zijn standje vaak zo klein (lees: 1 tafel) dat je lang moet staan wachten op een kans om het spel te testen - je andere opties zijn een blinde aankoop of het spel laten liggen.
In dit soort gevallen kan research op internet (met name Boardgamegeek en het spielbox.de-forum) je helpen met het maken van de keuze voorbestellen of niet. Werkt uiteraard het beste als je weet in welke specifieke spellen/uitgevers je geinteresseerd bent.

Ik merk dat ik zelf door de jaren heen veel filosofischer ben geworden als het om de aanschaf van spellen gaat: ik heb noch de ruimte noch het budget om alle leuke spellen in huis te halen, dus als ik een paar leuke spellen misloop, jammer dan, maar er zijn nog genoeg andere leuke spellen om te spelen.
Ik heb gelukkig ook weinig last van "Cult of the New" oftewel de neiging om steeds nieuwe spellen te willen spelen - oude spellen voor de twintigste keer spelen is net zo leuk en vaak zelfs leuker (nieuwe spellen willen nog wel eens tegenvallen, oude speel je alleen opnieuw als je weet dat ze niet tegenvallen), en bovendien gaat mijn interesse niet zozeer uit naar obscure en esoterische spellen dus wat ik zoek is altijd wel goed verkrijgbaar.

Wat je ook doet, het belangrijkste advies bij een Spiel-bezoek blijft altijd: geniet er gewoon van.
vdbmalmsteen
Hazelnoot Ridder

Het kan handig zijn om prioriteiten te stellen. Handleidingen en video's zijn een fantastische hulp daarbij maar veeeel werk.

Bij mij ziet het er ondertussen zo uit:

Tabletop togehter list

Veel spellen kan je een jaar later ook op de auctionlist terugvinden.
Afbeelding
el_crosso
Burgemeester
Contacteer:

Bericht door el_crosso »

Mooie tips!
Heb inderdaad de prijzen van de spellen die al uit zijn meegenomen op mijn tabletop lijst.

Heb zelf wel iets last van cult of the new, althans in de zin dat ik het heerlijk vind nieuwe spellen te zoeken (maar mogen ook oude spellen zijn) en na te gaan hoe ze spelen, wat men er van vind, etc. Maar nu moet ik ook weer eerlijk naar mij zelf blijven en die spellen dan eerst ook spelen. Maar dat is vast herkenbaar voor sommige.

Maar zeker, plezier komt voorop en het is ten alle tijden maar een hobby :wink:
(waar dan wel weer een passie aan vast hangt en een lichte verzamelaars verslaving haha)
mazinho
Gouverneur
Persoonlijke Ondertitel: Completionist
Contacteer:

Bericht door mazinho »

Hanamikoji = sold out!
Instagram @movetherobber
Benieuwd naar wat ik recent speelde?
Afbeelding
el_crosso
Burgemeester
Contacteer:

Bericht door el_crosso »

Leve pre-orders :D
Piet
Beheerder
Contacteer:

Bericht door Piet »

Er zijn werken aan de Rijnbrug nabij Duisburg.
Kom je uit richting Venlo naar Essen, dan hou je best rekening met wat vertraging of file.
kersje86
Party Animal

Bericht door kersje86 »

Piet schreef:Er zijn werken aan de Rijnbrug nabij Duisburg.
Kom je uit richting Venlo naar Essen, dan hou je best rekening met wat vertraging of file.
Dank!
Gesloten