Dat hangt helemaal af van het bedrijf in kwestie, net zoals eigenlijk het antwoord op al je overige vragen. Er zit geen 'overkoepelend' systeem in en er zijn geen centrale afspraken over gemaakt.caryntjen schreef:Oké, dan nog dat praktische zaken, vooral hoe jullie het praktisch aanpakken:
A. Spellen kopen:
Situatie 1: Ik heb voorbeeld de kickstarter van Dark Souls: The Board game gemist (https://www.kickstarter.com/projects/st ... nav_search), het spel komt pas uit in Maart 2017. Is het mogelijk om via de beurs vb een order te plaatsen of toch al een box op de kop te slaan?
Preorders zijn niet heel typisch, in dit tijdperk van Kickstarter. Als je de kickstarter gemist hebt, heb je vaak gewoon pech of moet je late pledgen. In het geval van Dark Souls is het volgens mij onbekend op ze überhaupt op Essen staan. Gelukkig moet de pledge manager nog open gaan, en als je mensen kent die gepledged hebben kunnen zij eventueel een tweede copy mee bestellen.
Dat hangt ook af van het bedrijf. Elk bedrijf is zelf vrij om te kiezen hoeveel promo's ze maken, voor hoeveel ze ze verkopen en wanneer ze dat doen. Maar ik zou dit soort dingen altijd zien als een first come, first serve. Promo's zijn verschrikkelijk om na te jagen, ongeacht het bedrijf dat ze heeft. Is het sowieso zeker dat CMoN ze aanbiedt? Overigens weet ik ook niet of CMoN op Essen staat, of zoals vorige jaren bij Asmodee.Situatie 2: Ik wil graag van Zombicide (https://www.kickstarter.com/projects/co ... ack-plague) een 'kickstarter exclusive' kopen die ze ook op beurzen aanbieden. Is het aangeraden dit te pre-orderen of is dit altijd: first come first served?
Ook dit is natuurlijk afhankelijk van het aanbod. Als een spel net uit is, dan zal je weinig tweedehands tegen komen. Sowieso is het aanbod tweedehands beperkt, en vooral in mijn ervaring Duitstalig. Niet zo interessant dus.Situatie 3: Ik heb interesse in vb Arcadia Quest (https://boardgamegeek.com/boardgame/155 ... adia-quest). Is ook hier het beste dit te pre-orderen of probeer ik ergens het op de kop te tikken op de beurs zelf (al dan niet 2e hands)? Dit spel is vb niet moeilijk te vinden in een winkel.
Er staan zoveel retailers op de beurs dat je dit soort games altijd wel kunt vinden. Vaak kan je bij retailers zoals Adriaensen Speciaalzaak wel vragen of ze ze mee willen nemen. Wordt vaak voor de beurs nog wat aandacht aan besteed op de websites. Ik heb nooit de behoefte gevoeld bekende, bestaande games te preorderen. Games van bijvoorbeeld Japon Brand (Japanse spelletjes) preorder ik wel. Die zijn gewoon heel snel op.
Er zal heus een systeem zitten, maar ik zou zeggen dat het 'random' over zal komen. De grote zalen zitten vaak de grote bedrijven zoals Asmodee, Pegasus Spiele e.d. De kleine, achteraf zaaltjes zijn voor de kickstarters en buitenlandse kleine publishers. Volgens mij is het gewoon zo wie het meest betaalt, de beste zichtbaarheid/plek krijgt.B. Beursindeling:
Dan heb ik nog een vraagje over de verschillende hallen: Zijn deze ingedeeld vb volgens thema, vb miniature games wat samen of vb Europese spellen wat samen? Of is het echt gewoon random? En zit het comic gedeelte er ook dwars door?
Ik heb het ook uitgezocht (mijn auto is net te oud voor een groen vignet). Op de beurs website staat hoe je moet rijden om er te komen zonder ellende. Hoofdbanen zijn 'vrij', als ik Essen moet geloven..C. Miluevignet:
Voor in Duitsland te rijden is voor sommige dorpen een milieu vignet nodig. Maar ik ben van plan gewoon de hoofdbanen te nemen tot aan de parking van de beurs. Heb ik dit dan nodig? Waar kan ik online vooraf zien welke wegen deze sticker nodig hebben?
Ook hier is er niets georganiseerd. Zelf meenemen dus! AEG geeft vaak grote tassen weg bij je aankopen. Ik weet wel dat ik me altijd irriteer aan mensen met enorme karren en rug tassen. Het wordt op sommige punten erg druk, en dan kan je het in mijn ogen niet maken om zo rond te gaan.D. Gekochte spellen:
Zijn er vb karren fzo voorzien om uw gekochte spellen in te plaatsen of moet je dit allemaal zelf voorzien? Enige tips, want met zo'n miniature spellen wordt het wel snel zwaar?