Hoe om te gaan met thema's van bordspellen? n.a.v. Maracaibo

Heb je een leuk onderwerp over spellen wat nergens lijkt te passen?
Hier kun je het kwijt.

Moderators: Standaard moderators, Ereleden, Website beheerders

Edwin84
Elfenkoning

Re: Hoe om te gaan met thema's van bordspellen? n.a.v. Marac

Bericht door Edwin84 »

Er zijn hier een aantal mensen die goed thuis zijn in de ongelijkheid die er schijnt te zijn en wat de mensen beweegt die zich gediscrimineerd voelen.

Maar ik vroeg me af: wat willen deze demonstranten nou concreet? Ik hoor ze over afschaffing van Zwarte Piet en en het weghalen van standbeelden. Dit zijn echter maar symbolen.

Wat willen ze concreet veranderen in de wet of in de maatschappij zodat racisme stopt?
Erwin
Nieuwsreporter
Persoonlijke Ondertitel: ..........
Zichtbare ondertitel: Persoonlijk

Bericht door Erwin »

Edwin84 schreef: Er zijn hier een aantal mensen die goed thuis zijn in de ongelijkheid die er schijnt te zijn en wat de mensen beweegt die zich gediscrimineerd voelen.

Maar ik vroeg me af: wat willen deze demonstranten nou concreet? Ik hoor ze over afschaffing van Zwarte Piet en en het weghalen van standbeelden. Dit zijn echter maar symbolen.

Wat willen ze concreet veranderen in de wet of in de maatschappij zodat racisme stopt?
Afschaffen van Zwarte Piet (een aspect van een kinderfeest en tegelijkertijd de tweelingbroer van een misselijkmakende racistische karikatuur) en het weghalen van het standbeeld van de “CEO van de Slavernij BV” lijken mij nou juist voorbeelden van concrete wensen.
Ik merk dat ik jouw punt niet begrijp.

Het negeren/ontkennen van de pijn die mensen ondervinden van zulke "symbolen" is volgens mij niet symbolisch, maar eerder een verkapte klap in het gezicht. Zoiets voelt vermoedelijk verdomd concreet.
Akahige
Jakkiebak!
Persoonlijke Ondertitel: ゲームが好。右翼が嫌い。

Bericht door Akahige »

Ik ben het er niet mee eens dat een symbool "alleen maar een symbool" is. Het afrekenen met iets als zwarte piet of foute standbeelden geeft een signaal aan de samenleving af, dat dit niet meer de norm is. Zelfs Rutte is om, dus er verandert wel degelijk iets.

Het betekent niet dat racisme zomaar ineens verdwenen gaat zijn, maar het is wel een stap in de richting voor een minderheid die zich niet gehoord voelt. Bovendien effent dit ook paden voor andere minderheden. Als heel zwarte piet tot het verleden behoort, ligt het meer voor de hand dat ook hankiepankiesjanghai niet meer door de beugel kan.
Edwin84
Elfenkoning

Bericht door Edwin84 »

Wat ik bedoel is dat het algemene demonstraties zijn tegen racisme. Dit in tegenstelling tot KOZP die dat als doel voor ogen hebben met specifieke protesten.

Bij deze demonstraties roepen ze stop rascisme, stop white supremacy, en black lives matter.

Iedereen in elk programma op tv en elke BNer roept inderdaad stop racisme. Maar zonder concrete eisen voelt het zo hol. Zeker omdat iedere BNer een nep reactie geeft om maar erbij te horen en geliked te worden.

Ook bedrijven die moderne slavernij in sweatshops uitbuiten en deze mensen die al uitgebuit worden vanwege Corana even niet betalen zetten hun socials op zwart om inclusiviteit te bevorderen.

Maar ik had verwacht dat er zeker wereldwijd grotere actiepunten naar voren zouden komen zoals een Amnesty Internstional die heeft.

Zaken als vrijheid van godsdienst in landen waar dit niet is. Afschaffing van slavernij in landen waar dit nog steeds gebeurd.

Afschaffen van het kastenstelsel in India.

Nu worden symbolen aangepakt in een van de tolerantste landen ter wereld. Maar de grotere problemen worden behalve politiegeweld niet genoemd. Gemiste kans wat mij betreft nu de hele wereld zon beetje aandacht voor dit probleem heeft.
PurpleHazer
Matroos

Bericht door PurpleHazer »

Edwin84 schreef: Er zijn hier een aantal mensen die goed thuis zijn in de ongelijkheid die er schijnt te zijn en wat de mensen beweegt die zich gediscrimineerd voelen.

Goeie vraag! Wat ik ervan weet, weet ik door te luisteren en te lezen. Zoals ik het zie is racisme een complex stelsel van subtiele, iets minder subtiele en ronduit expliciete uitingen van een superioriteitsgevoel over "anderen". Dit uit zich in uitschelden, stereotyperen, belachelijk maken, fysiek geweld, uitsluiting, uitbuiting, onderdrukking en (subliminale) "verheerlijking" van je eigen groep.

Symboliek valt in de laatste categorie: hoe je jezelf en "anderen" representeert in alledaagse verschijningen als (geschiedenis)boeken, reclames, straatnamen etc. heeft invloed op hoe we naar "anderen" kijken. Dit hoeft geen bewust of intentioneel racisme te zijn, maar kan wel als kwetsend worden ervaren door de ander. Zwarte Piet en de discussie die al jaren woedt is hier een duidelijk voorbeeld van: de representatie wordt gekoppeld aan een persoonlijk motief ("ik ben niet racistisch, ik vind zwarte piet leuk, racisme is niet leuk, dus zwarte piet is niet racistisch) en is zo'n vanzelfsprekend onderdeel van onze jeugd en identiteit dat het heel complex is om dat in ander perspectief te plaatsen. Of het boeit je niet wat "anderen" ervan vinden en dat is weer een uiting van uitsluiting.

Dus nee, enkel met symboolbestrijding ben je er inderdaad niet, maar het is wel een (vaak onbedoeld) propagandamiddel over hoe we naar "anderen" kijken, naast dat het soms ronduit kwetsend kan zijn. Er is niet een integrale oplossing die alle elementen/instrumenten gecombineerd bestrijdt, maar dat zou geen argument moeten zijn om dan maar niets te doen op losse onderdelen. Bewustwording en begrip is toch de eerste stap naar verandering. Of het neerhalen van een standbeeld daaraan bijdraagt, weet ik ook niet, maar decennialange dialogen hebben blijkbaar ook nog niet tot het gewenste resultaat geleidt...

Wat men wil bereiken, is volgens mij niet zo vaag: gelijke behandeling, stoppen met politiegeweld, gelijke kansen op de arbeidsmarkt, voor vol worden aangezien, gehoord worden en serieus genomen worden. Dat ff fixen dus...
Jehnnycash
Veenboer

Bericht door Jehnnycash »

Wat concrete dingen zouden kunnen zijn: expliciet verbod van segregatie op schoolniveau (witte vs zwarte scholen), anoniem solliciteren (al is het de vraag of dit een verschil maakt), het verplicht maken van een vak 'racisme en discriminatie' op de basisschool en middelbare school, hogere straffen op racisme (neem die uitzendbureaus die voldoen aan de vraag van bedrijven om alleen autochtonen aan te wijzen, bijvoorbeeld). Dit schud ik nu uit m'n mouw, er zijn vast mensen die betere en/of concretere ideeën hebben ;)
darkman
Garnaal

Re: Hoe om te gaan met thema's van bordspellen? (n.a.v. Mara

Bericht door darkman »

Pura Vida schreef: Ach wat zielig nou. Ik neem mijn eerdere woorden weer terug. Wat een kinderachtigheid. Jammer.
Wat is hier kinderachtig aan. Jouw reactie vind ik juist bijzonder kinderachtig. Dit zijn weliswaar extreme voorbeelden van hetgeen Sigi benoemt maar er zijn ook genoeg minder extreme voorbeelden te vinden waarin allerlei (bekende) mensen nu opeens hun verontschuldigen aanbieden. En dan blijft mijn vraag toch weer, waarom? Racisme benoemen en veroordelen; prima! Maar waarom toch je verontschuldigingen aanbieden?

Ik kan me nog herinneren dat rechts Nederland zich druk maakte waarom de Turkse of Marokkaanse gemeenschap zich niet uitsprak tegen het geweld of de overlast die sommige probleemjongeren veroorzaakten. Dat is natuurlijk totaal nergens voor nodig. Echter ontstaat er nu dus wel een omgekeerde tendens waarin meerdere witte persoon zich schamen voor wat andere witte mensen doen of ooit in een ver verleden hebben gedaan zonder daar ook maar iets mee van doen te hebben gehad.
Ik hoop toch dat jij dat ook een stap te ver vindt?
pieter.schutz
Geheim Genootschap

Bericht door pieter.schutz »

darkman schreef: Echter ontstaat er nu dus wel een omgekeerde tendens waarin meerdere witte persoon zich schamen voor wat andere witte mensen doen of ooit in een ver verleden hebben gedaan zonder daar ook maar iets mee van doen te hebben gehad.
Mensen die zich verontschuldigen doe dat niet uit naam van hun voorvaderen, maar uit eigen naam, voor het leed dat zij hebben veroorzaakt door hun (vaak onbedoelde en ingebakken) vooroordelen en racisme.
Afbeelding
Edwin84
Elfenkoning

Bericht door Edwin84 »

pieter.schutz schreef:
darkman schreef: Echter ontstaat er nu dus wel een omgekeerde tendens waarin meerdere witte persoon zich schamen voor wat andere witte mensen doen of ooit in een ver verleden hebben gedaan zonder daar ook maar iets mee van doen te hebben gehad.
Mensen die zich verontschuldigen doe dat niet uit naam van hun voorvaderen, maar uit eigen naam, voor het leed dat zij hebben veroorzaakt door hun (vaak onbedoelde en ingebakken) vooroordelen en racisme.
Mensen die zich verontschuldigen doen dit ook uit eigen belang. Ze moeten op de social media een imago hooghouden om geen likes te verliezen. Ze willen als solidair worden gezien.

Of ze willen gewoon geen gedoe.

Er zijn voorbeelden van celebrities die niet racistisch zijn. Omdat ze toen op die ene dinsdag hun sociale media niet op zwart hebben gezet kregen ze allerlei haat over hun heen en doodsbedreigingen.

Er heerst een soort van stigma dat als je BLM en de huidige beweging niet ondersteunt bijvoorbeeld omdat je afstand wilt nemen van het plunderen of omdat je tegen alle vormen van racisme bent en All Lives Matters roept dat je dan gelijk tegen gelijkheid bent. Dan zie je die mensen 2 dagen later gelijk onder sociale druk of druk van hun management excuses aanbieden.

Soms is het te dom voor woorden hoe krampachtig het wordt.

Keek een een keer een tv programma waar Katy Perry en nog een bekend persoon te gast waren. Ben alleen zijn naam kwijt. Hij vertelde een leuke anekdote: so I went to China for my movie and when I arroved at the airport all these Chinese children came to me.

Katy Perry gelijk: OMG that so racist.

Hij; Why? What should I call them? They are children with Chinese parents living in China.

Katy Perry wist toen niet wat ze moest zeggen.
SigiScsi
Fabrieksmanager

Bericht door SigiScsi »

pieter.schutz schreef:
Ik ben oprecht nieuwsgierig naar wie of wat dienen deze excuses gericht te zijn?
Het punt is net dat de mens (wit, zwart, groen, paars, ...) van nature achterdochtig is voor alles wat vreemd of onbekend is. Vandaar dat racisme overal ter wereld voorkomt.
Dus de ganse wereld dient zich te verontschuldigen aan de ganse wereld?

Bijkomend, als iemand zich wil verontschuldigen voor wat dan ook, is dat die persoons goed recht. Maar waarom dat doen vanuit een grotere groep waarvan de meerderheid zich geeneens heeft uitgesproken over de legitimiteit van dat excuus? Is dat waar we anno 2020 naartoe willen? De mob rule, de eigen mening opleggen vanuit bijvoorbeeld (maar niet beperkt tot) het eigen Deugen? Je zou haast vergeten dat wij leven in een parlementaire democratie waar genoeg middelen (vertegenwoordiging, referendum, ...) bestaan om zaken te wijzigen. Het verleden heeft aangetoond dat een beeldenstorm niet in dat middelenpakket past.
Gebruiker 3612

Bericht door Gebruiker 3612 »

Naar aanleiding van dit onderwerp besloten om mijn lidmaatschap in te trekken..... Voor zover dit kan natuurlijk. Als wij ons gaan bezig houden met dit onderwerp ben ik er klaar mee. Succes met dit forum .... maar dan zonder mij !
Stijnhoofd
El Capitan
Persoonlijke Ondertitel: Stidjen Plays Solo

Bericht door Stijnhoofd »

Gnork schreef: Naar aanleiding van dit onderwerp besloten om mijn lidmaatschap in te trekken..... Voor zover dit kan natuurlijk. Als wij ons gaan bezig houden met dit onderwerp ben ik er klaar mee. Succes met dit forum .... maar dan zonder mij !
Goed, iedereen is vrij zijn of haar eigen keuzes te maken, maar ik vind dit wel drastisch. Niemand dwingt je om bepaalde topics wel of niet te openen, laat staan om er je mening over te vormen en er actief aan deel te nemen. Het zou hetzelfde zijn als je je tv of radio verkoopt wanneer een zender of programma je niet aanstaat; je bent in de vrijheid om naar een andere zender over te schakelen of hem gewoon uit te zetten.

De aan- of afwezigheid van bepaalde onderwerpen staat los van de rest van het forum. Je kunt nog steeds spellen kopen, verkopen, praten over nieuwe aankopen, etc.
Recent speelde ik...

Afbeelding
Jehnnycash
Veenboer

Bericht door Jehnnycash »

Stijnhoofd schreef: Goed, iedereen is vrij zijn of haar eigen keuzes te maken, maar ik vind dit wel drastisch. Niemand dwingt je om bepaalde topics wel of niet te openen, laat staan om er je mening over te vormen en er actief aan deel te nemen. Het zou hetzelfde zijn als je je tv of radio verkoopt wanneer een zender of programma je niet aanstaat; je bent in de vrijheid om naar een andere zender over te schakelen of hem gewoon uit te zetten.

De aan- of afwezigheid van bepaalde onderwerpen staat los van de rest van het forum. Je kunt nog steeds spellen kopen, verkopen, praten over nieuwe aankopen, etc.
+1 Er is werkelijk één topic hier over, en dat maakt dat je weg wilt? Negeer het topic dan gewoon...
grunnboy
Bronzen Meeple

Bericht door grunnboy »

Ik blijf wel. Want Gnork is weg. :lol:
Afbeelding
Bongo
Condottiërre
Persoonlijke Ondertitel: #homoludens

Bericht door Bongo »

Stijnhoofd schreef: Ik vraag me af hoe jullie aankijken tegen spellen als Freedom: The Underground Railroad en Spirit Island. Beide spellen kijken naar respectievelijk slavenhandel en kolonialisme vanuit de kant van de onderdrukte. Zijn deze ook taboe vanwege het onderwerp, of geaccepteerd omwille van hun onconventionele invalshoek?

P.S. Ik weet dat Spirit Island zich afspeelt in een fictionele wereld.
P.P.S. Dat ik woorden gebruik als 'taboe' en 'geaccepteerd' wil niet zeggen dat ik bepaalde meningen afkeur, het is enkel om de situatie te schetsen.
Ik vind het jammer dat in Freedom the Underground Railroad er geen zwarte blokjes maar blanke blokjes gebruikt zijn geworden...... :lol: :lol:

Het is trouwens echt een TOP spel!! Thematisch en historisch echt top!

Sorry.... ik open dit draadje voor het eerst... maar vind het de discussie niet waard. Straks mag ik in Dungeon Petz al niet meer mijn huisdieren laten verpieteren!

Een spel moet gewoon goed in elkaar zitten, en plezier geven in een thema waarin je je kan inleven. Inleven is in mijn ogen niet hetzelfde als vereenzelvigen......
Ik heb dus absoluut geen moeite met erg goede spellen als Puerto Rico, of bijv een New Bedford waar je op walvissen gaat jagen. Thematisch voor die tijd... klopt het. Het betreft een spel.... geen real life.

Ik denk dat het een ander verhaal word indien nu een spel gemaakt word in Azie en daar bijv Mini's gepaint worden door kinderen, of een Puerto Rico vd lage landen versie met oostblok werkers die in veel te kleine ruimtes met te veel mensen moeten overnachten (of de Spanje/Italie versie voor de sinaasappelteelt, laatst nog op tv bij KvW...).

On topic, zou ik voor eenieder het spel Imperial2030 aanraden, en ook een Twilight Struggle. Die geven mijn inziens een heel goed beeld hoe de wereld op hoger niveau in elkaar zit.
Afbeelding