Top-100 van de Lage Landen 2021 - tel mee af naar #1

De jury selecteerde de volgende kwaliteitsvolle spellen voor u

Moderators: Standaard moderators, Ereleden, Website beheerders

WTULTC
Elfenkoning

Re: Top-100 van de Lage Landen 2021 - tel mee af naar #1

Bericht door WTULTC »

We vinden voor het eerst een titel uit mijn lijstje terug. Namelijk Just One. Vrijwel iedereen met wie ik het speelde vond dit een leuk spel en kocht het daarna ook. Inmiddels ken ik de kaartjes best goed dus ik hoop eigenlijk dat Asmodee wakker gaat worden en eindelijk de Duitse uitbreiding voor 8 en 9 speler (met ook nieuwe woordkaartjes) gaat vertalen naar het Nederlands. Ik zie dit spel namelijk niet snel meer uit de schappen verdwijnen aangezien dit spel het ook goed doet bij de casual speler.
Azul vind ik beter en met name veel gestroomlijnder dan Azul: Zomerpaviljoen.
Underwater Cities en Robinson Crusoe ben ik wel benieuwd naar.

Totaal:
Gespeeld: 22
In bezit: 12
Top 20: 1 (Just One)

70-61:
Gespeeld: 6 (Takenoko, Memoir '44, Azul: Zomerpaviljoen, Just One, Dixit, Tapestry)
In bezit: 3 (Takenoko, Just One, Dixit)
Top 20: 1 (Just One stond op de 20e plaats in mijn lijstje)

100 tm 71:
80-71:
Gespeeld: 8 (niet My Citiy en Marco Polo II)
In bezit: 4 (Take 5, Boonanza, Alhambra en Targi)
Top 20: -

90-81:
Gespeeld: 5 (Tai pan, Kingdom Builder, Regenwormen, Roll for the Galaxy en Caverna)
In bezit: 3 (Tai pan, Kingdom Builder en Regenwormen)

100-91:
Gespeeld: 3 (St. Petersburg, Andor en Machi Koro)
In bezit: 2 (Andor en Machi Koro)
Laatst gewijzigd door WTULTC op do 06 mei 2021, 09:31, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding

Labels:
maxitaxi777
Maarschalk
Persoonlijke Ondertitel: Zwarte Piet
Zichtbare ondertitel: Persoonlijk

Bericht door maxitaxi777 »

Wederom geen spel waar ik zelf op heb gestemd, al was Underwater Cities daar zeer dichtbij. Zit er goed in elkaar qua kaartgebruik, de enorme administratiefases maakten het voor mij net niet top 20-waardig. Just One wordt vooral in mijn omgeving erg gewaardeerd, niet in de minste plaats door mensen die niet zo van de spellen zijn. Robinson Crusoe heb ik in het verleden meermaals gespeeld en beviel me toen ook wel, ik snap de populariteit (coöperatief, avontuur, leuk thema), maar voor mij zijn er betere spellen in het genre.

70-61:
Gespeeld: 8 (Takenoko, Robinson Crusoe, Azul: Zomerpaviljoen, Just One, Tikal, Dixit, Teotihuacan, Underwater Cities)
In bezit: 1 (Just One)
Top 20: 0

Totaal:
Gespeeld: 32
In bezit: 3
Top 20: 1

Takenoko deed me weinig, ziet er grappig uit maar dat is het, opdrachten te random. Dixit verveelde al na drie potjes, ondanks dat ik het met verschillende groepen speelde; er zijn veel betere spellen in dit genre. Azul: Zomerpaviljoen vind ik maar een slap aftreksel dat inlevert op de elegantie en snelheid van spelen. Tikal, hexes veroveren en behouden is echt niet mijn ding, alleen de exploration was spannend. Tot slot Teotihuacan, wat een deceptie was dat, je kiest een strategie en herhaalt het hele spel dezelfde zetten...

Aan spellen die ik niet heb gespeeld, besteed ik verder geen aandacht trouwens. Dat heeft vaak een duidelijke reden :P, zeker bij dit lijstje.
Alterno
Grote Dienaar
Persoonlijke Ondertitel: Beroepsouwehoer

Bericht door Alterno »

70 t/m 61

Gespeeld: Takenoko, Memoir '44, Dixit en Tapestry,
In bezit: Idem.

Maar vier: dat is niet bijster veel (voor mijn doen).
Takenoko is een leuk familiespel met als minpuntje de grote geluksfactor in het ontvangen van de opdrachtkaarten. Ziet er wel errug mooi uit.
Memoir '44 is voer voor discussie: het thema is eigenlijk 'not done', maar OK.... Mijn ervaring is dat het op zich een leuk spel is (ook met een geluks-/pechfactor als je met de verkeerde bevelkaarten - in combinatie met de plaats van je eenheden - komt te zitten), maar dat de speelduur niet in verhouding staat met de opzettijd. Vooral als je - in mijn geval - (te) veel uitbreidingen bezit, zoek je je het rambam naar de juiste spullen. Ik ben er ook nog niet uit hoe het Memoir '44-materiaal handig opgeslagen kan worden (en makkelijk terug te vinden).
Dixit snap ik dat mensen het leuk vinden, maar is niet echt mijn genre (ik heb te rare associatiekronkels). Als het op tafel komt, speel ik uiteraard wel mee.
Tapestry tenslotte: vermakelijk spel, maar het materiaal (veel en mooi) weegt niet echt op tegen het spelsysteem. Na een (lang) spel Tapestry heb ik toch een beetje een 'Is dit het nou?'-gevoel.

Tikal gaat op tafel komen (iemand uit mijn spellenkennissenkring heeft het); Robinson Crusoe intrigeert (ben coöp-fan), maar ben ook een beetje huiverig door alle commentaren.
De rest kan me om de een of andere manier niet lokken.
Sinedia
Grote Dienaar

Bericht door Sinedia »

Totaal:
Gespeeld: 13
In bezit: 9
Top 20: 5

61-70:
Gespeeld: 4 (Takenoko, Robinson Crusoe, Dixit, Tapestry)
In bezit: 3 (Takenoko, Robinson Crusoe, Dixit)

71-80:
Gespeeld: 4 (Take 5!, Century: De specerijenroute, Boonanza, Imperial Settlers)
In bezit: 3 (Take 5!, Century: De specerijenroute, Boonanza)

90-81:
Gespeeld: 3 (Regenwormen, Spirit Island, Cartographers)
In bezit: 2 (Regenwormen, Cartographers)
Top 20: 2

100-91:
Gespeeld: 2 (Machi Koro, Legenden van Andor)
In bezit: 1 (Machi Koro)
Afbeelding
Nautilus
Regenmaker

Bericht door Nautilus »

Totaal
Gespeeld: 17
In bezit: 6
In Top 10: 1

70-61
Gespeeld: 2 (Memoir, Azul)
In bezit: 1 (Memoir)
In Top 10: 0
mazinho
Gouverneur
Persoonlijke Ondertitel: Completionist

Top-100 van de Lage Landen 2021 - tel mee af naar #1

Bericht door mazinho »

Totaal:
Gespeeld: 28
In bezit: 32
Top 20: 3

70-61:
Gespeeld: 7 (Takenoko, Robinson Crusoe, Memoir, Dixit, Tapestry, Teotihuacan)
In bezit: 8 (Takenoko, Robinson Crusoe, Memoir, Just One, Tikal, Dixit, Tapestry, Teotihuacan)

Mijn maatje Hilbert heeft Underwater Cities besteld; ik weet er weinig van maar het móet een heel gaaf spel zijn. Ik sluit me aan bij de quote van Suzanne: Tapestry speelde ik (ook met Hilbert) nu twee keer zonder torenhoge verwachtingen (miniaturen doen me niet zo veel) en het was twee keer razend spannend en leuk om te ontdekken.

80-71:
Gespeeld: 7 (Take 5!, Century, My City, Alhambra, Boonanza, Targi, Het Dorp)
In bezit: 9 (Take 5!, Century, My City, Alhambra, Boonanza, Targi, Het Dorp, Trajan, Imperial Settlers)
Top 20: 1 (Targi)

Targi is in het 2-speler-spel-segment gewoon een topper als je zoekt naar uitdaging. Het is wat mij betreft veel spel in een klein doosje en ik ben blij dat in Tweede Exloërmond besloten is het opnieuw uit te brengen in het Nederlands taalgebied. Aan My City heb ik heel veel plezier beleefd: het was voor mijn 70-jarige schoonvader de eerste legacy ervaring en we hebben het spel helemaal samen uitgespeeld. Leuk om te weten: als je My City met 2 speelt, kan je het makkelijk na een simpele reset doorgeven aan iemand anders die het ook met 2 spelers wil spelen (er is materiaal voor 4). Licht, eenvoudig en toch onderhoudend en spanned bij elke nieuwe enveloppe.
90-81:
Gespeeld: 7 (Taipan, Mombasa, Kingdom Builder, Regenwormen, Spirit Island, RFTG, Cartographers)
In bezit: 9 (Taipan, Mombasa, TTA, Kingdom Builder, Regenwormen, Spirit Island, RFTG, Cartographers, Caverna)

Ik zie zo nu en dan Roll For The Galaxy tweedehands aangeboden worden en dat verbaast me enorm! Als ik ooit zou moeten scheiden van het merendeel van mijn collectie, zou ik RFTG erin houden. Dat geldt ook voor Regenwormen. Wat een geniale en onverwoestbare allemansvriend is dat zeg. Knizia's Einzame Spitze wellicht? Vaak in de Kringloop meegepakt voor €0,50 en cadeau gedaan. TTA en Caverna blijven loeren naar me vanaf de plank waarop ze liggen. Wie weet krijg ik Peter Hein wel een keer aan tafel om Caverna te spelen. Wie schuift er dan nog meer aan?
100-91:
Gespeeld: 7 (Machi Koro, Caylus, Nidavellir, Andor, Eufraat & Tigris, Sint Petersburg)
In bezit: 6 (Andor, Targi, Regenwormen, Crusoe, Century)

Dat klassiekers beginnen te kelderen had ik al verwacht op basis van de lijstjes van mijn 5-koppige spellengroep. Hoe lang houd je een (zware) klassieker in je lijst en waarom is de vraag die ik me dit jaar stelde. Wie weet ben ik zelf wel in transite van een Top 20 aller tijden naar een Top 20 gespeeld dit jaar. 2020-2021 is daarin een merkwaardig jaar omdat ik bij 100% van mijn spellen speelde met mijn 70-jarige schoonvader die nog nooit van moderne spellen gehoord had. Om al dit jaar een inzending te doen met uitsluitend instapper, voelde nog niet goed.Caylus, SInt Petersburg, Eufraat en Tigris, ik zou ze spelen met juist méér speltijd dan voor 2020.

Nidavellir is écht een leuke nieuwe titel en ik ben benieuwd of WGG hem voor het Nederlands taalgebied ook gaat uitbreiden. Heb je het spel in de kast of wil je er meer van weten, kijk dan zeker even naar de special die op de site van WGG staat; er zit zelfs een print & play promokaart in. Machi Koro leg ik vanavond op tafel met mijn schoonvader; eigenlijk heel raar dat ik hem dat spel nog niet geleerd heb. Kattentetris laat ik even aan me voorbij gaan; ik heb de verwijzing wél doorgestuurd naar mijn moeder en 3 zusters (kattenvolk). Met Calico heb ik voorlopig voldoende poezenspul in de kast.
Laatst gewijzigd door mazinho op ma 10 mei 2021, 15:30, 1 keer totaal gewijzigd.
Instagram @movetherobber
Benieuwd naar wat ik recent speelde?
Afbeelding
rober
Standaard moderator

Bericht door rober »

Totaal
Gespeeld: 27
In bezit: 24
In top 20: 1

70 - 61
Gespeeld: 5 (Takenoko, Azul: zomer, Tikal, Dixit, Tapestry
In bezit: 5 (zie hierboven)
In top 20: 0

80 - 71
Gespeeld: 9 (behalve Marco Polo II)
In bezit: 9 (behalve Marco Polo II)
In top 20: 1 (My City)

90 - 81
Gespeeld: 7 (behalve TtA, Spirit Island, Barrage en ook geen interesse in)
In bezit: 5 (Kingdom Builder, Regenwormen, RollftG, Cartographers, Caverna)
In top 20: 0 (maar Kingdom Builder had daar best kunnen staan)

100 - 91
Gespeeld: 6 (St Petersburg, E&T, Andor, Caylus, Chronicles of Crime, Machi Koro)
In bezit: 5 (St Petersburg, Andor, Caylus, Chronicles of Crime, Machi Koro)
In top 20: 0
All is fair in love, war and Carcassonne
Afbeelding
DeKerstman
El Capitan

Bericht door DeKerstman »

Totaal:
Gespeeld: 31/40
In bezit (gehad): 28/40
In mijn top 20: 0/40

100-91
Gespeeld: 9 (Sint Petersburg, Eufraat en Tigris, Legenden van Andor, Blood Rage, Twilight Struggle, Dwergen van Nidavellir, Caylus, Chronicles of Crime, Machi Koro)
in bezit (gehad): 7 (Sint Petersburg, Eufraat en Tigris, Legenden van Andor, Dwergen van Nidavellir, Caylus, Chronicles of Crime, Machi Koro)
In mijn top 20: 0

Favoriet van dit lijstje is Sint Petersburg, de 2e editie dan. Isle of Cats zou ik graag eens proberen. Blood Rage staat al jaren met potlood op mijn wish list, maar verwacht niet dat dat er nog van gaat komen.

90-81
Gespeeld: 7 (Mombasa, Through the Ages, Kingdom Builder, Regenwormen, Roll for the Galaxy, Cartographers, Caverna)
in bezit (gehad): 7 (Mombasa, Through the Ages, Kingdom Builder, Regenwormen, Roll for the Galaxy, Cartographers, Caverna)

Van deze lijst is Caverna mijn favoriet. Taipan, Barrage, en Spirit Island zou ik graag eens proberen, verwacht niet dat deze in de collectie komen.

80-71
Gespeeld: 8 (Take 5, Century Spice Road, Alhambra, Boonanza, Targi, Het Dorp, Trajan, Imperial Settlers)
in bezit (gehad): 8 (Take 5, Century Spice Road*, Alhambra, Boonanza, Targi, Het Dorp, Trajan, Imperial Settlers)

Century vond ik niet veel aan, maar de Golem editie heb ik wel in de kast staan, die spreekt mij meer aan. Van dit lijstje vind ik Trajan het beste spel, maar is Het Dorp mijn favoriet door het bijzondere thema. My City en Marco Polo II ben ik erg benieuwd naar, hopelijk komen die dit jaar op tafel en/of in de collectie (in willekeurige volgorde :P).

70-61
Gespeeld: 7 (Takenoko, Robinson Crusoe, Memoir '44, Tikal, Tapestry, Teotihuacan, Underwater Cities)
in bezit (gehad): 6 (Takenoko, Robinson Crusoe, Memoir '44, Tikal, Dixit, Tapestry)

Mooi lijstje, allemaal spellen die ik hoog waardeer, maar niet in mijn top 20. Robinson Crusoe schuurt daar tegenaan, maar met 3 potjes in 6 jaar krijgt deze helaas veel te weinig speeltijd om daarvoor in aanmerking te komen. Just One en Azul 3 hoop ik nog eens te spelen.
Afbeelding
Willy the Kid
Burgemeester

Bericht door Willy the Kid »

Totaal (100-61):

In Bezit: 9
In Top 20: 4

70-61:

Gespeeld: 5 (Takenoko, Memoir '44, Tikal, Dixit, Teotihuacan)
In Bezit: 2 (Memoir '44, Tikal)
In Top 20: 0

Van bijna alles gespeeld naar maar net de helft (Teotihuacan heb ik enkel op BGA gespeeld, maar in tegenstelling tot anderen vindt ik dit ter beoordeling van het spel zeker wel meetellen). Van de spellen die ik gespeeld heb is Dixit mijn favoriet. Deze heeft mijn Top 20 net gemist. In tegenstelling tot anderen was Mysterium voor mij een sof en speel ik vele malen liever Dixit. Verder vindt ik alle spellen die ik ken ook leuke spellen en wil deze allemaal wel spelen.

Van de spellen die ik nog niet ken ben ik ook allemaal wel geïnteresseerd, maar geen enkeling die er bovenuit springt voor mij.
Afbeelding
freeze
Stamhoofd

Bericht door freeze »

Totaal
Gespeeld: 12
In bezit: 6
In top 20: 2

100-71
100-91
Gespeeld: 2 (Chronicles of Crime, Machi Koro)
In bezit: -
In top 20: -

90-81
Gespeeld: 2 (Regenwormen, Caverna)
In bezit: 2 (Regenwormen, Mombasa)
In top 20: 1 (Regenwormen)

80-71
Gespeeld: 4 (Take 5, Century Spice Road, Alhambra, Boonanza)
In bezit: 2 (Take 5, Boonanza)
In top 20: 1 (Take 5)
70-61
Gespeeld: 4 (Tapestry, UC, Dixit, Azul 3)
In bezit: 2 (Takenoko, Memoir 44)
In top 20: -
Saaur
Grote Dienaar

Bericht door Saaur »

Net als Mike, is deze lijst toch een ander deel van de hobby dan de mijne.... niettemin erg leuk om allemaal langs te zien komen.

100-91 (6 gespeeld); Isle of Cats in bezit, net iets leuker dan Bunny Kingdom. Goed om te zien dat deze gewaardeerd wordt, een van mn favorietere spellen voor met een ‘casual’ publiek.

Eufraat ook in het bezit, denk ik wel een top 50-100 spel voor mij.

Blood Rage en Machi Koro zijn collectie verlaters.

90-81 (5 gespeeld); Regenwormen hebben we nog voor de kids. Spirit Island voor onszelf, zal ook zo rond mijn top 50 zitten.

Roll for the Galaxy is net als Isle of Cats een favoriet voor een algemeen publiek. Heel lekker en vlot dobbelen en bouwen.

Caverna is hier een collectieverlater.

80-71 (4 gespeeld); Boonanza komt niet vaak op tafel, maar is toch wel een heel leuk licht onderhandelingsspel. Dus die hebben we nog en zal ergens richting einde top 100 gaan. My City is ook in huis, maar dat zal geen blijver zijn.

70-61 (5 gespeeld); just one is een van mn familiedagje favorieten - grote groep, altijd goed. De rest niet in huis.

Nog geen spellen van mijn lijst.... weet niet of er eentje kan maakt, we gaan het merken!

Totaal dus ver;
20/40 gespeeld
8/40 in de collectie
0/40 in top 20
Afbeelding
Bart
Beheerder
Persoonlijke Ondertitel: Nou moe!

Bericht door Bart »

Met deze tien erbij, is de eerste helft van de top-100 al bekend.

Top-100 2021: 60-51
Afbeelding
MADG0BLIN
Stamhoofd

Bericht door MADG0BLIN »

Totaal:
In bezit: 17

51-60
Gespeeld: 6 (Machiavelli, Codenames, Lost Cities, Sagrada, Clank!, Brugge
In bezit: 6 (Machiavelli, Codenames, Lost Cities, Sagrada, Clank!, Brugge
Top 20:

61-70
Gespeeld: 8 (Takenoko, Robinson Crusoe, Memoir '44, Azul: Zomerpaviljoen, Dixit, Tapestry, Teotihuacan, Underwater Cities)
In bezit: 5 (Takenoko, Azul: Zomerpaviljoen, Dixit, Tapestry, Teotihuacan)
Top 20: 1 (Tapestry)

80-71
Gespeeld: 5 (Take5!, Century: de specerijenroute, boonanza, Targi, Imperial Settlers)
In Bezit: 2, (Century, de specerijenroute, boonanza)

90-81
Gespeeld: 5 (Mombasa, Kingdom Builder, Regenwormen, Roll for the Galaxy, Caverna)
In Bezit: 3 (Kingdom Builder, Regenwormen, Caverna)

100-91
Gespeeld: 4 (Blood Rage, Machi Koro, Chronicles of Chrime, Legenden van Andor)
In Bezit: 1 (Twilight Struggle)

51-60. De eerste 10 waar ik hetgeen ik gespeeld ook in bezit heb. :lol:
Mooie lijst, Brugge is denk ik toch mijn favoriet, al speel ik de overigen ook graag die in deze lijst staan.
Afbeelding
mazinho
Gouverneur
Persoonlijke Ondertitel: Completionist

Bericht door mazinho »

Totaal:
Gespeeld: 36
In bezit: 40
Top 20: 5

60-51:
Gespeeld: 8 (Machiavelli, Codenames, RaceFTG, Lost Cities, Five Tribes, Sagrada, Clank!)
In bezit: 8 (Machiavelli, Grand Austria Hotel, Codenames, RaceFTG, Lost Cities, Five Tribes, Brugge)
Top 20: 2 (Machiavelli, Codenames)

Het slimme kaartspel Machiavelli is een evergreen en voelt na al die jaren nog steeds niet oud aan. Zowel de mechanismen als illustraties ogen fris en het spel is fijn compact. Altijd leuk als cadeau voor iemand die begint in de hobby, zeker in combinatie met Niccolò’s boek Il Principe.

Codenames is de partygame voor partygame-haters en -liefhebbers met garantie op hilarische napraat. Vergeten hoe leuk het is slim met taal om te gaan. Net als met kaarten is het belangrijk in het hoofd van je maat te kunnen kruipen (en het gaat best vaak faliekant mis). Nu ook met beelden voor mensen die minder plezier aan taalpurisme ontlenen. Ik kan er intens van genieten als er een slimme hint bedacht wordt, of dat nu door mij of door een tegenstander gebeurt.

70-61:
Gespeeld: 7 (Takenoko, Robinson Crusoe, Memoir, Dixit, Tapestry, Teotihuacan)
In bezit: 8 (Takenoko, Robinson Crusoe, Memoir, Just One, Tikal, Dixit, Tapestry, Teotihuacan)

Mijn maatje Hilbert heeft Underwater Cities besteld; ik weet er weinig van maar het móet een heel gaaf spel zijn. Ik sluit me aan bij de quote van Suzanne: Tapestry speelde ik (ook met Hilbert) nu twee keer zonder torenhoge verwachtingen (miniaturen doen me niet zo veel) en het was twee keer razend spannend en leuk om te ontdekken.
80-71:
Gespeeld: 7 (Take 5!, Century, My City, Alhambra, Boonanza, Targi, Het Dorp)
In bezit: 9 (Take 5!, Century, My City, Alhambra, Boonanza, Targi, Het Dorp, Trajan, Imperial Settlers)
Top 20: 1 (Targi)

Targi is in het 2-speler-spel-segment gewoon een topper als je zoekt naar uitdaging. Het is wat mij betreft veel spel in een klein doosje en ik ben blij dat in Tweede Exloërmond besloten is het opnieuw uit te brengen in het Nederlands taalgebied. Aan My City heb ik heel veel plezier beleefd: het was voor mijn 70-jarige schoonvader de eerste legacy ervaring en we hebben het spel helemaal samen uitgespeeld. Leuk om te weten: als je My City met 2 speelt, kan je het makkelijk na een simpele reset doorgeven aan iemand anders die het ook met 2 spelers wil spelen (er is materiaal voor 4). Licht, eenvoudig en toch onderhoudend en spanned bij elke nieuwe enveloppe.
90-81:
Gespeeld: 7 (Taipan, Mombasa, Kingdom Builder, Regenwormen, Spirit Island, RFTG, Cartographers)
In bezit: 9 (Taipan, Mombasa, TTA, Kingdom Builder, Regenwormen, Spirit Island, RFTG, Cartographers, Caverna)

Ik zie zo nu en dan Roll For The Galaxy tweedehands aangeboden worden en dat verbaast me enorm! Als ik ooit zou moeten scheiden van het merendeel van mijn collectie, zou ik RFTG erin houden. Dat geldt ook voor Regenwormen. Wat een geniale en onverwoestbare allemansvriend is dat zeg. Knizia's Einzame Spitze wellicht? Vaak in de Kringloop meegepakt voor €0,50 en cadeau gedaan. TTA en Caverna blijven loeren naar me vanaf de plank waarop ze liggen. Wie weet krijg ik Peter Hein wel een keer aan tafel om Caverna te spelen. Wie schuift er dan nog meer aan?
100-91:
Gespeeld: 7 (Machi Koro, Caylus, Nidavellir, Andor, Eufraat & Tigris, Sint Petersburg)
In bezit: 6 (Andor, Targi, Regenwormen, Crusoe, Century)

Dat klassiekers beginnen te kelderen had ik al verwacht op basis van de lijstjes van mijn 5-koppige spellengroep. Hoe lang houd je een (zware) klassieker in je lijst en waarom is de vraag die ik me dit jaar stelde. Wie weet ben ik zelf wel in transite van een Top 20 aller tijden naar een Top 20 gespeeld dit jaar. 2020-2021 is daarin een merkwaardig jaar omdat ik bij 100% van mijn spellen speelde met mijn 70-jarige schoonvader die nog nooit van moderne spellen gehoord had. Om al dit jaar een inzending te doen met uitsluitend instapper, voelde nog niet goed.Caylus, SInt Petersburg, Eufraat en Tigris, ik zou ze spelen met juist méér speltijd dan voor 2020.

Nidavellir is écht een leuke nieuwe titel en ik ben benieuwd of WGG hem voor het Nederlands taalgebied ook gaat uitbreiden. Heb je het spel in de kast of wil je er meer van weten, kijk dan zeker even naar de special die op de site van WGG staat; er zit zelfs een print & play promokaart in. Machi Koro leg ik vanavond op tafel met mijn schoonvader; eigenlijk heel raar dat ik hem dat spel nog niet geleerd heb. Kattentetris laat ik even aan me voorbij gaan; ik heb de verwijzing wél doorgestuurd naar mijn moeder en 3 zusters (kattenvolk). Met Calico heb ik voorlopig voldoende poezenspul in de kast.
Laatst gewijzigd door mazinho op ma 10 mei 2021, 15:30, 1 keer totaal gewijzigd.
Instagram @movetherobber
Benieuwd naar wat ik recent speelde?
Afbeelding
maxitaxi777
Maarschalk
Persoonlijke Ondertitel: Zwarte Piet

Bericht door maxitaxi777 »

Wederom een spel waar ik totaal de fun niet van inzie, namelijk Sagrada... Dan Brugge, ondanks dat ik jarenlang groot Feld-fan ben geweest, is deze daarop altijd de grote uitzondering gebleven; te veel randomness en te weinig doordenken. Verder blijft het daarbij, dus dat geeft aan (als mijn mening iets zegt) dat we in de hogere regionen van de lijst komen!

60-51:
Gespeeld: 10 (Machiavelli, Grand Austria Hotel, Codenames, Race for the Galaxy, Lost Cities, Welcome To, Five Tribes, Sagrada, Clank!, Brugge)
In bezit: 2 (Lost Cities, Clank!)
Top 20: 1 (Clank!)

Totaal:
Gespeeld: 42
In bezit: 5

Voor het eerst heb ik alle 10 noteringen van de dag gespeeld. Lost Cities en Clank! smaken mij erg goed, waarvan de laatste hoog in mijn eigen top 20 staat. Machiavelli, Grand Austria Hotel, Race for the Galaxy, Welcome To en Five Tribes vind ik redelijk goede en originele spellen, maar inmiddels niet meer in mijn collectie en zeker niet stemwaardig. Codenames kwam nog wel in die buurt, dat is een vermakelijk teamspel dat je met velen op tafel kunt krijgen.
Laatst gewijzigd door maxitaxi777 op vr 07 mei 2021, 10:03, 1 keer totaal gewijzigd.