Wat was het eerste spel in je collectie?

Heb je een leuk onderwerp over spellen wat nergens lijkt te passen?
Hier kun je het kwijt.

Moderators: Standaard moderators, Ereleden, Website beheerders

Joverowa
Caballero

Re: Wat was het eerste spel in je collectie?

Bericht door Joverowa »

Piet schreef:
quantaca schreef:...nog ergens iets waarbij je moest ontsnappen uit een duitse (nazi) gevangenis, verschillende dingen verzamelen, bv touw om over de muur te gaan en ondertussen uit het zicht van de bewakers blijven, ben helaas de naam van dit spel kwijt.
Colditz?
Ik ben er redelijk zeker van dat het Colditz zal zijn. Het wordt tijd dat ik die ook nog es bovenhaal....
derodehazen.be
Afbeelding

Labels:
Bart
Beheerder
Persoonlijke Ondertitel: Nou moe!
Zichtbare ondertitel: Persoonlijk

Bericht door Bart »

Piet schreef:
quantaca schreef:...nog ergens iets waarbij je moest ontsnappen uit een duitse (nazi) gevangenis, verschillende dingen verzamelen, bv touw om over de muur te gaan en ondertussen uit het zicht van de bewakers blijven, ben helaas de naam van dit spel kwijt.
Colditz?
Colditz (of Escape from Colditz), zeer zeker!

Eerste helft jaren '70 speelde op televisie een typische BBC-reeks over de lotgevallen en ontsnappingspogingen van de krijgsgevangenen in Colditz.
Afbeelding
Afbeelding
Willy the Kid
Burgemeester

Bericht door Willy the Kid »

Filosoof schreef:
Willy the Kid schreef:AAAAAH, ik vind het haast beschamend om te vertellen. Fluxx was het eerste spel in mijn collectie. Als ik toendertijd beter had geweten had ik het nooit gedaan. Heb het gekocht als vlug spelletje tussendoor, want college volgen is ook zo wat. Heb het daarna ruimschoots goedgemaakt. Er vliegt zo af en toe nog wel eens een losse flodder langs (Supermarket Psycho bijvoorbeeld), maar leer normaal gesproken wel van mijn fouten.
Waarom zou je je in 's hemelsnaam schamen over Fluxx? Ook bij mij was Fluxx het allereerste spel in mijn collectie en ik heb er nooit spijt van gehad. Beter nog: ik vertrek nooit op reis zonder een Fluxx in mijn bagage. Ondertussen heb ik trouwens al wel enkele versies bij elkaar en ook van het basisspel zit ik ondertussen aan mijn derde. De vorige twee waren totaal op de draad versleten dat het echt wel aan vervanging toe was.

Ik vind het vaak triestig dat spelers zich schamen omdat ze een "eenvoudig", "oud" of wat dan ook spelletje toch nog leuk vinden of nog vaak spelen. Maar dan heb ik nog liever dat ze zich schamen voor hun eigen keuze dan dat ze denigrerend gaan doen over andermans voorkeur.
Smaken verschillen, maar Fluxx blijft voor mij gewoon een topper.
Inderdaad, smaken verschillen. Ikzelf heb het na een paar potjes er wel mee gezien. Het probleem met het spel is een beetje dat het pretendeert dat de spelers veel invloed kunnen uitoefenen op het spel, terwijl dat juist volledig andersom is. Als er eenmaal een aantal regelkaarten op tafel liggen worden de spelers juist bespeeld door het spel. Daarom mijn huidige aversie. Ik was toendertijd nog helemaal niet goed op de hoogte van alle ontwikkelingen in bordspelland.
Afbeelding
BaSL
Team Bordspelmania

Bericht door BaSL »

Wij trekken met Kerstmis vaak die oude muk nog uit de kast. Handje Klap!, Combino, De Betoverde Doolhof, Triominos, ... Het zijn niet mijn favoriete spellen, maar we hebben er nog steeds veel lol mee. En daar gaat het toch om.
Afbeelding
Joverowa
Caballero

Bericht door Joverowa »

Willy the Kid schreef:
Filosoof schreef:
Willy the Kid schreef:AAAAAH, ik vind het haast beschamend om te vertellen. Fluxx was het eerste spel in mijn collectie. Als ik toendertijd beter had geweten had ik het nooit gedaan. Heb het gekocht als vlug spelletje tussendoor, want college volgen is ook zo wat. Heb het daarna ruimschoots goedgemaakt. Er vliegt zo af en toe nog wel eens een losse flodder langs (Supermarket Psycho bijvoorbeeld), maar leer normaal gesproken wel van mijn fouten.
Waarom zou je je in 's hemelsnaam schamen over Fluxx? Ook bij mij was Fluxx het allereerste spel in mijn collectie en ik heb er nooit spijt van gehad. Beter nog: ik vertrek nooit op reis zonder een Fluxx in mijn bagage. Ondertussen heb ik trouwens al wel enkele versies bij elkaar en ook van het basisspel zit ik ondertussen aan mijn derde. De vorige twee waren totaal op de draad versleten dat het echt wel aan vervanging toe was.

Ik vind het vaak triestig dat spelers zich schamen omdat ze een "eenvoudig", "oud" of wat dan ook spelletje toch nog leuk vinden of nog vaak spelen. Maar dan heb ik nog liever dat ze zich schamen voor hun eigen keuze dan dat ze denigrerend gaan doen over andermans voorkeur.
Smaken verschillen, maar Fluxx blijft voor mij gewoon een topper.
Inderdaad, smaken verschillen. Ikzelf heb het na een paar potjes er wel mee gezien. Het probleem met het spel is een beetje dat het pretendeert dat de spelers veel invloed kunnen uitoefenen op het spel, terwijl dat juist volledig andersom is. Als er eenmaal een aantal regelkaarten op tafel liggen worden de spelers juist bespeeld door het spel. Daarom mijn huidige aversie. Ik was toendertijd nog helemaal niet goed op de hoogte van alle ontwikkelingen in bordspelland.
Ik heb het slechts 1 keer gespeeld en was toen Axis. Heel de tijd niets doen en dan moeten reppen. Maar toch zal ik het niet van de hand doen..
Lees, voor je het spel nog es speelt, zeker eerst het boek (heb ik ook in bezit).
Dan speel je met een heel ander gedacht
derodehazen.be
Afbeelding
missiloon
Munchkin

Bericht door missiloon »

BaSL schreef:Wij trekken met Kerstmis vaak die oude muk nog uit de kast. Handje Klap!, Combino, De Betoverde Doolhof, Triominos, ... Het zijn niet mijn favoriete spellen, maar we hebben er nog steeds vee lol mee. En daar gaat het toch om.
oeh me als kind al geërgerd aan de naam "DE betoverde doolhof" Gelukkig hebben ze bij de dozen die nu in de winkel staan DE eraf gehaald en is het gewoon betoverd doolhof oid
Afbeelding
16 Feet Pauly
Critico
Persoonlijke Ondertitel: Koning Paul!
Zichtbare ondertitel: Persoonlijk

Bericht door 16 Feet Pauly »

op het moment het oudste spel in mijn collectie (als je het al zo mag noemen) is Monopoly.
Tjoek
Fabrieksmanager

Bericht door Tjoek »

missiloon schreef: oeh me als kind al geërgerd aan de naam "DE betoverde doolhof" Gelukkig hebben ze bij de dozen die nu in de winkel staan DE eraf gehaald en is het gewoon betoverd doolhof oid
Dat had ik nou ook! Maar "de doolhof" is eigenlijk beter dan "het doolhof". Zie het bewijs
Afbeelding
missiloon
Munchkin

Bericht door missiloon »

Tjoek schreef:
missiloon schreef: oeh me als kind al geërgerd aan de naam "DE betoverde doolhof" Gelukkig hebben ze bij de dozen die nu in de winkel staan DE eraf gehaald en is het gewoon betoverd doolhof oid
Dat had ik nou ook! Maar "de doolhof" is eigenlijk beter dan "het doolhof". Zie het bewijs
een betoverd doelhof klinkt ook prima :P maar gevoelsmatig is het "HET"
Afbeelding
ravinck
Party Animal

Bericht door ravinck »

De gekte is bij mij begonnen in december 2010 toen ik Ticket to Ride Europe kocht in een spellenwinkel. Ik kreeg daar een enthousiaste uitleg over Hoogspanning, een doos waarop een windturbine op de voorkant staat. Ik werk namelijk in de wind dus Hoogspanning bleef sluimeren in m'n hoofd. Niet veel later voegde ik ook Hoogspanning toe aan m'n toen nog bescheiden collectie.

De echte start van m'n collectie begon met het lezen van een artikel in de krant over Kolonisten van Catan, daar ben ik diezelfde dag nog naar op zoek naar gegaan, ook gevonden en gekocht.
Afbeelding
Joverowa
Caballero

Bericht door Joverowa »

ravinck schreef:De gekte is bij mij begonnen in december 2010 toen ik Ticket to Ride Europe kocht in een spellenwinkel. Ik kreeg daar een enthousiaste uitleg over Hoogspanning, een doos waarop een windturbine op de voorkant staat. Ik werk namelijk in de wind dus Hoogspanning bleef sluimeren in m'n hoofd. Niet veel later voegde ik ook Hoogspanning toe aan m'n toen nog bescheiden collectie.

De echte start van m'n collectie begon met het lezen van een artikel in de krant over Kolonisten van Catan, daar ben ik diezelfde dag nog naar op zoek naar gegaan, ook gevonden en gekocht.
Nog niet zo lang bezig dus.... Heb je ondertussen verbouwplannen om de toekomstige spellenkast te plaatsen? :D

Once you start, you can't stop!!
derodehazen.be
Afbeelding
ravinck
Party Animal

Bericht door ravinck »

Joverowa schreef:Nog niet zo lang bezig dus.... Heb je ondertussen verbouwplannen om de toekomstige spellenkast te plaatsen? :D

verbouwplannen? neen, het past allemaal nog. ondertussen zijn er al wel enkele boeken naar de zolder verdwenen.
can't stop?
hmmm, af en toe vraag ik me inderdaad wel eens af; 'wanneer is genoeg, genoeg?'
Afbeelding
missiloon
Munchkin

Bericht door missiloon »

ravinck schreef:
Joverowa schreef:Nog niet zo lang bezig dus.... Heb je ondertussen verbouwplannen om de toekomstige spellenkast te plaatsen? :D

verbouwplannen? neen, het past allemaal nog. ondertussen zijn er al wel enkele boeken naar de zolder verdwenen.
can't stop?
hmmm, af en toe vraag ik me inderdaad wel eens af; 'wanneer is genoeg, genoeg?'
Herkenbare vraag dat van genoeg is genoeg... ik speel naar mijn mening veel te weinig spellen en nog wil ik er meer... terwijl ik op andere hun bgg account het heel cool kan vinden als daar 100+ keer gespeeld bij een spel staat
Afbeelding
Joverowa
Caballero

Bericht door Joverowa »

ravinck schreef: verbouwplannen? neen, het past allemaal nog. ondertussen zijn er al wel enkele boeken naar de zolder verdwenen.
Voila, het is al begonnen...
Ik had me voorgenomen van bij 1 kast te blijven. Ik heb gemerkt dat ik daar af en toe niet in slaag. Dan zet ik er weer een aantal te koop en dan lukt het weer. Ik heb het geluk van totaal geen binding met mijn spellen te hebben. Ik kan ze dus vlot van de hand doen.
Hoe meer spellen je hebt, hoe minder je kan kiezen als je voor de kast staat vind ik :D
En ook: verandering van spijs doet eten. Je bent altijd benieuwd naar dat nieuwe spel.
Ik wens je veel succes maar
Als je erin slaagt van leuke medespelers te leren kennen in jouw buurt,
er dan ook op regelmatige basis mee te spelen
ne aangename spellenboer vind in de buurt met een goede service en prachtprijzen
een eetplaats met genoeg licht en een grote speeltafel....

dan ben je een vogel voor de kat!! :shock:
derodehazen.be
Afbeelding
SIR Louis
Veenboer

Bericht door SIR Louis »

Vroeger (toen ik 7 jaar was) damde ik graag. Op een dag gingen we naar familie waar ze monopoly junior hadden. Ik vond dat zo leuk dat ik elk jaar monoploy vroeg aan sinterklaas. Toen ik 10 jaar was kreeg ik het. En wat was ik blij. Nu nog steeds speel ik het af en toe met mijn oma.
Gelukkig had ik een vriend die "Heroscape" had aangeschaft (toen ik 11 jaar was (dat is in 2006)). Mijn eerste indruk: Wow zoooooo cool. Dus meteen naar de winkel en toen heb ik het daadwerkelijk aangschaft. Toen ging alles in een stroomversnelling.
Vaak ging ik naar rommelmarkten om er de koopjes te vinden. Vaak kocht ik slechte en saaie spellen, gelukkig heb ik al een groot deel daarvan verkocht. Ooit was ik eens op een rommelmarkt waar: Java en Mexica voor €15 stonden, ik heb het toen niet gekocht want ik had er nog nooit van gehoord. Maar nu heb ik echt een enorme spijt dat ik het toen niet gekocht heb.
Ook begon ik dan met schaken. Helaas houdt men bij mij thuis niet echt van bordspellen. Al is daar de laatste tijd wat verandering in gekomen. Doordat ik naar mijn plaatselijke spellenclub ging (Incognito). Daar leerde ik een heleboel leuke spellen kennen die thuis ook wel in de smaak vielen zoals: Ticket to ride, Carcassonne, Rattus, ...

Dus eigenlijk is alles begonnen met Heroscape. Nu 5 jaar later ben ik de trotse bezitter van een collectie bestaand uit ongeveer 30 spellen.