Spellengek Top-100: tel mee af naar 1

De jury selecteerde de volgende kwaliteitsvolle spellen voor u

Moderators: Standaard moderators, Ereleden, Website beheerders

Edwin84
Elfenkoning

Re: Spellengek Top-100: tel mee af naar 1

Bericht door Edwin84 »

Pura Vida schreef: Forest Shuffle als hoogste nieuwe vind ik heel verrassend eigenlijk. Deze hoort tot de categorie spelletjes (verkleinwoord bewust gekozen) die ik heel erg leuk om te spelen en tegelijkertijd best slecht ontworpen vind. Dat kan kennelijk. Andersom kan ook trouwens: Splendor Duel vind ik tamelijk geniaal ontworpen, maar behoorlijk gewoontjes uitpakken. Gevolg: Forest Shuffle spelen we geërgerd steeds weer omdat het zo leuk is en Splendor Duel staat in de kast te wachten op dat ene moment in het jaar.
Van Rajas en Istanbul ken ik alleen de dobbelvarianten en dat vind ik prima zo. Austria viel voor mij al af vanwege het artwork. Ik trek de boertige stijl van Klemens Franz heel slecht. Dune staat op de lijst om eens te proberen. Just one is een van onze geliefde partyspellen, vooral in familieverband, maar deze categorie haalt nooit mijn eigen top 10. Gaia Project is ons vierde spel uit de eigen top 10 dat voorbij komt. Dat spel spelen we vooral met 2 of 3 (helaas bijna nooit met 4) en overigens nooit in 3 uur maar in een uur hooguit anderhalf. Tip: beoordeel zware spellen nooit op speeltijd na een of twee keer spelen.

Ik vind het trouwens een top idee om na afloop allemaal onze eigen top 10 of 20 te beschrijven op BSM. Idee: zullen we dat dit keer in losse draadjes doen die we zelf maken? De chaos van reactie op reactie door elkaar heen op verschillende lijstjes vind ikzelf altijd wat chaotisch...
Dit vind ik een erg leuk idee. Ga ik binnenkort zeker een keer doen.

Labels:
WTULTC
Elfenkoning

Bericht door WTULTC »

Leuk idee, Pura. Dan schrijf ik voor elk doel van mijn top 20 ook een korte motivatie waarom die in mijn top 20 staat.
Afbeelding
Edwin84
Elfenkoning

Bericht door Edwin84 »

Ben beetje in mijn hoofd aan het denken wat houdt een top 20 eigenlijk in?

Als ik 20 spelen mag noemen die ik heel graag op tafel wil hebben kom ik snel op zwaardere spellen uit. Maar een spel als Bang the Dice game is mijn favoriete partygame met speler eliminatie. Of als ik naar het genre tetrisstukken-puzzelaar kijk kom ik uit op Indian Summer. Maar dit zijn niet de spellen die ik het liefste op tafel krijg omdat deze makkelijker op tafel te krijgen zijn en minder als een beleving voelen dan een potje Inis bijvoorbeeld.
MikeBzonderpuntje
Caballero
Zichtbare ondertitel: Persoonlijk

Bericht door MikeBzonderpuntje »

WTULTC schreef: @ Bart, hij heeft zijn reactie nog aangepast nadat ik mijn reactie heb gepost. Ik heb dus een andere reactie gelezen dan jullie nu lezen en die was een stuk negatiever dan dat die nu is. Een mening mag zeker overigens maar wel met respect en de reactie die er stond vond ik wat te ver gaan.

Bij mijn beoordelingen in de database staan overal tekst bij.
Dan ben ik benieuwd waarom je vind dat ik te ver ging. Ik geef gewoon mijn persoonlijke mening. Ik kan me prima voorstellen dat andere mensen andere meningen hebben, ik geef hier gewoon de mijne net zoals iedereen dat doet.

Nog even voor de goede orde: mijn enige wijziging was de toevoeging van het woordje "nog" voor beter bij Barrage, om te verduidelijken waarom DEI wel en Barrage niet in mijn top 20 stond.
Ik vind het onzin om te stellen dat mijn reactie negatiever was dan wat de anderen lazen. Dus als je het hebt over respect: Vertel svp geen onwaarheden over me, want daar wordt ik pissig om.

Klaar voor nu.
SuSuQie
Regenmaker

Bericht door SuSuQie »

MikeBzonderpuntje schreef: Tot zover mijn zoet/zuur bijdrage! Maar ga vooral door hoor. Groetjes van Waldorf. Of was het nou Statler?
Ik geniet van jouw zoet/zure bijdrages. Niks zo leuk als een beetje roeren in een discussie :wink:
WTULTC
Elfenkoning

Bericht door WTULTC »

Je haat tegen TTR en dat je Just One lullig tijdverdrijf vind en je niet snapt wat het doet in de top 100.
Ik zou er niet aan moeten denken dat heel de top 100 uit zware titels zou bestaan. Er staan er nu al veels te veel van in vind ik. Mijn eigen top 20, die ik later in een apart topic plaats, is bewust heel divers opgebouwd. Persoonlijk vind ik dat een top 20 dient te bestaan uit diverse type spellen zodat je altijd voor elk soort spelersgroep.
Afbeelding
Iris_

Bericht door Iris_ »

Iedereen kijkt anders tegen een top 10/20 aan. Zelf vind ik het absoluut niet nodig dat een top 10 een afspiegeling is van allerlei verschillende type spellen. Ik heb in mijn top 10 voor spellen gekozen die ik erg graag speel en afgelopen jaar (bij mij) nog (steeds) in de spotlight stonden.

Reactie op een eerder berichtje. Schuldig aan het plaatsen van beoordelingen zonder een beschrijving, die plaats ik meestal pas na een tijdje als ik er goed voor ga zitten. Dan neem ik de tijd om in één keer een aardig aantal beschrijvingen bij de beoordelingen te noteren.
SuSuQie
Regenmaker

Bericht door SuSuQie »

Leuk zo'n top 100. En vooral leuk om de meningen van anderen te lezen over bepaalde spellen. Legacy en campagne, you hate it or love it. Ik ben er niet zo van omdat je telkens met hetzelfde clubje bij elkaar moet zien te komen.

Oké de eerste 70 gehad... Een mooie ouverture voordat we aan het echte werk beginnen.

Even mijn mening ventileren over de afgelopen 70 titels.
100-91:
2 gespeeld en in bezit dezelfde 2: Jaipur en Alhambra.
90-81:
2 gespeeld: Take 5 en Cubirds, 0 in bezit.
80-71:
6 gespeeld: RftG, Machiavelli, Bohnanza, Skyteam, De Crew Diepzee en Carnegie
In bezit: Bohnanza
70-61:
6 gespeeld: Keer op keer, Tapestry, Dixit, Lost Cities, Sagrada, Sea Salt and Paper
In bezit: Keer op keer 2 en Dixit
60-51:
4 gespeeld: Tichu, 7 Wonders, Het witte Kasteel, Pandemie
In bezit Tichu, Pandemie (7 wonders verkocht)
50-41
7 gespeeld: Pandemic legacy Seizoen 1 (aan begonnen en nooit afgemaakt), Hoogspanning,
Odin, Taveernen van de Oude Stad, Terra Mystica, Patchwork, Earth
In bezit: Taveernen, Patchwork en Earth
40-31
5 gespeeld: Splendor Duel, Just One, TTR, Istanbul, Forest Shuffle
In bezit: Splendor Duel, heel veel andere Ticket to rides maar niet de Amerikaanse kaart, Patchwork (Nordic) en Earth.

Pakweg zijn de eerste 70 in 5 categorieën te verdelen.
De doos ziet er niet uit en/of het thema spreekt me ook niet aan.
Dan hebben we het over spellen zoals, Gloomhaven, Bloodrage, Flamme Rouge (ik heb niks met wielrennen), Hadrian's Wall, Knarr, nog meer Gloomhaven, Next Station London, Architecten, Paladijnen en Burgraven van het Westelijk koninkrijk, Lords of Waterdeep, Rovers van de Noordzee, Gaja Project, Dune Imperium.

Deze spellen zijn op een of andere manier populair, maar hebben mijn interesse nog nooit gewerkt.
Dat gaat het over bijvoorbeeld Mille Fiori, My City, Teotihuacan, The Isle of Cats, TTR Legacy, Clans of Caledonia, Calico, De Betoverde Torens, Scout, Agricola, Rajas van de Ganges, Tzolk'in, Grand Austria Hotel en Meadow

Deze spellen heb ik zelf en speel ik graag
Jaipur, Bohnanza, Patchwork, Earth, Splendor Duel, Istanbul, Forest Shuffle
Ik heb keer op keer 2 en in combinatie met de los te verkrijgen scoreblokken maken het origineel overbodig. Het origineel wordt door mijn ouders heel veel gespeeld, het gaat zelfs mee op vakantie en ze noemen het liefkozend kruisje kruisje.
Ik heb afgelopen Spiel een dobbelmatje voor ze gekocht voor in de caravan.

Naar aanleiding van deze top 100 wil ik ze wel eens uitproberen
Brugge, Hanzesteden, Marrakesh, Five Tribes, Darwins Journey.

Stom spel, nooit leuk gevonden
Take 5 en Machiavelli, Odin (less was more geweest), Lost Cities (online vind ik het nog wel oké maar IRL op tafel vind ik er niks aan)

Wat betreft Terraforming Mars Ares Expeditie, daarvan heb ik geen idee ik ben nog niet verder gekomen dan Terraforming Mars: The Dice Game
En ik vind De Crew Diepzee: leuker dan het origineel. Enige vervelende is dat de combinaties af en toe onuitvoerbaar blijken te zijn.

Op naar de laatste 30. Wie weet kan ik nog wat aan het lijstje die wil ik wel eens uitproberen kan toevoegen' of dat iemand met zijn of haar mening me nog kan overtuigen om iets te gaan spelen uit de categorie 'het is blijkbaar populair, maar het trekt mij niet direct'
Edwin84
Elfenkoning

Bericht door Edwin84 »

WTULTC schreef: Je haat tegen TTR en dat je Just One lullig tijdverdrijf vind en je niet snapt wat het doet in de top 100.
Ik zou er niet aan moeten denken dat heel de top 100 uit zware titels zou bestaan. Er staan er nu al veels te veel van in vind ik. Mijn eigen top 20, die ik later in een apart topic plaats, is bewust heel divers opgebouwd. Persoonlijk vind ik dat een top 20 dient te bestaan uit diverse type spellen zodat je altijd voor elk soort spelersgroep.
Zoals jezelf aangeeft vindt je dat persoonlijk. Iemand die alleen Dungeon Crawlers en Amerikaanse stijl games speelt heeft wellicht een top 20 met alleen dat soort spellen.

Ben ook benieuwd hoe jij je top 20 zou samenstellen. Stel: Jouw favoriete genre is workerplacement waarvan je 20 toppers in de kast hebt die je allemaal graag speelt. Kies je er dan 1-3 als favoriet uit en vul je de rest van je top 20 met andere genres?

@SusuQie Hierbij een poging:

Rajas van de Ganges: Ben zelf fan van de spellen van Markus en Inga Brandt (ook van het Dorp bijv.). Hun spellen hebben vaak meerdere mechanismes samengevoegd op een origi9nele manier zonder dat het bijeengeraapt voelt. Een workerplacement is dit spel waarbij het manipuleren van dobbelstenen goed is gedaan zodat het niet als een luckfest voelt met een mooie speeltijd die iets minder lang duurt dan andere spellen in dit genre.

Tzolkin: Een spel met krapte in grondstoffen zoals je die nog weinig tegenkomt (moet je wel van houden). Door de tandwielen moet je verder vooruit denken. Je mag namelijk ofwel werkers plaatsen, of wel eraf nemen en de voordelen pakken. (niet afnemen en plaatsen in zelfde beurt). Hoe langer een werker op het tandwiel blijft staan hoe sterker de actie wordt. Dit zorgen voor een hele leuke dynamiek met een pittige puzzel.

Grand Austria Hotel: Persoonlijk vindt ik de artwork van de arties wel mooi en het thema een hotel met bistro runnen spreekt me ook aan. Dan het dobbelmechanisme. Ieder getal op de dobbelsteen staat voor een actie. Alle dobbelstenen worden geworpen en bij de bijhorende acties gelegd. Als je een actie kiest mag je deze X aantal keer uitvoeren gelijk aan aantal dobbelstenen en pakt er één weg. Zo zijn de acties de ene ronde sterker dan de andere.
Ben je niet tevreden met het dobbelresultaat? Dan mag je passen. als alle spelers zijn gepast wordt een dobbelsteen weggenomen en wordt opnieuw gegooid. Dit is een origineel mechanisme dat goed werkt. Is ook van ontwerper Simon Luciani net als Tzolkin, misschien dat ik daarom beiden leuk vindt i.c.m. workerplacement.

Clans of Caledonia: Wat vond je van Terra Mystica? Als je dat een goed spel vond, maar het een meer real life thema wilt spelen is dit een aanrader.
WTULTC
Elfenkoning

Bericht door WTULTC »

@ Edwin, dan zullen er daarvan wellicht met instaan. Misschien de helft van mijn top 20.

Zonder al teveel te verklappen van mijn lijstje zie ik wel een trent in mijn lijstje en dat is dat ik voornamelijk van spellen houd waarbij beurten elkaar snel opvolgen of dat je allemaal tegelijkertijd speelt. Ik merk dat ik mij steeds meer begin te ergeren aan downtime (wachten op andermans beurten).
Afbeelding
Lord Leuber
Party Animal

Bericht door Lord Leuber »

Sommige reacties op zijn zachtst gezegd curieus wat mij betreft.
Volgens mij is het heel duidelijk uitgelegd hoe deze top 100 werkt. Iedereen mag 20 spellen insturen, en meeste stemmen gelden. Er staat nergens de eis dat het alleen lichte spellen of een diverse lijst moeten zijn. Gewoon: ieders persoonlijke voorkeur.
Daarom trouwens dat ik er zelf ook weinig mee heb zoals met de meeste “hitlijsten”. Het zal misschien connaisseur overkomen maar ik heb inmiddels gemerkt dat ik een vrij specifieke smaak heb in spellen die grotendeels niet overeenkomt met het gemiddelde in de spellen top 100, de ranking op BSM of op bgg. Dat ik de nummer 1, naar ik vermoed dit jaar ook weer, niet veel vind heb ik wel vaker gezegd, maar dat geldt voor meer spellen in de lijst. En dat geeft niet, want er zijn genoeg spellen die ik leuk vind, en al spreekt de huidige trend in spellen mij minder aan, er komt ook nog steeds wel eea uit wat ik wel leuk vind.

Maar goed, lijstjes zijn leuk voor velen, en ik geniet er soms ook wel van. Maar zo’n geluid van dit spel hoort absoluut wel/niet in een lijst te staan kan ik echt niets mee. Ik bedoel, dat kan ik ook van bepaalde politici vinden, of films, of Bohemian Rhapsody, of whatever. Maar genoeg mensen hebben erop gestemd, iedereen die wilde stemmen heeft dat gedaan, en daar is het resultaat. Prima.

TL;DR: Dat een spel hoog in de lijst staat betekent dat veel mensen het leuk vinden, maar dat hoeft niet te betekenen dat jij het ook leuk moet vinden.
Bart
Beheerder
Persoonlijke Ondertitel: Nou moe!
Zichtbare ondertitel: Persoonlijk

Bericht door Bart »

Sterke stijgers, een aantal spellen die vrijwel constant blijven en een daler, dat is zowat het nuchtere relaas van deze tien.

Spellengek Top-100 van de Lage Landen 2024: 30-21
Afbeelding
Eis-T
Grote Dienaar

Bericht door Eis-T »

100-91
Gespeeld: 5 (My City, Gloomhaven, The Ilse of Cats, Flamme Rouge, Brugge)
In bezit: 2 (My City, Brugge)
In top 20: 2 (Gloomhaven en m'n nummer 1: Brugge)

90-81
Gespeeld: 5 (Marrakesh, Knarr, Clans of Caledonia, Calico, Take 5!)
In bezit: 1 (Clans of Caledonia)
In top 20: 0 (Maar Clans of Caledonia had er prima in gekund)

80-71
Gespeeld: 6 (Roll for the galaxy, machiavelli, boonanza, architecten van het westerlijk koningkrijk, de crew)
In bezit: 3, de crew, machiavelli, Roll for the galaxy
In top 20: 2, roll for the galaxy + de crew, maar dan het origineel. de diepzee versie is in de eerste instantie meer variabel, maar de originele blijft na 100+ beter overeind.

70-61
Gespeeld: 7 (Tapestry, Keer op Keer, Teotichuan, Dixit, Lords of Waterdeep, sagrada, sea salt and pepper)
In bezit: 0
In top 20: 0

60-51
Gespeeld: 5 (Rovers, Marco Polo, 7 Wonders, Het Witte Kasteel, Pandemie)
In bezit: 2 en half, Het Witte Kasteel, Pandemie (de cthulhu en legacy varianten)
In top 20: 1, Het Witte Kasteel als ik het me goed herinner.

50-41
Gespeeld: 8 (Scout, Pandemic Legacy S1, Hoogspanning, Agricola, Odin, Terra Mystica, Patchwork, Earth)
In bezit: 1 Pandemic Legacy
In top 20: Pandemic Legacy, echt 1 van de meest bijzondere spelervaringen.

40-31
Gespeeld: 5 Just one, Ticket to ride, Istanbul, Tzolk'in, Grand Austria Hotel
In bezit: 0
In top 20: 0 (wat niet betekent dat het slechte spellen zijn, GAH, Just one en Istanbul zijn toppers!)

30-21
Gespeeld: 10! (Spirit Island, Heat, It's a Wonderful World, Catan, Scythe, Viticulture, Clever, Brass: Birmingham, Carcassonne, Kwakzalvers)
In bezit: 1 een zeer stoffige Catan.
In top 20: 1 spirit island, en achteraf gezien had Brass niet misstaan in m'n lijst. onthouden voor volgend jaar!
Afbeelding
Een regionale bordspelagenda, blogs en meer: WageningenBoardGamers
Pura Vida
Kardinaal

Bericht door Pura Vida »

Mooi lijstje hoor, van 30 tot 21. Catan spelen we nog maar zelden en Carcassonne ook niet vaak meer, maar beide gaan hier nooit de deur meer uit. Er zitten zoveel dierbare herinneringen in die dozen.
Spirit Island: thematisch helemaal oké maar ik vond er helaas niks aan. Kwakzalvers: geen bal aan. Wat een gepriegel en gehark. Heat: leuk voor een keertje. It's a wonderful world: uitstekend spelletje, doen we graag. Viticulture: beste wp in ons huis, maar te weinig gespeeld afgelopen jaar voor een topnotering. Clever: fantastisch dobbelspelletje. Clever 2 en 3 vond ik stukken minder leuk, veel te geforceerd allemaal, maar die eerste vind ik geniaal. Dan de twee spellen die onze top 10 hebben gehaald: Scythe en Brass B. Daar heb ik genoeg over geschreven hier en ik zet nét Brass op tafel.
Afbeelding
WTULTC
Elfenkoning

Bericht door WTULTC »

Bij deze 10 vinden twee spellen die ik maar 2x heb gespeeld voor de belevenis. Scythe en Brass. Brugge stevige en mooie spellen waarvan ik snap dat ze in de lijst staan, maar voor mij eenmalig.
It's a wonderful world heb ik zelf op gestemd. Geen downtime heerlijk goed plannen en verschillende strategieën zijn mogelijk. Het is voor mij een 7 Wonders 2.0.
Heat is leuk maar staat wat mij betreft veels te hoog en dat komt doordat de laatste bocht in het spel onbevredigend is want dan maakt het toch niet meer uit hoeveel kaarten je moet pakken die je deel vervuilen. Die bocht kun je dus altijd op voor snelheid nemen.
Clever is een leuk dobbelspelletje maar had ook wel wat lager in de lijst mogen staan.
Carcassonne is voor mij het spel waarmee de spellen hobby begon. Komt nu niet zo vaak meer op tafel maar is nog bijzonder genoeg om in mijn top 20 te zetten.
Kwakzalvers heb ik vaak ergens anders gespeeld, maar mijn versie en de uitbreidingen zitten nog steeds in folie (vergoeding demoen).

30-21
Gespeeld: 8 (niet: Spirit island, Viticulture)
In bezit: 5 (It's wonderful world, Catan, Clever, Carcassonne en Kwakzalvers)
In top 20: 2 (It's a wonderful world en Carcassonne)

40-31
Gespeeld: 7 (niet: Gaia Project, Grand Austria Hotel, Dune)
In bezit: 4 (Splendor duel, Ganges, Just One en Istanbul)
In top 20: 1 (Just One)

50-41
Gespeeld: 6 (niet: Pandemie Legacy, Hoogspanning, Barrage en Odin)
In bezit: Agricola, Taverne, Patchwork en Earth
In top 20: 1 (Patchwork)

60-51
Gespeeld: 7 (niet: Race for the Galaxy, Darwin, Maracaibo)
In bezit: 4 (Rovers van de Noordzee, Taipan, 7 Wonders en Pandemie)
In top 20: 2 ( 7 Wonders en Pandemie)

70-61
Gespeeld: 6 (Keer op keer, Tapestry, Dixit, Lost Cities, Sagrada, Meadow)
In bezit: 4 (Keer op keer, Dixit, Lost Cities, Sagrada)
In top 20: -

80-71
Gespeeld: 7 (niet: Sky team, Sleeping Gods, Carnegie)
In bezit: 3 (Machiavelli, Boonanza en De Crew Diepzee)

90-81
Gespeeld: 6 (niet: Hadrian’s Wall, Marrakesh, Knarr en Gloomhaven: Jaws of the Lion)
In bezit: 1 (Take 5!)

100-91
Gespeeld: 7 (niet: Gloomhaven, Blood rage en ttr Legacy)
In bezit: 4 (My City, Jaipur, Alhambra en Brugge)

Totaal:
Gespeeld: 54
In bezit: 29
In top 20: 6 (Carcassonne, It's a wonderful world, Just One, Patchwork, 7 Wonders en Pandemie)
Afbeelding
Plaats reactie