Ketting quiz

Voor alle spellen en quizzen op spellengebied.

Moderators: Standaard moderators, Ereleden, Website beheerders

Wyckyd
Generalist

Re: Ketting quiz

Bericht door Wyckyd »

Er komen binnenkort een hoop spellen uit over dit onderwerp, wat een prequel is van een reeds succesvolle serie (1), geschreven door (2). Een goede vriend van deze auteur (3) schreef een serie boeken waarvan de eerste ook haast letterlijk een spel is (4).

Een actrice uit die gelijknamige film deelt de voornaam met een karakter uit een nieuw uit te komen bordspel (5). De speciale gave van dit karakter doet denken aan een nummer van deze zangeres (6) die gekenmerkt wordt door een attribuut vanwege de clip van een ander en wellicht haar bekendste nummer (7). Dit attribuut (8) speelt tevens een belangrijke rol in een serie boeken van de auteur (9), genaamd (10).

Volgens die boeken moet je 1 ding vooral niet doen (11) en laat daar nu vooral een nieuw spel over zijn uitgekomen (12). Dit spel is grofweg gebaseerd op een film (13) en als je de cijfers van het jaar waarin die film uitkwam door elkaar husselt kom je op een ander spel uit (14) van een auteur die eveneens een ander spel (15) ontworp over een bekende oorlog (16) die uiteindelijk ten einde kwam door dit (17). Dit laatste (deels ervan) is een alternatieve naam voor een eerste editie van een bekend spel (18) uitgegeven door (19).

Wanneer je deze uitgever-naam combineert met de verhalen van de eerste twee genoemde boekenseries, dan kom je na goed googlen uit op deze illustrator (20) die een medaille kreeg voor een groot illustratieproject. De ‘achternaam’ van deze medaille is gelijk aan de achternaam van een filmmaker die een beruchte film maakte over 4 eigenaardige personages (21). De benaming van een van die 4 karakters komt overeen met een kaart uit een ander recent spel dat uitkwam in het jaar waarin de eerder genoemde illustrator overleed. Welk spel is dit? (22)
Nou, het beginstuk krijg ik geen vat op. Vind de omschrijving ook soms gekke verwijzingen bevatten. 'het onderwerp' van een hoop spellen is een prequel? Waar wijst 'die' naar bij 'die gelijknamige film'? Verwijst 'de auteur (9)' terug naar een van de eerder genoemde auteurs?

Maar had toch ergens een aangrijppunt, dus heb volgens mij een deel ontcijferd:
12. Panic Station
13. The Thing uit 1982
14. 1829 van Francis Tresham
15. Revolution: The Dutch Revolt
16. De tachtigjarige oorlog
17. De Vrede van Munster
18. Munster is de eerste editie van Alhambra
19. Queen Games

Verder dacht ik bij de 'hoop spellen' aan de Tempest serie van AEG, maar kan geen link vinden naar een bekende boekenserie.
Robertopellizini
Genius

Bericht door Robertopellizini »

Wyckyd schreef:
Er komen binnenkort een hoop spellen uit over dit onderwerp, wat een prequel is van een reeds succesvolle serie (1), geschreven door (2). Een goede vriend van deze auteur (3) schreef een serie boeken waarvan de eerste ook haast letterlijk een spel is (4).

Een actrice uit die gelijknamige film deelt de voornaam met een karakter uit een nieuw uit te komen bordspel (5). De speciale gave van dit karakter doet denken aan een nummer van deze zangeres (6) die gekenmerkt wordt door een attribuut vanwege de clip van een ander en wellicht haar bekendste nummer (7). Dit attribuut (8) speelt tevens een belangrijke rol in een serie boeken van de auteur (9), genaamd (10).

Volgens die boeken moet je 1 ding vooral niet doen (11) en laat daar nu vooral een nieuw spel over zijn uitgekomen (12). Dit spel is grofweg gebaseerd op een film (13) en als je de cijfers van het jaar waarin die film uitkwam door elkaar husselt kom je op een ander spel uit (14) van een auteur die eveneens een ander spel (15) ontworp over een bekende oorlog (16) die uiteindelijk ten einde kwam door dit (17). Dit laatste (deels ervan) is een alternatieve naam voor een eerste editie van een bekend spel (18) uitgegeven door (19).

Wanneer je deze uitgever-naam combineert met de verhalen van de eerste twee genoemde boekenseries, dan kom je na goed googlen uit op deze illustrator (20) die een medaille kreeg voor een groot illustratieproject. De ‘achternaam’ van deze medaille is gelijk aan de achternaam van een filmmaker die een beruchte film maakte over 4 eigenaardige personages (21). De benaming van een van die 4 karakters komt overeen met een kaart uit een ander recent spel dat uitkwam in het jaar waarin de eerder genoemde illustrator overleed. Welk spel is dit? (22)
Nou, het beginstuk krijg ik geen vat op. Vind de omschrijving ook soms gekke verwijzingen bevatten. 'het onderwerp' van een hoop spellen is een prequel? Waar wijst 'die' naar bij 'die gelijknamige film'? Verwijst 'de auteur (9)' terug naar een van de eerder genoemde auteurs?
Ik wilde het wat vaag houden, maar goed, ik maak het iets duidelijker:

Binnenkort komen er een paar spellen (hoop is wat overdreven) uit die allemaal over hetzelfde boek gaan. Chronologisch gaat dit boek vooraf aan een reeks (met hetzelfde thema) die al erg succesvol is gebleken.
Verder moet het zijn: een actrice uit een film met dezelfde naam. 'Die' is hier een onjuiste verwijzing.
En bij 9 is er ook geen sprake van een verwijzing.

Wanneer je zo die getallen er tussen zet klinkt het soms ineens anders... Ik zal het ook in het origineel aanpassen.
Maar had toch ergens een aangrijppunt, dus heb volgens mij een deel ontcijferd:
12. Panic Station
13. The Thing uit 1982
17. De Vrede van Munster
19. Queen Games

Verder dacht ik bij de 'hoop spellen' aan de Tempest serie van AEG, maar kan geen link vinden naar een bekende boekenserie.
Van 12 naar 19 klopt inderdaad helemaal!
Afbeelding
Robertopellizini
Genius

Ik heb aan het begin wat kleine wijzigingen aangebracht, hopelijk is het zo wat duidelijker. :)
Ben benieuwd of jullie er uitkomen.
Afbeelding
LiefKleinKonijntje
Grote Dienaar

Bericht door LiefKleinKonijntje »

Ik kom tot nummer 8, maar heb moeite naar nummer 9. Kan je misschien zeggen of het tot nu toe goed is? :)
0. The Hobbit
1. Lord of the Rings
2. Tolkien
3. C.S. Lewis
4. The Lion the Witch and the Wardrobe, actrice Tilda Swinton is de ijsheks
5. Mice and Mystics waarin Tilda een healer is
6. Erykah Badu met The Healer!?
7. Haar hit You got me met The Roots
8. Het attribuut is haar enorme tulband
9. Boekenserie over tulband of hoed?
Robertopellizini
Genius

LiefKleinKonijntje schreef:Ik kom tot nummer 8, maar heb moeite naar nummer 9. Kan je misschien zeggen of het tot nu toe goed is? :)
0. The Hobbit
1. Lord of the Rings
2. Tolkien
3. C.S. Lewis
6. Erykah Badu met The Healer!?
9. Boekenserie over tulband of hoed?
Tot en met 6 is goed. 7 is niet goed, maar maakt in principe niet uit, want je snapt wel wat ik bedoel. Bij 8/9 zou ik het iets anders noemen :)
Afbeelding
Kire
Munchkin
Persoonlijke Ondertitel: BordSpelMania Fan!
Zichtbare ondertitel: Persoonlijk

Bericht door Kire »

robbebob schreef:
Kire schreef:Enkel 10 en 11 zijn niet correct. Ik zoek een ander merk en model. Jouw model (11) klopt wel met de artiest (wat een toeval!) maar niet met het automerk. Volgens mij bestaat er geen auto (10) (9). Jouw (10) wordt wel in (9) gemaakt denk ik.
Dan wordt het simpel ...
Ford (10) Expedition (11)
Correct!
Kire
Munchkin

Bericht door Kire »

Robertopellizini schreef:Zo, nu dan eentje van mij:

Binnenkort komen er een paar spellen uit die allemaal over hetzelfde boek (0) gaan. Chronologisch gaat dit boek vooraf aan een reeks (met hetzelfde thema) (1) die al erg succesvol is gebleken en is geschreven door (2). Een goede vriend van deze auteur, (3) schreef een serie boeken waarvan de eerste ook haast letterlijk een spel is (4). Een ijzingwekkende actrice uit een film met dezelfde naam deelt de voornaam met een karakter uit een nieuw uit te komen bordspel (5). De speciale gave van dit karakter doet denken aan een nummer van een zangeres (6) die op haar beurt gekenmerkt wordt door een attribuut vanwege de clip van een ander en wellicht haar bekendste nummer (7). Dit attribuut (8) speelt tevens een belangrijke rol in een serie boeken van een auteur (9), genaamd (10). Volgens die boeken moet je 1 ding vooral niet doen (11) en laat daar nu vooral een nieuw spel over zijn uitgekomen (12). Dit spel is grofweg gebaseerd op een film (13) en als je de cijfers van het jaar waarin die film uitkwam door elkaar husselt kom je op een ander spel uit (14) van een auteur die eveneens een ander spel (15) ontworp over een bekende oorlog (16) die uiteindelijk ten einde kwam door dit (17). Dit laatste (deels ervan) is een alternatieve naam voor een eerste editie van een bekend spel (18) uitgegeven door (19). Wanneer je deze uitgever-naam combineert met de verhalen van de eerste twee genoemde boekenseries, dan kom je na goed googlen uit op deze illustrator (20) die een medaille kreeg voor een groot illustratieproject. De ‘achternaam’ van deze medaille is gelijk aan de achternaam van een filmmaker die een beruchte film maakte over 4 eigenaardige personages (21). De benaming van een van die 4 karakters komt overeen met een kaart uit een ander recent spel dat uitkwam in het jaar waarin de eerder genoemde illustrator overleed. Welk spel is dit? (22)

Erg lang, maar ik denk te doen :p
Weet niet dadelijk hoe hieraan te beginnen. Hiervoor moet wat meer uitgeslapen zijn vrees ik :-)
Kire
Munchkin

Re: En voor de liefhebbers nog 1 ...

Bericht door Kire »

robbebob schreef:
Kire schreef:In mijn antwoord vormen 12, 13 en 14 ook een trilogie (google de 3 namen maar eens :-), maar niet die je zoekt blijkbaar. Zal vanavond nog even verder zoeken.
Klopt, maar aangezien jouw 12 incorrect is (ik weet nu wel hoe je op dat antwoord gekomen bent :)), zoek ik een andere.
Paus Clemens VII en Modern Art dan? (Dit is een heel ander soort trilogie dan ik initieel in gedachten had :-) )
Wyckyd
Generalist

Bericht door Wyckyd »

Sorry, nog geen nieuwe info, maar ik wilde het verhaaltje even voor mezelf klaarzetten:
Robertopellizini schreef: Er komen binnenkort een paar spellen uit over hetzelfde boek. Chronologisch gaat dit boek vooraf aan een reeks met hetzelfde thema (1) die al erg succesvol is gebleken, geschreven door (2). Een goede vriend van deze auteur (3) schreef een serie boeken waarvan de eerste ook haast letterlijk een spel is (4).

Een actrice uit een film met dezelfde naam deelt de voornaam met een karakter uit een nieuw uit te komen bordspel (5). De speciale gave van dit karakter doet denken aan een nummer van deze zangeres (6) die gekenmerkt wordt door een attribuut vanwege de clip van een ander en wellicht haar bekendste nummer (7). Dit attribuut (8) speelt tevens een belangrijke rol in een serie boeken van de auteur (9), genaamd (10).

(het attribuut van 7 lijkt wat op atrribuut 8 (en wordt gekscherend vaak zo genoemd), welk tevens een belangrijke rol speelt in de boeken van auteur 9)

12. Panic Station
13. The Thing uit 1982
17. De Vrede van Munster
19. Queen Games
Laatst gewijzigd door Wyckyd op vr 01 jun 2012, 11:32, 1 keer totaal gewijzigd.
robbebob
Regenmaker

Re: En voor de liefhebbers nog 1 ...

Bericht door robbebob »

Kire schreef:
robbebob schreef:
Kire schreef:In mijn antwoord vormen 12, 13 en 14 ook een trilogie (google de 3 namen maar eens :-), maar niet die je zoekt blijkbaar. Zal vanavond nog even verder zoeken.
Klopt, maar aangezien jouw 12 incorrect is (ik weet nu wel hoe je op dat antwoord gekomen bent :)), zoek ik een andere.
Paus Clemens VII en Modern Art dan? (Dit is een heel ander soort trilogie dan ik initieel in gedachten had :-) )
Helemaal correct!!
"The goal of a game is to win, but it is the goal that is important, not the winning". Knizia
LiefKleinKonijntje
Grote Dienaar

Bericht door LiefKleinKonijntje »

Binnenkort komen er een paar spellen uit die allemaal over hetzelfde boek (0) gaan. Chronologisch gaat dit boek vooraf aan een reeks (met hetzelfde thema) (1) die al erg succesvol is gebleken en is geschreven door (2). Een goede vriend van deze auteur, (3) schreef een serie boeken waarvan de eerste ook haast letterlijk een spel is (4). Een ijzingwekkende actrice uit een film met dezelfde naam deelt de voornaam met een karakter uit een nieuw uit te komen bordspel (5). De speciale gave van dit karakter doet denken aan een nummer van een zangeres (6) die op haar beurt gekenmerkt wordt door een attribuut vanwege de clip van een ander en wellicht haar bekendste nummer (7). Dit attribuut (8) speelt tevens een belangrijke rol in een serie boeken van een auteur (9), genaamd (10). Volgens die boeken moet je 1 ding vooral niet doen (11) en laat daar nu vooral een nieuw spel over zijn uitgekomen (12). Dit spel is grofweg gebaseerd op een film (13) en als je de cijfers van het jaar waarin die film uitkwam door elkaar husselt kom je op een ander spel uit (14) van een auteur die eveneens een ander spel (15) ontworp over een bekende oorlog (16) die uiteindelijk ten einde kwam door dit (17). Dit laatste (deels ervan) is een alternatieve naam voor een eerste editie van een bekend spel (18) uitgegeven door (19). Wanneer je deze uitgever-naam combineert met de verhalen van de eerste twee genoemde boekenseries, dan kom je na goed googlen uit op deze illustrator (20) die een medaille kreeg voor een groot illustratieproject. De ‘achternaam’ van deze medaille is gelijk aan de achternaam van een filmmaker die een beruchte film maakte over 4 eigenaardige personages (21). De benaming van een van die 4 karakters komt overeen met een kaart uit een ander recent spel dat uitkwam in het jaar waarin de eerder genoemde illustrator overleed. Welk spel is dit? (22)

Tweede poging:
0. The Hobbit
1. Lord of the Rings
2. Tolkien
3. C.S. Lewis
6. Erykah Badu met The Healer

Hier gaf je de aanwijzing: noem het anders, maar ik zie nog steeds niet hoe een link te leggen naar:

9. Douglas Adams

die ik alleen geraden heb door de aanwijzing "1 ding vooral niet doen"

10. Hitchhiker's Guide to the Galaxy
11. Don't Panic
12. Panic Station
13. The Thing (1982)

Hier had ik eerst Aliens (1986) en liep toen dood via 1869 van Alan Moon... Maar de laatste drie kon ik reconstueren vanuit de medaille en de regisseur van de film

14. 1829 (Francis Tresham)
16. De 80-jarige oorlog
17. Vrede van Munster
18. Munster is een versie (duits) van Alhambra
19. Queen Games

Vanaf hier dus teruggeredeneerd vanuit 21

20. Pauline Baynes, winnaar van de Kate Greenaway Medal, illustrator van Narnia en Tolkien boeken. Had kennelijk de bijnaam "Queen of Narnia and Middle Earth".
21. The Cook, the Thief, His Wife & Her Lover van Peter Greenaway
22. Dief is een kaart uit Dominion (2008, het sterfjaar van Pauline Baynes)

Dominion is het eindantwoord.

Geweldige quiz! Heel veel plezier van gehad!
Robertopellizini
Genius

LiefKleinKonijntje schreef:

Tweede poging:
0. The Hobbit
1. Lord of the Rings
2. Tolkien
3. C.S. Lewis
6. Erykah Badu met The Healer

Hier gaf je de aanwijzing: noem het anders, maar ik zie nog steeds niet hoe een link te leggen naar:

9. Douglas Adams

die ik alleen geraden heb door de aanwijzing "1 ding vooral niet doen"

10. Hitchhiker's Guide to the Galaxy
11. Don't Panic
12. Panic Station
13. The Thing (1982)

Hier had ik eerst Aliens (1986) en liep toen dood via 1869 van Alan Moon... Maar de laatste drie kon ik reconstueren vanuit de medaille en de regisseur van de film

14. 1829 (Francis Tresham)
16. De 80-jarige oorlog
17. Vrede van Munster
18. Munster is een versie (duits) van Alhambra
19. Queen Games

Vanaf hier dus teruggeredeneerd vanuit 21

20. Pauline Baynes, winnaar van de Kate Greenaway Medal, illustrator van Narnia en Tolkien boeken. Had kennelijk de bijnaam "Queen of Narnia and Middle Earth".
21. The Cook, the Thief, His Wife & Her Lover van Peter Greenaway
22. Dief is een kaart uit Dominion (2008, het sterfjaar van Pauline Baynes)

Dominion is het eindantwoord.

Geweldige quiz! Heel veel plezier van gehad!
Bijna helemaal goed! Goed gevonden. Ook veel plezier gehad in het maken ervan. Leuk waar je op uitkomt als je zelf een ding aan het samenstellen bent (je laat je gauw leiden door antwoorden en leuke associaties).
Een puntje:
Bij 7 had ik 'Tyrone' in gedachten, maar dat maakt in principe niets uit.
Er bij de overgang van 7 naar 8 wel wat ruimdenkendheid nodig.

Ik kan beter zeggen: het attribuut van 7 lijkt wat op atrribuut 8 (en wordt gekscherend vaak zo genoemd), welk tevens een belangrijke rol speelt in de boeken van auteur 9.
Afbeelding
robbebob
Regenmaker

Bericht door robbebob »

Een nieuwe week ... een nieuwe quiz. Ik heb me kostelijk vermaakt bij het samenstellen (grappig te zien in welke uithoeken van het internet je terecht kunt komen). Ik hoop dat jullie ook plezier hebben bij het oplossen.

Er is een eilandengroep waar een spel (1) naar vernoemd is waarin één van de activiteiten het maken van dit soort tekeningen is:
Afbeelding
Tot deze eilandengroep behoort (2); een klein -- onbewoond -- eiland.
Er wordt door een Europees land aanspraak gemaakt op dit onbewoonde eiland. Daarnaast wordt ook door een "ministaat" (3) aanspraak gemaakt.
In 2012 is er van deze ministaat een postzegel uitgekomen van 2 reais. Op deze zegels staat een componist afgebeeld (4).
Van deze componist is een bekend muziekstuk (5) gebruikt in een film uit 2008 met als titel (6).
Deze titel is tevens de start van een titel van een spel (7) dat hoog genoteerd staat op de Board Game Geek rankings.
In dit spel zijn er gebeurtenissen aanwezig; waarvan één tevens de naam is van een ander spel (8).
Laatsgenoemde spel is ontworpen door een aantal ontwerpers. Een van hen is (9).
Deze ontwerper is ook de mede-ontwerper van weer een ander spel (10) dat zowel in 1985, 1999 als in 2009 is uitgebracht.
In dit spel kun je een karakter kiezen; één van deze karakters is (11).
Dit karakter komt weer voor in een titel van een spel dat we ook kennen als (12).
Er is een titel van een boek waarin de titel van dit spel voorkomt. Auteur van dit boek is (13).
Deze auteur heeft ook een beperkte filmcarriere gehad. Hij speelde een rol in een film geregiseerd door (14).
Deze regiseur is achterkleinzoon van iemand met een heel bekende broer, naar deze broer zijn we op zoek (15).
Een van de werken die deze persoon maakte, vlaak voor zijn dood, is (16) waarin de naam van een plantengeslacht voorkomt.
Dit plantengeslacht staat bekend om zijn prachtige bloemen maar staat ook negatief bekend om een grondstof (17) die uit sommige planten van dit geslacht gehaald wordt.
Deze grondstof is één van de grondstoffen die gebruikt worden in het in 2011 uitgekomen spel, genoemd naar een land (en stad) (18).
Dit land ligt op dezelfde breedtecirkel als een ander land (19).
Dit land heeft een stad waarnaar een spel genoemd is (20).
Volgens dit spel heeft zich een historische ontsnapping voorgedaan in een bepaald jaar (21).
Op internet heb ik geen bewijzen gevonden dat dit spel berust op een historische waarheid. Jullie wel?
Desalniettemin hebben zich er in dit jaar veel negatieve voorvallen voorgedaan in onze regio. Dit jaar staat dan ook wel bekend als (22).
Daarmee wordt dit jaar vaak gebruikt om het begin van het einde van een historische periode (23) aan te duiden.
Over deze historische periode is een spel verschenen dat naar deze periode vernoemd is, de auteur van dit spel is (24) waarvan we al een spel gezien hebben.
De naam van de historische periode doet vermoeden dat het een periode was waarin burgers gelukkig waren. Er is een (semi-wetenschappelijke) maat om geluk van mensen te kwantificeren door de levensverwachting te vermenigvuldigen met tevredenheid en te delen door de ecologische voetafdruk. Deze maat heet (25).
In 2006 is deze maat bepaald; de nummers 2 en 1 op deze ranglijst van landen met een hoogste geluksgevoel waren respectievelijk (26).
Van hoogst eindigende land (27) (dus het land met de gelukkigste inwoners) is een spel gemaakt. Naar welk spel ben ik op zoek??
Laatst gewijzigd door robbebob op ma 04 jun 2012, 13:24, 1 keer totaal gewijzigd.
"The goal of a game is to win, but it is the goal that is important, not the winning". Knizia
Wyckyd
Generalist

Bericht door Wyckyd »

robbebob schreef: Er is een eilandengroep waar een spel (1) naar vernoemd is waarin één van de activiteiten het maken van dit soort tekeningen is:
Tot deze eilandengroep behoort (2); een klein -- onbewoond -- eiland.
Er wordt door een Europees land aanspraak gemaakt op dit onbewoonde eiland. Daarnaast wordt ook door een "ministaat" (3) aanspraak gemaakt.
In 2012 is er van deze ministaat een postzegel uitgekomen van 2 reais. Op deze zegels staat een componist afgebeeld (4).
Van deze componist is een bekend muziekstuk (5) gebruikt in een film uit 2008 met als titel (6).
Deze titel is tevens de start van een titel van een spel (7) dat hoog genoteerd staat op de Board Game Geek rankings.
1. Vanuatu
2. Hunter Island
3. The Hunter Island is also claimed by the micronation Republic of Lostisland
4. Claude Debussy
5. Claire de Lune
6. Twilight
7. Twilight Empirium of Struggle?
In dit spel zijn er gebeurtenissen aanwezig; waarvan één tevens de naam is van een ander spel (8).
8.. eh.. hier ga ik later even verder denk ik
Laatsgenoemde spel is ontworpen door een aantal ontwerpers. Een van hen is (9).
Deze ontwerper is ook de mede-ontwerper van weer een ander spel (10) dat zowel in 1985, 1999 als in 2009 is uitgebracht.
In dit spel kun je een karakter kiezen; één van deze karakters is (11).
Dit karakter komt weer voor in een titel van een spel dat we ook kennen als (12).
Er is een titel van een boek waarin de titel van dit spel voorkomt. Auteur van dit boek is (13).
Deze auteur heeft ook een beperkte filmcarriere gehad. Hij speelde een rol in een film geregiseerd door (14).
Deze regiseur is achterkleinzoon van iemand met een heel bekende broer, naar deze broer zijn we op zoek (15).
Een van de werken die deze persoon maakte, vlaak voor zijn dood, is (16) waarin de naam van een plantengeslacht voorkomt.
Dit plantengeslacht staat bekend om zijn prachtige bloemen maar staat ook negatief bekend om een grondstof (17) die uit sommige planten van dit geslacht gehaald wordt.
Deze grondstof is één van de grondstoffen die gebruikt worden in het in 2011 uitgekomen spel, genoemd naar een land (en stad) (18).
Dit land ligt op dezelfde breedtecirkel als een ander land (19).
Dit land heeft een stad waarnaar een spel genoemd is (20).
Volgens dit spel heeft zich een historische ontsnapping voorgedaan in een bepaald jaar (21).
Op internet heb ik geen bewijzen gevonden dat dit spel berust op een historische waarheid. Jullie wel?
Desalniettemin hebben zich er in dit jaar veel negatieve voorvallen voorgedaan in onze regio. Dit jaar staat dan ook wel bekend als (22).
Daarmee wordt dit jaar vaak gebruikt om het begin van het einde van een historische periode (23) aan te duiden.
Over deze historische periode is een spel verschenen dat naar deze periode vernoemd is, de auteur van dit spel is (24) waarvan we al een spel gezien hebben.
De naam van de historische periode doet vermoeden dat het een periode was waarin burgers gelukkig waren. Er is een (semi-wetenschappelijke) maat om geluk van mensen te kwantificeren door de levensverwachting te vermenigvuldigen met tevredenheid en te delen door de ecologische voetafdruk. Deze maat heet (25).
In 2006 is deze maat bepaald; de nummers 2 en 1 op deze ranglijst van landen met een hoogste geluksgevoel waren respectievelijk (26).
Van hoogst eindigende land (27) is een spel gemaakt. Naar welk spel ben ik op zoek??
robbebob
Regenmaker

Bericht door robbebob »

Wyckyd is goed op weg! De eerste 7 goed. Ook bij de 8e vraag is een van beide opties juist! Keep on the good work :D .