Bordspelmania Verkiezing Leukste Spel?

Stem hier op je favoriete spellen en bepaal mee wie de winnaar wordt van het WK Bordspelmania!

Moderators: Standaard moderators, Ereleden, Website beheerders

Plaats reactie
ditterio
Grote Dalmuti
Persoonlijke Ondertitel: www.zomerspel.be
Zichtbare ondertitel: Persoonlijk
Contacteer:

Re: Leukste spel?

Bericht door ditterio »

Misth schreef:
ditterio schreef:De lijst is samengesteld uit 2 zaken:

1 de mensen die hier hun favoriete spel hebben doorgegeven
2 de nummers 1 uit jullie top 10 zoals die ingevuld staat op dit forum

Op die manier staan er ook voorkeuren van mensen bij die niet hebben gestemd.

Elsje07, Agricola is sowieso opgenomen in de poules, dus je kan er zeker nog voor stemmen als je wil :wink:
Hoe? Met het handje of een programma? Dus niet waaruit.
Met het handje, dus redelijk tijdrovend, maar de nummers 1 van elk forumlid die reeds meer dan 10 berichten plaatsten (en een top 10 hadden ingevuld) zijn opgenomen in de lijst. Deze lijst is verdeeld over 5 poules, in poule 6 zitten dan alle spellen uit de top 50 van spellengek top 100 (behalve de spellen die al in de 5 andere poules zaten).

De poules gaan veel langer blijven openstaan, zodat iedereen de tijd heeft om te stemmen.
Bart
Beheerder
Persoonlijke Ondertitel: Nou moe!

Bericht door Bart »

ditterio schreef:Stemming wordt afgesloten. Met al deze spellen (73 in totaal) ga ik een bordspelmania-verkiezing houden.

Aan de hand van de polls kan je meestemmen op jouw favoriet spel per poule.
Prima ideeën. En geen bezwaar dat je zulke stemmingen wil organiseren op Bordspelmania.

Maar persoonlijk vind ik ook wel dat het steeds erg snel gaat (te snel). Sommige gebruikers zijn dagelijks (of zelfs meerdere keren per dag) op de site, anderen komen minder frequent.
Als je een poll van enige betekenis wil hebben, dan moet je mensen meer tijd geven. Ik herinner me dat een soortgelijke poll op BGG steeds voor minstens twee weken openstaat. Ook Peter Hein van Spellengek geeft iedereen ruimschoots tijd voor de samenstelling van de top-100 van de Lage Landen.
P.T. schreef:Zoiets als onze top 25 pagina? Staat onder spellen in het menu.
Bordspelmania Top-25: steeds actueel.

De Nederlandstalige top-25 wordt gevoed vanuit de waarderingen in de spellendatabase. Zorg er zeker voor dat je regelmatig waarderingen aanvult (bv voor je persoonlijke top-50 en voor recent gespeelde spellen). Hoe meer gebruikers dit doen, hoe representatiever de database wordt.
De maand top-25 wordt maandelijks geactualiseerd vanuit de ingevulde persoonlijke top-10 in ieders profiel.
Voordeel van beide hitlijsten: actueel en makkelijk terug te vinden.
Afbeelding
missiloon
Munchkin

Bericht door missiloon »

nog steeds een beetje jammer, als je 2 weken van te voren het had aangekondigd dan hadden mensen nog even naar hun top 10 kunnen kijken, ik update deze niet elke week, of elke maand, eerder 1 keer per jaar.

Ik snap vooral niet zo goed waarom het met zoveel haast moet, binnen 1 dag..
Hoe sneller het moet des te onrealistisch het resultaat wordt lijkt mij namelijk.
Om dan toch de vergelijking te trekken met de top 100 van spellengek, daar had je een maand om je lijstje van 20 games in te dienen. Dat hoefde niet snel snel, juist niet.
Afbeelding
ditterio
Grote Dalmuti
Contacteer:

Bericht door ditterio »

Oké, jullie hebben gelijk. Ik zal daarom nog een 7e poule openen. Hierin komen de spellen die we "vergeten" zijn. Iedereen die dat wil mag nog een spel opgeven waarvan hij/zij vindt dat het een topspel is en dat het zeker niet mag vergeten worden.

Jullie mogen dit posten in dit topic. De eerste 20 spellen komen dan nog in poule 7 terecht.

Alle poules zal ik dan een maand laten openstaan zodat iedereen genoeg tijd heeft om te stemmen.
missiloon
Munchkin

Bericht door missiloon »

mage knight
Afbeelding
Mistharfare
Website beheerder

Bericht door Mistharfare »

Valdora, Ora en Labora, Dominant Species, Sid Meier Civilization, Peloponnes, Grand Cru, Glen More, Het koopmanshuis, Flash Point, Tinners Trail, Navegador, Brug naar de Hemel, Endaevor, Diamonds Club en Koningsburcht.

Zo dit zijn de eerste 16 al!
missiloon
Munchkin

Bericht door missiloon »

quarriors ben ik nog vergeten en d&d drizzt noem ik even niet op omdat d&d al onder die term staat en daar die al bij meetelt, anders had die zeker niet mogen missen!
Afbeelding
pleunie.william
Grote Dalmuti
Persoonlijke Ondertitel: Andorsadeur

Bericht door pleunie.william »

Misth schreef:Valdora, Ora en Labora, Dominant Species, Sid Meier Civilization, Peloponnes, Grand Cru, Glen More, Het koopmanshuis, Flash Point, Tinners Trail, Navegador, Brug naar de Hemel, Endaevor, Diamonds Club en Koningsburcht.

Martijn, serieus... Hoe moet ik dáár nou uit kiezen?

Poeh, dat gaat een lastige poule worden...
Afbeelding
ditterio
Grote Dalmuti
Contacteer:

Bericht door ditterio »

Blijkbaar zijn er nog heel veel spellen die jullie zeker willen meenemen naar de poules. Geen probleem, laat die spellen maar komen, desnoods maak ik nog wat poules extra.

Ik wil wel vragen om niet alle spellen op te sommen die je kent of goed vindt, maar enkel te kiezen voor de spellen die jij top vindt en die volgens jou in de poules thuishoren.

Uit elke poule ga ik later (binnen een dikke maand) dan de 6 spellen met de meeste stemmen selecteren en daarvoor dan nieuwe poules maken. Mensen die tips hebben hoe we dit het best kunnen aanpakken, mogen dit altijd laten weten!

En nog iets heel belangrijk: bedankt voor het stemmen :wink:
lies
Party Animal
Persoonlijke Ondertitel: Amsterdice

Re: Bordspelmania Verkiezing Leukste Spel?

Bericht door lies »

Mage Knight, Phrophecy, Schaken, Dungeon Lords.
missiloon
Munchkin

Bericht door missiloon »

Bart schreef:Bordspelmania Top-25: steeds actueel.

De Nederlandstalige top-25 wordt gevoed vanuit de waarderingen in de spellendatabase. Zorg er zeker voor dat je regelmatig waarderingen aanvult (bv voor je persoonlijke top-50 en voor recent gespeelde spellen). Hoe meer gebruikers dit doen, hoe representatiever de database wordt.
De maand top-25 wordt maandelijks geactualiseerd vanuit de ingevulde persoonlijke top-10 in ieders profiel.
Naar aanleiding van dit bericht best een aantal spellen voorzien van een waardering :)
Afbeelding
16 Feet Pauly
Critico
Persoonlijke Ondertitel: Koning Paul!
Contacteer:

Bericht door 16 Feet Pauly »

Misth schreef:Valdora, Ora en Labora, Dominant Species, Sid Meier Civilization, Peloponnes, Grand Cru, Glen More, Het koopmanshuis, Flash Point, Tinners Trail, Navegador, Brug naar de Hemel, Endaevor, Diamonds Club en Koningsburcht.

hey pikkebaas, je bent schaak vergeten!!! :P

Edit: LoL Sorry niet gezien dat Lies deze reeds gepost had, het was ook al laat he ;).
Laatst gewijzigd door 16 Feet Pauly op za 16 jun 2012, 12:58, 1 keer totaal gewijzigd.
cymric
Wu Feng
Persoonlijke Ondertitel: Diner Jouant

Re: Bordspelmania Verkiezing Leukste Spel?

Bericht door cymric »

Vergeef me dat ik het zeg, maar ik vind het een tamelijk zinloze exercitie: je krijgt in feite een redelijke kopie van hoe de huidige top-zoveel lijst eruit ziet die alleen bij de staart (die in dit geval erg lang is) gaat variëren. De oorzaak is simpelweg dat als een spel categorisch als 'allerbeste' wordt beschouwd, het elke directe vergelijking met elk ander spel zal winnen, hoe je die vergelijking ook verpakt. Daarom is het ook het 'allerbeste'. Dus ook al laat je nu in elke categorie maximaal 3 spellen doorgaan, je vraagt in wezen nog steeds aan de lezers om een 1-op-1 vergelijking te maken, met een bijzonder voorspelbaar resultaat als gevolg. Kan gewoon niet anders. Alleen in de staart kunnen er nog aparte dingen gebeuren, maar die zijn meer het gevolg van een tekort aan stemmen en onbekendheid met de spellen dan een daadwerkelijk significant resultaat.

Het is leuker—zeg voor een andere poll—als je paren van spellen tegen elkaar laat strijden. Stel, ik noem maar wat, het koppel Puerto Rico & Kolonisten tegen Caylus & Carcassonne. Maar dit is geen simpel (laat staan eenduidig) onderzoekje meer, omdat de stemming overduidelijk zeer sterk gaat afhangen van de keuze van de paren.
Dierik
Erelid

Bericht door Dierik »

missiloon schreef:
Bart schreef:Bordspelmania Top-25: steeds actueel.

Naar aanleiding van dit bericht best een aantal spellen voorzien van een waardering :)
Super :thumbup: , als iedereen die dit topic leest nu al zijn waarderingen nog eens naloopt zou dat een mooie stap vooruit zijn!
rober
Standaard moderator

Bordspelmania Verkiezing Leukste Spel?

Bericht door rober »

@cymric.
Enerzijds vind ik dat je gelijk hebt. Dat was ook wel een beetje de reden waarom ik eerder reageerde met " kijk in jeders top 10". Ik had zoiets van daar komt ie weer aan met een verkiezing (sorry Ditterio).
Maar toen dat gevoel een beetje gezakt was, dacht ik ach. Het is ook eigenlijk wel leuk.

Want moet alles zin of een doel hebben?
Het is toch ook gewoon leuk om te zien wat deze keuzes weer voor reacties opleveren, zonder daar meteen een " wetenschappelijke" onderbouwing onder te leggen.

Ik moet toegeven. Ik heb niets met statistieken en ik ben er ook heel slecht in. Voor mij is alles 50-50.
All is fair in love, war and Carcassonne
Afbeelding
Plaats reactie