Top-100 van de Lage Landen 2021 - tel mee af naar #1

De jury selecteerde de volgende kwaliteitsvolle spellen voor u

Moderators: Standaard moderators, Ereleden, Website beheerders

WTULTC
Elfenkoning

Re: Top-100 van de Lage Landen 2021 - tel mee af naar #1

Bericht door WTULTC »

In dit lijstje vinden we veel spellen terug die ik in het verleden ook heb opgenomen in mijn top 20. Het zijn voornamelijk de luchtige spellen met een redelijke korte speeltijd.
Alleen Brugge is nog overgebleven en staat nog net in mijn top 20. Ik vind met name dat je op heel veel manieren de kaart kunt spelen daarbij orgineel.
Van Codenames vind ik de Duet-versie voor tweespelers leuker.
Machiavelli heb ik volgens mij al heel lang niet meer gespeeld. De overige spellen komen nog regelmatig op tafel.

Totaal:
Gespeeld: 29
In bezit: 18
Top 20: 2 (Just One, Brugge)

60-51:
Gespeeld: 7 (Machiavelli, Codenames, Lost Cities, Welcome to.., Five Tribes, Sagrada, Brugge)
In bezit: 6 (Machiavelli, Codenames, Lost Cities, Welcome to.., Sagrada, Brugg)
Top 20: 1 (Brugge stond op de 19e plaats in mijn lijstje)

100 tm 61:
70-61:
Gespeeld: 6 (Takenoko, Memoir '44, Azul: Zomerpaviljoen, Just One, Dixit, Tapestry)
In bezit: 3 (Takenoko, Just One, Dixit)
Top 20: 1 (Just One stond op de 20e plaats in mijn lijstje)

80-71:
Gespeeld: 8 (niet My Citiy en Marco Polo II)
In bezit: 4 (Take 5, Boonanza, Alhambra en Targi)
Top 20: -

90-81:
Gespeeld: 5 (Tai pan, Kingdom Builder, Regenwormen, Roll for the Galaxy en Caverna)
In bezit: 3 (Tai pan, Kingdom Builder en Regenwormen)

100-91:
Gespeeld: 3 (St. Petersburg, Andor en Machi Koro)
In bezit: 2 (Andor en Machi Koro)
Afbeelding

Labels:
Alterno
Grote Dienaar
Persoonlijke Ondertitel: Beroepsouwehoer

Bericht door Alterno »

60 t/m 51

Gespeeld: alles m.u.v. Grand Austria hotel.
In bezit: Machiavelli, Codenames, Race for the galaxy, Lost cities, Welcome to en Clank!.

Goeie score, maar nou mijn eigen mening (pek en veren achterwege laten aub):
Machiavelli heeft zijn pluimen meer dan verdiend: niet te moeilijk, veel table (en soms trash) talk. Persoonlijke mening is wel dat het met twee of drie spelers wat minder speelt.
Codenames vind ik best aardig, maar valt in dezelfde categorie als Dixit: leuk, maar mijn associaties wijken te veel af van mijn medespelers.
Race for the galaxy mag ik erg graag spelen (ook solo): de leercurve vanwege het hoge aantal icoontjes dat je jezelf eigen moet maken, maakt dat ik het niet of slecht aan mijn medespelers verkocht krijg (sorry, Peter Hein ...), enkel aan hardcore spelers.
Lost cities kan me op de een of andere manier niet boeien.
Welcome to is Yathzee met kaarten: op de een of andere duistere manier ben ik hier erg van gecharmeerd, waarschijnlijk door de verminderde geluksfactor. Altijd leuk om in een sessie het yessss-momentje mee te maken dat je alle zwembaden of alle bosjes gevuld hebt.
Clank! is Dominion op een bord: op zich een erg aardig idee en ik zal echt niet steigeren mocht iemand het willen spelen. Ik heb wel wat moeite met het einde van het spel: te vaak meegemaakt dat er getreuzeld werd om de dungeon te verlaten. Verbeterpuntje v.w.b. spelontwerp.
Sagrada heb ik eenmaal gespeeld: vond het qua spel erg leuk, maar heb een zeer nare ervaring gehad met het materiaal (al in andere threads benoemd); een van mijn medespelers (zoontje) is/was kleurenblind en kon de dobbelstenen niet uit elkaar houden. Gevolg: tranen. Als een spel dat tot gevolg heeft, is er iets fundamenteel niet goed.
Five tribes ook eenmaal gespeeld: nooit meer, vanwege het niet te vermijden AP-gevaar.
Brugge tenslotte: je hebt van die spellen die je beheerst en spellen die je gewoon niet in de vingers krijgt. Voorbeelden voor mij: Medina, Stenen tijdperk en dus ook Brugge.

Leuke lijst. Tweede helft: bring it on!
MikeBzonderpuntje
Caballero
Zichtbare ondertitel: Persoonlijk

Bericht door MikeBzonderpuntje »

60-51 staat aardig vol met spellen die ik wel wil doen. Heb er 8 gespeeld. Grand Austria Hotel wil ik best eens proberen, Brugge zal ik proberen te vermijden want Feld.

De 5 in bezit mogen blijven al is het meeste voor mij geen top 100 werk. Er zit zowaar een top 20 spel van me in dit tiental.

Machiavelli heb ik al een tijd niet meer gedaan, sinds ik ooit een 7-persoons potje deed dat meer dan 2 uur duurde (spelers die meer keuvelden dan spelen...) maar is een prima pesterig fillertje.

Race for the galaxy is best leuk, maar zo verdomd lastig uit te leggen. Wat ik gek vind: de sporadische keer dat ik het nog speel blijk ik het achteraf leuker te vinden dan ik denk dat ik het vind.

Welcome to is een prima tijdverdrijf. Geen top 100 voor mij, maar van de .... & write spellen wel een van de leukere.

Sagrada ziet er gewoon mooi uit en puzzelt geinig weg voor "familie"spelers. Prima tussendoortje.

Clank! heb ik in mijn top 20 gezet. Niet omdat het zo'n fantastisch spel is, maar omdat het hier regelmatig op tafel komt en altijd voor pret zorgt vanwege het geklungel en mogelijke pesterijtjes. Regelmatig best spannend of je het wel haalt.

Five Tribes twijfel ik over of ik die in mijn collectie wil. Is in ieder geval uitdagend om te spelen.
Ik behoor tot de uitzonderigen die Codenames echt totaal niet leuk vind. Misschien gewoon nooit met de juiste mensen gedaan?

Totaal: 36 gespeeld, 16 nog in bezit, 1 in eigen top 20
WTULTC
Elfenkoning

Bericht door WTULTC »

@ Mike, persoonlijk vind ik Brugge wel anders spelen dan de andere Felds. Minder langdradig / avondvullend zoals bijv. met Merlin wel het geval is. Bovendien maakt de uitbreiding het Zwin het spel wel beter. Dan betekent als er een 3 of 4 gooit ook iets namelijk. Uiteraard ieder zijn voorkeur natuurlijk wat betreft spellen. Zo heb ik niets met Ameritrash en spellen die 2,5 uur of langer duren.
Afbeelding
Amethyst141
Regenmaker

Bericht door Amethyst141 »

61-70
Gespeeld: 1 (Dixit) Tapestry komt hier vermoedelijk snel bij
In bezit: 0
In Top 10: 0

51-60
Gespeeld: 2 (Machiavelli en Lost Cities) + 2 alleen online (Codenames en Welcome To)
In bezit: 1 (Machiavelli)
In Top 10: 0

De gewone versie van Machiavelli heb ik iets te vaak gespeeld, maar met alle opties van de deluxe-editie kan ik nog wel even vooruit. Het blijft een topspel. Verder genoeg spellen die me leuk lijken om te spelen in deze lijstjes, maar niets dat ik zo graag wil spelen dat ik ze aan wil schaffen.

Totaal
Gespeeld: 9
In bezit: 3
In Top 10: 1
Afbeelding
Sinedia
Grote Dienaar

Bericht door Sinedia »

Totaal:
Gespeeld: 16
In bezit: 12
Top 20: 6

51-60:
Gespeeld: 3 (Machiavelli, Codenames, Clank!)
In bezit: 3 (Machiavelli, Codenames, Clank!)
Top 20: 1

Ik kan me niet goed meer herinneren of ik Clank! nu wel of niet op mijn lijstje had neergezet... Dacht het wel :) Vorig jaar aangeschaft en met veel plezier gespeeld in ieder geval. Goede aanschaf!
Machiavelli heb ik en uiteraard ook gespeeld... maar beleef er weinig plezier aan, denk niet dat deze mijn tafel nog vaak zal bereiken. Codenames wel. Staat niet op mijn lijstje, want ik vind andere spellen gewoonweg leuker, maar hij zal desalniettemin nog vaak op tafel komen. Gewoon een leuk spel om met een grotere groep te spelen.

61-100:
61-70:
Gespeeld: 4 (Takenoko, Robinson Crusoe, Dixit, Tapestry)
In bezit: 3 (Takenoko, Robinson Crusoe, Dixit)

71-80:
Gespeeld: 4 (Take 5!, Century: De specerijenroute, Boonanza, Imperial Settlers)
In bezit: 3 (Take 5!, Century: De specerijenroute, Boonanza)

90-81:
Gespeeld: 3 (Regenwormen, Spirit Island, Cartographers)
In bezit: 2 (Regenwormen, Cartographers)
Top 20: 2

100-91:
Gespeeld: 2 (Machi Koro, Legenden van Andor)
In bezit: 1 (Machi Koro)
Top 20: 0
Afbeelding
MikeBzonderpuntje
Caballero
Zichtbare ondertitel: Persoonlijk

Bericht door MikeBzonderpuntje »

WTULTC schreef: @ Mike, persoonlijk vind ik Brugge wel anders spelen dan de andere Felds. Minder langdradig / avondvullend zoals bijv. met Merlin wel het geval is. Bovendien maakt de uitbreiding het Zwin het spel wel beter. Dan betekent als er een 3 of 4 gooit ook iets namelijk. Uiteraard ieder zijn voorkeur natuurlijk wat betreft spellen. Zo heb ik niets met Ameritrash en spellen die 2,5 uur of langer duren.
Dank voor de tip. Wie weet vergis ik me bij voorbaat in Brugge. Speelduur maakt me trouwens niet zoveel uit, ik speel regelmatig spellen die 3 of 4 uur kunnen duren. Maar het begon me ooit op te vallen dat ik nooit echt plezier had met spellen van Stefan Feld. Nadat ik me in 2012 rot ergerde aan een potje Luna (totaal geen verband tussen wat je doet en wat het thema is) en dat in 2013 weer zo voelde bij een potje In the year of the Dragon (ook puntensoep met opgeplakt thema) was ik er klaar mee.
Dat heb ik inmiddels ook met Uwe Rosenberg nadat ik het zielloze Glassroads speelde. Ik hou van lange complexe spellen als "dat wat je doet klopt bij het thema", maar voor mij zijn Feld en Rosenberg auteurs die zaken onnodig complex maken door een overdosis aan niet samenhangende en non-intuïtieve mechanieken.
Dat de spellen van Feld en Rosenberg desondanks mateloos populair lijken te zijn maakt mijn antipathie alleen maar sterker, dus wellicht reageer ik overtrokken.
Dus bij deze verklaar ik mezelf bereid om de uitdaging aan te gaan dat iemand me een thematisch kloppende Feld of Rosenberg voorzet. Tot die tijd speel ik hooguit een sporadisch potje Patchwork of Roma en pak ik voor een spel met complexiteit liever een Splotter uit de kast...

(Sorry voor deze wellicht off-topic "spam". Wilde het graag even kwijt ter verduidelijking, zodat ik in mijn volgende posts niet eindeloos blijf zeuren over al die Felds en Rosenbergs die ongetwijfeld nog langs komen...)
Edwin84
Elfenkoning

Bericht door Edwin84 »

Zeker met meer spelers duurt Machiavelli gewoon te lang voor wat het is. Toen ik aan de hobby begon vond ik het een topspel maar ben het beu geraakt.

Je moet wachten tot je de karakters krijgt om te kiezen. Dan moet je weer alle andere spelers afwachten die hun karakter spelen.

En voor wat? De keuze om uiteindelijk al dan niet een gebouwkaart te spelen.

Variatie in gebouwkaarten is ook niet zo boeiend zoals bij een Everdell, Villages of Valeria of eender welke titel.
WTULTC
Elfenkoning

Bericht door WTULTC »

Volgens mij is het niet off-topic en mag je hier best praten over waarom je vind dat een spel al dan niet terecht de top 100 heeft gehaald of je nog moet ontdekken.
Brugge vind ik wel aardig thematisch (niet alles), maar dat je bijv. eerst een kaart moet gebruiken om een huis te bouwen (draai je simpelweg je kaart om) zodat er daarna een inwoner kan wonen is best thematisch.
Wel sta ik ervan te kijken dat dit spel maar liefst 30 plaatsen is gestegen. Het was namelijk richting de uitgang van de lijst aan het gegaan. De enige verklaring die ik daarvoor heb is dat het spel zo'n 1,5 jaar geleden out off print is gegaan en White Goblin de restanten met een mooie combi (basis+uitbreiding) tegen een leuke prijs verkocht waardoor wellicht meer mensen het spel zijn gaan spelen en hebben ontdekt en er daarom nu pas op zijn gaan stemmen.
Afbeelding
Pura Vida
Kardinaal

Bericht door Pura Vida »

Van de nummers 50 - 100 staan alleen Race en Nidavellir in mijn eigen top 20. Dat Race in het "rechterrijtje" staat, kan natuurlijk niet, praat ik Peter Hein maar even na.

Veel spellen uit dat rijtje spelen we wel nog steeds met plezier (bijv Sagrada, Lost Cities, Codenames, Targi).

Sommige hebben na uitgebreid proberen ons huis toch weer verlaten (Tapestry bijvoorbeeld). Verrassend gestegen toch. Leuk.

Het vuurwerk moet nog komen denk ik. Heel benieuwd naar 50-1.
Afbeelding
Stoopie
Professor Pimpel

Bericht door Stoopie »

Gisteren geen persoonlijke update, dus vandaag twee. Met Teotihuacan komt een van mijn favoriete spellen voorbij (maar niet mijn nummer 1). Grand Austria Hotel heeft in het verleden wel in mijn top20 gestaan, maar dit jaar niet, misschien volgend jaar weer. Brugge heb ik verkocht, omdat ik de herimplementatie (Hamburg) gebacked heb op Kickstarter. Dus een klein beetje heb ik die wel in mijn bezit. Benieuwd of dat volgend jaar twee spellen zijn of dat ze op een hoop gegooid gaan worden.
Van de niet gespeelde spellen zal ik er denk niet snel een spelen, misschien Takenoko een keer op BGA.

Totaal
Gespeeld: 32
In bezit: 21
In Top 20: 3

51-60
Gespeeld: 8 (Machiavelli, Grand Austria Hotel, Codenames, Lost Cities, Welcome To, Five Tribes, Sagrada, Brugge)
In bezit: 5 (Machiavelli, Grand Austria Hotel, Codenames, Lost Cities, Sagrada)
In Top 20: 0

70-61
Gespeeld: 6 (Azul: Zomerpaviljoen, Just One, Tikal, Dixit, Tapestry, Teotihuacan)
In bezit: 2 (Azul: Zomerpaviljoen, Teotihuacan)
In Top 20: 1 (Teotihuacan)

80-71
Gespeeld: 9 (Take5!, Century, Alhambra, Boonanza, Targi, Het Dorp, Marco Polo II, Trajan, Imperial Settlers)
In bezit: 7 (Century, Alhambra, Boonanza, Targi, Het Dorp, Marco Polo II, Trajan)
In Top 20: 1 (Trajan)

90-81
Gespeeld: 5 (Mombasa, Kingdom Builder, Regenwormen, Barrage, Caverna)
In bezit: 5 (Tai Pan, Mombasa, Regenwormen, Barrage, Caverna)
In Top 20: 1 (Caverna)

100-91
Gespeeld: 4 (Sint Petersburg, Eufraat en Tigris, Caylus, Machi Koro)
In bezit: 2 (Caylus, Machi Koro)
Noviomagum
Geheim Genootschap
Persoonlijke Ondertitel: Standaard moderator

Bericht door Noviomagum »

Ik moest er ook nog twee verwerken. Van 70 -51 zit er voor mij geen top-20'er bij, wel een aantal die bij mij al op de radar/whishlist staan: Brugge, Five Tribes, Clank en Teotihuacan zou ik graag aan de collecie toevoegen. Tapestry heb ik na het bekijken van een uitgebreide playtrhough weer snel van mijn wensenlijstje geschrapt.

Totaal
Gespeeld: 30
In bezit: 13
In Top 20: 2

60-51
Gespeeld: 4 (Takenoko, Memoir, Tikal, Dixit)
In bezit: 1 (Dixit)

70-61
Gespeeld: 6 (Machiavelli, Codenames, Race ft Galaxy, Lost Cities, welcome to, Sagrada)
In bezit: 2 ( Machiavelli, Lost Cities)
80-71
Gespeeld: 8 (Take 5, Alhambra, Boonanza, Targi, Het Dorp, Marco Polo 2, Trajan, Imperial Settlers)
In bezit: 4 (Take 5, Boonanza, Het Dorp, Imperial Settlers)
In Top 20: 1 (Het Dorp)

90-81
Gespeeld: 5 (Taipan, Through the Ages, Kingdom Builder, Regenwormen, Caverna)
In bezit: 3 (Tai Pan, Through the Ages, Kingdom Builder)

100-91
Gespeeld: 7 (Sint Petersburg, Eufraat en Tigris, Bloodrage, Twilight Struggle, Dwergen van Nidavelir, Caylus, Machi Koro,)
In bezit: 3 (St. Petersburg, Bloodrage, Caylus)
In Top 20: 1 (Bloodrage)
Afbeelding
Saaur
Grote Dienaar

Top-100 van de Lage Landen 2021 - tel mee af naar #1

Bericht door Saaur »

60-51 (gespeeld 6)

Van dit setje alleen Codenames nog in de collectie - niet super veel over te melden, prima bezigheid voor als er een grote groep is.

Totaal dus ver;
26/50 gespeeld
9/50 in de collectie
0/50 in top 20
Afbeelding
Willy the Kid
Burgemeester

Bericht door Willy the Kid »

Totaal (100-51):

Gespeeld: 36
In Bezit: 12
In Top 20: 5

60-51:

Gespeeld: 8 (Machiavelli, Codenames, Race for the Galaxy, Lost Cities, Welcome To..., Five Tribes, Sagrada, Clank!)
In Bezit: 3 (Machiavelli, Codenames, Race for the Galaxy)
In Top 20: 1 (Race for the Galaxy)

Een lijst van uitersten voor mij. Een paar spellen die ik echt niet kan pruimen (één hiervan heb ik ook nog eens in bezit) en een paar heel goede spellen.

Eerst maar het goede. Er waren dit jaar drie spellen die bij mij streden om de toppositie in de lijst. Race for the Galaxy was er hier één van. Hij is het helaas niet geworden (beide andere strijders verwacht ik in de top 10 tegen te komen). Ik heb Race for the Galaxy waarschijnlijk vaker gespeeld dan alle andere spellen bij elkaar. Met twee ervaren spelers zo weg te spelen en blijft altijd verrassend. Ik sluit me aan bij Peter Hein en hoop dat ook van harte dat in komende tijden dit spel weer de weg omhoog weet te vinden.

Verder vind ik uit deze lijst ook Codenames, Lost Cities, Welcome to, Five Tribes en Sagrada leuke spellen leuk, tot erg leuk (Sagrada en Welcome to) maar jammer genoeg niet top 20 voor mij.

Dan de stinkers: Clank! en Machiavelli. Race for the Galaxy heeft naar Machiavelli gekeken en gedacht: "Leuk spel, maar volgens mij kan werkelijk alles beter". En zo geschiedde. Machiavelli duurt te lang voor wat het is. Je zit oneindig lang op elkaar te wachten en voor wat? Om uiteindelijk net genoeg gebouwen neer te zetten? Er is geen sprake van een motor opbouwen, dus komt het uiteindelijk neer op elkaar een beetje pesten en bluffen met de karakters. Daar zijn veel betere (en bovendien kortere) spellen voor, zoals Coup.

Clank! is zonnodig nog erger. Nu ben ik in algemene zin al niet erg gecharmeerd van Deck Builders, al kunnen ze mij de laatste tijd steeds iets vaker positief verrassen (bijvoorbeeld El Dorado). Dit spel was voor mij echter één grote ergernis van wat me tegenstaat met de willekeur van het kaarten trekken uit je deck en de nog toegevoegde willekeur op het bord. Clank! duurt helemaal niet zo lang, maar bij de ene keer dat ik dit spel speelde was ik het halverwege al helemaal zat en heb het daarna dan ook gewoon maar laten lopen om het zo snel mogelijk te laten eindigen. Mij krijg je niet meer overtuigd dit spel nog een kans te geven, iets wat je bij Machiavelli misschien nog zal lukken.

Beide ongespeelde spellen lijken mij best interessant en wil ik dus zeker nog eens spelen.
Afbeelding
freeze
Stamhoofd

Bericht door freeze »

Totaal
Gespeeld: 17
In bezit: 9
In top 20: 2

60-51
Gespeeld: 5 (Machiavelli, Codenames, Lost Cities, Welcome To, Sagrada)
In bezit: 3 (Machiavelli, Codenames, Lost Cities)
In top 20: -

100-61
100-91
Gespeeld: 2 (Chronicles of Crime, Machi Koro)
In bezit: -

90-81
Gespeeld: 2 (Regenwormen, Caverna)
In bezit: 2 (Regenwormen, Mombasa)
In top 20: 1 (Regenwormen)

80-71
Gespeeld: 4 (Take 5, Century Spice Road, Alhambra, Boonanza)
In bezit: 2 (Take 5, Boonanza)
In top 20: 1 (Take 5)

70-61
Gespeeld: 4 (Tapestry, UC, Dixit, Azul 3)
In bezit: 2 (Takenoko, Memoir 44)