Spellengek Top-100: tel mee af naar 1

De jury selecteerde de volgende kwaliteitsvolle spellen voor u

Moderators: Standaard moderators, Ereleden, Website beheerders

Edwin84
Elfenkoning

Re: Spellengek Top-100: tel mee af naar 1

Bericht door Edwin84 »

Lord Leuber schreef: Sommige reacties op zijn zachtst gezegd curieus wat mij betreft.
Volgens mij is het heel duidelijk uitgelegd hoe deze top 100 werkt. Iedereen mag 20 spellen insturen, en meeste stemmen gelden. Er staat nergens de eis dat het alleen lichte spellen of een diverse lijst moeten zijn. Gewoon: ieders persoonlijke voorkeur.
Daarom trouwens dat ik er zelf ook weinig mee heb zoals met de meeste “hitlijsten”. Het zal misschien connaisseur overkomen maar ik heb inmiddels gemerkt dat ik een vrij specifieke smaak heb in spellen die grotendeels niet overeenkomt met het gemiddelde in de spellen top 100, de ranking op BSM of op bgg. Dat ik de nummer 1, naar ik vermoed dit jaar ook weer, niet veel vind heb ik wel vaker gezegd, maar dat geldt voor meer spellen in de lijst. En dat geeft niet, want er zijn genoeg spellen die ik leuk vind, en al spreekt de huidige trend in spellen mij minder aan, er komt ook nog steeds wel eea uit wat ik wel leuk vind.

Maar goed, lijstjes zijn leuk voor velen, en ik geniet er soms ook wel van. Maar zo’n geluid van dit spel hoort absoluut wel/niet in een lijst te staan kan ik echt niets mee. Ik bedoel, dat kan ik ook van bepaalde politici vinden, of films, of Bohemian Rhapsody, of whatever. Maar genoeg mensen hebben erop gestemd, iedereen die wilde stemmen heeft dat gedaan, en daar is het resultaat. Prima.

TL;DR: Dat een spel hoog in de lijst staat betekent dat veel mensen het leuk vinden, maar dat hoeft niet te betekenen dat jij het ook leuk moet vinden.
Als niemand zijn mening deelt of enige discussie is ook maar saai toch?

Weet niet of het aan mij gericht was maar was zelf meer benieuwd naar de top 20 van ieder individu en hoe die de keuze maakt.

Om op jouw muziek terug te komen er zullen ook mensen zijn die 20 klassieke nummers zullen kiezen in hun top 20 terwijl de top 2000 in december geen klassieke muziek bevat.

Labels:
Alterno
Grote Dienaar
Persoonlijke Ondertitel: Beroepsouwehoer

Bericht door Alterno »

Gisteren een Alterno-loos dagje. Wellicht tot opluchting van velen; wellicht tot verdriet van velen, ik heb lichte voorkeur voor het laatste.
Opvallend dat gisteren de discussies behoorlijk opgepookt zijn: het leek de tribune van Cambuur gisteren wel.

30 - 21
Gespeeld: 7 (Spirit Island, Heat, It's a Wonderful World, Catan, Viticulture, Clever, Carcassonne)
In bezit: 6 (Spirit Island, Heat, Catan, Viticulture, Clever, Carcassonne)
Gestemd: 3 (Spirit Island, Heat, Viticulture)

Nog steeds geen enkel tiental waarvan ik ze alle tien gespeeld heb: blijkbaar zit er altijd één of meerdere dilettanten (mooi woord, hè?) bij:
- Spirit Island: ik ben gek op coöperatieve spellen, omdat je dan geen gez**k hebt met mensen die niet tegen hun verlies kunnen. Dit is een hele bijzondere vanwege het thema wat compleet tegennatuurlijk lijkt. Het spel zelf is 'a beast': enorm lastig om uit te leggen (vooral het verschil tussen actieve en passieve acties landt moeilijk) en nog moeilijker om te spelen. Een sessie is echter wel smullen, alhoewel ik denk dat non-alfagamers hier een serieus probleem mee zullen hebben, vanwege de complexiteit van het gebodene;
- Heat: Pedal to the Metal: hè, hè, daar zal je de afgelakte 'Flamme Rouge' eindelijk hebben. Ik vind deze leuk om te doen, vanwege de toegankelijkheid, de diversiteit van hetgeen geboden wordt (de campaign sla ik uiteraard over), toch ook het eenvoudige thema en de manier waarop het uitgewerkt is. Ik vraag me wel serieus af of dit spel nog steeds zo populair blijft als een zekere Max V. wat minder huishoudt in de Formule I...;
- It's a Wonderful World: paar keer gespeeld omdat het werd aangekondigd als de '7 Wonders killer (ik ben idolaat van 7 Wonders) en ik moet zeggen dat het best een aardig spel is, maar dat ik 7 Wonders toch echt een stuk leuker/beter vind spelen. Waarom? Waarschijnlijk door de geluksfactor die iets te aanwezig is (welke kaarten verschijnen; welke kleuren blokjes zijn beschikbaar): ik bedoel daarmee: als je blauwe blokjes nodig hebt en die kaarten verschijnen niet, dan heb je het aan je fles (prachtige Vlaamse uitdrukking: wilde deze een keer gebruiken). Doe mij maar 7 Wonders;
- Catan: een mijlpaal in de spellengeschiedenis, punt, end of discussion. Als Catan niet was bedacht, zaten we nu allemaal nog Mens-erger-je-niet, Ganzenbord en/of Monopoly te spelen. Vanuit deze overwegingen hoort deze in de lijst. Hardcore wargamers of mensen die liever complexe spellen spelen zullen dit niet met mij eens zijn, maar deze is overduidelijk voor de familiespelers: grote geluksfactor door de dobbelstenen, aanwezige interactie door handelen (en de struikrover, die best wel gemeen kan zijn) en een redelijk eenvoudig spelverloop. Ik heb 'm op zolder staan, maar speel 'm niet meer;
- Scythe: hier heb ik me nog steeds niet aan gewaagd, omdat de disconnectie tussen de boxcover en het aangeboden spel mij te groot is. Anders gezegd: ik voelde mij gepiepeld toen ik erachter kwam wat Scythe behelsde. Het lijkt een knokspel (die miniatuurtjes!) en je krijgt een economische eurogame. Daarnaast ben ik geen liefhebber van het steampunk-universum;
- Viticulture: op de een of andere manier word ik altijd heel blij van dit spel. Ziet er mooi uit, origineel thema (wijn maken: kom er maar op), niet al te complex (gewoon workerplacement, maar wel fenomenaal bedacht door de scheiding tussen seizoenen), wel wat geluk door de kaartjes (maar is aanvaardbaar); kortom, voor mij zit hier bijna alles in voor een aangename spellensessie;
- Clever: de ultieme Yahtzee-afgeleide. Wel wat complexer door het principe van dobbelstenen afleggen en het opzetten van combo's, maar als je dat concept bevat dan ben je in voor een traktatie. Populair ook gezien de drie opvolgers die er al bedacht zijn. Bedenk me nu dat ik dit al een tijd niet meer gespeeld heb, ondergesneeuwd door andere (korte) spelletjes die ik leuker vind;
- Brass: Birmingham: zie 'Barrage': deprimerende dooscover, speelt zich af tijdens de Industriële Revolutie, zwaar economisch spel. Lokt mij gewoon niet. Gezien het feit dat het gruwelijk hoog staat op site boardgamegeek.com, moet het wellicht wel wat zijn, maar nogmaals: het lokt mij niet;
- Carcassonne: één van de Grote Drie (Catan, Carcassonne, Ticket to Ride), net zoals we die met Nederlandse schrijvers (Hermans, Reve, Mulisch) hebben. Behoorlijk tijdje links laten liggen, maar sinds enige tijd weer een beetje afgestoft, omdat een van mijn vaste spellenmaatjes het erg leuk vindt. Dan kom je er ook achter dat het best een aardig familiespel is: tegeltje pakken, passend aanleggen en eventueel iets claimen met een pupke ("meeple"). Geen vervelend spel, maar niet voor elke dag (en zeker niet meerdere sessies achter elkaar) wat mij betreft;
- Kwakzalvers van Kakelenburg: zal best een leuk familiespel zijn, maar ik denk dat ik niet in de doelgroep val (zoals er wel meer spellen in deze lijst staan waar dat voor geldt). Dat geeft niet en ik zal daar niet op afgeven (zoals sommige eerdere reacties het nodig vinden om dat wel te doen): ik heb andere voorkeuren.

Goed, dat was 'm weer: nog 20 te gaan. Hakken is toegestaan, aangezien het nog maar de vraag is of we dat vanavond bij Joost K. kunnen doen. :wink:
Laatst gewijzigd door Alterno op za 11 mei 2024, 14:52, 2 keer totaal gewijzigd.
Pura Vida
Kardinaal

Bericht door Pura Vida »

Alterno schreef: - Carcassonne: één van de Grote Drie (Catan, Carcassonne, Ticket to Ride), net zoals we die met Nederlandse schrijvers (Hermans, Reve, Mulisch) hebben. Behoorlijk tijdje links laten liggen, maar sinds enige tijd weer een beetje afgestoft, omdat een van mijn vaste spellenmaatjes het erg leuk vindt. Dan kom je er ook achter dat het best een aardig familiespel is: tegeltje pakken, passend aanleggen en eventueel iets claimen met een pupke ("meeple"). Geen vervelend spel, maar niet voor elke dag (en zeker niet meerdere sessies achter elkaar) wat mij betreft.
De grote drie is inderdaad een bekende maar daar worden er altijd twee bij vergeten... Mag ik dus Hugo Claus (El Grande) en Jan Wolkers (Puerto Rico) eraan toevoegen?
Afbeelding
WTULTC
Elfenkoning

Bericht door WTULTC »

Catan, Carcassonne en Ticket to Ride zijn inderdaad een van de grote 3 qua familiespellen.
Nu schiet mij de vraag binnen: wat zijn de big 3 van de expert spellen die al jaren mee gaan?
Zelf denk ik Puerto Rico, Agricola, Castles of Burgundy (al kan die laatste plaats ook door Hoogspanning worden ingenomen).
Mijn lijstje van 30-21 staat onderaan de vorige pagina.
Afbeelding
Pura Vida
Kardinaal

Bericht door Pura Vida »

WTULTC schreef: Catan, Carcassonne en Ticket to Ride zijn inderdaad een van de grote 3 qua familiespellen.
Nu schiet mij de vraag binnen: wat zijn de big 3 van de expert spellen die al jaren mee gaan?
Zelf denk ik Puerto Rico, Agricola, Castles of Burgundy (al kan die laatste plaats ook door Hoogspanning worden ingenomen).
Daar had ik al op gereageerd volgens mij :wink: en als je per se onderscheid wilt maken in niveaus, dan blijf ik bij dezelfde twee toevoegingen, waarbij Claus en Wolkers inderdaad natuurlijk boven die andere drie uitstijgen:
De grote drie is inderdaad een bekende maar daar worden er altijd twee bij vergeten... Mag ik dus Hugo Claus (El Grande) en Jan Wolkers (Puerto Rico) eraan toevoegen?
Afbeelding
JeVo
Standaard moderator
Persoonlijke Ondertitel: Uitdaging 9 & 10

Bericht door JeVo »

WTULTC schreef: Catan, Carcassonne en Ticket to Ride zijn inderdaad een van de grote 3 qua familiespellen.
Mijn lijstje van 30-21 staat onderaan de vorige pagina.
Voor mij zeker puerto rico agricola en hoogspanning als grote drie van de expert spellen.
Spelgroep Utrecht - Roborally rulez - Island Games forever
MikeBzonderpuntje
Caballero
Zichtbare ondertitel: Persoonlijk

Bericht door MikeBzonderpuntje »

Lijst 30-21 valt me niet tegen! Ondanks 0 uit mijn top 20. Wel 9 gespeeld (Kwakzalvers nog niet gedaan, ik betwijfel of het iets voor mij is) en 5 in bezit, waarvan ik er 3 echt leuk vind, en maar 3 die ik niet nog eens wil spelen!

Viticulture en Brass hebben eerder in mijn top 20 gestaan, geweldige spellen. Persoonlijk mag het van mij gewoon de optelsom 'Brass' zijn (ik heb al jaren de originele, en Birmingham is een prima variant, maar Funkenschlag/Power Grid telt ook als 1 spel met al die verschillende uitbreidingsmappen en regelvarianten. Zo mogen van mij Steam en Age of Steam ook bij elkaar.)

Scythe heb ik ook lol in om te spelen, mijn doos zit tjokvol extra's en uitbreidingen, al blijven de 'gamey' regels me tegenstaan. (Bijv. "Hoezo kan ik wel van de ene soort terrein de rivier oversteken naar de andere, maar niet meer terug? Kan ik opeens niet meer zwemmen of zo?")

Van Spirit Island weet ik nog steeds niet of ik 'm echt leuk ga vinden. Het thema vind ik geweldig, maar tot nu toe wordt ik nooit blij van het spelen. Wil 'm nog minimaal 1x op tafel zetten voordat ik 'm weg doe, wie weet.

Heat 1x gedaan, en dat vond ik best leuk. Wil ik nog best een keer. Als ik niet al zoveel racespellen had, had ik 'm gekocht, leuker dan Flamme Rouge in ieder geval.

Clever doe ik weleens als ik me echt verveel. Lekker dom dobbelen en afstrepen. Verder vind ik deze verbeterde Yahtzee niet iets wat ik top 100 waardig vind en zou ik 'm niet missen, spellen genoeg op de wereld.

Uiteraard is lang niet alles hallelujah anders zou ik geen waardige Waldorf/Statler zijn.

It's a wonderful world ziet er prachtig uit, en speelt vlot weg, maar vind ik zo ontzettend 'multiplayer solitaire' dat ik 'm uitsluitend solo zou spelen. Dat is de reden dat ik It's a wonderful kingdom gekocht heb, in de hoop dat het een verbeterde tweepersoons versie zou zijn, maar helaas. Dus die mag mijn collectie wel verlaten.

En dan twee van 'de grote 3 familiespellen'. Catan en Carcassone. Blij dat ze niet nog hoger staan. Weg uit de top 100, er is echt zoveel beters te krijgen tegenwoordig. Van mij mogen deze 2 belegen spellen hooguit nog op zolder, naast Monopoly, Stratego, Risk, Cluedo en ander jeugdsentiment dat je beter de deur uit had kunnen doen. Dat is de enige reden dat ik Catan nog heb, omdat het ooit in '96 zorgde voor de start van mijn hobby. Ik heb het destijds 10 jaar met plezier gespeeld, maar het is nu zo ingehaald door zoveel leukere spellen dat ik 'm weiger nog te spelen. Dat doe ik sowieso met Carcassone, dat ik nooit leuk heb gevonden, ondanks dat ik 'm vroeger altijd won. Gelukkig kon ik iemand anders er blij mee maken, anders was het een van de weinige spellen geweest die ik bij het oud papier had gegooid, of de vuurkorf mee had aangemaakt.

Ik heb nog goede hoop dat er nog minimaal 1 spel van mijn top 20 in de laatste 20 zitten, want maar 1 tot nu toe inde top 100 vind ik echt heel weinig. Ik wil nog wel iets te jubelen hebben naast klagen over de zwaar middelmatige familiespellen die ongetwijfeld nog gaan komen. Want deze Waldorf/Statler wil best familiespellen spelen, maar dan wel graag iets met echte interactie en een thema dat klopt bij wat je doet in het spel.

(en voordat er weer iemand gaat jammeren over mijn aangepaste reactie: ik spotte een foutje, geen veranderde mening)
Laatst gewijzigd door MikeBzonderpuntje op za 11 mei 2024, 11:54, 1 keer totaal gewijzigd.
Alterno
Grote Dienaar
Persoonlijke Ondertitel: Beroepsouwehoer

Bericht door Alterno »

Ik heb weer eens wat losgemaakt met mijn onschuldige quote over 'De Grote Drie'....

Persoonlijk kan ik er nog wel inkomen dat Hoogspanning en El Grande hierbij horen, maar met Puerto Rico en Agricola heb ik wat meer moeite. Puerto Rico is een spel dat meerdere bestaande mechanismes (rolselectie, resourcemanagement) samenvoegt. Agricola is in mijn beleving geen vernieuwend spel: toen we begonnen met de Spellengek top 100 stond er een vergelijkbaar spel bijzonder hoog in de lijst; ik heb het over Caylus. Natuurlijk, Caylus is droger, lelijker en minder populair dan Agricola nu is, maar was wel het eerste spel dat worker placement populariseerde.

Opnieuw een disclaimer: dit is mijn persoonlijke mening. Je hoeft het er niet mee eens te zijn, maar laten we proberen mekaar's mening wel te respecteren en een ieder in zijn/haar waarde te laten.
Pura Vida
Kardinaal

Bericht door Pura Vida »

We naderen de climax van de Spellengek top 100...

De nummers 20 tot 11 staan alweer online.
WTULTC
Elfenkoning

Bericht door WTULTC »

Vandaag heb ik op eentje na alle spellen gespeeld. GWT ben ik niet echt benieuwd naar dus die zal volgend jaar vast nog niet gespeeld zijn.
De Crew staat bij mij op plaats 2 in mijn top 20. Ik vind het nog steeds bijzonder dat die doel niet eerder is verzonnen en zo goed in elkaar zit.
Puerto Rico: jammer dat deze na al die jaren nu uit de top 10 is gevallen. Ik probeer deze ieder jaar minstens 1x op tafel te leggen.
Orleans zou ik graag aan de collectie toe willen voegen. De keren dat ik het heb gespeeld genoot ik dat namelijk erg van.
20-11
Gespeeld: 9 (niet: Great Western Trail)
In bezit: 6 (Stenen Tijdperk, De Crew, TTR Europa, 7 Wonders duel, Splendor, Puerto Rico)
In top 20: 4 (De Crew, TTR Europa, 7 Wonders duel en Puerto Rico)

30-21
Gespeeld: 8 (niet: Spirit island, Viticulture)
In bezit: 5 (It's wonderful world, Catan, Clever, Carcassonne en Kwakzalvers)
In top 20: 2 (It's a wonderful world en Carcassonne)

40-31
Gespeeld: 7 (niet: Gaia Project, Grand Austria Hotel, Dune)
In bezit: 4 (Splendor duel, Ganges, Just One en Istanbul)
In top 20: 1 (Just One)

50-41
Gespeeld: 6 (niet: Pandemie Legacy, Hoogspanning, Barrage en Odin)
In bezit: Agricola, Taverne, Patchwork en Earth
In top 20: 1 (Patchwork)

60-51
Gespeeld: 7 (niet: Race for the Galaxy, Darwin, Maracaibo)
In bezit: 4 (Rovers van de Noordzee, Taipan, 7 Wonders en Pandemie)
In top 20: 2 ( 7 Wonders en Pandemie)

70-61
Gespeeld: 6 (Keer op keer, Tapestry, Dixit, Lost Cities, Sagrada, Meadow)
In bezit: 4 (Keer op keer, Dixit, Lost Cities, Sagrada)
In top 20: -

80-71
Gespeeld: 7 (niet: Sky team, Sleeping Gods, Carnegie)
In bezit: 3 (Machiavelli, Boonanza en De Crew Diepzee)

90-81
Gespeeld: 6 (niet: Hadrian’s Wall, Marrakesh, Knarr en Gloomhaven: Jaws of the Lion)
In bezit: 1 (Take 5!)

100-91
Gespeeld: 7 (niet: Gloomhaven, Blood rage en ttr Legacy)
In bezit: 4 (My City, Jaipur, Alhambra en Brugge)

Totaal:
Gespeeld: 63
In bezit: 35
In top 20: 10 (Puerto Rico, 7 Wonders duel, De Crew, TT Europe, Carcassonne, It's a wonderful world, Just One, Patchwork, 7 Wonders en Pandemie)
Afbeelding
MikeBzonderpuntje
Caballero
Zichtbare ondertitel: Persoonlijk

Bericht door MikeBzonderpuntje »

20-11 Eigenlijk alles gespeeld (wel Amerikaanse TTR variant ipv deze Europese, die 1 foefje meer heeft, maar dat boeit me niet) 7 in bezit, 0 uit mijn top 20.

Ach, wat zal ik zeggen. Hoe voorspelbaar voor BSM, !0 lichte tot medium eurogames op deze posities. Van die 10 vind ik de 7 die ik heb ik allemaal best aardig tot goed, al zal ik de meesten niet zo snel (meer) voorstellen om te spelen. Klassieker El Grande heb ik waarschijnlijk ooit weleens in mijn top 20 gehad, maar inmiddels al 6 jaar niet gespeeld (ik speel niet zo vaak met 5, en wanneer wel komt er meestal iets moderners op tafel), maar staat terecht hoger genoteerd dan Catan uit hetzelfde jaar. Gek genoeg speel ik Concordia graag, waarschijnlijk omdat het zo lekker vlot wegspeelt, want qua saai en opgeplakt thema zou het ik niet zo goed moeten vinden als ik doe.

De 3 die ik niet bezit wens ik ook niet te spelen, dat scheelt weer tijd en budget. Spellen van Alexander Pfister raken me nooit echt vanwege de thema's die ik zelden logisch in verbinding vind staan met de mechanismes, en ik heb er genoeg geprobeerd. Korte fillers Port Royal en OMG wil ik nog best spelen, Maar voor dingen als GWT schuif ik echt niet aan.
Stenen Tijdperk heeft er samen met het net zo voorspelbare De Kathedraal voor gezorgd dat ik lang dacht dat ik worker placement spellen per definitie slecht vond. (Dat veranderde gelukkig toen ik spellen als Viticulture, Vanuatu en Manhattan Project speelde.)
Hoe minder woorden ik vuil maak aan Ticket to Ride hoe beter.
De top 10 van deze lijst was al enigszins voorspelbaar (weer 10 lichte tot medium euro's) maar zijn dat nu al helemaal, want alleen Puerto Rico is uit de top 10 gekukeld, dus de rest kun je zo vinden als je wilt. Oeps, heb ik nu het einde van de film verklapt? Sorry hoor. Afijn de Puerto duikeling mag ook best na al die jaren. Vond het in 2002 het beste spel dat ik ooit had gedaan, maar heb het zo doodgespeeld dat het nu hooguit als zeer dringend verzoek van mijn wekelijkse speelclubje op tafel komt. Tijden veranderen, en zo wordt deze mopperende Waldorf ook steeds ouder.
SuSuQie
Regenmaker

Bericht door SuSuQie »

SuSuQie schreef: Pakweg zijn de eerste 70 in 5 categorieën te verdelen.
De doos ziet er niet uit en/of het thema spreekt me ook niet aan.
Deze spellen zijn op een of andere manier populair, maar hebben mijn interesse nog nooit gewerkt.
Deze spellen heb ik zelf en speel ik graag
Naar aanleiding van deze top 100 wil ik ze wel eens uitproberen
Stom spel, nooit leuk gevonden

......
Op naar de laatste 30. Wie weet kan ik nog wat aan het lijstje die wil ik wel eens uitproberen kan toevoegen' of dat iemand met zijn of haar mening me nog kan overtuigen om iets te gaan spelen uit de categorie 'het is blijkbaar populair, maar het trekt mij niet direct'
Oke nummer 30-11
30-21
Gespeeld: Heat, Wonderful World, Catan (obviously), Viticulture, Clever en Carcassonne
In Bezit: Catan, Viticulture, Clever en Carcassonne
20-11
Gespeeld: Stenen Tijdperk, El Grande, De Crew (geef mij maar de Diepzee variant), TTR Europa, 7W Duel, Concordia, Splendor, Puerto Rico
In bezit: Stenen Tijdperk, heel veel TTR waaronder deze, 7W Duel en Puerto Rico (ergens achter in de kast)

Catan, dat is het spel waar denk ik iedereens hobby/collectie mee begonnen is. En waar bij velen het enkel nog een nostalgische plek inneemt in de kast. Zo ook bij mij en hetzelfde geldt misschien wel voor Carcassonne. Al is Carcassonne nog wel iets wat eens uit de kast komt als er "spellen maagden" over de vloer komen. Zoals door anderen eerder gezegd horen Carcassonne en Catan met Ticket to Ride thuis in een trio. Als zou ik het de basis 3 willen noemen in plaats van 'de grote drie'. Als is de originele basis misschien Monopoly, iets met een deck kaarten en Yathzee. Alhoewel, Backgammon schijnt echt oud te zijn.
Een van onze Nederlandse kunstschilders Jan steen legde het rond 1664 al vast in een van zijn schilderijen.
Afbeelding

Wat ik niet gespeeld heb komt omdat ze in een van deze categorieën zitten.
Populair maar niet mijn interesse gewerkt: Spirit Island, Kwakzalvers, GWT
De doos ziet er niet uit en/of het thema spreekt me ook niet aan: Scythe, Brass en Orleans

Morgen op naar de laatste 10, die ik stiekem al heb gezien.
En daarna kunnen we na de belastingaangifte, dit jaarlijkse terugkerende festijn ook weer afstrepen. Nu nog vakantie, verjaardag en sinter-kerst-en-nieuw.

*edit: even de nummers 20-11 vergeten
Knipoog
Garnaal

Bericht door Knipoog »

Mijn five cents.

1 El Capitan
Ik merk dat ik elke keer dat ik dit spel speel het een geweldig leuke strijd vindt waarbij elke pecunia belangrijk is

2 Skye (2015), veel interactie, speelt leuk, niet het meest zware spel
3 Babylonia, een prachtige Knizia, veel manieren om punten te scoren of ze juist niet te scoren
4 Sumatra, lekker luchtig maar niet té, vlot te spelen met minimale uitleg, en voldoende interactie
5 Pizzachef Nog niet vaak gespeeld, maar ik verlang al naar meer
6 Torres, nadenken en goed kijken hoe de torens en hun grondoppervlak erbij staan
7 Wingspan, mooi spelmechanisme.
8 Nimalia (door jullie review op mijn radar gekomen, vond hem bij toeval ergens in het buitenland)
9 Circus Flocati ( het vlooiencircus) : Heerlijk (knizia) afsluitertje, net als
10 Botswana, een Knizia waarbij ik er nog steeds niet echt over uit ben hoeveel invloed je echt hebt als speler. Wat wel opvalt is dat de beginnende of de 2e speler vaak winnen

11 Hey thats my Fish. Sinds kort in mijn bezit!
12 Lords of Waterdeep: Laatst weer gespeeld, eigenlijk erg leuk
13 Thurn und Taxis, gewoon leuk passen en meten.
14 Mama Mia, weer iets met pizza’s, ik lijk dit spel leuker te vinden dan veel in mijn omgeving ;-)
15 Puerto Rico, al een tijd niet meer bij de 1e 10, maar nog altijd fijn spelen
16 Ticket to Ride (hoewel ook soms frustrerend als ik te lang gewacht heb met een bepaalde route)
17 St Peterburg Lang niet gespeeld, maar het blijft een toppertje qua spelmechanisme
18 Yunnan. Bieden en dan maar hopen dat het lukt met de verdere zetten, maar zorg ervoor dat je niet door de thee belasting meester aangepakt wordt.
19 Concordia
20 Navegador
Een 7 is een GOED cijfer voor een spel.
corsari
Meeple

Bericht door corsari »

Altijd leuk weer deze lijst! Nu ook maar even een post over mijn voorkeuren en gespeelde spellen tot dusver. Mijn 3 favoriete tientallen zijn (30-21 :ster: :ster: :ster: :ster: :ster: , gevolgd door 80-71 :ster: :ster: :ster: :ster: en 20-11 :ster: :ster: :ster: :halfster: ). De minst interessante vind ik 90-81 :ster: :ster:, 70-61 :ster: :ster: en 100-91 :ster: :halfster:

Nog 14 van mijn persoonlijke favorieten te gaan! Zonder naar de lijst van afgelopen jaar te hebben gekeken verwacht ik er 2 van in de Top 10.

Totaal
Gespeeld: 38
In collectie: 29
Top 20: 6 – #1, Spirit Island, #3 Carnegie, #6 It's a Wonderful World, #11 Terraforming Mars: AE, #13 Ticket to Ride (Europe), #20 Sky Team

20-11:
Gespeeld (6): Stenen Tijdperk, De Crew, Ticket to Ride: Europe, 7 Wonders Duel, Splendor, Orléans
In collectie (6): Stenen Tijdperk, De Crew, Ticket to Ride: Europe, 7 Wonders Duel, Splendor, Orléans
Top 20 (1): Ticket to Ride: Europe (#13)
Favoriet: Ticket to Ride: Europe – officieel had ik Ticket to Ride in mijn Top-20 staan, maar dit was slechts de verzamelnaam voor de series. Wij hebben Europe (en vele uitbreidingen, inclusief Nordic Countries) en dit is dus ook de versie die we het meest hebben gespeeld. Binnenkort komt de Legacy variant vast op tafel!

Graag proberen: Concordia

30-21:
Gespeeld (8): Spirit Island, Heat, It's a Wonderful World, Catan, Viticulture, Clever, Carcassonne, Kwakzalvers van Kakelenburg
In collectie (7): Spirit Island, Heat, It's a Wonderful World, Viticulture, Clever, Carcassonne, Kwakzalvers van Kakelenburg
Top 20 (1): Spirit Island (#1), It's a Wonderful World (#6),
Favoriet: Spirit Island – het afgelopen jaar heb ik deze denk ik een keer of 100 gespeeld met mijn vrouw, verreweg het hoogste aantal van alle spellen.

Graag proberen: Brass: Birmingham

40-31:
Gespeeld (4): Just One, Ticket to Ride (ik heb bijna alle overige versies, maar de originele niet), Istanbul, Dune: Imperium
In collectie (2): Istanbul, Dune: Imperium
Top 20 (1): Ticket to Ride
Favoriet: Ticket to Ride

Graag proberen: Forest Shuffle, Raja's van de Ganges

50-41:
Gespeeld (6): Pandemic Legacy: Seizoen 1, Hoogspanning, Agricola, Terra Mystica, Patchwork, Earth
In collectie (4): Pandemic Legacy: Seizoen 1, Hoogspanning, Patchwork, Earth
Top 20 (0): -
Favoriet: Pandemic Legacy: Seizoen 1 - mooie herinneringen en daarna heb ik Earth nog niet genoeg gespeeld.

Graag proberen: Odin, Barrage

60-51
Gespeeld (4): Rovers van de Noordzee, Race for the Galaxy, 7 Wonders, Pandemie
In collectie (2): 7 Wonders, Pandemie
Favoriet: Pandemie

Graag proberen: Darwin's Journey en Het Witte Kasteel

70-61
Gespeeld (3): Keer op Keer, Dixit, Lost Cities
In collectie (0): -
Favoriet: Lost Cities

Graag proberen: Sea Salt & Paper

80-71
Gespeeld (7): Roll for the Glaxy, Five Tribes, Machiavelli, Boonanza, Sky Team, De Crew, Carnegie
In collectie (7): Roll for the Glaxy, Five Tribes, Machiavelli, Boonanza, Sky Team, De Crew, Carnegie
Top 20 (2): Carnegie (#3), Sky Team (#20)
Favoriet: Carnegie

Graag proberen: Architecten van het Westelijk Koninkrijk, Sleeping Gods

90-81
Gespeeld (3): Hadrian's Wall, Calico, Terraforming Mars: Ares Expedition
In collectie (3): Hadrian's Wall, Calico, Terraforming Mars: Ares Expedition
Top 20 (1): Terraforming Mars: Ares Expedition
Favoriet: Terraforming Mars: Ares Expedition

Graag proberen: misschien Knarr

100-91
Gespeeld (3): Gloomhaven, Jaipur, Alhambra
In collectie (4): Gloomhaven, Jaipur, Alhambra, Ticket to Ride: Legendes uit het Westen
Favoriet: Jaipur

Graag proberen: Mille Fiori
Pura Vida
Kardinaal

Bericht door Pura Vida »

@Knipoog: leuke top 20, maar misschien iets verwarrend omdat het hier over dé top 100 van Spellengek gaat. Maar niet getreurd, na de bekendmaking van álle 100 kunnen we in eigen draadjes in het Spellencafé los op onze eigen top 10 of 20, en op die van de anderen. Omdat dat ideetje bij enkelen goed viel, zal ik dat ergens vanavond of morgen wel in gang zetten.

Voor nu mijn 50 ct over de nummers 20 tot 11. Op één na vind ik ze allemaal leuk genoeg. Ik constateer dat de top 10 dus is aangevuld met Arnak, ten koste van Puerto Rico, en dat de rest van de top 10 in nog onbekende samenstelling gelijk is gebleven.

Enfin. Stenen Tijdperk: het spel dat mijn oudste dochter voor het eerst écht aan het spelen kreeg. Geen tv of telefoon, maar aan tafel met hout, leem, steen en goud. En vriendinnen. Hartstikke leuk. El Grande: een van onze eigen 'Grote 3'. De bijna gelijktijdig als Kolonisten verschenen maar veel betere klassieker. Boordevol interactie, wat zoals vaak in dit genre ook veel chaos, koningmakerij en totaal gebrek aan controle oplevert. Interactie om de interactie dus. Erg leuk, daar niet van, maar natuurlijk niet per se een kenmerk van een goed spel. Wat ons betreft dan hé. GWT dan: ik heb nogal een beef met meneer Pfister en dat begint met de foute ouwe witte mannen thema's (ben dr zelf een dus ik mag dat zeggen). Crew: erg leuk slagenspelletje, maar geen topspel voor ons. Áls ik al teruggrijp op dit oude spelsysteem, dan liever gewoon Klaverjassen, Toepen of Boerenbridge (over "grote 3" gesproken). TTR Europapa: wat Stenen Tijdperk was voor dochter 1, was TTR voor zoon 1. En nog steeds komt deze af en toe op tafel hier. Nadeel: alleen hij of ik winnen dat spel, tot ergernis van de rest in huis. 7 Wonders Duel: een van de beste tweepersoons dat er is wat ons betreft. Nét niet in onze eigen top 10. Concordia: absoluut een top 10 spel hier. De soepelheid, subtiele interactie, het racen op twee aan elkaar gelijkwaardige einde-spel condities... verschrikkelijk goed, dit spel. Over soepelheid gesproken: Splendor mag er ook wezen. Heerlijk spelletje. Puerto Rico: topspel, spelen we te weinig, en thematisch kan ik het mezelf en anderen eigenlijk niet meer uitleggen. Passé. Totaal. Over en sluit. Maar gaat de deur niet uit. Orléans: topspel. Vooral met de tweede uitbreiding die het geheel wat interactiever maakt en het 'zakmanagement' nóg belangrijker.

Conclusie: er staat één eigen topper tussen deze 10, en een paar voormalige top 10 spellen.
Ik verheug me op vanavond. Hoe hoog zal Arnak, wisselkantoor in de jungle, eindigen? Staat Wingspan weer op 1 of is het verdrongen door El Dorado, of Cascadia, of Ark Nova? We gaan het zien. Nu stuur ik mezelf hup naar buiten!

Edit: lees nu pas de post van Corsari. Wat onwijs leuk dat je een stevig spel als Spirit Island zo vaak kunt spelen met je vrouw. Echt tof!
Laatst gewijzigd door Pura Vida op zo 12 mei 2024, 10:37, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
Plaats reactie