Ketting quiz

Voor alle spellen en quizzen op spellengebied.

Moderators: Standaard moderators, Ereleden, Website beheerders

Mistharfare
Website beheerder

Re: Ketting quiz

Bericht door Mistharfare »

robbebob schreef:Wyckyd is goed op weg! De eerste 7 goed. Ook bij de 8e vraag is een van beide opties juist! Keep on the good work :D .
Hij heeft hier nu tenminste weer tijd voor nu hij uit Weerwolven van wakkerdam is. :twisted:
Wyckyd
Generalist

Bericht door Wyckyd »

robbebob schreef: Er is een eilandengroep waar een spel (1) naar vernoemd is waarin één van de activiteiten het maken van dit soort tekeningen is:
Tot deze eilandengroep behoort (2); een klein -- onbewoond -- eiland.
Er wordt door een Europees land aanspraak gemaakt op dit onbewoonde eiland. Daarnaast wordt ook door een "ministaat" (3) aanspraak gemaakt.
In 2012 is er van deze ministaat een postzegel uitgekomen van 2 reais. Op deze zegels staat een componist afgebeeld (4).
Van deze componist is een bekend muziekstuk (5) gebruikt in een film uit 2008 met als titel (6).
Deze titel is tevens de start van een titel van een spel (7) dat hoog genoteerd staat op de Board Game Geek rankings.In dit spel zijn er gebeurtenissen aanwezig; waarvan één tevens de naam is van een ander spel (8).
1. Vanuatu
2. Hunter Island
3. The Hunter Island is also claimed by the micronation Republic of Lostisland
4. Claude Debussy
5. Claire de Lune
6. Twilight
7. Twilight Empirium of Struggle?
8. ?
Laatsgenoemde spel is ontworpen door een aantal ontwerpers. Een van hen is (9).
Deze ontwerper is ook de mede-ontwerper van weer een ander spel (10) dat zowel in 1985, 1999 als in 2009 is uitgebracht.
In dit spel kun je een karakter kiezen; één van deze karakters is (11).
Dit karakter komt weer voor in een titel van een spel dat we ook kennen als (12).
Er is een titel van een boek waarin de titel van dit spel voorkomt. Auteur van dit boek is (13).
Deze auteur heeft ook een beperkte filmcarriere gehad. Hij speelde een rol in een film geregiseerd door (14).
Deze regiseur is achterkleinzoon van iemand met een heel bekende broer, naar deze broer zijn we op zoek (15).
Een van de werken die deze persoon maakte, vlak voor zijn dood, is (16) waarin de naam van een plantengeslacht voorkomt.
Dit plantengeslacht staat bekend om zijn prachtige bloemen maar staat ook negatief bekend om een grondstof (17) die uit sommige planten van dit geslacht gehaald wordt.
Deze grondstof is één van de grondstoffen die gebruikt worden in het in 2011 uitgekomen spel, genoemd naar een land (en stad) (18).
Dit land ligt op dezelfde breedtecirkel als een ander land (19).
Dit land heeft een stad waarnaar een spel genoemd is (20).
Volgens dit spel heeft zich een historische ontsnapping voorgedaan in een bepaald jaar (21).
Op internet heb ik geen bewijzen gevonden dat dit spel berust op een historische waarheid. Jullie wel?
Dit stuk ben ik nog op aan het puzzelen..
9.
10.
11.
12.
13.
14. Theo van Gogh
15. De broer van Theo van Gogh: Vincent van Gogh
16. Veld met papavers, juni 1890
Klaproos of papaver (Papaver) is een geslacht van bloeiende planten
17. Opium
18. Singapore
19. Colombia
20. Cartagena (van Leo Colovini)
21. 1672
Desalniettemin hebben zich er in dit jaar veel negatieve voorvallen voorgedaan in onze regio. Dit jaar staat dan ook wel bekend als (22).Daarmee wordt dit jaar vaak gebruikt om het begin van het einde van een historische periode (23) aan te duiden. Over deze historische periode is een spel verschenen dat naar deze periode vernoemd is, de auteur van dit spel is (24) waarvan we al een spel gezien hebben.
De naam van de historische periode doet vermoeden dat het een periode was waarin burgers gelukkig waren. Er is een (semi-wetenschappelijke) maat om geluk van mensen te kwantificeren door de levensverwachting te vermenigvuldigen met tevredenheid en te delen door de ecologische voetafdruk. Deze maat heet (25). In 2006 is deze maat bepaald; de nummers 2 en 1 op deze ranglijst van landen met een hoogste geluksgevoel waren respectievelijk (26).
Van hoogst eindigende land (27) is een spel gemaakt. Naar welk spel ben ik op zoek??
22. The rampjaar ("disaster year") was the year 1672 in Dutch history
23. This signified the end of the First Stadtholderless Period in Dutch history.
24. De Gouden Eeuw? Van Giuseppe Baù en Leo Colovini
25. Happy Planet Index
26. Vanuatu (1) en Colombia (2)
27. Vanuatu? Of bedoel je met hoogst eindigend juist het slechtste cijfer: Zimbabwe.
robbebob
Regenmaker

Bericht door robbebob »

Echt al een heel eind op weg! Begin en eind zijn juist, nog maar een paar vragen te gaan! Goed gepuzzeld tot op heden!
Begin: absurd he die claim op Hunter island? Sommige mensen hebben echt teveel tijd als je die postzegels ziet :mrgreen:
7) een van de genoemde opties is juist
24) is correct en daarmee weet je ook 23) immers het rampjaar zet een economische neergang in waarmee het begin van het einde van de Gouden Eeuw is ingeluid.
27) Vanuatu is correct, ik bedoelde het meest gelukkige land. Bonus :angel: er is over Vanuatu nog een spel uitgekomen, welk?
"The goal of a game is to win, but it is the goal that is important, not the winning". Knizia
Wyckyd
Generalist

Bericht door Wyckyd »

robbebob schreef:Echt al een heel eind op weg! Begin en eind zijn juist, nog maar een paar vragen te gaan! Goed gepuzzeld tot op heden!
Bonus :angel: er is over Vanuatu nog een spel uitgekomen, welk?
Conquest of Paradise?
robbebob
Regenmaker

Bericht door robbebob »

[quote=Wyckyd]
Bonus :angel: er is over Vanuatu nog een spel uitgekomen, welk?
Conquest of Paradise?
[/quote]

Nope ...
"The goal of a game is to win, but it is the goal that is important, not the winning". Knizia
Wyckyd
Generalist

Bericht door Wyckyd »

robbebob schreef: In dit spel zijn er gebeurtenissen aanwezig; waarvan één tevens de naam is van een ander spel (8).Laatsgenoemde spel is ontworpen door een aantal ontwerpers. Een van hen is (9).
Deze ontwerper is ook de mede-ontwerper van weer een ander spel (10) dat zowel in 1985, 1999 als in 2009 is uitgebracht.
In dit spel kun je een karakter kiezen; één van deze karakters is (11).
Dit karakter komt weer voor in een titel van een spel dat we ook kennen als (12).
Er is een titel van een boek waarin de titel van dit spel voorkomt. Auteur van dit boek is (13).
Deze auteur heeft ook een beperkte filmcarriere gehad. Hij speelde een rol in een film geregiseerd door (14).
7. Twilight Struggle (heeft gelukkig 110 event cards)
8. Junta? Blockade? Staan wel heel veel termen tussen die event cards, die spellen zijn / zouden kunnen zijn. Ga nu checken of Junta het is - die herkende ik zelf.
9. Eric Goldberg of Ben Grossman of Vincent Tsao
10. Vincent Tsao en Ben Grossman hebben niet aan andere spellen meegewerkt, dus we zoeken een spel van Eric Goldberg: Tales of the Arabian Nights
11. Zes karakters om uit te kiezen: Ali Baba, Sindbad, Aladdin, Ma’aruf, Scheherazade, Zumurrud
Aladin's Dragons?
12. Morgenland
13. Reis naar het Morgenland van Hermann Hesse
... eh, dit kan niet goed zijn.

Ali baba dat in nederland Ezeltje Strekje! heet? Kan er alleen geen boek mee vinden..

Helaas toch nog een gat om tot 14 (Theo van Gogh) te komen.
robbebob
Regenmaker

Bericht door robbebob »

Wyckyd schreef:
7. Twilight Struggle (heeft gelukkig 110 event cards)
8. Junta? Blockade? Staan wel heel veel termen tussen die event cards, die spellen zijn / zouden kunnen zijn. Ga nu checken of Junta het is - die herkende ik zelf.
9. Eric Goldberg of Ben Grossman of Vincent Tsao
10. Vincent Tsao en Ben Grossman hebben niet aan andere spellen meegewerkt, dus we zoeken een spel van Eric Goldberg: Tales of the Arabian Nights

==> Yep: als extra controle had ik hier nog de jaartallen van publicatie bij gezet ... dus correct

11. Zes karakters om uit te kiezen: Ali Baba, Sindbad, Aladdin, Ma’aruf, Scheherazade, Zumurrud
Aladin's Dragons?
12. Morgenland
13. Reis naar het Morgenland van Hermann Hesse
... eh, dit kan niet goed zijn.

Ali baba dat in nederland Ezeltje Strekje! heet? Kan er alleen geen boek mee vinden..

Helaas toch nog een gat om tot 14 (Theo van Gogh) te komen.
Alleen 13 is fout ... Dit kan niet zo moeilijk meer zijn ... het laatste loodje! Nou ja en natuurlijk nog de bonus-vraag :D
Wyckyd
Generalist

Bericht door Wyckyd »

robbebob schreef: Alleen 13 is fout ... Dit kan niet zo moeilijk meer zijn ... het laatste loodje! Nou ja en natuurlijk nog de bonus-vraag :D
Nou, wikipedia wist me geen ander boek te geven met Morgenland in de titel. Maar op bol.com: De Ondergang Van Het Morgenland | K. van het Reve

En die naam heb ik gezien bij een van de films van Theo van Gogh... toch?

Ah daar was tie al: http://nl.wikipedia.org/wiki/Loos_%28film%29
Maar de bonusvraag laat ik lekker zitten - mijn werkweek begint weer!
robbebob
Regenmaker

Bericht door robbebob »

Wyckyd schreef: Maar de bonusvraag laat ik lekker zitten - mijn werkweek begint weer!
Gefeliciteerd. Dit was hem helemaal.
En voor de bonusvraag: je komt er 1 muisklik vanaf de BGG pagina van Vanuatu.