Gisteren speelde ik...

Heb je een leuk onderwerp over spellen wat nergens lijkt te passen?
Hier kun je het kwijt.

Moderators: Standaard moderators, Website beheerders, Ereleden

usurper
Geheim Genootschap

Re: Gisteren speelde ik...

Bericht door usurper »

Scythe met 5 personen. Hoewel ik Scythe graag speel, vind ik het met 5 te lang duren en onoverzichtelijk worden.
We live to survive our paradoxes
AlexHL
Matroos
Zichtbare ondertitel: Persoonlijk

Bericht door AlexHL »

Eerste play through van Twilight Struggle. Poeh, na dik 3 uur pas in mid-war geraakt, maar wat een interessant spel.
Laatst gewijzigd door AlexHL op vr 07 apr 2017, 20:23, 1 keer totaal gewijzigd.
DeKerstman
El Capitan

Bericht door DeKerstman »

Medici :ster: :ster: :ster: :geenster: :geenster:
Met 5 spelers, eerste keer voor 4 van ons. Veel gelijkenissen met Modern Art, ook voor deze geldt leuk om eens gedaan te hebben. Speel wel mee, maar zal deze niet voorstellen en in de collectie komt deze ook niet.

Sushi Go Party :ster: :ster: :ster: :halfster: :geenster:
Ook met 5, we speelden (kennelijk) de gevorderdenvariant. :ster: Vermakelijke filler en meer variatie dan het origineel. Weet nog niet of ik deze zal aanschaffen, doos is erg groot en het origineel is ideaal voor onderweg/op reis.

Pandemic :ster: :ster: :ster: :ster: :halfster:
Aanschaft op de I-Phone, is een goede implementatie van het bordspel en werkt prima, zelfs op zo'n klein schermpje. Twee keer gespeeld met 2 spelers, maar beide keren hebben we de wereld niet kunnen redden. Snel weer proberen :thumbup:
Afbeelding
RvdH83
Fabrieksmanager

Bericht door RvdH83 »

In januari en februari speelde ik:

1830 :ster: :ster: :ster: :ster: :ster:
Dit blijft voor mij tot nu toe het beste spel ooit gemaakt. Zo goed! 1860 komt in de buurt, maar speelt echt heel anders.

1835 :ster: :ster: :ster: :halfster: :geenster:
Moah. Een wat oudere 18xx die af en toe misschien best aardig kan zijn, maar er zijn beduidend betere 18xx-games. Relatief gemakkelijk te vinden. Er zitten aardige elementen in die je in latere 18xx-games terugziet, maar niet interessant genoeg voor meer dan 1x per jaar.

1846 :ster: :ster: :ster: :ster: :geenster:
Een prima 18xx voor de beginner of als je niet zoveel tijd hebt. Helaas nog steeds niet met 5 spelers kunnen spelen, want ik heb het idee dat dat toch het beste aantal is. De stock market is wel ongelofelijk tam, dus zeker niet zo goed als 1830.

1860: Railways on the Isle of Wight :ster: :ster: :ster: :ster: :halfster: (2x)
Eén van de beste 18xx-spellen die ik heb gespeeld. Ook speelbaar met 2 spelers, alhoewel ik em nog niet daadwerkelijk met 2 spelers heb gespeeld. Het is een goed spel met moeilijke beslissingen, zonder dat het overdreven gemeen is. Het heeft nog het meeste weg van 1825, maar dan toch heel anders. Echt een aanrader als je van 18xx-spellen houdt! Helaas wat moeilijk verkrijgbaar, maar voor een euro of 100 zou ik em niet laten liggen.

18OE: On the Rails of the Orient Express :ster: :ster: :ster: :ster: :geenster: (3x)
Oef, wat een 18xx. Tot nu toe alleen nog maar een drietal korte scenario's gedaan en die zijn al lang. Zoveel keuzes; een brain burner. Het aantal treinen is in de korte scenario's wat mij betreft te hoog en daardoor blijven de interessante beslissingen een beetje uit. Ook al zijn de regels in de basis niet heel complex, de regels voor ferry's en sea zones zijn dat wel. Vanwege de lengte en de hoeveelheid afwijkende regels t.o.v. andere 18xx-spellen (de uitleg was 1-1,5 uur met ervaren spelers), raad ik deze zeker niet aan voor beginnende spelers.

Age of Steam Expansion #2: Western US :ster: :ster: :ster: :ster: :geenster:
Een van de betere uitbreidingen als je het mij vraagt. De regels lijken vrij veel op de Rust Belt (standaard kaart) en dat bevalt me wel. Wel met minimaal 5 spelers spelen, met minder wordt het veel te ruim.
Age of Steam Expansion #3: Korea :ster: :ster: :ster: :halfster: :geenster:
Deze uitbreiding is wel een doordenker. De vraag naar een kleur wordt bepaald door de kleur die er op dat moment opligt. Dat kan vrij random uitpakken als iemand anders opeens een blokje wegtransporteert, of als er opeens een blokje door productie wordt geplaatst. Ik kan nog niet helemaal beoordelen of deze beter of minder goed scoort als je em vaker speelt.

Android: Netrunner :ster: :ster: :ster: :ster: :halfster: (34x)
Wat een topspel. Deckjes maken, bluffen, nét die laatste agenda stelen zonder dood te gaan. Echt heel goed. In Enschede is ook een vrij aardige community inmiddels, dus telkens weer andere tegenspelers.

An Infamous Traffic :ster: :ster: :ster: :ster: :geenster:
Van de designer van Pax Pamir. Een onbeschrijfelijk spel qua regels. Apart is het juiste woord. Desalniettemin een spel waarin de keuzes die je maakt en die andere maken lastig te beoordelen zijn. Welke actie neem je? En waarom? En wat gaan de anderen voor acties nemen? En hoe kan ik dat beïnvloeden? Een opaak spel dat sneller voorbij is dan je in eerste instantie denkt. Wel erg goed.

Automobiles :ster: :ster: :ster: :ster: :geenster: (2x)
Een bag-builder. Op het eerste gezicht lijkt het spel vrij random en lijken de keuzes die je maakt weinig uit te maken. Schijn bedriegt. Na een aantal keer spelen zijn de keuzes subtiel. Hoe manage je je bag op de juiste manier? Wanneer gaan je blokjes weer het zakje in? En wanneer gebeurt dit bij anderen? Hoe voorkom je een bag voor wear? Erg leuk en ook prima te spelen met wat mindere gamers.

Baltimore & Ohio :ster: :ster: :ster: :ster: :geenster:
Een prima alternatief voor 18xx op een doordeweekse avond. Alhoewel ik misschien dan net zo lief Age of Steam speel. Ik denk niet dat je deze elke week moet spelen, want dan gaat het mogelijk wel samey aanvoelen.

Chicago Express :ster: :ster: :ster: :ster: :geenster:
Het was alweer een tijd geleden dat deze op tafel kwam. Een niet al te zwaar economisch spel, waarbij je wordt gedwongen om samen te werken (of toch niet?). Het blijft altijd lastig om te bepalen wat de juiste actie is om te nemen. Wie wil het spel vroeg eindigen? En wie juist laat? En waarom? En hoe kun je dat voorkomen? Wel met exact 4 spelers spelen. Dan komt het spel gewoon het beste tot z'n recht als je het niet zo vaak op tafel krijgt. Steevast ondergewaardeerd!

Dominion :ster: :ster: :ster: :ster: :halfster: (12x)
Zonder twijfel nog steeds de beste deck-builder, alhoewel Trains een prima alternatief biedt.

Power Grid: The Card Game :ster: :ster: :ster: :ster: :geenster: (3x)
Een prima alternatief voor z'n langere broer Hoogspanning. Het nadeel is wel dat het na een aantal keer spelen een beetje hetzelfde aan begint te voelen. Zeker als je het met dezelfde mensen speelt. Het spel legt wel de focus op het juiste element, namelijk de veiling, en dat bevalt me prima!

Race for the Galaxy :ster: :ster: :ster: :ster: :geenster:
Mijns inziens nog steeds het beste spel uit de serie. Het voelt wat strategischer aan dan Roll for the Galaxy, ondanks dat die laatste minder random aanvoelt. In Roll zijn de meeste tegeltjes wel bruikbaar. In Race moet je echt keuzes maken. Ik merk dat ik vaker deze uit de kast pak dan Roll.

Rolling Stock :ster: :ster: :ster: :ster: :halfster: (2x)
Een 18xx-achtig spel zonder bord en zonder treinen. Alleen maar aandelen en treinmaatschappijen. Wat een fantastisch spel! Pittig moeilijk. Na een paar keer spelen zeker in een avond te doen. Ik ben benieuwd naar de tweede editie, alhoewel dat misschien een verkeerde bewoording is: het wordt eigenlijk een ander spel.

Splendor :ster: :ster: :ster: :ster: :geenster:
Ik had deze al een tijd niet meer gespeeld en dat is op zich jammer, want het blijft een prima spel! Het valt me wel op dat mensen vooral voor de lage kaarten en de nobelen gaan (het laagste deck gaat vaak op), dus ik probeer meestal wat anders uit. Dit spel leent zich uitstekend om een keer een andere tactiek te proberen, omdat het niet al te lang duurt.

Viticulture :ster: :ster: :ster: :ster: :geenster:
In het begin lijkt dit spel altijd traag te gaan, maar dan uiteindelijk blijk je in de laatste twee beurten toch nét wel of nét niet die laatste wine order binnen te kunnen halen voor een massa aantal punten. Erg leuk!

Kleiner grut:

BANG! The Dice Game :ster: :ster: :ster: :geenster: :geenster:
Een prima starter, maar het moet niet te lang duren. Doorspelen dus, want als je niet aan de beurt bent heb je helemaal niets te doen.

Codenames :ster: :ster: :ster: :ster: :geenster: (2x)
Dit blijft m.i. een van de betere party-games. Ook geschikt als starter als je nog op wat mensen wacht. Mooi spelletje.

Sushi Go! :ster: :ster: :ster: :ster: :geenster:
Een prima tussendoortje. Met 3-4 spelers het beste denk ik.

Vaults :ster: :geenster: :geenster: :geenster: :geenster:
Niet mijn spel. Veel te random en te afhankelijk van geluk. Ik kan hier niets mee.

Welcome to the Dungeon (met 3 spelers) :ster: :ster: :ster: :geenster: :geenster:
Met 3 spelers een aardig push-your-luck spelletje. Met meer of minder spelers waarschijnlijk een lagere beoordeling.
Afbeelding
el_crosso
Burgemeester

Bericht door el_crosso »

Love Letter: Batman :ster: :ster: :ster: :geenster: :geenster:
3 speler spel gespeeld en ik moet zeggen het was vermakelijker dan ik had verwacht.
De kaarten en art zijn erg gaaf (reden koop), maar het spel zelf geeft toch wel leuke juich momentjes.
Honshu :ster: :ster: :ster: :ster: :geenster:
Blijft voor mij een van de leukste spellen van 2016. Duurt misschien net iets te lang voor wat het is, maar dat is voor mij ook het enige kleine nadeel. Het puzzelen van je stadje is het beste stukje en best lastig op zijn tijd. De trick taking is simpel doch effectief.
Karuba 2x :ster: :ster: :ster: :halfster: :geenster:
Toegankelijke puzzel welke je met iedereen kan spelen. Simpele regels en elke keer weer een leuke tocht om de meest efficiënte weg naar je tempels te puzzelen.
Flamme Rouge :ster: :ster: :ster: :ster: :halfster:
Misschien wel mijn favoriete (niet het beste trouwens) spel in mijn collectie momenteel.
Thema en spel zijn helemaal in mijn straatje en ook gisteren was het weer erg vermakelijk om te spelen. Het proberen te lezen wat je tegenstanders gaan doen en zo lang mogelijk je kruit droog houden simuleert het wedstrijd reden erg goed.

Digitaal
Steam :ster: :ster: :ster: :ster: :geenster:
Prima implementatie van het Steam concept. De ai geeft prima weerstand en het ziet er allemaal grafisch netjes uit. (Android)
roubosga
El Capitan

Bericht door roubosga »

Flamme Rouge (2x) :ster: :ster: :ster: :ster: :halfster:
Een geweldig leuk racespel met wielrenners. Iedere speler heeft een sprinter en een rouleur. Zijn er aan het eind van een ronde fietsers die één vakje voor zich open hebben, sluiten aan met de fietsers achter zich (slipstreaming). De fietsers die vooraan in een peloton rijden vangen wind en moeten een uitputtingskaart nemen.
Iedereen met wie ik het tot nog toe heb gespeeld vond dit leuk.

Columba :ster: :ster: :ster: :halfster: :geenster:
Een abstract tegellegspelletje waarin je een duivenmelker bent.
Grappig spel.

Arriala: Canal de Garonne :ster: :ster: :ster: :geenster: :geenster:
Hier moest je een kanaal graven. Je mocht meeples verplaatsen (ook van een andere speler) en moest dammen plaatsen als er een stuk was gegraven.
Een beetje vaag, misschien moet ik dit nog eens proberen.

Brugge incl. Die Haustiere & Stad aan het Zwin :ster: :ster: :ster: :ster: :halfster:
De huisdieren voegt niet veel toe vind ik, maar de andere uitbreiding daarentegen: GEWELDIG! Kanaaltegels leggen wordt enorm gestimuleerd met deze uitbreiding, want vaak liggen er een aantal bootjes in de haven en tegen inlevering van een werker in een kleur kun je een voordeel krijgen als je een kanaaltegel legt (bijv. 6 gulden; twee rampenfiches inleveren enz.)
Bijna iedereen had zijn kanalen compleet aan het einde van het spel.
Ook een ronde gehad waarin alle dobbelstenen vijven en zessen toonden, dat was echt een ramp voor de meesten van ons (nog nooit meegemaakt dit)

Het Dorp Incl. De Haven :ster: :ster: :ster: :ster: :geenster:
Al een aantal keer gespeeld met De Herberg, maar nog nooit met De Haven. Leuke uitbreiding. :thumbup:

Twenty One :ster: :ster: :ster: :halfster: :geenster:
Leuk fillertje, maar erg veel geluk. Ik geef Keer op Keer een :ster: meer.
Afbeelding
rvlieshout
Geheim Genootschap

Bericht door rvlieshout »

Broom Service: The Card Game - :ster: :ster: :ster: :halfster: :geenster:
Onirim (via de nieuwe app) - :ster: :ster: :ster: :halfster: :geenster:
Medici - :ster: :ster: :ster: :geenster: :geenster:
Sushi Go Party! - :ster: :ster: :ster: :ster: :geenster:
Terraforming Mars - :ster: :ster: :ster: :ster: :halfster:
roubosga
El Capitan

Bericht door roubosga »

Fabelfruit (2 spelers) :ster: :ster: :ster: :halfster: :geenster:
Samen met de vrouw. We vinden hem geweldig. Zeer uniek mechanisme.
Vier rondjes gedaan, en het is dat we 's middags weg moesten, anders waren we doorgegaan.

Fabelfruit (4 spelers) :ster: :ster: :ster: :ster: :halfster:
Nu met dochter en schoonzoon er bij.
Dan wordt dit spel toch een stuk leuker. De acties zijn dan veel effectiever.
Bijvoorbeeld: Leg al je kaarten open op tafel en laat iedereen er een kiezen, voor iedere gekozen kaart mag jij er 2 van de trekstapel nemen. Kijk, als je met z'n tweeën speelt levert je dat maar 1 kaart op.

Dit gaan we nog heel vaak spelen :thumbup:
Afbeelding
DeKerstman
El Capitan

Le Havre :ster: :ster: :ster: :ster: :geenster:
Onirim :ster: :ster: :ster: :halfster: :geenster:
Alhambra :ster: :ster: :ster: :halfster: :geenster:
Ticket to Ride: Europe :ster: :ster: :ster: :ster: :halfster:
Robinson Crusoe :ster: :ster: :ster: :ster: :halfster:
What's Up :ster: :ster: :ster: :geenster: :geenster:
Ticket to Ride :ster: :ster: :ster: :ster: :geenster:
Het Koninkrijk Dominion :ster: :ster: :ster: :ster: :geenster:
Airlines Europe :ster: :ster: :ster: :ster: :geenster:
Honshu :ster: :ster: :ster: :halfster: :geenster:
Afbeelding
el_crosso
Burgemeester

Bericht door el_crosso »

Terraforming Mars :ster: :ster: :ster: :ster: :ster:
De ster uit 2016 brandt hier nog steeds flink door.
Afgelopen vrijdag met 4 gespeeld en het spel eindigde in een gelijkspel en het geld maakte het verschil. De voldoening uit het bouwen van je machine en proberen soms van niks iets te maken blijft een geweldige puzzel. We speelde zonder de draft variant, vind ik persoonlijk wel nog ietsje beter, maar voegt ook wel weer flink wat tijd toe helaas.

Lanterns: The Harvest Festival :ster: :ster: :ster: :halfster: :geenster:
Leuke filler game, waar je met tegeltjes vuurwerk probeert setjes van lanterns te bemachtigen. Het ziet er mooi uit en speelt redelijk snel weg.

Aeon's End :ster: :ster: :ster: :ster: :halfster:
Geweldige coop deckbuilder! Momenteel denk ik een van onze favoriete spellen.
Ik kan niet wachten op de uitbreidingen, meer is nog beter toch :D
rvlieshout
Geheim Genootschap

Bericht door rvlieshout »

Jump Drive - :ster: :ster: :ster: :geenster: :geenster: (voelde een beetje aan als -runaway leader: the game-, maar het is een kort spelletje, dus nog steeds best vermakelijk)
Mombasa - :ster: :ster: :ster: :ster: :halfster: (Dit is mijn favoriete Pfister, denk ik)
Unlock! - :ster: :ster: :ster: :ster: :geenster: (De formule proberen te bemachtigen en dat was een erg leuke bezigheid)
Fields of Arle - :ster: :ster: :ster: :ster: :geenster: (Met twee deze keer en heerlijk werkertjes plaatsen op z'n Rosenbergs)
Shakespeare (solo) - :ster: :ster: :ster: :geenster: :geenster: (Met meer dan 1 is dit spel vele malen leuker, maar het was weer even geleden en wilde de regels weer verversen in mijn hoofd. Dat is ook het enige waar de solo variant goed voor is naar mijn mening)
Laatst gewijzigd door rvlieshout op di 18 apr 2017, 10:22, 2 keer totaal gewijzigd.
ozymandias
Geheim Genootschap
Persoonlijke Ondertitel: Body & Soul

Bericht door ozymandias »

Junk Art :ster: :ster: :ster: :ster: :geenster:
Mission: Red Planet (second edition) :ster: :ster: :ster: :ster: :geenster:
Las Vegas + Boulevard :ster: :ster: :ster: :geenster: :geenster:

Great Western Trail :ster: :ster: :ster: :ster: :geenster:
In De Voetsporen van Marco Polo :ster: :ster: :ster: :halfster: :geenster:
Mel25
Locomotief

Bericht door Mel25 »

Vrijdagavond met vriendinnen gespeeld:

De Grote Dalmutti: :ster: :ster: :ster: :ster: :geenster:

Sushi go: :ster: :ster: :ster: :ster: :geenster:

Valse motten: :ster: :ster: :ster: :halfster: :geenster:

Boonanza: :ster: :ster: :ster: :ster: :geenster:
DeKerstman
El Capitan

Het Koninkrijk Dominion (2p) :ster: :ster: :ster: :ster: :geenster:
Orleans (3p) :ster: :ster: :ster: :ster: :geenster:
Jump Drive (3p) :ster: :ster: :ster: :geenster: :geenster:
Kingdomino (2p) :ster: :ster: :ster: :halfster: :geenster:
Cottage Garden (solo) :ster: :ster: :ster: :halfster: :halfster: :geenster:
Onirim (app) :ster: :ster: :ster: :halfster: :geenster:
TTR (app) :ster: :ster: :ster: :ster: :halfster:
TTR: Europe (app) :ster: :ster: :ster: :ster: :halfster:
Alhambra (app) :ster: :ster: :ster: :halfster: :geenster:
Afbeelding
maartend
Critico

Bericht door maartend »

Met vaste groep Mechs vs Minnions. Opdracht 7.

Was weer geweldig.
2 maal, 2 maal verloren. Nipt.

1ste maal dachten we dat we (na 2 beurten) heel fout bezig waren, binnen no time schoten de punten weg. Maar uiteindelijk trokken we het heel erg bij en verloren we nipt.

2de maal pakten we het aan zoals we het aan wilden pakken. Ik deed perfect wat mijn opdracht was. Alles verliep voorspoedig. Tot 1 vriend een verkeerde mech-abbilty had gepakt en de ander zich ook nog eens vast liep. Hoppa, daar gingen we weer down de drain.

Volgende keer beter.
:ster: :ster: :ster: :ster: :halfster:
Afbeelding