SpellenSpektakel 2014: het is begonnen!
Moderators: Standaard moderators, Ereleden, Website beheerders
-
Ruud2009
- El Capitan
- Persoonlijke Ondertitel: Check: Ameritrash.nl
- Zichtbare ondertitel: Persoonlijk
Re: SpellenSpektakel 2014: het is begonnen!
Ik zie niet wat het importeren van Engelstalige titels concurrentie sarren maakt. Er is ook gewoon vraag naar, iets waar 999 en WGG niet aan gaan voldoen.
Is er uberhaupt enig bewijs dat Bergsala grijs importeert? Het lijkt erop dat Iello om wat voor reden ook toch vrijwillig met ze in zee gaat.
Is er uberhaupt enig bewijs dat Bergsala grijs importeert? Het lijkt erop dat Iello om wat voor reden ook toch vrijwillig met ze in zee gaat.
Laatste 10 gespeeld:

Labels:
-
Bartjes!
- Uitgever
Dit is dus niet waar. Volgens mij vergeet je even dat beide partijen naast uitgever óók distributeur zijn. Wat dus helemaal niet hoeft te betekenen dat op elke doos die hun magazijn verlaat ook hun logo prijkt.Ruud2009 schreef:Er is ook gewoon vraag naar, iets waar 999 en WGG niet aan gaan voldoen.
-
Ruud2009
- El Capitan
Dat is ongetwijfeld waar, maar genoeg Engelstalige titels komen via Bergsala, zoals die van FFG bijvoorbeeld.
Laatste 10 gespeeld:

-
Bartjes!
- Uitgever
Klopt, maar dat wil niet zeggen dat ze ook de rechten hebben om dat te doen; als FFG die rechten aan een ander heeft gegeven, dan heb je het dus over 'grijze import'.Ruud2009 schreef:Dat is ongetwijfeld waar, maar genoeg Engelstalige titels komen via Bergsala, zoals die van FFG bijvoorbeeld.
-
Ruud2009
- El Capitan
Bergsala is de distributeur voor FFG in Nederland. Niets grijs aan. Vandaar mijn vraag aan Erwin en dan nu jou ook, wat Bergsala dan grijs importeert en waarom dat kwalijk is?
Laatste 10 gespeeld:

-
Piet
- Beheerder
Zit de vraag er niet in of firma's als 999 of WGG rechten kopen op Nl-publicatie? En niet op import van anderstalige producten?
Of kopen zij echt alleenrecht op verkoop in een bepaald land?
Dat laatste zou natuurlijk wel kunnen, want de laatste jaren verschijnen een heel aantal Amigo-spelletjes in een 999 versie voor de Nl markt en bij Asmodee voor de Vlaamse markt.
Of kopen zij echt alleenrecht op verkoop in een bepaald land?
Dat laatste zou natuurlijk wel kunnen, want de laatste jaren verschijnen een heel aantal Amigo-spelletjes in een 999 versie voor de Nl markt en bij Asmodee voor de Vlaamse markt.
-
Erwin
- Nieuwsreporter
- Persoonlijke Ondertitel: ..........
Ik doel uiteraard niet op Fantasy Flight Games. Voor het faillissement distribueerde PS Games deze spellen (met zo nu en dan een - door jou zo verafschuwde - Nederlandse vertaling). Daarna was Boosterbox een tijd lang de belangrijkste distributeur, maar inmiddels is Bergsala al een jaar of wat weer de grote jongen.Ruud2009 schreef:Bergsala is de distributeur voor FFG in Nederland. Niets grijs aan. Vandaar mijn vraag aan Erwin en dan nu jou ook, wat Bergsala dan grijs importeert en waarom dat kwalijk is?
Met ‘grijs’ doel ik op de verhalen die ik de afgelopen twee jaar in de branche (op het niveau van winkels en distributeurs/uitgevers) heb gehoord. Dat Bergsala Nederland gebruik zou maken van de Scandinavische connectie, om hier Engelstalige spellen te distribueren waarvoor ze hier geen overeenkomst zouden hebben.
(Om misverstanden te vermijden: ik heb het niet over Iello).
In een reactie per e-mail ontkent het management van Bergsala Nederland de door mij als grijze import betitelde handelwijze. Omdat ik niet van plan ben om de bronnen van mijn grijze verhaal openbaar te maken, kom je vanzelf uit op de situatie dat deze ontkenning hier onweersproken blijft.
Richting Bergsala lijkt het mij daarom netter dat ik hier niet door blijf zeuren, maar de rechtstreekse dialoog vervolg.
-
helena
- Caballero
- Persoonlijke Ondertitel: kooiker
Enne...zijn er nog leuke reacties op het Spellenspektakel ? 
-
Erwin
- Nieuwsreporter
Dank voor het duwtje richting leukere dingen.helena schreef:Enne...zijn er nog leuke reacties op het Spellenspektakel ?
-
ditterio
- Grote Dalmuti
- Persoonlijke Ondertitel: www.zomerspel.be
Erwin, op Zomerspel hadden wij vorig jaar een interview met Bergsala Enigma. In dat interview werd verteld dat ze de naam Bergsala Enigma niet als commerciële merknaam willen gebruiken. Ze zijn in hoofdzaak distributeur en bij het grote publiek is de naam Bergsala Enigma onbekend. Misschien dat ze daarom dit jaar niet op het Spellenspektakel stonden? Of misschien waren ze niet uitgenodigd door de organisatie?Erwin schreef: Bergsala stond niet op het Spellenspektakel. Dit vind ik een ernstige misstap, een aanfluiting voor een distributeur van hobby games. Zo'n distributeur kun je in Nederland toch niet meer serieus nemen? Ik snap niet waarom buitenlandse uitgevers met zo'n bedrijf in zee willen gaan.
-
Dierik
- Erelid
Ik heb een minder mooi verhaal gehoord Dieter, maar laten we dat maar niet gaan bespreken hier dat lijkt me verstandiger.ditterio schreef:Erwin, op Zomerspel hadden wij vorig jaar een interview met Bergsala Enigma. In dat interview werd verteld dat ze de naam Bergsala Enigma niet als commerciële merknaam willen gebruiken. Ze zijn in hoofdzaak distributeur en bij het grote publiek is de naam Bergsala Enigma onbekend. Misschien dat ze daarom dit jaar niet op het Spellenspektakel stonden? Of misschien waren ze niet uitgenodigd door de organisatie?Erwin schreef: Bergsala stond niet op het Spellenspektakel. Dit vind ik een ernstige misstap, een aanfluiting voor een distributeur van hobby games. Zo'n distributeur kun je in Nederland toch niet meer serieus nemen? Ik snap niet waarom buitenlandse uitgevers met zo'n bedrijf in zee willen gaan.
-
Erwin
- Nieuwsreporter
Ik kan me vinden in beide delen van deze zin.Dierik schreef:Ik heb een minder mooi verhaal gehoord Dieter, maar laten we dat maar niet gaan bespreken hier dat lijkt me verstandiger.
-
Dirk_M
- Party Animal
Mare, dat Spellenspektakel, hoe vonden jullie dat?
Heb zelf genoten en veel gespeeld en gekocht: o.a. Machi Koro, Qwixx en een hele goedkope Alhambra bij Queen Games. Het Dorp (Village) en Istanbul vind ik ook aanraders. Maar had ze al. Leuke stands ook van Ducosim, Roll the Dice en Bordspelmania. Stier zoekt bier viel me erg tegen: Bonanza met een onlogische biedfase. El Gaucho en Andor heb ik niet meer kunnen spelen maar ben ik nog wel benieuwd naar. Wat is jullie mening? Leuk ook dat er nog meer buitenlandse uitgevers waren. Bij Portal Games nog de aanrader Legacy, the testament of Duke the Crecy gespeeld. Kortom, super dag gehad
Heb zelf genoten en veel gespeeld en gekocht: o.a. Machi Koro, Qwixx en een hele goedkope Alhambra bij Queen Games. Het Dorp (Village) en Istanbul vind ik ook aanraders. Maar had ze al. Leuke stands ook van Ducosim, Roll the Dice en Bordspelmania. Stier zoekt bier viel me erg tegen: Bonanza met een onlogische biedfase. El Gaucho en Andor heb ik niet meer kunnen spelen maar ben ik nog wel benieuwd naar. Wat is jullie mening? Leuk ook dat er nog meer buitenlandse uitgevers waren. Bij Portal Games nog de aanrader Legacy, the testament of Duke the Crecy gespeeld. Kortom, super dag gehad
-
RoyalRumble69
- Party Animal
Ik heb el gaucho gespeeld en meerdere keren uitgelegd. Leuk spel. Het is een workerplacement met set collection. Je plaatst je poppetjes (gauchos in dit spel) op een van de openliggende koeienkaarten. Deze bestaan uit verschillende kleuren en verschillende waarden van 1 tot 12. Als een rij op het bord vol is, dan komen de kaarten naar je toe. Die leg je neer als bij Keltis. Je scoort uiteindelijk voor het aantal kaarten in je rij maal de hoogste waarde uit die rij. Daarnaast zijn er nog gebouwen waar je gauchos op kunt inzetten, deze geven je extra mogelijkheden. Er zijn nog meer zaken, maar dit is de grote lijn.
Ik vond het een grappig spelletje maar niet zo goed dat ik het zou kopen
Verstuurd vanaf mijn D6503 met Tapatalk
Ik vond het een grappig spelletje maar niet zo goed dat ik het zou kopen
Verstuurd vanaf mijn D6503 met Tapatalk
-
vdW
- Professor Pimpel
- Persoonlijke Ondertitel: High Times
Mijn eerste keer op een spellenbeurs en ik moet zeggen dat ik het geslaagd vond. Volgend jaar ook Essen maar eens proberen (kon dit jaar helaas niet).
Lekker rond gelopen, gezellig druk en je kon over het algemeen prima bij de stands en ook was er over het algemeen voldoende ruimte om te demo-en.
Zelf Machi Koro en Sushi Dice gespeeld. Met die laatste waren we heel erg snel klaar.
Machi Koro uiteindelijk ook nog aangeschaft (evenals veel te veel MDM Uncanny X-Men boosters).
Lekker rond gelopen, gezellig druk en je kon over het algemeen prima bij de stands en ook was er over het algemeen voldoende ruimte om te demo-en.
Zelf Machi Koro en Sushi Dice gespeeld. Met die laatste waren we heel erg snel klaar.
Machi Koro uiteindelijk ook nog aangeschaft (evenals veel te veel MDM Uncanny X-Men boosters).