Top-100 2022: het aftellen is begonnen!
Moderators: Ereleden, Website beheerders
Forumregels
Het is niet mogelijk om hier een topic aan te maken.
Heb je zelf een nieuwssuggestie, dan mag je deze plaatsen onder de respectievelijke forumdelen:
"bordspellen", "rollenspellen", "verzamelspellen" of 'wargames'.
Het is niet mogelijk om hier een topic aan te maken.
Heb je zelf een nieuwssuggestie, dan mag je deze plaatsen onder de respectievelijke forumdelen:
"bordspellen", "rollenspellen", "verzamelspellen" of 'wargames'.
-
MikeBzonderpuntje
- Caballero
- Zichtbare ondertitel: Persoonlijk
Re: Top-100 2022: het aftellen is begonnen!
30-21: 8 gespeeld, 5 in bezit.
Taveernen en Cascadia nog niet gespeeld. Op zich wel benieuwd. De rest wisselt voor mij tussen "ik doe zelf liever iets leukers" (Raja van de Ganges, Tzolkin, Arnak, 7 wonders) via 'best leuk' (Patchwork, Rovers) naar "prima spel" (Scythe, El Grande)
Taveernen en Cascadia nog niet gespeeld. Op zich wel benieuwd. De rest wisselt voor mij tussen "ik doe zelf liever iets leukers" (Raja van de Ganges, Tzolkin, Arnak, 7 wonders) via 'best leuk' (Patchwork, Rovers) naar "prima spel" (Scythe, El Grande)
Labels:
- Bart
- Beheerder
- Persoonlijke Ondertitel: Nou moe!
Vanaf morgen (of zou Peter Hein een dagje vakantie opnemen?) kennen we de eerste helft van de top-20.
Enige tijd geleden deed forumlid mazinho al een poging om te gissen welke spellen er nieuw in de top-5 zouden raken.
Wil je ook nog een gokje wagen? Klik dan nu door.
Enige tijd geleden deed forumlid mazinho al een poging om te gissen welke spellen er nieuw in de top-5 zouden raken.
Wil je ook nog een gokje wagen? Klik dan nu door.
- Bart
- Beheerder
- Persoonlijke Ondertitel: Nou moe!
De spanning stijgt... welke spellen zullen dit jaar in de hoogste regionen van de Top-100 plaats nemen? Welke spellen zullen definitief (althans voor tenminste een jaar) een ereplaats vinden in de top-5? Daarop moeten we nog heel even wachten, maar vandaag weten we alvast welke topspellen de plaatsen 20 tot 11 eervol mogen bekleden. Subtoppers noemt Peter Hein ze. Mag ik het voor één keer oneens zijn met hem? Hoewel ik persoonlijk geen fan ben van ieder spel in deze reeks van tien: het zijn allemaal toppers!
De vorige reeksen:
De vorige reeksen:
- sinead
- Stamhoofd
Totaal
Gespeeld: 70
In bezit: 22
In Top 20: 9
11-20
Gespeeld: 9
In bezit: 7
In Top 20: 4
Met uitzondering van The Crew (wel benieuwd naar maar hier heb ik helaas niet de juiste spelgroep voor) heb ik alles gespeeld. Viticulture vind ik de beste uit deze serie vanwege de uitstekende manier waarop het thema is uitgewerkt, en de verschillende strategieën die mogelijk zijn, mede door de grote hoeveelheid verschillende kaarten. Wel is dit spel op z'n best met de Tuscany uitbreiding. Leuk om te zien dat Kwakzalvers zo hoog staat en dat Stenen Tijdperk het zo goed blijft doen met de vele concurrentie die in dit genre is ontstaan.
Gespeeld: 70
In bezit: 22
In Top 20: 9
11-20
Gespeeld: 9
In bezit: 7
In Top 20: 4
Met uitzondering van The Crew (wel benieuwd naar maar hier heb ik helaas niet de juiste spelgroep voor) heb ik alles gespeeld. Viticulture vind ik de beste uit deze serie vanwege de uitstekende manier waarop het thema is uitgewerkt, en de verschillende strategieën die mogelijk zijn, mede door de grote hoeveelheid verschillende kaarten. Wel is dit spel op z'n best met de Tuscany uitbreiding. Leuk om te zien dat Kwakzalvers zo hoog staat en dat Stenen Tijdperk het zo goed blijft doen met de vele concurrentie die in dit genre is ontstaan.
Laatst gewijzigd door sinead op do 12 mei 2022, 21:29, 1 keer totaal gewijzigd.
- Pura Vida
- Kardinaal
Met je eens, Bart, allemaal toppers, behalve dan Kwakzalvers, dat ik veel te priegelig en plat vond om leuk te vinden. Dat spellen als Stenen Tijdperk, Carcassonne en Ticket to Ride zich kunnen handhaven, vind ik knap. En het zegt dus iets over de lol die velen er nog steeds aan beleven.
We mogen dus ook concluderen dat Concordia, Splendor en El Dorado dit jaar de top 10 hebben gehaald.
We mogen dus ook concluderen dat Concordia, Splendor en El Dorado dit jaar de top 10 hebben gehaald.
-
Nautilus
- Regenmaker
Totaal
Gespeeld: 35
In bezit: 16
In Top 10: 4
20-11
Gespeeld: 6
In bezit: 2 (Stenen Tijdperk, Agricola)
In Top 10: 1 (Viticulture)
Gespeeld: 35
In bezit: 16
In Top 10: 4
20-11
Gespeeld: 6
In bezit: 2 (Stenen Tijdperk, Agricola)
In Top 10: 1 (Viticulture)
- MADG0BLIN
- Stamhoofd
Totaal
Gespeeld: 66
In bezit: 36
In Top 20: 10
11-20
Gespeeld: 10 (Great Western Trail, Agricola, De Crew, Viticulture, 7 Wonders Duel, Stenen Tijdperk, Ticket to Ride Europe, Orleans, Kwakzalvers van Kakelenburg,
In bezit: 7 (Great Western Trail, Carcassonne, De Crew, Viticulture, 7 Wonders Duel , Ticket to Ride Europe, Kwakzalvers van Kakelenburg)
In Top 10: 2 (Great Western Trail, Viticulture)
Great Western Trail is mijn favoriete Pfister en komt hier veel op tafel. Viticulture is ook een favoriet, maar niet van iedereen, maar die speel ik zeer graag en beleef ik veel lol aan. Super thematisch ook vind ik.
Dat Agricola na zoveel jaar nog zo hoog staat verbaast me wel. Die heb ik jaren geleden verkocht en komt eigenlijk ook nooit meer op tafel. De rest komt hier ook allemaal nog steeds op tafel met meerdere groepen mensen.
Gespeeld: 66
In bezit: 36
In Top 20: 10
11-20
Gespeeld: 10 (Great Western Trail, Agricola, De Crew, Viticulture, 7 Wonders Duel, Stenen Tijdperk, Ticket to Ride Europe, Orleans, Kwakzalvers van Kakelenburg,
In bezit: 7 (Great Western Trail, Carcassonne, De Crew, Viticulture, 7 Wonders Duel , Ticket to Ride Europe, Kwakzalvers van Kakelenburg)
In Top 10: 2 (Great Western Trail, Viticulture)
Great Western Trail is mijn favoriete Pfister en komt hier veel op tafel. Viticulture is ook een favoriet, maar niet van iedereen, maar die speel ik zeer graag en beleef ik veel lol aan. Super thematisch ook vind ik.
Dat Agricola na zoveel jaar nog zo hoog staat verbaast me wel. Die heb ik jaren geleden verkocht en komt eigenlijk ook nooit meer op tafel. De rest komt hier ook allemaal nog steeds op tafel met meerdere groepen mensen.

- Sinedia
- Grote Dienaar
Totaal
Gespeeld: 22
In bezit: 15
Top 20: 6
De volgende reeks weer. In deze serie heb ik er niet zo veel en ook niet zoveel gespeeld. Wel een titel die ik nog graag eens wil spelen, namelijk Cascadia. Ik moet eerlijk zeggen dat ik de meesten ook niet ken anders dan van naam...
---
21-30
Gespeeld: 1 (in bezit)
In bezit: 1 (Scythe)
Top 20: 0
31-40
Gespeeld: 4 (in bezit)
In bezit: 4 (My City, Pandemic Legacy: Seizoen 1, Clever, It’s a Wonderful World)
Top 20: 1 (It’s a Wonderful World)
41-50
Gespeeld: 2 (in bezit)
In bezit: 2 (Catan, Dune: Imperium)
Top 20: 1 (Dune: Imperium)
51-60
Gespeeld: 2 (in bezit + Hoogspanning)
In bezit: 1 (Codenames)
61-70
Gespeeld: 4 (in bezit + Gloomhaven, Spirit Island)
In bezit: 2 (Machiavelli, Clank!)
Top 20: 3 (Clank!, Gloomhaven, Spirit Island)
71-80
Gespeeld: 4 (in bezit + Paleo, Tapestry)
In bezit: 2 (Dixit, Boonanza)
81-90
Gespeeld: 3 (in bezit + King of Tokyo, Root)
In bezit: 1 (Cartographers)
Top 20: 1 (Root)
91-100
In bezit: 2 (Small World, Take 5!)
Gespeeld: 22
In bezit: 15
De volgende reeks weer. In deze serie heb ik er niet zo veel en ook niet zoveel gespeeld. Wel een titel die ik nog graag eens wil spelen, namelijk Cascadia. Ik moet eerlijk zeggen dat ik de meesten ook niet ken anders dan van naam...
---
21-30
31-40
In bezit: 4 (My City, Pandemic Legacy: Seizoen 1, Clever, It’s a Wonderful World)
41-50
51-60
61-70
71-80
81-90
91-100

-
Johanna
- Caballero
Totaal:
Gespeeld: 46
In bezit: 43
In top 20: 9
91-100
Gespeeld:5 (Hanzesteden, Targi, Tiny Towns, Keer op keer, Take 5)
In bezit: 5
In top 20: 0
81-90
Gespeeld: 3 (Bunny Kingdom, Jaipur, Cubirds)
In bezit: 3
71-80
Gespeeld: 6 (Dixit, Kingdomino, Alhambra, Boonanza, Lost Cities, Port Royal)
In bezit: 5 (Alhambra verkocht na vele potjes, maar ik raakte er toch op uitgekeken).
In top 20: 1 (Lost Cities)
61-70:
Gespeeld: 4(Calico, Azul zomerpaviljoen, Machiavelli, Isle of Cats)
In bezit: 3 (Machiavelli heeft de collectie verlaten)
in top 20: 1 (Azul Zomerpaviljoen)
51-60
Gespeeld: 6 (Brugge, Love letter, Meadow, De dwergen van Nidavellir, Hoogspanning Codenames)
In bezit: 7 (Ark Nova in bezit, nog niet gespeeld)
In top 20: 2 De dwergen van Nidavellir en Meadow
41-50
Gespeeld:5 (Marco Polo, Welcome to, Architecten, Catan, Just one)
in bezit: 4 (Marco Polo is weer verkocht)
In top 20: 1 (Architecten)
31-40
Gespeeld: 3 (My City, Istanbul, Clever)
in bezit: 3
21-30
Gespeeld: 6 (Patchwork, Taveernen van de oude stad, 7 wonders, Rovers van de Noordzee, Arnak, El Grande)
In bezit: 7 (Cascadia wel in bezit nog niet gespeeld)
In top 20: 2 (Patchwork, Taveernen)
11-20
Gespeeld: 8 (Carcassonne, Agricola, De Crew, 7 Wonders duel, Stenen Tijdperk, Ticket to Ride Europa, Orléans en Kwakzalvers)
in bezit: 6 (Kwakzalvers niet in bezit en Agricola niet meer in bezit)
In top 20: 2 (Orléans en 7 Wonders Duel)
Gespeeld: 46
In bezit: 43
In top 20: 9
91-100
Gespeeld:5 (Hanzesteden, Targi, Tiny Towns, Keer op keer, Take 5)
In bezit: 5
81-90
Gespeeld: 3 (Bunny Kingdom, Jaipur, Cubirds)
In bezit: 3
71-80
Gespeeld: 6 (Dixit, Kingdomino, Alhambra, Boonanza, Lost Cities, Port Royal)
In bezit: 5 (Alhambra verkocht na vele potjes, maar ik raakte er toch op uitgekeken).
In top 20: 1 (Lost Cities)
61-70:
Gespeeld: 4(Calico, Azul zomerpaviljoen, Machiavelli, Isle of Cats)
In bezit: 3 (Machiavelli heeft de collectie verlaten)
in top 20: 1 (Azul Zomerpaviljoen)
51-60
Gespeeld: 6 (Brugge, Love letter, Meadow, De dwergen van Nidavellir, Hoogspanning Codenames)
In bezit: 7 (Ark Nova in bezit, nog niet gespeeld)
In top 20: 2 De dwergen van Nidavellir en Meadow
41-50
Gespeeld:5 (Marco Polo, Welcome to, Architecten, Catan, Just one)
in bezit: 4 (Marco Polo is weer verkocht)
In top 20: 1 (Architecten)
31-40
Gespeeld: 3 (My City, Istanbul, Clever)
in bezit: 3
21-30
Gespeeld: 6 (Patchwork, Taveernen van de oude stad, 7 wonders, Rovers van de Noordzee, Arnak, El Grande)
In bezit: 7 (Cascadia wel in bezit nog niet gespeeld)
In top 20: 2 (Patchwork, Taveernen)
11-20
Gespeeld: 8 (Carcassonne, Agricola, De Crew, 7 Wonders duel, Stenen Tijdperk, Ticket to Ride Europa, Orléans en Kwakzalvers)
in bezit: 6 (Kwakzalvers niet in bezit en Agricola niet meer in bezit)
In top 20: 2 (Orléans en 7 Wonders Duel)
- WTULTC
- Elfenkoning
Totaal
Gespeeld: 71
In bezit: 45
In Top 20: 17 (Bunny Kingdom, King of Tokyo, Paleo, Just One, Istanbul, Pandemie, Patchwork, Taverne, 7 Wonders, Carcassonne, De Crew, TTR Europa, 7 Wonders Duel, Puerto Rico, Everdell, Azul en Wingspan)
10-1
Gespeeld: 10
In bezit: 7 (niet: Concordia, Burgen von Burgundy en Terraforming Mars)
In Top 20: 4 (Puerto Rico, Everdell, Azul en Wingspan)
Alles van de laatst 10 heb ik gespeeld (dat was min of meer mijn doelstelling vorig jaar). Toen had ik namelijk Terraforming Mars nog niet gespeeld. Die heb ik inmiddels een paar keer gespeeld en dat was voldoende voor mij om te bepalen dat deze niet de collectie gaat halen.
Maar liefst 17 van mijn 20 spellen hebben de top 100 gehaald! Wingspan is ook mijn nummer 1 en ik kan eigenlijk niet wachten tot dat daar de nieuwe uitbreiding voor gaat uitkomen. Ik speel dat spel zo vaak met mijn vriendin dat we de teksten bij de vogels niet meer hoeven te lezen en we al voldoende hebben aan het plaatje van de vogel om te weten welke actie erbij hoort. Laatst zagen we een buiten een wilde eend en zeiden we tegelijkertijd dat is een kaart extra. lol
De 3 spellen van mijn lijstje die de top 100 niet hebben gehaald zijn Wizard, Mysterium en Skye. Alle 3 de spellen hebben ooit wel in de top 100 gestaan. Ik speel ze nog steeds erg graag. Wizard speel ik vaak op BGA met toernooiregels. Erg verslavend slagenspel!
Dat ik bijna 3/4 van de spellen uit de top 100 heb gespeeld is een goede score. Met name de lange pittige spellen uit de lijst heb ik niet gespeeld. Vaak wil ik die wel spelen om ze af te kunnen vinken, maar dan blijft het dus bij een sessie. Zelf zal ik ze nooit kopen.
Dat bijna de helft van spellen een plaatsje in mijn kast heeft gevonden sta ik ook van te kijken. Ik weet dat ik een redelijke collectie heb, zo'n 200 stuks (zonder uitbreidingen), daarvan staat dus bijna 1/4 in de top 100!
Peter Hein, bedankt weer voor het opstellen van de top 100 en voor het verzorgen van toch wel een van de spelhoogtepunten van het jaar en dat al 15 jaar lang!
Gespeeld: 71
In bezit: 45
In Top 20: 17 (Bunny Kingdom, King of Tokyo, Paleo, Just One, Istanbul, Pandemie, Patchwork, Taverne, 7 Wonders, Carcassonne, De Crew, TTR Europa, 7 Wonders Duel, Puerto Rico, Everdell, Azul en Wingspan)
10-1
In bezit: 7 (niet: Concordia, Burgen von Burgundy en Terraforming Mars)
In Top 20: 4 (Puerto Rico, Everdell, Azul en Wingspan)
Alles van de laatst 10 heb ik gespeeld (dat was min of meer mijn doelstelling vorig jaar). Toen had ik namelijk Terraforming Mars nog niet gespeeld. Die heb ik inmiddels een paar keer gespeeld en dat was voldoende voor mij om te bepalen dat deze niet de collectie gaat halen.
Maar liefst 17 van mijn 20 spellen hebben de top 100 gehaald! Wingspan is ook mijn nummer 1 en ik kan eigenlijk niet wachten tot dat daar de nieuwe uitbreiding voor gaat uitkomen. Ik speel dat spel zo vaak met mijn vriendin dat we de teksten bij de vogels niet meer hoeven te lezen en we al voldoende hebben aan het plaatje van de vogel om te weten welke actie erbij hoort. Laatst zagen we een buiten een wilde eend en zeiden we tegelijkertijd dat is een kaart extra. lol
De 3 spellen van mijn lijstje die de top 100 niet hebben gehaald zijn Wizard, Mysterium en Skye. Alle 3 de spellen hebben ooit wel in de top 100 gestaan. Ik speel ze nog steeds erg graag. Wizard speel ik vaak op BGA met toernooiregels. Erg verslavend slagenspel!
Dat ik bijna 3/4 van de spellen uit de top 100 heb gespeeld is een goede score. Met name de lange pittige spellen uit de lijst heb ik niet gespeeld. Vaak wil ik die wel spelen om ze af te kunnen vinken, maar dan blijft het dus bij een sessie. Zelf zal ik ze nooit kopen.
Dat bijna de helft van spellen een plaatsje in mijn kast heeft gevonden sta ik ook van te kijken. Ik weet dat ik een redelijke collectie heb, zo'n 200 stuks (zonder uitbreidingen), daarvan staat dus bijna 1/4 in de top 100!
Peter Hein, bedankt weer voor het opstellen van de top 100 en voor het verzorgen van toch wel een van de spelhoogtepunten van het jaar en dat al 15 jaar lang!
Laatst gewijzigd door WTULTC op do 12 mei 2022, 10:18, 1 keer totaal gewijzigd.
- Sinedia
- Grote Dienaar
Totaal
Gespeeld: 27
In bezit: 20
Hmm... ik zat niet op te letten. 11-20 was er inmiddels ook. De helft heb ik zelf in bezit en speel ik ook graag. erg leuke spellen, maar geen top 20's voor mij.
---
11-20
Gespeeld: 5 (in bezit)
In bezit: 5 (Carcassonne, Agricola, De Crew, Stenen Tijdperk, Ticket to Ride Europe)
21-30
31-40
41-50
51-60
61-70
71-80
81-90
91-100
Gespeeld: 27
In bezit: 20
Hmm... ik zat niet op te letten. 11-20 was er inmiddels ook. De helft heb ik zelf in bezit en speel ik ook graag. erg leuke spellen, maar geen top 20's voor mij.
---
11-20
Gespeeld: 5 (in bezit)
In bezit: 5 (Carcassonne, Agricola, De Crew, Stenen Tijdperk, Ticket to Ride Europe)
21-30
31-40
41-50
51-60
61-70
71-80
81-90
91-100

- rober
- Standaard moderator
Totaal
Gespeeld: 68
In de kast: 50
Uit de kast: 6
In Top 20: 5
100-91
Gespeeld: 9 (X Herrlof)
In de kast: 8 (X Herrloff, Smallworld)
Uit de kast: 0
In Top 20: 1 (Sleeping Gods)
90-81
Gespeeld: 8 (X Inis, CuBirds)
In de kast: 4 (Jaipur, KoT, Cartographers, Five Tribes )
Uit de kast: 1 (Tai Pan)
In Top 20: 0
80-71
Gespeeld: 8 (X Paleo, staat voor komende week op het programma, en X RftG eigenlijk alleen ooit online)
In de kast: 8 (X RftG, Star Realms)
Uit de kast: 1 (Star Realms)
70-61
Gespeeld: 7 (X the Isle of cats, gloomhaven, spirit Island)
In de kast: 3 (Calico, Azul zomerpaviljoen, Machiavelli)
Ui te kast: 0
In top 20: 1 (Calico)
60-51
Gespeeld: 7 (X Clans of Caledonia, Underwater Cities, Ark Nova)
In de kast: 6 (X zie hierboven en de Dwergen van Nidavellir)
In top 20: 1 (Meadow)
50-41
Gespeeld: 4 Wat weinig
(Marco Polo, Welcome to, Architecten, Catan)
In de kast: 3 Nog minder
(Welcome to, Architecten, Catan)
Uit de kast: 1 (Marco Polo)
40-31
Gespeeld:6 (X Maracaibo, Pandemic legacy I, Clever (wel online), Gaia project)
In de kast: 5 (My City, TTR, Istanbul, Pandemie, It's a wonderful world)
Uit de kast: 1 (Terra mystica, dit is mijn meest verkochte spel)
In top 20: 1 (It's a wonderful world)
30-21
In de kast: 5 (Patchwork, 7 wonders, Cascadia, Rovers, El Grande)
Uit de kast: 1 (Tzolk'in)
in top 20: 0
20-11
Gespeeld: 9 (X the Crew)
In de kast: 8 (GWT, the Crew)
Uit de kast: 1 (GWT)
In top 20: 1 (Carcassonne.......what else?)
Gespeeld: 68
In de kast: 50
Uit de kast: 6
In Top 20: 5
100-91
Gespeeld: 9 (X Herrlof)
In de kast: 8 (X Herrloff, Smallworld)
In Top 20: 1 (Sleeping Gods)
90-81
Gespeeld: 8 (X Inis, CuBirds)
In de kast: 4 (Jaipur, KoT, Cartographers, Five Tribes )
Uit de kast: 1 (Tai Pan)
In Top 20: 0
80-71
Gespeeld: 8 (X Paleo, staat voor komende week op het programma, en X RftG eigenlijk alleen ooit online)
In de kast: 8 (X RftG, Star Realms)
Uit de kast: 1 (Star Realms)
70-61
Gespeeld: 7 (X the Isle of cats, gloomhaven, spirit Island)
In de kast: 3 (Calico, Azul zomerpaviljoen, Machiavelli)
Ui te kast: 0
In top 20: 1 (Calico)
60-51
Gespeeld: 7 (X Clans of Caledonia, Underwater Cities, Ark Nova)
In de kast: 6 (X zie hierboven en de Dwergen van Nidavellir)
In top 20: 1 (Meadow)
50-41
Gespeeld: 4 Wat weinig
In de kast: 3 Nog minder
Uit de kast: 1 (Marco Polo)
40-31
Gespeeld:6 (X Maracaibo, Pandemic legacy I, Clever (wel online), Gaia project)
In de kast: 5 (My City, TTR, Istanbul, Pandemie, It's a wonderful world)
Uit de kast: 1 (Terra mystica, dit is mijn meest verkochte spel)
In top 20: 1 (It's a wonderful world)
30-21
In de kast: 5 (Patchwork, 7 wonders, Cascadia, Rovers, El Grande)
Uit de kast: 1 (Tzolk'in)
in top 20: 0
20-11
Gespeeld: 9 (X the Crew)
In de kast: 8 (GWT, the Crew)
Uit de kast: 1 (GWT)
In top 20: 1 (Carcassonne.......what else?)
All is fair in love, war and Carcassonne

- Mr Jummy
- Party Animal
Totaal
Gespeeld: 75/90
In de kast: 23
In Top 20: 8
100-91
Gespeeld: 6 (X sleeping gods, micro/macro, tiny towns, Herrlof)
In de kast: 3 (hanzesteden, trajan, take 5)
In Top 20: 1 (Trajan)
90-81
Gespeeld: 9 (X Bunny Kingdom)
In de kast: 4 (Jaipur, KoT, Taipan, CuBirds)
In Top 20: 1 (Cubirds)
80-71
Gespeeld: 7 (X Paleo, RftG, Tapestry)
In de kast: 2 (Lost Cities, Boonanza)
70-61
Gespeeld: 9 (X Isle of Cats)
In de kast: 1 (Calico)
60-51
Gespeeld: 9 (X Meadow)
In de kast: 2 (Underwater Cities, Brugge)
In top 20: 1 (Underwater Cities)
50-41
Gespeeld: 8 (X Flamme Rouge, Dune Imperium)
In de kast: 4 (Grand Austria, Barrage, Brass Birmingham, Dune Imperium)
In top 20: 2 (Brass B, Barrage)
40-31
Gespeeld: 9 (X it's a wonderful world)
In de kast: 2 (Clever, Gaia)
In top 20: 2 (Clever, Gaia)
30-21
Gespeeld: 9 (X Rovers van de Noordzee)
In de kast: 4 (Patchwork, Arnak, Tzolkin, El Grande)
In top 20: 1 (Patchwork)
20-11
Gespeeld: 9 (X Stenen Tijdperk)
In de kast: 1 (Carcassonne)
Gespeeld: 75/90
In de kast: 23
In Top 20: 8
100-91
Gespeeld: 6 (X sleeping gods, micro/macro, tiny towns, Herrlof)
In de kast: 3 (hanzesteden, trajan, take 5)
In Top 20: 1 (Trajan)
90-81
Gespeeld: 9 (X Bunny Kingdom)
In de kast: 4 (Jaipur, KoT, Taipan, CuBirds)
In Top 20: 1 (Cubirds)
80-71
Gespeeld: 7 (X Paleo, RftG, Tapestry)
In de kast: 2 (Lost Cities, Boonanza)
70-61
Gespeeld: 9 (X Isle of Cats)
In de kast: 1 (Calico)
60-51
Gespeeld: 9 (X Meadow)
In de kast: 2 (Underwater Cities, Brugge)
In top 20: 1 (Underwater Cities)
50-41
Gespeeld: 8 (X Flamme Rouge, Dune Imperium)
In de kast: 4 (Grand Austria, Barrage, Brass Birmingham, Dune Imperium)
In top 20: 2 (Brass B, Barrage)
40-31
Gespeeld: 9 (X it's a wonderful world)
In de kast: 2 (Clever, Gaia)
In top 20: 2 (Clever, Gaia)
30-21
Gespeeld: 9 (X Rovers van de Noordzee)
In de kast: 4 (Patchwork, Arnak, Tzolkin, El Grande)
In top 20: 1 (Patchwork)
20-11
Gespeeld: 9 (X Stenen Tijdperk)
In de kast: 1 (Carcassonne)
Recent gespeeld:

-
maartendp
- Matroos
20-11
gespeeld: 10
in de kast:3
totaal
65 gespeeld
7 in de kast
gespeeld: 10
in de kast:3
totaal
65 gespeeld
7 in de kast
- cherksken
- Professor Pimpel
Zoals ik hier eerder al meldde is "het spelen van de volledige top 20 van een bordspellentop" één van de veertig spellendoelstellingen voor dit kalenderjaar op mijn Board Game Hero Challenge krasposter.
Ik was van plan om niet die van Boardgamegeek kiezen, maar die van Spellengek.
Even rustig op een rijtje zetten wat ik allemaal te doen heb.
- Great Western Trail: De eerste keer dat ik het speelde viel het me wat tegen. Vorig jaar had ik tijdens een tweede sessie en dankzij een degelijker uitleg al wat beter door hoe het systeem precies in elkaar zat. Ik zie er dus niet op tegen om GWT dit jaar opnieuw eens op tafel te leggen. Bij voorkeur met drie vlotte spelers, dat lijkt me een ideaal aantal aantal.
Ooit gespeeld dus, graag opnieuw, maar niet in mijn bezit.
- Carcassonne: Een golden oldie. Zo'n twintig jaar geleden kapot gespeeld en hier bij ons thuis wat in het verdomhoekje terecht gekomen. Knizia's tweepersoons Castleversie durft hier nog eens op tafel komen, dus het wordt een kleine opgave om de basisdoos van Carcassonne eens vanonder het stof te halen.
Ooit veel te veel gespeeld, met tegenzin opnieuw, in mijn bezit.
- Agricola: Ondertussen ook al een oldie. Heel vaak met veel plezier gespeeld maar ik ben het beu en was stiekem van plan om het spel van de hand te doen, ware het niet dat mijn lieftallige echtgenote daar een serieuze stok tussen stak (was zij er misschien mee verantwoordelijk voor dat het niet uit de top 20 viel door Agricola er zelf in te stemmen, we zullen het nooit weten). Ze zal dus heel tevreden zijn wanneer ik het binnenkort nog eens voorstel.
Vaak gespeeld, de fles Agri-cola is reeds jaren leeg geslurpt, ik speel het met tegenzin opnieuw, spijtig genoeg nog steeds in mijn bezit.
- Die Crew: Het leek niet mogelijk, Een coöperatief slagenspel, tot daar ineens Die Crew opdook. Heel verslavend. Ik ken voldoende mensen die bereid zijn om een paar missies na elkaar aan te pakken. Werd dit jaar al gespeeld.
Gespeeld, graag opnieuw, in mijn bezit (net als de Diepzeevariant, die nog onaangeroerd is)
- Viticulture: Prima, niks mis mee. Al heb ik de Tuscany-uitbreiding van de hand gedaan. Mijn huisgenoten vonden er - in tegenstelling tot mezelf - niks aan. Het basisspel daarentegen, dat zal binnenkort met plezier worden herspeeld.
Ooit gespeeld, graag opnieuw, in mijn bezit, door het thema niet in aanmerking om in mijn persoonlijke top 20 te staan.
- 7 Wonders Duel: dat komt hier ook zonder veel wederwoord of tegenzin op tafel. Misschien meteen nog eens de Agora-uitbreiding uitproberen, want die kreeg voorlopig nauwelijks aandacht. Hopelijk is die zo vermakelijk als de Pantheon-uitbreiding.
Vaak gespeeld, graag opnieuw, in mijn bezit. Zou bij mijn beste 50 horen mochten we die mogen doorsturen.
- Stenen Tijdperk: Naast Agricola de tweede in de lijst waar ik een beetje tegenop kijk. Al zijn er behoorlijk wat manieren om je dobbelstenen te beïnvloeden, het blijft een feit dat een hoog aantal ogen gooien beter is dan een laag aantal. Er bestaan ondertussen al voldoende dobbelspellen die daar een mouw weten aan te passen, dus dat stoort me wat.
Jaarlijks gespeeld, met tegenzin opnieuw, in mijn bezit.
- Ticket to Ride - Europe: Een topper, een klassieker, een spel dat ik altijd maar dan ook altijd als alternatief aanraad wanneer ik mensen ietwat verdwaasd met een Monopolydoos in hun handen zie staan in de speelgoedwinkel. Misschien nog eens de bizarre Frankrijkvariant uitproberen.
Vaak en altijd met veel plezier gespeeld, met of zonder uitbreidingen, graag opnieuw, in mijn bezit.
- Orleans: Een heerlijke bag-builder die hier jaarlijks wordt gespeeld. Misschien niet zo evident of familievriendelijk als het volgende spel in de rij (ook een bag-builder) maar zijn hoge notering meer dan waard. De uitbreiding Voorspoed & Belegering ligt hier ook, dus in geval van nood kan ik nog een solo-scenario uittesten.
Met plezier gespeeld, met nog meer plezier opnieuw, voor eeuwig in mijn bezit.
- de Kwakzalvers van Kakelenburg: Naast TtR Europe een tweede klassieker die ik graag aan iedereen wil aanbevelen. Werd dit kalenderjaar al twee keer gespeeld, maar het zou me niet verwonderen als daar nog een derde en vierde potje wordt aan toegevoegd. De enige spellentitel die je ook tussen ingezonden top 20 kunt terugvinden, bij mijn nummers 2-10.
Samenvattend:
11-20
Gespeeld: Alle 10
In bezit: 9 (Great Western Trail niet)
In mijn top 20: Kwakzalvers van Kakelenburg
Graag opnieuw: 8 van de 10 (Carcassonne en het Stenen Tijdperk niet)