Hallo allemaal,
voor een print en play-spel wil ik op een redelijk nette manier speelkaarten gaan maken. Ik druk de afbeeldingen van de kaarten af op normaal printpapier. De grafische bestanden zijn zo gemaakt dat je het printje dubbel kunt vouwen, zodat de voor- en achterkant netjes zijn uitgelijnd. Tussen de voor en de achterkant wil ik een dikker materiaal plakken. Je ziet dit regelmatig op YouTube-filmpjes. Ze refereren naar dit papier als "cardstock". Ik weet niet precies wat dat is, maar zo ver ik heb begrepen is het niet meer dan een dikkere papiersoort, tussen de 180 en 220 g/m2.
Heeft iemand misschien een goede tip welk papier of materiaal ik hier goed voor kan gebruiken, en waar ik dat bij voorkeur zo voordelig mogelijk kan kopen of op een andere manier verkrijgen?
Welk papier voor eigen speelkaarten?
Moderators: Standaard moderators, Ereleden, Website beheerders
- Buur
- Joker
-
Kaaskoala
- Meeple
Re: Welk papier voor eigen speelkaarten?
Cardstock is inderdaad gewoon dik papier. De meeste zaken waar je papier kunt kopen verkopen ook wel cardstock, zoals bijvoorbeeld 123inkt.nl.Buur schreef: Hallo allemaal,
voor een print en play-spel wil ik op een redelijk nette manier speelkaarten gaan maken. Ik druk de afbeeldingen van de kaarten af op normaal printpapier. De grafische bestanden zijn zo gemaakt dat je het printje dubbel kunt vouwen, zodat de voor- en achterkant netjes zijn uitgelijnd. Tussen de voor en de achterkant wil ik een dikker materiaal plakken. Je ziet dit regelmatig op YouTube-filmpjes. Ze refereren naar dit papier als "cardstock". Ik weet niet precies wat dat is, maar zo ver ik heb begrepen is het niet meer dan een dikkere papiersoort, tussen de 180 en 220 g/m2.
Heeft iemand misschien een goede tip welk papier of materiaal ik hier goed voor kan gebruiken, en waar ik dat bij voorkeur zo voordelig mogelijk kan kopen of op een andere manier verkrijgen?
Je kunt ook simpelweg normale speelkaarten gebruiken om ertussen te plaatsen. Zelf doen we er dan meestal sleeves omheen zodat alles mooi bij elkaar blijft. Je hoeft dan niets te lijmen en kunt het eenvoudig weer uit elkaar halen als je dat wilt.
Voordeel, je hoeft niets te knippen.
- melledejong
- Jakkiebak!
Wat ik wel eens heb gedaan voor Zombicide is een leeg vel a4 met lijmspray achterop een geprinte a4 te plakken, bij dit vel moet je ook wat lijmspray aanbrengen en meestal iets van 8 minuten wachten voordat je er iets zwaar op legt. Lijmspray is voor 2 euro per fles te koop in de Action. Vervolgens heb ik alles uitgesneden en de achterkanten per kaart apart erop gelijmd en vervolgens het weer afgesneden.
Je hebt wat geduld nodig maar het werkt prima, een velletje plakken met lijmspray kost niet echt veel tijd.
Je hebt wat geduld nodig maar het werkt prima, een velletje plakken met lijmspray kost niet echt veel tijd.
- darynn
- Joker
Ik heb voor mijn kaarten dikker papier laten drukken en deze vervolgens nog zelf gelamineerd.
Het printen heb ik laten doen door studentendrukwerk.nl omdat het met mijn eigen printer nogal een duur geintje zou worden. Ik denk als je jouw kaartjes netjes dubbelvouwt en ook lamineert dat je hetzelfde resultaat krijgt en de kaartjes ook niet vies ofzo kunnen worden.
Wellicht niet wat je wil maar misschien helpt het je.

Het printen heb ik laten doen door studentendrukwerk.nl omdat het met mijn eigen printer nogal een duur geintje zou worden. Ik denk als je jouw kaartjes netjes dubbelvouwt en ook lamineert dat je hetzelfde resultaat krijgt en de kaartjes ook niet vies ofzo kunnen worden.
Wellicht niet wat je wil maar misschien helpt het je.