Brass Birmingham: een industriële revolutie zonder arbeiders

Familiespellen, kaartspellen, expertspellen, oude bekenden, kortom: bordspellen!

Moderators: Standaard moderators, Ereleden, Website beheerders

Pura Vida
Kardinaal

Bericht door Pura Vida »

Brass Birmingham heeft zich in korte tijd tegen onze vier huisfavorieten aangeschurkt. Hoe heeft dit spel dat voor elkaar gekregen?

Ikzelf heb niet veel met Engeland, industriële revolutie, kolen of staal. Maar ja, ik zag natuurlijk wel de stevige stijging op de internationale ranglijst der spellen op BGG. Zou het misschien niet toch stiekem een gaaf spel zijn?
Wat ik in zulke gevallen doe: reviews lezen, foto’s bekijken, waarderingen checken, op BSM rondvragen. Dat viel niet tegen. Spelsysteem leek wel cool eigenlijk, of eigenlijk eerder hot, gezien het thema. De prentjes, een groot voordeel van BGG, vond ik uitgesproken somber. En zou het te doen zijn met twee spelers? Ik was nog druk aan het twijfelen, toen mijn betere helft al een besluit nam. Daar lag ineens een verjaarscadeau klaar. Nu moest ik wel.

Afbeelding

Eerste indrukken. Dat sombere viel ons mee. Het spel zag er eigenlijk nogal chique uit. Mooie platte doos met goed artwork. Een nacht en een dag bord, mooie stemmige kleurstelling (very English, indeed), gaaf ‘luchtfoto’ effect en een hoop fiches en ander materiaal. De biertonnetjes waren een leuke verrassing. En wat is een industriële revolutie in Engeland zonder bier, nietwaar? Over bier en industrie gesproken… er is geen arbeider te bekennen in Brass Birmingham. Als er nou één spel in de hele wereld zou zijn waarin ‘worker placement’ niet zou misstaan, dan zou het Brass zijn. Waar zijn de arbeiders? Arbeiders die je kunt uitpersen en veel te lang kunt laten werken, die zwartgeblakerd en moe elke vrijdagavond hun weekloon opzuipen, die bloed ophoestend de boel gaan opruien, die dronken en wel om stemrecht en scholing komen mekkeren. En dan ook nog godbetert blauwe knopen gaan oprichten. Dat soort arbeiders dus. Waar zijn ze? Nergens te bekennen. Ik verheug me op een uitbreiding. En intussen zit er gelukkig ook veel wél in de doos. Heel veel.

Mensenkinderen, wat was het klaarzetten van Birmingham een hoop werk. Al die fiches ordenen en netjes op je spelersbord leggen. Ook hier helpt Folded Space een handje, vooral met de bakjes waarin je je industrieën geordend en wel kunt bewaren.
De regels waren goed leesbaar in een zeer thematisch spelregelboek, waarin ook staat uitgelegd waaróm regels zijn zoals ze zijn. Prima. Kolen bijvoorbeeld kun je niet zonder boot of trein vervoeren. Dus als je kolen nodig hebt, moet je verbonden zijn met een kolenmarkt, óf zelf een kolenmijn hebben opgericht. Logisch toch? En meteen een belangrijke strategische aanwijzing. Ander voorbeeld: bier smeert de kelen en is dus een noodzakelijke voorwaarde voor handel. Daarbij was het veiliger dan water in die tijd. Onwijs belangrijk in Birmingham, dat bier. Het fenomeen gemeentebier kennen ze in Engeland trouwens ook: die staat al gratis klaar voor de eerste speler die een handelsactie uitvoert. IJzer heb je niet in grote hoeveelheden nodig, dus dat sleep je overal vandaan. Addertje onder het gras is wel: om ijzer te maken, heb je een ijzerfabriek nodig. En om zo’n fabriek te bouwen heb je, jawel, kolen nodig. Als je dacht dat die industriële revolutie er zomaar kwam, dan ben je nu die illusie kwijt. Het was keihard plannen, investeren en bouwen geblazen. En keihard werken. Zonder arbeiders, dus je moet alles zelf doen.

De eerste potjes. Worstelen met regels had ik verwacht, maar dat viel enorm mee. Goed lezen, soms even nazoeken, maar het boekje vind ik helder en goed gestructureerd. De regels zijn eigenlijk vrij logisch allemaal. Ook het ‘verbonden zijn’ versus ‘behorend tot jouw netwerk’... het speelde allemaal best organisch, zal ik maar zeggen. Wat mij opviel was dat het spel thematisch en speltechnisch bij de eerste potjes al begint te stralen. Het spel wérkt echt, ondanks dat gebrek aan arbeiders. Je speelt Birmingham absoluut niet geïsoleerd trouwens. Je moet verbonden zijn met je medespeler(s), anders haal je het gewoon niet. Het bord is feitelijk van alle spelers samen. Een spoorlijn die eenmaal ligt, kan iedereen gebruiken. Maar je eigen netwerk is minstens zo belangrijk, en evenzo je verbondenheid met de markten aan de rand van het bord. Je bent dus continu aan het wikken en wegen. De ander heeft sowieso voordeel van jouw acties, net als jij van die van de ander, maar weegt dat voordeel op tegen wat je zelf binnenhaalt aan geld en punten?
Ik ben geen rekenaar, althans niet met spelletjes, maar ik ben wel een bovengemiddelde planner en daarbij heel erg van: “ongeveer daar wil ik heen” en “gewoon proberen”. Ik vloek liever achteraf een paar keer dan dat ik alles tevoren wil uitrekenen. Wat dat aangaat is Birmingham helemaal mijn spel. Want als je probeert alles door te rekenen, dan krijg je enorme hoofdpijn van dit spel. En het lukt ook nooit, want je medespeler(s) doen geheid zetten die alle doorgerekende scenario’s acuut waardeloos maken. En zo komen we en passant bij een van mijn belangrijkste redenen voor het spelen van spelletjes en waarom ik Birmingham zo leuk vind: de verrassende onvoorspelbaarheid van je medespelers speelt een grote rol in Birmingham. Strategie is belangrijk, maar adequaat reageren nog meer.

De essentie van het spel. Plannen. Bouwen. Geld verdienen. Punten pakken. Met een uitgekiende strategie die je te allen tijde moet kunnen aanpassen aan de strategie van je medespelers. Nieuw voor mij is dus dat in dit spel de wederzijdse strategieën heel innig met elkaar verbonden zijn. Hier geldt Quid pro quo ofwel: voor wat hoort wat. Veel wat je doet levert de ander ook wat op. En andersom. Iemand die jouw bier gebruikt voor een transactie, kan daarmee zomaar 10 punten pakken (= winst op de transactie), maar jou óók 10 punten opleveren (= netjes biertjes afrekenen). Dit soort interactie zit diep verankerd in het hele spel. Ik vind dat enorm leuk.
De transacties die je doet, of in platte speltermen: het omdraaien of flippen van tegeltjes, is het aller allerleukste bij Brass. Vind ik dan hè. Eerst bouw je fabrieken, dan gebruik je ze en tot slot verkoop je als het ware de hele handel. Net echt. En superleuk. Vooral als je er meerdere tegelijk kunt flippen, want dat mag allemaal in één beurt! Regelmatig pakt dat óók goed uit voor de ander, als je zijn of haar bier, kolen of staal gebruikt. Een soort sociaal-economische kettingreactie.

Elke zet doet ertoe. Elke zet kost sowieso een kaart. En de voorraad kaarten is niet onbeperkt. Daar ga je dus al: plannen tot in Sint Juttemis kan dus niet, het is onverbiddelijk voorbij na je laatste kaart. Dit spel is dus het leven zelf. Eeuwigheid is des duivels oorkussen. Die spruitjes wachten geen eeuwigheid, die moeten NU de grond in, zoals een favoriete schrijver van mij eens zei. Birmingham heeft dat heel sterk: een gevoelde noodzaak om nú te bouwen, nú te investeren. Voor later.

De twee fasen in het spel zijn ontzettend goed gekozen. In de eerste fase, de Canal era, is het nog redelijk relaxed allemaal. Je gebruikt boten want er zijn nog geen treinen. Je fabrieken zijn wat minder waard allemaal en zijn ook zo weer weg. De ontwikkelingen gaan hard in het industriële tijdperk. Na deze fase ruim je zo’n beetje alles op (wég opgebouwd netwerk!), doet een tussentelling en begin je het échte tijdperk van de industriële revolutie. De economische take off zogezegd. De Rail era dus. Alles in dit tijdperk is duurder (duh), maar alles levert óók meer op. En nou komt het mooie: als jij al in het eerste tijdperk met vooruitziende kapitalistenblik een gebouw hebt neergezet voor dat tweede tijdperk, dan levert je dat dubbel op, en beter nog: je hoeft het gebouw niet op te ruimen, wat je een ijzersterke startpositie oplevert in de Rail era. Je hebt immers al een stukje eigen netwerk liggen. Ik vind dit allemaal hersenkrakend gaaf.

In de rail era wordt de interactie nóg sterker. Er komt meer bier op tafel, er moet meer kolen worden geproduceerd en je staal gaat extra veel opleveren. En als je een beetje hebt gepland, dan zet je in dit tijdperk ook je duurste pottenbakkerijen, katoenfabrieken en pakhuizen neer. Waar je begon met een behoorlijk benepen budgetje, eindig je met kolossale hoeveelheden geld waarmee alles kan. Nou ja, alles, je komt er eerder achter dat geld niet het probleem is voor ondernemende mensen, maar gebrek aan ruimte (de steden op de kaart) en aan tijd (je actiekaarten). En zo ontstaat dus de ultieme keuzestress, temeer daar je elke keer maar twee beurten hebt terwijl je eigenlijk nét drie of vier keer achter elkaar wilt om even een slag te slaan op het bord. Voilà: ook daar is aan gedacht door Wallace cs., het is niet te geloven: de beurtvolgorde staat niet vast! Nee, die hangt af van wat je uitgeeft in die twee beurten die je hebt. Minder uitgeven betekent eerder aan de beurt. Ergo: je kunt plannen op vier beurten/acties achter elkaar, zeker als je met zijn tweeën speelt. Combineer voldoende geld met vier beurten waarvan de laatste met het flippen van meerdere kaartjes en je hinkt-stapt-springt keihard over de ander heen. Als de ander niet zit op te letten dan hè, wat helaas voor mij meestal niet het geval is. Wat het spel uitermate spannend maakt, dat dan weer wel.

Afbeelding

Met hoeveel speel je dit spel het best? Ik weet het niet. Wij spelen het met twee. Ik lees op veel plekken dat het spel pas straalt met drie of vier, maar daar zit ik toch anders in. Juist het al genoemde systeem van beurtvolgordes is beter met twee dan met drie of vier. Sterker: met drie of vier spelers kun je bijna niet koersen op vier acties achter elkaar en loopt speler drie of vier het gevaar gemangeld te worden tussen de andere spelers die dat wél een paar keer voor elkaar krijgen. Nog wat voordelen voor Birmingham met zijn tweeën: het bord is kleiner en dus overzichtelijker en het mechanisme van ‘je neemt wat je geeft wat’ is directer en sluit nooit een derde of vierde speler uit. Ten slotte hoef je minder lang op je beurt te wachten, wat bij een spel met hoog AP risico een pre is.

Over de herspeelbaarheid tot slot kan ik na onze 15 spelletjes nog niet alles zeggen. Ik heb geen preferente strategieën ontdekt. Natuurlijk heeft Birmingham niet de maximale variëteit van de asymmetrische toppers bij ons in huis. En natuurlijk kom je er na een paar potjes achter dat sommige keuzes, zeker in het begin van het spel, handiger zijn dan andere. Let op je kolen, ijzer en bier, zal ik maar zeggen. En je rail links. En natuurlijk ben ik erachter gekomen dat het spel niet bepaald vergevingsgezind is als je fouten maakt. Maar ik denk toch dat de herspeelbaarheid heel hoog zal zijn. Je startkaarten zijn namelijk elke keer anders, de markten liggen steeds op andere plekken, je medespelers anticiperen elk spel anders, er valt heel veel te experimenteren met verschillende routes en industrieën... kortom, genoeg variatie om de 100 te halen, zeg ik. Waarmee je dus ongeveer 200 uren lol hebt beleefd aan een spel.

Genoeg gekletst. Na dit lange verhaal zal het duidelijk zijn: weliswaar mis ik de arbeiders een beetje in dit thematische en speltechnische topspel, maar verder wij zijn heel blij met Birmingham. We hebben al een flink aantal potjes gespeeld en verheugen ons op nog veel meer.
En ik ben benieuwd naar verhalen van anderen over dit spel.

Edit tags
Bijlagen
20210410_145123.jpg
(212.71 KiB) Nog niet gedownload
20210410_145200.jpg
(266 KiB) Nog niet gedownload
Laatst gewijzigd door Pura Vida op ma 19 jun 2023, 17:05, 2 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding

Labels:
JeVo
Standaard moderator
Persoonlijke Ondertitel: Uitdaging 9 & 10

Re: Brass Birmingham: een industriële revolutie zonder arbei

Bericht door JeVo »

Heerlijk verhaal om te lezen. Zelf ben ik met de app in Birmingham gedoken, vanwege het gebrek aan spelers hier.

Het klikt wel allemaal op zijn plaats, maar niet heel makkelijk.
Als die spellendagen eens terugkeren, wil ik hem spelen!
Spelgroep Utrecht - Roborally rulez - Island Games forever
Nautilus
Regenmaker

Bericht door Nautilus »

Op dit moment is Phalanx bezig met het maken van een digital app van Brass Birmingham:
https://twitter.com/PhalanxGames/status ... 36421?s=20.
The Iced One
Critico
Persoonlijke Ondertitel: a.k.a. Tio
Zichtbare ondertitel: Persoonlijk

Bericht door The Iced One »

Erg leuk geschreven Pura Vida! Er zit een goede reviewer in jou heb ik al gemerkt, laat hem gerust vaker naar buiten komen. :thumbup:
Dit is zo'n spel dat mij net als jou in het begin totaal niet aanspreekt, noch thema, noch vormgeving of spelmechanismen, maar na deze review zou ik hem op zijn minst eens een kans geven als iemand het zou voorstellen :wink:
SPELHAMELS BEERSE:
Elke 1ste zaterdag en 3de vrijdag vd maand: gratis spelavond in WZC Heiberg in Beerse!

meer info op onze website en Facebook [WIM]
PeterLB
Rooster Booster

Bericht door PeterLB »

Klinkt interessant en het thema spreekt me ook erg aan. Wat mij betreft is de herspeelbaarheid al best ok met 15 spellen. Die 100 heb ik met geen enkel spel aangetikt :)

Bedankt voor de review! Goed geschreven.
Pura Vida
Kardinaal

Bericht door Pura Vida »

Dank voor jullie aardige woorden... een goede reviewer zal ik in weerwil van wat enkelen van jullie zeggen wel nooit worden. Ik hatseflats namelijk maar wat in elkaar. Ik vind het eigenlijk vooral belangrijk dat ik mijn eigen gevoel bij een spel duidelijk kan opschrijven. Kennelijk heb ik die behoefte. De lol die ikzelf heb moet er uit. Of zoiets. Goeie reviews zijn meer gestructureerd, en overigens ruim voorradig op internet. Gelukkig ook in Nederland. :thumbup: voor Spellengek, Bordspeler, Spellenwijs, Asaboardgamer en al die andere. En natuurlijk voor onze 'eigen' recensenten op BSM!
Afbeelding
Bart
Beheerder
Persoonlijke Ondertitel: Nou moe!

Bericht door Bart »

Pura Vida schreef: Dank voor jullie aardige woorden... een goede reviewer zal ik in weerwil van wat enkelen van jullie zeggen wel nooit worden. Ik hatseflats namelijk maar wat in elkaar. Ik vind het eigenlijk vooral belangrijk dat ik mijn eigen gevoel bij een spel duidelijk kan opschrijven. Kennelijk heb ik die behoefte. De lol die ikzelf heb moet er uit. Of zoiets. Goeie reviews zijn meer gestructureerd, en overigens ruim voorradig op internet. Gelukkig ook in Nederland. :thumbup: voor Spellengek, Bordspeler, Spellenwijs, Asaboardgamer en al die andere. En natuurlijk voor onze 'eigen' recensenten op BSM!
En toch is het altijd fijn om spontane en uitgebreide reviews van forumgebruikers te lezen. Ik vind het een meerwaarde wanneer spelers hun ervaring delen en zo anderen kunnen helpen om een persoonlijke mening te vormen over een bepaald spel.
Meer van dat!
Afbeelding
Bongo
Condottiërre
Persoonlijke Ondertitel: #homoludens

Bericht door Bongo »

Mooi geschreven.... en toevallig gisteren hem met 3 personen voor de 4e keer of zo gedaan.

Topspel in mijn ogen.... ik mis juist die werkers totaal niet... het gebrek aan werkers maar juist het economisch aspect, de gebouwkaartjes omflippen, je netwerk uitbreiden etc etc... geeft deze een (redelijk) unieke spelervaring waar ik in eerste instantie ook sceptisch over was, maar in de tussentijd mijn eigen luxe versie op de kop heb weten te tikken.
Afbeelding
Lord Leuber
Party Animal

Bericht door Lord Leuber »

Pura Vida schreef: Dank voor jullie aardige woorden... een goede reviewer zal ik in weerwil van wat enkelen van jullie zeggen wel nooit worden.
Nounou, dat valt best mee hoor! Uiteindelijk zie ik de meeste aspecten gewoon voorbij komen: soort spel(beeld), componenten, kwaliteit van de regels, tergendheid al dan niet, etc.
Wat ik zelf het meest uit een review hoop te halen is een beeld van hoe het spel speelt; daarom lees ik trouwens vaak vooral negatieve reviews, omdat ik meer kan met opmerkingen als "deze manier van interactie bevalt mij niet" dan "wat een topspel".
Uit jouw (positieve) beschrijving komt dat spelbeeld wat mij betreft ook goed naar voren.

Oh ja, wat vind ik zelf van Brass.

Wat een topspel! punt. :P

Of, zoals ik volgens mij ook zei toen je nog in de overwegingsfase zat: groot fan van de manier waarop interactie in het spel werkt. De tegenstander gebruikt jouw spullen, wat enerzijds fijn is omdat ze dan om gaan draaien en punten gaan scoren, anderzijds ongewenst omdat je zelf ook iets van plan was met die spullen. De tegenstander die dat doet heeft ook zo'n soort afweging: ga ik helpen met het omdraaien, waardoor ik wel zelf eerder dit op het bord krijg. Je hebt zelden een zet in de categorie "dit helpt alleen mij en blokkeert de ander, dus doe die maar".

Ik hou zelf trouwens een voorkeur voor de oude versie; weet niet of ik de toevoeging van bier erg fijn vind (dit itt in real life), en ik vind de lichtere kleuren wat prettiger/duidelijker tijdens het spel. Maar die versie wordt over het algemeen verguisd, dus ik zal wel de enige zijn (waarbij ik dan wel beaam dat van de oude versie in elk geval de regels beter geschreven hadden kunnen worden).

Wat ik nog interessant vond in jouw stukje: waarom de insteek van de afwezigheid van worker placement? Omdat het zo goed bij het thema zou passen? Mij boeit een thema over het algemeen niks, dus ik ga gewoon met het spelmechanisme aan de slag zonder me erg druk te maken waarom of wat we aan het doen zijn. Maar ik bedoel, Gaia Project of Terraforming Mars hadden ook typisch worker placement kunnen zijn toch?
Als je een leuke WP zoekt ken ik er nog wel 1 trouwens, die begint ook met een B. :P
Pura Vida
Kardinaal

Bericht door Pura Vida »

@Lord en @Bongo... die workers miste ik speltechnisch inderdaad niet. Het 'missen' geldt slechts het thema: een industriële revolutie zonder arbeiders is natuurlijk ondenkbaar. En het was voor mij een opstapje naar enig historiserend geklets. Ben het verder met jullie eens hoor: BB heeft geen WP nodig en is goed zoals het is. Er zijn zat tergende en minder tergende wp's.
Afbeelding
WTULTC
Elfenkoning

Bericht door WTULTC »

Zoals de meeste weten ben ik niet van de hele lange spelen, maar voor de huidige nummer 1 op bgg maakte ik gisteren een uitzondering. Het was een lange zit van ruim 3 uur met 4 spelers. Het is zeker een leuk spel mits je met spelers aan tafel zit die het op intuïtieve manier spelen en niet nadenken wat de meeste punten oplevert. Iets wat bij ons potje niet helemaal opging. Na de kanaal fase lag ik achteraan. Zowel met inkomsten als de punten, maar bij de treinen fase kwam deze diesel op gang en won (134 punten) ik voornamelijk door mijn treinen netwerk. Dit ondanks dat ik een paar een lening moest nemen en vrijwel constant het minste inkomen binnen kreeg. Goed dat ik deze topper en keertje heb kunnen aftikken, maar waarschijnlijk blijft het daar wel bij. Nu nog Ark Nova.
Afbeelding
Pura Vida
Kardinaal

Bericht door Pura Vida »

WTULTC schreef: Zoals de meeste weten ben ik niet van de hele lange spelen, maar voor de huidige nummer 1 op bgg maakte ik gisteren een uitzondering. Het was een lange zit van ruim 3 uur met 4 spelers. Het is zeker een leuk spel mits je met spelers aan tafel zit die het op intuïtieve manier spelen en niet nadenken wat de meeste punten oplevert. Iets wat bij ons potje niet helemaal opging. Na de kanaal fase lag ik achteraan. Zowel met inkomsten als de punten, maar bij de treinen fase kwam deze diesel op gang en won (134 punten) ik voornamelijk door mijn treinen netwerk. Dit ondanks dat ik een paar een lening moest nemen en vrijwel constant het minste inkomen binnen kreeg. Goed dat ik deze topper en keertje heb kunnen aftikken, maar waarschijnlijk blijft het daar wel bij. Nu nog Ark Nova.
Leuk dat je deze hebt geprobeerd ondanks je aversie tegen al te lange spellen! Je geeft ook een terechte 'mits' aan die overigens voor de meeste zwaardere spelen geldt: speel het intuïtief en probeer niet alles tot achter de komma door te rekenen, want dat betekent de dood voor zo'n spel. Bij BB speelt dat nog relatief minder trouwens, omdat het een vrij intuïtief spel is en de economische interactie tussen spelers zo groot is. Je kúnt eenvoudigweg niet alles tevoren doorrekenen en zult soms ook gewoon moeten investeren (lees: lenen, of opwaarderen!) in de hoop dat je direct daarna een paar goeie acties kunt doen.
Afbeelding
Martyn F
Spelauteur
Persoonlijke Ondertitel: Bordspelauteur

Bericht door Martyn F »

Geweldig spel! Moet hem binnenkort ook weer eens spelen.
Martyn F
Board game designer
RvdH83
Fabrieksmanager

Bericht door RvdH83 »

WTULTC schreef: Dit ondanks dat ik een paar een lening moest nemen en vrijwel constant het minste inkomen binnen kreeg.
Misschien lijkt een lening nemen niet de beste actie, maar het is een zeer efficiënte actie. Helemaal als je die in de kanaalfase doet, aangezien acties in de railfase over het algemeen meer punten opleveren. Een hoog inkomen hebben is in Brass meestal helemaal niet relevant; het betekent just vaak dat een speler punten heeft laten liggen.
Afbeelding
Pura Vida
Kardinaal

Bericht door Pura Vida »

RvdH83 schreef:
WTULTC schreef: Dit ondanks dat ik een paar een lening moest nemen en vrijwel constant het minste inkomen binnen kreeg.
Misschien lijkt een lening nemen niet de beste actie, maar het is een zeer efficiënte actie. Helemaal als je die in de kanaalfase doet, aangezien acties in de railfase over het algemeen meer punten opleveren. Een hoog inkomen hebben is in Brass meestal helemaal niet relevant; het betekent just vaak dat een speler punten heeft laten liggen.
Klopt als een bus. De hoogste inkomens winnen meestal niet. Niks zo lekker als stapels kolen overhouden, een vette lening afsluiten en zo de rail era mogen beginnen. Helaas azen tegenstanders daar natuurlijk ook op... :lol:
Afbeelding
Plaats reactie