partygame spelontwerp - wat nu?

Spellen ontwerpen, verfraaien en opbergen (zip locks, sleeves, een eigen spel ontwerpen)

Moderators: Standaard moderators, Ereleden, Website beheerders

Plaats reactie
kolibri-75
Grote Dienaar

partygame spelontwerp - wat nu?

Bericht door kolibri-75 »

Hoi, maar gelijk met de deur in huis. Ik ben auteur en redacteur van (kinder)boeken (en lesmaterialen) en daarnaast groot fan van bordspellen. Jaren geleden heb ik vanuit deze eigenschappen een spel bedacht wat ik met veel succes heb gespeeld met familie en met groepen. Onlangs heb ik dit concept verder uitgewerkt tot een volwaardige partygame. Het spel is even goed te spelen met 3 als met 36 personen. Het is voor alle leeftijden even leuk en uitdagend (klas, vriendengroep, gezin, opa en oma) en het zit vol creativiteit, humor en interactie. Het spel is in 3 minuten uitgelegd en meteen te spelen. Er zijn veel uitbreidingen mogelijk maar de basisversie is al genoeg voor eindeloos veel variatie. Nou, dat klinkt toch wel geweldig! En eigenlijk is het dat ook. Het playtesten in mijn eigen omgeving was dus een DIKKE hit en eigenlijk ben ik klaar voor de volgende stap.
Maarrr... dat vind ik eng. En onbekend. En ik ben wel een bedenker, maar geen (ideeën-)verkoper. Bovendien...

1)
Mijn spelidee is heel eenvoudig. Zo eenvoudig dat het raar is als het nog niet bestaat. Maar ik ken behoorlijk wat spellen en ook na research ben ik het nog niet tegengekomen (op 1 spel na, maar hier wordt een vergelijkbaar mechanisme heel anders toegepast). En juist omdat het zo eenvoudig (=de kracht) is, durf ik het niet met gamers te spelen om te testen. Wat nou als het idee via via, door een andere 'bedenker' wordt opgepikt?
Ik vind het behoorlijk eng om het wereldkundig te maken voor ik ook maar 1 uitgever heb benaderd. Om maar even heel onbescheiden te zijn... ik denk namelijk dat ik een idee heb met heel veel potentie. Daarnaast vraag ik me af hoeveel playtesting het spel nog nodig heeft. Het mechanisme is heel eenvoudig en er valt niet echt veel aan te schaven.

2)
En dan naar een uitgeverij stappen, pfff... pitchen... brrr...
Ergens langsgaan om het spel uit te leggen en een potje te spelen durf ik wel :-) Maar pitchen (live of zelfs digitaal) vind ik verschrikkelijk. (lees: kotsend op de plee)

Ik weet niet echt wat mijn vraag is. Maar ik merk dus dat ik vastloop bij de volgende stap. Heeft iemand tips of wijze raad? Of weet iemand misschien bij wie ik terecht kan met mijn 'hellup'?
Laatst gewijzigd door kolibri-75 op di 07 dec 2021, 17:04, 1 keer totaal gewijzigd.
xkneepkens
Grote Dienaar
Contacteer:

Re: partygame spelontwerp - wat nu?

Bericht door xkneepkens »

Tof dat je een eigen spel hebt ontwikkeld!

Met je idee naar een uitgever stappen is spannend maar relatief 'veilig': de spellenwereld in Nederland is vrij klein waardoor reputatie een belangrijk punt is. Gaat een van de uitgevers met je idee aan de haal zonder jou, dan is het vrij gemakkelijk om dit kenbaar te maken en het zou een flink knauw betekenen voor hun reputatie. Dan stappen minder snel nieuwe auteurs naar ze toe met ideeën en willen influencers minder snel met hen geassocieerd worden.

Op dit forum zijn een aantal (kleinere en middelgrote) uitgevers actief die naar ik vermoed met alle liefde naar je enthousiaste idee luisteren. Denk bijvoorbeeld aan Michiel (gebruiker: michieldewit) van Gam'inBIZ, Martin (gebruiker: Duiker) van Keep Exploring Games en ikzelf (Alexander) van Jolly Dutch. Bij Jolly Dutch vragen we meestal eerst een voorproefje om te kijken of het ons interesseert (een sell sheet of spelregels) en nodigen dan de auteur op ons kantoor in Veenendaal uit om een rondje te spelen (geen zenuwslopende pitches).
BrokenMill
Grote Dienaar
Contacteer:

Bericht door BrokenMill »

Je hoeft niet bang te zijn dat je idee wordt gestolen hoor, dat gebeurt voor zover ik weet maar heel zelden. En wat dat betreft is het juist goed om je spelidee publiekelijk bekend te maken, want dan heb je sowieso al historisch bewijs dat het jouw idee is.

Als je je spel niet wit pitchen kan je het ook zelf uitgeven, maar dat is nog veel enger, met al het geregel dat daarbij komt kijken ;)

Je kan ook een simpel mailtje naar een uitgever sturen. Spelregels erbij, foto'tje van je prototype, eventueel een sell sheet. Dat is wellicht wat minder spannend dan in levende lijve of via video je idee pitchen.

Een ander idee is om je spel te demonstreren op spellenbeurzen, dan kan je meteen testen hoe het bij een breder bordspellenpubliek bevalt en daar raak je ook makkelijk aan de praat met uitgevers.
kolibri-75
Grote Dienaar

Bericht door kolibri-75 »

@xkneepkens
Ik ben niet bang dat een uitgever niet netjes handelt, in uitgeverijen heb ik wel vertrouwen om de redenen die je noemt. Maar wat ik wel spannend vind is om mijn spelidee te verklappen aan 'onbekende' playtesters. Ik ben toch een beetje bang dat ze (een deel van) het idee gebruiken of dat het in een iets aangepaste vorm gekopieerd gaat worden.
Bedankt voor de namen die je noemt. Daar kan ik iets mee! Ik ga inventariseren welke uitgevers vooral geïnteresseerd zijn in familie- en partyspellen en wat de mogelijkheden zijn.

@Brokenmill
Misschien moet ik dat hele pitchen-gebeuren inderdaad maar gewoon laten zitten en een sellsheet opsturen. Ik kan niet inschatten of dat genoeg is en of dat werkt. Ik geloof wel dat het uiteindelijk zal gaan lukken (ik lijk Pippi Langkous wel!), en zo niet dan zal ik het spel in mijn eigen kring met veel plezier blijven spelen :D Zelf uitgeven ga ik niet aan beginnen, dat is een avontuur op zich, daar moet je echt zin in hebben.
Duiker
Gouverneur
Persoonlijke Ondertitel: Keep Exploring Games
Zichtbare ondertitel: Persoonlijk
Contacteer:

Bericht door Duiker »

Precies wat Alexander en Pepijn al hebben aangehaald. Doe eerst wat research naar welke uitgever je denkt dat goed bij je spellen past. (Wij doen bijvoorbeeld geen party games. Al deden we ook geen kinderspellen totdat Dennis Merkx langskwam met Ice Floes & Foes...)

Voor pitchen hoef je niet bang te zijn, gewoon een sellsheet en/of spelregels opsturen is bij de meeste uitgevers voldoende als eerste stap. Bij ons is de volgende stap bij interesse een prototype opsturen zodat wij dat zelf gaan testen. En dat zijn zeker geen mensen die spelideeen stelen. Als je spelidee onvoldoende is uitgewerkt/getest hoor je dat vanzelf wel als feedback.

En ja, uitgeven moet je zeker zin in hebben, goed punt... :shifty:
Keep Exploring Games
Kevin
Hazelnoot Ridder

Bericht door Kevin »

Ik ken niets van uitgeven en wist voor dit draadje niet wat "pitchen" was, maar ik wilde gewoon even zeggen dat de eenvoud in een partyspel vaak net de sterkte is. Denk maar aan Just One. Toen ik die voor 't eerst speelde dacht ik als eerst: "had ik dat nu niet even zelf kunnen bedenken". Nu intussen 20 potjes later, beleef ik nog steeds veel plezier aan dit (hoe) eenvoudig (kan het zijn) partyspel en heb ik al eens zoveel vrienden laten meegenieten.

Dus, hakuna matata, zet je zorgen opzij, pak je moed bijeen en ga ervoor! Ik ben alvast erg nieuwsgierig, niet om je spelidee te stelen, maar om weer een knaller in huis te halen om mijn "ik-speel-niet-graag-spelletjes-blablabla"-vrienden de mond te snoeren met een nieuw partyspel dat hun aandachtspanne van 5 minuten niet overschrijdt.

Succes !

Verstuurd vanaf mijn SM-A750FN met Tapatalk
Afbeelding
Jorrit
Phoenix
Persoonlijke Ondertitel: semiprof

Bericht door Jorrit »

En er is niemand in je omgeving die dit wel durft?
Pitchen vind ik niet heel spannend. Daarbij is het veel spannender voor jou omdat het je eigen project is. Er is vast iemand in je buurt die dit kan
Afbeelding
Plaats reactie