Zombie Kidz Evolutie

Spellen voor de jongste spelers voor u gespeeld en voorzien van een persoonlijk oordeel

Moderators: Ereleden, Website beheerders

Forumregels
De BSM-recensenten geven hier hun persoonlijke visie op gespeelde spellen.

Ben je het met hen wel of niet eens? We horen graag jouw reactie, zolang deze rekening houdt met de nettiquette.
Plaats reactie
xanthie
Garnaal

Zombie Kidz Evolutie

Bericht door xanthie »

Maak de school zombievrij

Stel je voor. Je bent tussen de zes en de achttien en dus ga je nog naar school. Plotseling sms’en, whatsappen, tiktokken, snapchatten, instagrammen, twitteren, facebooken (kies maar) jouw vrienden dat jouw school overspoelt wordt door zombies. Wat doe je dan? Jouw school redden natuurlijk. Waarom hoor ik je vragen? Ok, het is niet voor de schoon ogen van jouw leraars. Maar waar zou je anders jouw vrienden in real-time nog ontmoeten? Ach, nu ben je mee. Inderdaad op school. Dus kan je niet anders dan om, met een aantal zielsverwanten, minstens één, maximum drie, je naar school te reppen om dat ding zombievrij te maken.

Afbeelding
Copyright W.S. Van der Pal

In het doosje van Zombie Kidz Evolutie zitten vier heldenfiguren, acht plastic opzetstukjes, één zombiedobbelsteen, vier slotenfiches, acht zombietegels, één dubbelzijdig speelbord, één spelregelboekje met bijhorend stickervel en dertien gesloten evolutie-enveloppen. Daarmee zul je het moeten stellen.

Afhankelijk van het aantal spelers leg je het speelbord met de juiste zijde naar boven, voor twee spelers de nachtzijde, voor drie of vier spelers de dagzijde. Het verschil tussen beide zijden is dat aan de nachtzijde er een aantal extra doorgangen aanwezig zijn zodat je je sneller van het ene lokaal naar het andere kan verplaatsen. Ongeacht welke zijde je gebruikt, bestaat het speelbord uit vijf klaslokalen en vier schoolpleinen met een hek. Bedoeling van het spel is dat je de vier hekken met een slotfiche afsluit. Als je daarin slaagt, win je het spel. Och ja, dat was ik vergeten van te vermelden, Zombie Kidz Evolutie is een coöperatief spel. Je wint samen, je verliest samen.

De spelers zetten hun held in het rode klaslokaal (centraal op het speelbord). Op ieder schoolplein, er zijn er vier, leg je een zombietegel. De vier overgebleven tegels worden op één rij naast het bord gelegd. De spelers duiden een startspeler aan (wie het meest op een zombie gelijkt, bijvoorbeeld) en weg zijn wij.

De spelregels van Zombie Kidz Evolutie zijn eigenlijk simpel. De actieve speler dobbelt met de zeszijdige zombiedobbelsteen. Vijf zijden van de dobbelsteen verwijzen via de kleur van de zijde naar een van de klaslokalen. De zesde zijde is wit (leeg). Je legt een zombietegel uit de rij naast het speelbord in het lokaal met de kleur die je zojuist gedobbeld hebt. Dobbel je de witte zijde dan heb je geluk en komt er geen nieuwe zombie op het speelbord. Opgepast, moet je een zombie plaatsen en lukt dit niet meer omdat er geen zombies meer in de rij liggen, dan nemen de zombies de controle van de school over en verliezen jullie direct het speL.

Kan je wel een zombie plaatsen, dan verplaats je jouw held naar een aangrenzende ruimte. Je mag je held ook laten staan. Let wel, je mag de held nooit verplaatsen naar een klaslokaal met drie of meer zombies. Je moet jouw held verplaatsen als er in het huidige lokaal drie zombies aanwezig zijn.

Daarna mag je op de plek waar de held staat één of twee zombies verslaan. Dit is eigenlijk simpel. Gewoon aanwezig zijn in een lokaal met een of twee zombies en huppakee, ze zijn verslagen. Verslagen zombies leg je terug in de rij naast het speelbord. Tot slot, mag je wanneer jouw held zich op een schoolplein bevindt, waar al een andere held aanwezig is, het hek van dit schoolplein op slot doen. Zodra alle vier de hekken op slot zitten, winnen jullie het spel!

Voila, dit zijn de basisregels en eigenlijk de regels van de eerste versie van Zombie Kidz, want Zombie Kidz Evolutie is dus een verbeterde versie van het origineel. Het origineel speelt zich ook af in het natuurlijke habitat van de zombies, zijnde een kerkhof.

Goed, nieuw aan deze versie is dat er in het spelregelboekje een progressiepad is. Iedere keer als je een potje gespeeld hebt, kleef je een hersensticker (meegeleverd op het stickerblad). Eens je zes stappen ver bent op het progressiepad (zes potjes dus) mag je de eerste evolutie-enveloppe openen. In de enveloppe zitten nieuwe regels, nieuwe mogelijkheden. Je speelt een aantal potjes met de nieuwe regel, je kleeft opnieuw stickers en je mag een nieuwe enveloppe openen. Na ongeveer veertig potjes zijn de dertien meegeleverde evolutie-enveloppen geopend. In het boekje staan ook een aantal missies. Als je missies vervuld mag je een trofeesticker op het progressiepad kleven. Als je drie missies van dezelfde groep hebt voltooid, kleef je een extra trofeesticker op het progressiepad, ga je dus sneller vooruit op dat pad en mag je sneller een evolutie-enveloppe openen.

Ik wil jullie spelplezier niet verknallen door hier te onthullen wat de inhoud van de enveloppes is. Maar eens alle enveloppes geopend kan je het spel blijven spelen. Ofwel keer je terug naar de basisversie, ofwel speel je het spel verder met alle toegevoegde spelregels.

Afbeelding
Copyright W Eric Martin

Mensen ongelooflijk maar waar, maar Zombie Kidz Evolutie is poepsimpel qua regels, maar o zo moeilijk te winnen. Toen ik de spelregels een eerste keer las, dacht ik, menen ze dit nu! Dit is echt een kinderspel en ik zie hier het nut totaal niet van in. Hoe moeilijk kan dit nu zijn? Maar dan ga je dit ding spelen en plotseling blijkt winnen toch niet zo eenvoudig te zijn.

Ofwel hou je je bezig met het verslaan van de zombies. En dat is echt super eenvoudig. Maar het verslaan van een zombie betekent gewoon dat die snoodaards gewoon weer in de wachtrij worden geplaatst. Als je wil winnen moet je namelijk meer doen dan zombies verslaan, je moet zorgen dat je met twee spelers op hetzelfde schoolplein staat om het hek te sluiten. Maar als je je daar op concentreert, moet je toestaan dat zombies de school binnenkomen. En als je enkel bezig bent met hekken te sluiten, verlies je het spel omdat alle zombies in de school zijn en zo de school van jou overnemen. Je moet dus toch eventjes nadenken wat je wil doen. Dus het spel is vernuftiger dan het op het eerste zicht lijkt. Een goeie balans vinden is noodzakelijk. Ikzelf had welgeteld vijf potjes nodig om die balans te ontdekken. Dus de eerste vier potjes wonnen de zombies met de vingers in de neus.

Voordeel is wel dat dit spel uitlegt in twee minuten en dat je ongeveer tien minuten met een potje bezig bent. Dus je bent meteen klaar om na een verliesbeurt een volgend potje te spelen.

Natuurlijk speelt geluk bij het dobbelen een vrij belangrijk rol. Die geluksfactor kan je moeilijk omzeilen. Wie zich daar aan ergert, zal Zombie Kidz absoluut niet leuk vinden. Goed, de basisversie van het spel is al leuk, maar na een aantal potjes heb je het wel gehad. En daar komt dan die Evolutie zijn neus aan het venster steken. Noem het gerust een goed uitgedachte uitbreiding bij het basisspel. In plaats van de uitbreidingsregels zomaar op te sommen, ontdek je ze hier stapsgewijs. Je krijgt telkens een paar potjes om de nieuwe regels in de vingers te krijgen vooraleer er weer iets nieuws aan het spel wordt toegevoegd.

Ik ben geen fan van legacyspellen. Als spellenverzamelaar druist het tegen mijn natuur in, om een spel niet in zijn ongeschonden vorm te kunnen hebben. Zonder voorkennis zou ik dit spel ook nooit kopen. Thema spreekt me niet aan (zombies, wie verzint het) en op het eerste zicht lijkt het echt een kinderspel. Ook het coöperatieve aspect in spellen is voor mij niet altijd een geslaagde toevoeging. Dus je begrijpt dat ik met heel veel vooroordelen aan dit spelletje begon. Maar, beste spelvrienden, dit ding heeft me aangenaam verrast. Voortaan speel ik enkel nog coöperatieve legacyspellen die als thema zombies hebben.

Och ja, de auteur heeft intussen ook al een Zombie Teenz op de markt gebracht. Als ik het goed begrijp zijn de basisregels uitdagender gemaakt. Ik hoop dat Asmodee ook die versie in het Nederlands op de markt zal brengen. Zombie Kidz Evolutie, ik kan het aanbevelen.

Bijlagen
zombiekidzevolutie2CopyrightW Eric Martin.jpg
zombiekidzevolutie1CopyrightWS Van der Pal.jpg
(112.56 KiB) Nog niet gedownload
Laatst gewijzigd door xanthie op ma 24 okt 2022, 06:45, 2 keer totaal gewijzigd.
sinead
Stamhoofd

Re: Zombie Kidz Evolutie

Bericht door sinead »

Is inderdaad een superleuk spel, ik speel het momenteel met mijn kleindochter van 9.

Overigens is Zombie Teenz Evolution al aangekondigd (of beschikbaar?) in het Nederlands, hij staat in ieder geval hier al in de database.
Afbeelding
Erwin
Nieuwsreporter
Persoonlijke Ondertitel: ..........
Zichtbare ondertitel: Persoonlijk
Contacteer:

Bericht door Erwin »

sinead schreef: Is inderdaad een superleuk spel, ik speel het momenteel met mijn kleindochter van 9.

Overigens is Zombie Teenz Evolution al aangekondigd (of beschikbaar?) in het Nederlands, hij staat in ieder geval hier al in de database.
Bovenstaande link toont de Nederlandstalige doos.

Onderstaande link verwijst naar de Nederlandstalige informatie: https://be.asmodee.com/nl-be/zombie-kid ... e-sco00090

En deze voor Teenz: https://be.asmodee.com/nl-be/zombie-tee ... e-sco00096
Flash
Wu Feng

Bericht door Flash »

sinead schreef: Overigens is Zombie Teenz Evolution al aangekondigd (of beschikbaar?) in het Nederlands, hij staat in ieder geval hier al in de database.
Ik heb Zombie Teenz Evolutie toevallig gisteren ontvangen, dus kan bevestigen dat die inderdaad beschikbaar is in het Nederlands :-)
Bart
Beheerder
Persoonlijke Ondertitel: Nou moe!
Zichtbare ondertitel: Persoonlijk

Bericht door Bart »

sinead schreef: Overigens is Zombie Teenz Evolution al aangekondigd (of beschikbaar?) in het Nederlands, hij staat in ieder geval hier al in de database.
Opname in de BSM-database impliceert (behoudens een foutje van onzentwege) dat er een Nederlandse versie aangekondigd of beschikbaar is.
Recent gespeeld:
Afbeelding
MickyS
Regenmaker

Bericht door MickyS »

Favoriet van mijn zoon (en vriendjes)!

Wordt wel een beetje onoverzichtelijk/onduidelijk naarmate je meer enveloppen opent, maar dat mag de pret niet drukken.
"Rock over London. Rock on Chicago."
Plaats reactie