Cas & Cato: Het grote zoek & vind familiespel

Spellen voor de jongste spelers voor u gespeeld en voorzien van een persoonlijk oordeel

Moderators: Ereleden, Website beheerders

Forumregels
De BSM-recensenten geven hier hun persoonlijke visie op gespeelde spellen.

Ben je het met hen wel of niet eens? We horen graag jouw reactie, zolang deze rekening houdt met de nettiquette.
Plaats reactie
Spelmaecker Davy
Garnaal
Contacteer:

Bericht door Spelmaecker Davy »

Speuren tot je scheel ziet

MKNY is een relatief nieuwe speler op de bordspelmarkt. Ze brengen in korte tijd heel wat nieuwe spellen uit. Sommige zelf van lokale auteurs. Het eerste spel die we onder de loep nemen is eentje die ze in eigen beheer op de markt brengen: Cas & Cato: Het grote zoek & vind familiespel.

Afbeelding

Bij dit spel kan je bijna niet anders dan de vergelijking doortrekken naar andere spellen en/of boeken waarbij je iets moet zoeken. Dit spel deed me dan ook meteen denken aan ‘Waar is Wally?’, Pictureka! en de recentere MicroMacro-reeks.

Net als in alle bovenstaande spellen heb je in Cas & Cato urenlang zoekplezier. Het enige waar ze voor dit spel beter wat langer naar gezocht hadden is de titel. Want ook al dekt hij de lading, echt “catchy” is hij niet.
Het eerste deel van het spel is het spelbord in elkaar puzzelen. Afhankelijk van de zijde waarop je speelt, is dit ook al een uitdaging voor sommige kinderen. Bij de geïllustreerde kant is dit geen enkel probleem, zeker als je de plaatjes volgt. Wanneer je de witte zijde probeert in elkaar te passen, durft het wel eens te wringen.

Daarna begint het echte spel. Een dobbelworp bepaalt welk soort uitdaging de spelers tot een goed einde moet brengen. Bij elke opdracht ga je op zoek naar figuren op het spelbord. Zo zijn er 5 verschillende opdrachten:
• Binnen 30 seconden 5 dezelfde afbeeldingen vinden
• Eerder dan één tegenstander de 3 opgegeven figuren vinden
• Eerder dan alle andere tegenstanders de opgegeven figuur vinden
• Door ja/nee vragen te stellen aan één tegenstander de juiste afbeelding vinden op het bord
• 3 afbeeldingen memoriseren en ze binnen 30 seconden vinden op het bord
De speler die als eerste deze 5 verschillende opdrachten tot een goed einde brengt in zijn eigen beurt, wint het spel.

Afbeelding

Als volwassen speler vind ik dergelijke spellen leuk voor ‘eventjes’. Je speelt ze een paar keer en daarna belandt het spel in je kast en komt het enkel nog uit op bepaalde gelegenheden.
Voor mijn dochter (6) is dit spel echter één van haar favorieten. Ze kan er maar niet genoeg van krijgen en zal dit spel verkiezen boven alle andere van MKNY. Als ik naar de reden vraag, antwoordt ze: “Ik vind alles leuk aan dat spel.”
Als kinderen er plezier aan hebben, dan kan je alleen maar concluderen dat de uitgever/auteur geslaagd is in zijn opzet.

De uitgever deed er ook goed aan om 2 zijden te voorzien aan het spelbord. Zo heb je een mooi geïllustreerde kant van het spelbord, waarin alle ‘zoekelementen’ mooi verwerkt zijn. Maar voor sommige kinderen kan dit behoorlijk druk zijn. Op de ommezijde werden enkel de zoekelementen geplaatst op een witte achtergrond. Minder druk, maar nog steeds een uitdaging om alles te vinden binnen de 30 seconden.

Afbeelding

Verder werd er ook gedacht aan een moeilijkheidsgraad binnen de verschillende soorten opdrachten. Wat zeer handig is als je met kinderen van verschillende leeftijden speelt of een combinatie van kinderen en volwassenen. Hoe meer sterren op de kaart, hoe minder de figuren op het bord te zien zijn.

Toch zijn er enkele elementen in dit spel waar ik me aan stoor. Het soort opdracht die je moet uitvoeren, wordt bepaald door een dobbelworp. Maar wat als je reeds een bepaalde opdracht tot een goed einde bracht en je nogmaals deze zijde dobbelt. Hierover is niets terug te vinden in de regels. Op de dobbelsteen staat wel één jokerzijde maar dan nog duurt het soms een eeuwigheid vooraleer de gewenste zijde wordt gerold. Wij voerden al vlug de huisregel in dat je de dobbelsteen dan gewoon doorgeeft, zonder de opdracht opnieuw uit te voeren.

Er zijn heel veel kaarten met opdrachten en deze passen perfect in de doos. Enkel jammer dat er geen uitsparing werd voorzien om deze kaarten gemakkelijk uit te halen. Nu kan je bijna niet anders dan de doos volledig om te keren of de kaarten in een plastiek zakje te steken.

Natuurlijk wegen deze kleine minpunten niet op tegen het spelplezier die mijn kids er al aan beleefden. Heb je thuis ook kinderen die graag speurneuzen? Dan is dit spel zeker een aanrader.

• Uitgever: MKNY - 2022
• Auteur: MKNY Entertainment
• Artwork: Eefje Kuijl
• Leeftijd: 4-99 jaar
• Aantal spelers: 2-4
• Spelduur: 45 minuten
https://mnkyentertainment.com/portfolio ... amilygame/
• Adviesprijs: 39,99 euro
Bijlagen
PXL_20230318_133417210.jpg
PXL_20230318_125925302.jpg