Jungle Party

Spellen voor de jongste spelers voor u gespeeld en voorzien van een persoonlijk oordeel

Moderators: Ereleden, Website beheerders

Forumregels
De BSM-recensenten geven hier hun persoonlijke visie op gespeelde spellen.

Ben je het met hen wel of niet eens? We horen graag jouw reactie, zolang deze rekening houdt met de nettiquette.
Plaats reactie
Spelmaecker Davy
Garnaal
Contacteer:

Jungle Party

Bericht door Spelmaecker Davy »

Feesten als de ...

Als je weet dat mijn kinderen al staan te shaken als ze nog maar het liedje “I Like to Move it” uit Madagascar horen. Dan zal het je ook niet verbazen dat het volgende spel hen meteen aansprak. Beestjes en feestjes, het lijkt een ideale combinatie voor een kinderspel, maar is het spel ook een festijn op de speltafel?

Afbeelding

In Jungle Party leg je 8 stapels met (delen van) dieren in een -mooi vormgegeven- rooster. Het is aan de spelers om zelf een achthoek te puzzelen met daarin een vrolijke bende correct samengestelde dieren.

Afbeelding

Komt een speler aan de beurt dan heeft deze 3 opties:
  • Ofwel verplaats je de aap exact 3 stappen en neem je het puzzelstuk waar de aap op eindigt.
  • Ofwel sla je een beurt over en neem je een speelkaart.
  • Ofwel speel je één van de speelkaarten die je in een eerdere beurt verzamelde.
De speelkaarten zorgen voor het ‘tactische’ element in dit simpele kinderspel. Op de kaarten staat een verplaatswaarde van 1 t.e.m. 5 (m.u.v. 3). Ze laten je dus toe om af te wijken van de regel van 3 stappen en hierdoor kan je op het juiste moment het stukje dierenlijf bemachtigen waar je al een tijdje zat op te wachten.

Sommige dieren staan op 1 puzzelstuk, voor een aantal dieren heb je 2 puzzelstukken nodig en voor grote dieren heb je 3 onderdelen. Van zodra je op deze manier een achthoek kan vormen met perfect passende dieren, dan heb je je eigen dierenjungle en win je het spel.

Afbeelding

Van dit spel zijn mijn kinderen momenteel fan. Zelfs mijn jongste van 3 schuift graag mee aan tafel. Toegegeven hij heeft nog wat hulp nodig om de juist keuze te maken, maar het puzzelaspect maakt dit spel ook voor hem toegankelijk. Hij weet dan ook maar al te goed welk dierendeel hij wil verzamelen.

Ook het puzzelen en creëren van “gekke” dieren, staat misschien niet in de officiële regels, maar zorgden hier aan tafel al voor heel wat hilarische taferelen. Zeker als je ze laat namen verzinnen erbij.

Afbeelding

Voor mijn oudste dochter (6) mag er al iets meer uitdaging in zitten. Gelukkig zijn er een paar suggesties om het spel ‘uitdagender’ te maken. Zo kan je ervoor kiezen om je puzzelstukken geheim te houden, zodat de tegenstanders moeten onthouden wat je spaart. Of enkel unieke dieren zijn toegelaten in je dierenjungle.
Maar zelfs met deze kleine aanpassingen kan ik mij niet inbeelden dat mijn dochter dit spel binnen een jaar nog veel zal willen spelen.

Het spelmateriaal is top. Zeer dikke puzzelstukken en alles past mooi in de doos. Al vind ik de adviesprijs wel wat aan de hoge kant, voor enkel wat karton.
Het artwork is mooi, maar het jungle-gehalte van dierentegels mochten misschien nog iets hoger. Nu staan de dieren gedrukt op een gele of witte achtergrond, wat nogal saai overkomt. Een print op bladeren ging het spel nog net iets meer 'cachet' geven.

Kortom, een prima spel voor de leeftijd van (eventueel 3) 4 t.e.m. 7. Ook als ouder is dit een spel waar je plezier kan aan beleven, als ze het tenminste niet meerdere keren na elkaar willen spelen.

• Jungle Party
• MKNY
• Auteur: Arjan van Houwelingen & Robert Brouwer
• Artwork: Pablo Pino
• 4-99 jaar
• 2-5 spelers
• 20 minuten
https://mnkyentertainment.com/portfolio/jungleparty/
• Adviesprijs: 39,99 euro
Bijlagen
Het nijlpaard is precies niet zo gelukkig met zijn achterste.
Het nijlpaard is precies niet zo gelukkig met zijn achterste.
Een perfecte 'party' dieren
Een perfecte 'party' dieren
Het spelbord in jungle-thema
Het spelbord in jungle-thema
Screenshot_43.png
Plaats reactie