Bende op de boerderij

Spellen voor de jongste spelers voor u gespeeld en voorzien van een persoonlijk oordeel

Moderators: Ereleden, Website beheerders

Forumregels
De BSM-recensenten geven hier hun persoonlijke visie op gespeelde spellen.

Ben je het met hen wel of niet eens? We horen graag jouw reactie, zolang deze rekening houdt met de nettiquette.
Plaats reactie
Spelmaecker Davy
Garnaal
Contacteer:

Bende op de boerderij

Bericht door Spelmaecker Davy »

Boomgaard 2.0

Van stikstof is er helemaal geen sprake in dit kleurrijke boerderijspel. Enkel een vrolijke bende kippen, koeien, paarden, geiten en varkens.
En dat het een vrolijke bende is, mag je wel heel letterlijk nemen. Want iedere nacht bouwen deze dieren een stevig feestje op de boerderij. Bij het krieken van de dag bevinden de dieren zich dan ook in de foute wei. Het is aan de spelers om deze dieren, zo snel mogelijk, weer in hun eigen weide te krijgen.

Afbeelding

Aan het begin van het spel staat in elke weide 1 dier van elke soort en is de boerderij volledig omheind door hekken. Een echte bende dus.

Een dobbelworp bepaalt de actie van de speler.
Op 4 van de 6 zijdes staat een waarde, variërend van 1 tot en met 3, die weergeeft hoeveel stappen een dier mag verplaatst worden.

Eén zijde geeft een hek weer. Wanneer deze wordt gerold moet een hek van rond de boerderij verplaatst worden naar een grens tussen 2 weides. Een hek blokkeert de doorgang tussen 2 weides en dwingt de dieren een ‘omweg’ te nemen langs de boerderij. In de coöperatieve versie lijkt dit in eerste instantie een nadeel, maar soms kan dit ook in het voordeel van de spelers uitdraaien. In de competitieve versie zorgen deze omheiningen voor een dwarsboomfactor.

De meest gevreesde zijde van de dobbelsteen is de maan. Telkens wanneer deze zijde gedobbeld wordt, gaat de boer vooruit op het dagspoor. Na 6 stappen bereikt hij het vak met de maan en is het spel teneinde. In de coöperatieve variant moeten op dit moment alle dieren in hun eigen weide staan, zoniet verliezen alle spelertjes.
In de competitieve variant staat de maanzijde voor een verliesbeurt. Wat eveneens behoorlijk pijnlijk is, want in deze versie wil je je eigen dieren als eerste in je weide krijgen.

Afbeelding

In eerste instantie deden de spelregels me enorm denken aan de klassieker van HABA: Boomgaard. Net als bij Boomgaard bepaalt een dobbelworp het tempo van het spel en de acties.
Maar Bende op de boerderij gaat nog een stapje verder dan bovenstaande klassieker. Het is geen kwestie van gewoon dobbelen en dan de bijbehorende actie uitvoeren. De spelertjes moeten -af en toe- al serieuze tactische overwegingen maken. Enkele voorbeelden (bij de coöperatieve variant):

• Welk dier ga je verplaatsen?
• Plaats je eerst alle gelijke dieren in een weide of verplaats je eerst de foute dieren?
• Welk hek verwijder je van rond de boerderij en tussen welke weides plaats je hem?

Het is net door deze tactische keuzes dat ik de leeftijd van 3 al heel gewaagd vind. Mijn zoon is er 3 en hij kan perfect een dier 3 stappen verzetten, maar redeneren welk hek waar geplaatst moet worden, is nog iets te hoog gegrepen voor mijn jongste spruit. Gelukkig heeft hij een zesjarige zus, die het denkwerk graag voor hem verricht.

Afbeelding

Het materiaal is ronduit fantastisch. Mooie, grote, houten speelstukken ideaal voor de vingertjes van de allerkleinsten. Ook de tekeningen (ook al komen deze van shutterstock) zijn zeer kleurrijk en sleuren de kinderen meteen mee in het verhaal.

Voorlopig speelden wij vooral de coöperatieve variant en nog geen enkele keer slaagden wij erin om te winnen. Het spel eindigt meteen na de zesde maan. We kwamen meestal nog niet in de buurt van de overwinning. Hierbij heb ik het gevoel dat het niet voldoende getest is. 3 velden meer op het dagspoor, ging het spel iets haalbaarder maken en bovendien ook voor minder frustraties zorgen bij het jonge volkje.

Met mijn oudste dochter heb ik eenmaal de competitieve variant gespeeld, maar met 2 kwam deze minder tot zijn recht. Met meer spelers staan er meer dieren op het bord en is er ook meer dynamiek bij het verplaatsen van de omheiningen.

Zowel mijn zoon (3) als mijn dochter (6) waren meteen verkocht. Bij mijn oudste was dit duidelijk aan de manier waarop ze opging in het spel en aan haar broer soms wou duidelijk maken waarom hij beter die zet anders deed. (Heel boeiend om te horen). Mijn jongste (3) heeft wat hulp nodig om dieren te verplaatsen, door de grootte van de velden heeft hij precies niet door wat nu een stap is. Maar laat hem nog een beetje ouder worden en dat komt zeker goed.

Desondanks het moeilijk te winnen coöperatieve spel (volgens de officiële regels) is dit mijn persoonlijke favoriet uit dit eerste MNKY assortiment. Na de ettelijke spelletjes Boomgaard, vind ik dit een leuke variant die reeds wat tactische elementen toevoegt en bovendien ook competitief gespeeld kan worden.

Kortom, een aanrader!

• Bende op de boerderij
• MKNY
• Auteur: Arjan van Houwelingen & Robert Brouwer
• Artwork: Shutterstock
• 3-99 jaar
• 1-5 spelers
• 15 minuten
https://mnkyentertainment.com/portfolio ... -the-farm/
• Adviesprijs: 39,99 euro
Bijlagen
PXL_20230401_145643359.jpg