15 Minute Heist

Onze mening en oordeel over spellen delen wij hier graag met u

Moderators: Ereleden, Website beheerders

Forumregels
De BSM-recensenten geven hier hun persoonlijke visie op gespeelde spellen.

Ben je het met hen wel of niet eens? We horen graag jouw reactie, zolang deze rekening houdt met de nettiquette.
Plaats reactie
xanthie
Garnaal

15 Minute Heist

Bericht door xanthie »

Word bankrover in 15 minuten!

Blijkbaar zijn we een stelletje mislukte kluiskrakers. Geef toe dit klinkt toch beter dan het ordinaire bankrover. Goed, het komt in principe op hetzelfde neer. Wat blijkt? Onze laatste klus bracht niet de verhoopte rijkdom. Integendeel, het liep faliekant af. Nul opbrengst. Om onze handlangers te vergoeden, zit er niets anders op dan snel snel alweder een andere bank te overvallen. Hoe verzinnen ze het? Blijkt dat we ook bij onze nieuwe klus ons niet van onze handigste zijde laten zien. Binnen de kortste keren gaat het alarm af. We hebben nog precies 15 minuten de tijd om onze buit te verzamelen en dan weg te wezen.

Afbeelding

We zijn dus een stel bankrovers, maximaal vier. Om uit de geldzorgen te geraken, besluiten we om de Centrale Bank van zijn goudvoorraad te ontlasten. Let wel, dat ding is goed beveiligd met laserpoorten en beweegbare platforms. Hoe krijgen we onze buit zo snel mogelijk buiten?

15 Minute Heist is een coöperatief spel. We moeten dus goed samenwerken om negen (basis) of twaalf (expert) goudstaven te stelen. Alles speelt zich af op een speelbord waar acht draaibare platforms op bevestigd worden. Daarnaast is er op het speelbord een centrale lift van kunststof, waar je GSM in past en een kaart die de liftschaft voorstelt. O gruwel, je moet inderdaad een app downloaden om het ding te kunnen spelen. De doos bevat ook nog elf tweezijdige kluisdeurfiches, vier wagentjes (1 per speler), vijftien goudstaven, vijftien laserpoortjes in vijf kleuren en twee kleurendobbelstenen.

Het vergt wat tijd om het spel een eerste maal op te zetten. Maar eens de platformen bevestigd en de app gedownload, moet je bij een volgende spelbeurt alleen maar de kluizen en de laserpoorten op de juiste plaats op het spelbord leggen.

Je start het spel door de gewenste spelmodus (normaal, hard, expert) in de app te selecteren. Eens je op de startknop drukt, loopt de timer (15 minuten weet je). Vooraleer te starten toont de app je welke kluizen al geopend zijn. Op die kluizen leg je een goudstaaf. De app zal af en toe het spel onderbreken om bijkomende kluisnummers te tonen die de spelers mogen openen. In de spelmodus hard en expert gaat het openen van kluizen langzamer dan in de normale modus.

Goed. Als een speler aan de beurt is dan gooit hij met de twee dobbelstenen. De dobbelstenen hebben vijf kleuren (kleuren die overeenstemmen met de laserpoorten of met een liftniveau) en een jokersymbool. De speler heeft nu verschillende mogelijkheden. Afhankelijk van zijn worp kan hij laserpoorten openen of moet hij ze sluiten, kan hij de lift op en neer laten gaan of mag hij één (bij een dubbele worp) of alle (als de twee jokers gegooid) platformen draaien. Vooraf, tussendoor of achteraf mag hij zijn wagen verplaatsen. Bedoeling is om tot bij de geopende kluizen te geraken waar er goudstaven kunnen geladen worden. Een wagen kan slechts één goudstaaf per beurt vervoeren. Je mag je zover verplaatsen als mogelijk op het speelbord. Enkel gesloten laserpoorten, andere wagentjes of platforms die niet in lijn zijn met het speelbord stoppen een verplaatsing. Bedoeling is om de goudstaaf tot aan één van de vier toegangen van de centrale lift te brengen. De goudstaaf wordt onderaan de kaart van de liftschaft geplaatst. Als er exact drie goudstaven geladen zijn, kan de lift stijgen. Eens boven wordt de lift leeg gemaakt en kan hij terug dalen. Je moet driemaal (basis) of viermaal (hard en expert) de lift laten stijgen. Daarna moeten alle spelers ook nog eens uit de centrale bank ontsnappen. Dit betekent dat hun wagentje aan een van de toegangen van de lift moeten staan en dat ze dan samen met de laatste drie goudstaven stijgen. Omdat de lift die laatste beurt zwaarder geladen is, moeten de spelers nu een dubbel gooien (tweemaal de juiste kleur) om de lift te laten stijgen. Lukt dit binnen de 15 minuten, dan winnen we. Anders worden we gearresteerd en verliezen we het spel.

Als je in de modus hard of expert speelt, blokkeert de app op gezette tijden nog één of meer lifttoegangen. Dit maakt het extra uitdagend.

Afbeelding
Copyright Katri Vainiomäki

Laat ik meteen met het positieve beginnen. 15 Minute Heist duurt maar 15 minuten. En geloof me dat is een heel groot voordeel. Ook het spelmateriaal is van een degelijke kwaliteit, spelregels zijn simpel en makkelijk uit te leggen. De thematiek is ok. Maar dat is het dan.

Vooreerst is er die app. Ik haat apps. Ik wil ze niet in een bordspel hebben. Voila, dat is mijn ongezouten mening en daar moet je het mee doen. Maar hier kan je niet zonder die app. Niet zozeer voor die 15 minuten timer. Dit is ook anders op te lossen, maar vooral omdat de app de kluizen in een willekeurige volgorde en afhankelijk van de spelmodus in een bepaald tempo opent. Er zijn 11 genummerde kluizen (van 1 tem 11) maar toch verschijnt in de app ook de kluis met nummer 12. Ik heb me suf gezocht op het speelbord, alsook op Internet, maar nergens een verklaring voor die kluis met nummer 12. Ook in de app niet. Dus wie kan dit mysterie ontrafelen?

Daarnaast is het spel eigenlijk pure chaos. Door de tijdsdruk heb je als spelers niet veel tijd om te overleggen. Dus iedereen gooit zo snel mogelijk met de dobbelstenen en doet dan maar wat. Heb je geen dubbel gegooid, dan open of sluit je laserpoorten. Geen paniek als je voor een gesloten laserpoort zou staan. De kans is groot dat die binnen de vijf seconden geopend wordt. De lift laat je maar op en neer gaan als ze gevuld is met goudstaven. De eerste tweemaal dat de lift moet stijgen of dalen, heb je genoeg aan één dobbelsteen met de juiste kleur. Dus dat gaat vlot. Enkel als de lift een derde maal gevuld is (een vierde maal in modus hard of expert), heb je dubbels nodig om het klereding in beweging te krijgen.

Die dubbels heb je ook veelvuldig nodig om de platforms te kunnen bewegen, zodat je je vlot kan verplaatsen op het speelbord. Dus al heel snel verzandt het spel in het zo snel mogelijk gooien van de dobbelstenen in de hoop dat je een dubbel gooit. Veel nadenken is er niet bij. Strategie nada! Gewoon pure chaos en hopen op een goeie worp. En dat is eigenlijk de essentie van het spel: 15 minuten dobbelen.

Na het spel tweemaal te hebben gespeeld, eenmaal in de normale modus, eenmaal als expert, heb ik het volledig gehad met 15 Minute Heist. Dit is absoluut niet my cup of tea. Er bestaat hier ongetwijfeld een publiek voor. Maar ik behoor daar niet toe. Bij deze!

Bijlagen
15minuteheist2copyright KatriVainiomäki.jpg
15minuteheist1.jpg
(114.83 KiB) Nog niet gedownload

Labels:
Plaats reactie