Mysterium Kids: De schat van Kapitein Boe

Spellen voor de jongste spelers voor u gespeeld en voorzien van een persoonlijk oordeel

Moderators: Ereleden, Website beheerders

Forumregels
De BSM-recensenten geven hier hun persoonlijke visie op gespeelde spellen.

Ben je het met hen wel of niet eens? We horen graag jouw reactie, zolang deze rekening houdt met de nettiquette.
Plaats reactie
Spelmaecker Davy
Garnaal
Contacteer:

Mysterium Kids: De schat van Kapitein Boe

Bericht door Spelmaecker Davy »

Een ‘geestig’ spel?

Het ‘gewone’ Mysterium is ondertussen al enkele jaren oud en heeft heel wat harten veroverd. Zelf kon dit spel mij niet bekoren. Om de simpele reden dat je als gewone speler te lang moet wachten tot het spook klaar is. Met deze herinnering in het achterhoofd opende ik de doos van de kinderversie. Zou het een déjà vu worden of niet?

Afbeelding

In het verlaten landhuis van Kapitein Boe zijn 5 kamers. Op iedere kamer wordt iedere ronde een lawaaikaart gelegd. In één van deze kamers ligt een schat van Kapitein Boe. De spelers moeten achterhalen welke kamer dat is.
Eén van de spelers neemt de rol aan van de geest van Kapitein Boe. Deze mag de medespelers helpen door ze in de juiste richting te sturen. Met behulp van een tamboerijn maakt hij een geluid dat de andere spelers helpt de juiste kamer te vinden.
Duiden ze de juiste kamer aan, dan mogen ze een schattegel nemen.
Sommige schatten leveren 1 ster op. Andere schatten bestaan uit 2 delen, vind je slechts 1 stuk, dan verdien je 1 ster. Vind je in een latere ronde het tweede deel, dan leveren ze samen 3 sterren op.
De spelers doorzoeken 6 rondes lang het huis en tellen op het einde hun volledige sterren op de gevonden schatten. Deze score kan variëren van 0 tot 9 (rustige nacht) of 13 (stormachtige nacht). Hoe hoger, hoe beter.

Afbeelding

Laat me beginnen door te zeggen dat dit spel me enorm heeft verbaasd. Dit spel is enorm ‘geestig’.
Je wordt als speler enorm uitgedaagd om een geluid te bedenken, want de opties zijn nogal beperkt omdat je gebonden bent aan die ene tamboerijn. Vaak liggen er lawaaikaarten waarbij de geluiden heel dicht bij elkaar liggen.

Ook mijn dochter (6) slaagt er wonderwel in om haar expressief uit te drukken met de tamboerijn en vaak met succes! En het allerbelangrijkste is dat ze het leuk vindt! Welk kind vindt dat nu niet plezant, wat onnozele geluidjes met een tamboerijn produceren. Ik ken trouwens ook heel wat volwassen kinderen waarbij dit spel een succes zou zijn…

Net als bij het gewone Mysterium is de artwork subliem! Over alles is nagedacht en alle plaatjes zijn duidelijk en zeer mooi.
Het enige waar ik me zorgen over maak is de kwaliteit van de tamboerijn. Deze lijkt me nogal goedkoop. Een beetje hardhandig gebruik kan ervoor zorgen dat het vel scheurt.

Kortom, ben je op zoek naar een luchtig spel waarbij kinderen uitgedaagd worden om zich expressief uit te drukken of ben je op zoek naar een plezant spel (daarom niet alleen voor kinderen) met een unieke spelervaring, dan mag je niet twijfelen. Mysterium Kids is een absolute aanrader.

• Mysterium Kids: De Schat Van Kapitein Boe
• Libellud
• Auteur: Antonin Boccara en Yves Hirschfeld
• Artwork: Olivier Danchin
• 6+ jaar
• 2-6 spelers
• 21 minuten
https://www.asmodee.be/nl/product/myste ... itein-boe/
• Adviesprijs: 29,99 euro
Bijlagen
mysterium-kids-de-schat-van-kapitein-boe.jpg
(101.26 KiB) Nog niet gedownload