Ik keek het voor de gelegenheid even na, het is ondertussen meer dan 7 jaar geleden dat het basisspel hier nog op tafel kwam. Ik was dan ook heel benieuwd of de kinderversie net zo aanstekelijk zou zijn als het gewone spel.
Trek willekeurig 20 kaarten van de stapel. Eén volwassen speler begint met de kaarten één voor één te beschrijven. De medespelers (bij voorkeur kinderen) proberen de begrippen te raden.
Correct geraden begrippen worden open op tafel gelegd. Eenmaal ze allen geraden zijn, stop je even de tijd door de zandloper plat te leggen.
Nu krijgen de medespelers even de tijd om de begrippen te memoriseren net voor de tweede ronde start.
In ronde 2 worden dezelfde 20 kaarten uitgebeeld. De zandloper wordt weer rechtop gezet en de zelfde speler beeldt de verschillende kaarten uit. Hierbij mag enkel geluid gemaakt worden, maar niet gesproken. Alle spelers winnen wanneer ze binnen de 10 minuten erin slagen om de 2 rondes te doorlopen.
Later kan je variëren en de spelertjes één voor één een begrip laten uitbeelden of beschrijven.
Het spel, hoe summier het ook is, blijft overeind. Mijn dochter is niet zo expressief, maar toch vindt ze het heel leuk om voorwerpen en dieren uit te beelden. Alle ‘termen’ zijn zeer laagdrempelig en heel gemakkelijk te herkennen voor jonge kinderen.
Ondertussen hebben wij het spel 6 keer gespeeld. Hiermee hebben we de helft van de kaartjes doorlopen. Naar herspeelbaarheid toe maak ik mij dan wel een beetje zorgen, want op ieder kaartje staat maar 1 tekening. Eenmaal je alle begrippen gehad hebt, zal het spel niet veel uitdaging meer bieden.
Kortom, Time’s Up! Kids is dan wel geen partyspel zoals de volwassen versie. Maar het is een plezier om je kinderen zelf dingen te zien uitleggen en uitbeelden.
Bovendien kan alles in een handig zakje voor onderweg.
• Time’s Up! Kids
• Repos Production
• Auteur: Peter Sarrett
• Artwork: Éric Azagury
• +4 jaar
• 2-12 spelers
• 10 minuten
• https://www.asmodee.be/nl/product/times-up-kids/
• Adviesprijs: 22,95 euro