Reactiespellen zijn het genre spellen waarbij je moet vlugger reageren dan je tegenstander. Het bekendste spel in dit genre is Jungle Speed.
Jooky Jooky is een variant op dit spel, maar dan met iets meer afwisseling in de opdrachten.
Iedere beurt draait één speler een kaart open van de centrale stapel. Er zijn vier soorten kaarten met elk een specifieke opdracht.
• Doolhofkaarten: Kan de kakkerlak ontsnappen uit het doolhof?
• Verstopkaarten: Is er een kakkerlak verstopt in de afgebeelde ruimte?
• Meerderheid: Zijn er meer kakkerlakken dan sandalen?
• Dood of levend: Leeft de kakkerlak nog op de kaart?
Als het antwoord op één van de bovenstaande vragen ‘Ja’ is, dan sla je zo vlug mogelijk op de kakkerlak in het midden. Is het antwoord ‘neen’, dan mep je op de kaart.
Wie als eerste slaat en het is correct, wint de kaart. Bij een foute mep, dien je een eerder verdiende kaart af te geven aan een tegenstander.
Zo speel je door tot één speler 10 kaarten heeft verzameld.
Dit genre spellen valt bij mij persoonlijk onder de categorie: ‘Leuk voor eventjes en daarna nooit meer’.
Begrijp me niet verkeerd, Jungle Speed en Dobble zijn topspellen, maar na een tijdje ben je deze gewoon beu gespeeld.
Hetzelfde gevoel heb ik met Jooky Jooky. Mijn dochter en ik hebben dit in een korte tijd heel vaak gespeeld. Maar daarna kwam het spel niet meer op tafel.
Nochtans is het spel een leuke afwisseling met andere reactiespellen. Vooral de variatie aan opdrachten maakt het leuk, zeker voor het jonge volkje. Doolhoven en zoekplaten spreken aan. De educatieve insteek met het meerderheden tellen, is ook mooi meegenomen.
Het slaan met een mepper op een nagemaakte kakkerlak is een leuke gimmick. Vooral als je de kakkerlak ook even gebruikt om huisgenoten de stuipen op het lijf mee te jagen.
Doordat er gemept moet worden op meerdere plaatsen (kaart en kakkerlak), zorgt dit wel voor verwarring. Want door de snelheid is het vaak moeilijk vast te stellen wie nu eerst sloeg en vaak slaan meerdere tegelijk op zowel de kaart, als op de kakkerlak.
Verder mocht er voor mij in de soorten zoekplaten wat meer variatie zitten. Meestal zoek je op dezelfde tekening naar de aanwezigheid van een kakkerlak. Mochten dit telkens andere plaatjes geweest zijn, dat ging het spel nog iets uitdagender maken.
Ook de meeste doolhoven zijn wat aan de simpele kant, zelfs voor kinderen vanaf 6.
Kortom, ben je een enorme fan van reactiespellen en van doolhoven en zoekplaten, dan is dit spel echt je ding.
• Jooky Jooky
• Synapses Games
• Auteur: Koby Ben-Aroush
• Artwork: Chris Setra
• 6+ jaar
• 2-5 spelers
• 15 minuten
• https://jeuxsynapsesgames.com/en/game/jooky-jooky/