Wie herinnert zich nog de sprekende klok waar je naar toe kon bellen om het exacte tijdstip te weten? Het spel Robbie Robot deed me hier aan denken.
Om beurten zijn de spelers Robbie Robot.
De actieve speler bekijkt de ommezijde van de bovenste kaart, daarop kan hij aflezen welk voorwerp Robbie Robot moet bereiken op het racecircuit en met welke snelheid Robbie zich moet verplaatsen. De mogelijke snelheden zijn: slakkengangetje, normaal of raketsnelheid.
De actieve speler start met een pieptoon om aan te geven dat de robot begint met zijn verplaatsing. Wanneer een tweede pieptoon wordt gemaakt, dan heeft de robot de eindbestemming bereikt.
Nu kunnen de overige spelers even overleggen om dan het voorwerp, waarvan zij vermoeden dat Robbie naar toe moest, aan te duiden. Duiden ze het juiste voorwerp aan, dan krijgen ze 3punten. Duiden ze een voorwerp aan die er 1 of 2 stapjes verder van verwijderd is, dan krijgen ze respectievelijk nog 2 of 1 punt(en).
Zo worden er 11 rondes gespeeld en tellen de spelers hun punten. Alles boven de 20 is goed, volgens de spelregels.
Bij het lezen van de regels dacht ik: “Wat voor spel is dit?” Maar na een speelbeurt met de oudste dochter (6) bleek het toch een behoorlijk leuk spel te zijn!
De grootste uitdaging zit hem in het elkaar wat kunnen inschatten. Tijd is niet subjectief, maar de begrippen traag en snel wel. En net dit moet je bij elkaar wat aanvoelen. Er is echter één probleempje: bij kinderen zit daar geen constante lijn in. Toch niet bij de mijne.
Dit verklaart mogelijks ook onze lage scores. Wij haalden nog nooit 20. Onze topscore is 18 op 33. Ons gemiddelde draait rond 15 punten.
Op de doos staat de kinderen leren omgaan met tijd en behendigheid. Het aspect tijd is een zeer duidelijk element in het spel. Maar die behendigheid vind ik nergens terug in het spel. Misschien link ik dit teveel aan handigheid.
Qua spelduur spelen wij er gemiddeld 7 minuten over. Op de doos staat 15 minuten. Het is natuurlijk ook het type spel waarbij er vlug een tweede potje wordt gespeeld.
Kortom, een leuk en kort spelletje met een uniek spelmechanisme om kinderen de tijd wat te leren inschatten. Het kleine formaat maakt dit spel ook handig om mee te nemen op reis.
• Robbie Robot
• White Goblin Games
• Auteur: Reinhard Staupe
• Artwork: Oliver Freudenreich
• 5+ jaar
• 2-6 spelers
• 15 minuten
• https://www.whitegoblingames.com/game/robbie-robot/
• Adviesprijs: 12,95 euro