Brass Birmingham bij White Goblin Games

Interessante nieuwtjes en spannende geruchten uit de spellenwereld.
Spellen die binnenkort gaan verschijnen

Moderators: Ereleden, Website beheerders

Forumregels
Het is niet mogelijk om hier een topic aan te maken.

Heb je zelf een nieuwssuggestie, dan mag je deze plaatsen onder de respectievelijke forumdelen:
"bordspellen", "rollenspellen", "verzamelspellen" of 'wargames'.
Pura Vida
Critico

Re: Brass Birmingham bij White Goblin Games

Bericht door Pura Vida »

sinead schreef:
Lucky Jack schreef: Mijn medespelers zijn altijd wat huiverig t.ov. Engelstalige spellen, dus ik ben blij met dit nieuws!
Dat snap ik in het geval van Spirit Island maar Brass heeft toch nauwelijks Engelse tekst (m.u.v. de spelregels)?
Klopt volledig. Als iemand de regels machtig is en het goed kan uitleggen, dan kan iedereen in welke taal ook meedoen. Echter: als je een groep hebt die het spel samen wil ontdekken en regelmatig de regels erop na wil slaan, wat bij BB zeker nodig is de eerste potjes, dan is een NL handleiding wel lekker. Moet ie wel perfect vertaald zijn.
Afbeelding
Bart
Beheerder
Persoonlijke Ondertitel: Nou moe!
Zichtbare ondertitel: Persoonlijk

Bericht door Bart »

Pura Vida schreef:
sinead schreef:
Lucky Jack schreef: Mijn medespelers zijn altijd wat huiverig t.ov. Engelstalige spellen, dus ik ben blij met dit nieuws!
Dat snap ik in het geval van Spirit Island maar Brass heeft toch nauwelijks Engelse tekst (m.u.v. de spelregels)?
Klopt volledig. Als iemand de regels machtig is en het goed kan uitleggen, dan kan iedereen in welke taal ook meedoen. Echter: als je een groep hebt die het spel samen wil ontdekken en regelmatig de regels erop na wil slaan, wat bij BB zeker nodig is de eerste potjes, dan is een NL handleiding wel lekker. Moet ie wel perfect vertaald zijn.
Een gegeven dat we zeker ook in onze spellenclub merken. Voor de kern veelspelers maakt de taal niet uit. Andere leden vinden een spel met Nederlandse regels (en zeker met NL-spelonderdelen) toch handiger: om even iets op te zoeken, om het spel thuis te spelen, ...
Recent gespeeld:
Afbeelding
WTULTC
Kardinaal

Bericht door WTULTC »

Ik heb hem 1x gespeeld. Prachtig spel dat wel, maar voor mij is zo'n avondvullend spel een eenmalige beleving. Zulke spellen vind ik mooi om 1x te doen om ze dan als het ware te kunnen afvinken om er ook over mee te kunnen praten (ook handig voor de gespeeld stats van de Spellengek top 100). Ik geniet van die eenmalige spelbelevingen wel enorm.
Afbeelding
Edwin84
Grote Dalmuti

Bericht door Edwin84 »

WTULTC schreef: Ik heb hem 1x gespeeld. Prachtig spel dat wel, maar voor mij is zo'n avondvullend spel een eenmalige beleving. Zulke spellen vind ik mooi om 1x te doen om ze dan als het ware te kunnen afvinken om er ook over mee te kunnen praten (ook handig voor de gespeeld stats van de Spellengek top 100). Ik geniet van die eenmalige spelbelevingen wel enorm.
Zelf niet gespeeld dus benieuwd hoe lang het duurde. BGG zegt namelijk 1 tot 2 uur. Dat lijkt me mee te vallen als ik uitga van 2 uur met 4 spelers.
WTULTC
Kardinaal

Bericht door WTULTC »

Vergeet de uitleg en dat van de 4 spelers er 3 nog niet eerder het spel hadden gespeeld en je komt zo een uur langer uit.
Afbeelding
Fregonar
Grote Dienaar
Persoonlijke Ondertitel: Karel Titeca

Bericht door Fregonar »

Net even mijn eerste speelsessie opgezocht. 2 spelers (waarvan één langdenker) die het spel nog niet kenden. Uitzoeken en spelen: 4 uur en 57 minuten. :-)
Edwin84
Grote Dalmuti

Bericht door Edwin84 »

Fregonar schreef: Net even mijn eerste speelsessie opgezocht. 2 spelers (waarvan één langdenker) die het spel nog niet kenden. Uitzoeken en spelen: 4 uur en 57 minuten. :-)
Sorry maar met deze info kan je niet zeggen hoe lang je erover doet.

Heb meegemaakt dat we spellenavond hadden en om half 8 begonnen. Een groepje ging Terra Mystica doen. Ze moesten alles nog uitpakken en punchen, de regels doornemen en aan elkaar uitleggen. Ze begonnen met spelen om half 10.

Voor mij persoonlijk begin ik dan pas om half 10 met tellen hoe lang de speelduur is.
Laatst gewijzigd door Edwin84 op za 05 aug 2023, 22:37, 1 keer totaal gewijzigd.
Fregonar
Grote Dienaar

Bericht door Fregonar »

Edwin84 schreef: Sorry maar met deze info kan je niet zeggen hoe lang je erover doet.
Het was anekdotisch bedoeld, niet informatief.
Pura Vida
Critico

Bericht door Pura Vida »

Ik denk dat eerste potjes niks zeggen over de gemiddelde speelduur van een spel. Onze eerste BB duurde ook uren. Wij hebben intussen tientallen potjes gespeeld en rekenen met ongeveer 45 minuten per speler. Als mijn vrouw en ik spelen, beiden vrij vlot, dan zijn we altijd binnen anderhalf uur klaar. Anderhalf uur kneiterhard denk- en speelplezier.
Afbeelding
Tassie
Garnaal
Persoonlijke Ondertitel: 21 10 20 10

Bericht door Tassie »

hi,
Ik blijk de eerste uitgave te hebben liggen op de 'plank der schaamte'. Wat zijn eigenlijk te verschillen?

Wil hem nog steeds graag spelen maar mijn spelmaatjes haken steeds af vanwege complexiteit en speelduur. Dus als deze nieuwe daar wat verbetering in brengt ben ik geneigd de plank nog wat voller te maken.
Martyn F
Spelauteur
Persoonlijke Ondertitel: Bordspelauteur
Contacteer:

Bericht door Martyn F »

De nieuwe versie is iets gestroomlijnder.
Martyn F
Board game designer
Winnaar van de International Gamers Awards 2014!

http://www.martynf.nl
Facebook: http://www.facebook.com/OriginalMartynF
Twitter: https://twitter.com/originalMartynF
Martyn F
Spelauteur
Persoonlijke Ondertitel: Bordspelauteur
Contacteer:

Bericht door Martyn F »

En dan bedoel ik Brass Lancashire

Brass Birmingham is een variant met bier. Kort gezegd.
Martyn F
Board game designer
Winnaar van de International Gamers Awards 2014!

http://www.martynf.nl
Facebook: http://www.facebook.com/OriginalMartynF
Twitter: https://twitter.com/originalMartynF
Fregonar
Grote Dienaar

Bericht door Fregonar »

Voor alle duidelijkheid:
Brass = Brass Lancashire = de oorspronkelijke versie
Brass Birmingham = de meest recente versie, die Brass herimplementeert
Edwin84
Grote Dalmuti

Bericht door Edwin84 »

Heb hem pas binnen. Uitleg van Rodney gekeken en de regels goed gelezen. Nu nog op tafel krijgen :D.

Denk dat toch dit spel het wel goed zal doen in de verkoop. Zit alweer 6 jaar tussen de Engelse uitgave en deze. Spel was ook eerst niet op mijn radar, maar wel toen hij 1 was op BGG. Toen ben ik door het bericht gaan lezen wat voor spel het is en sprak het me toch aan. Denk dat meer mensen destijds de boot hebben gemist en nu door deze uitgave met dit spel in aanraking komen.

Voor de mensen die willen weten wat e verschillen zijn tussen de versies:

Oorspronkelijke Brass 2008 (zoals ook uitgegeven door WGG destijds) is het origineel.

Brass Lancinshire: Dit is hetzelfde spel als de 2008 versie met kleine balans wijzigingen en een veel mooier uiterlijk. Dit spel is erg "strak". Je moet goed plannen waar je bouwt want een fout wordt je bestraft net zoals bij Catan als je startpositie slecht is en je wordt geblokkeerd. Deze schijnt beter te zijn voor de die hards die van hard tegen hard houden en met dezelfde groep vaak een spel willen spelen. De setup is altijd hetzelfde.

Brass Birmingham: Een variant van Brass Lancinshire. Het heeft een andere kaart met net wat meer vrijheid waar je bouwt en je minder snel hard wordt gestraft bij een kleine fout. Van wat ik begreep is deze versie beter als je met verschillende mensen speelt of met nieuwe mensen af en toe. Doordat de markten in de opzet van het bord variabel zijn heeft deze meer variatie dan de voorganger.
Ugur
Hazelnoot Ridder
Persoonlijke Ondertitel: Lord of Complaints
Contacteer:

Bericht door Ugur »

Ik ben wel echt benieuwd hoe het nou komt dat Brass Birmingham die enorme populariteitssprong heeft kunnen maken (inclusief naar nr 1 op BGG) wat het originele Brass nooit gelukt is. Ik heb B.B. een paar keer gespeeld, maar vond hem niet schokkend anders dan het origineel, in elk geval niet dermate dat ik het nodig vind hem aan te schaffen naast Brass.

Is het de aandacht die de Kickstarter van destijds heeft getrokken? Al dan niet in combinatie met het nieuwe artwork en deluxe materiaal? Heeft dat een enorm volume aan nieuwe spelers aangetrokken die het origineel als 'oud spel' nooit hadden geprobeerd? Of wordt Birmingham echt als zoveel beter gezien dan Lancashire? Of wellicht meer toegankelijk en vergevend zoals Edwin aangeeft, al heb ik zelf dat onderscheid niet als zodanig ervaren.
Justice, like lightning, ever should appear to few men's ruin, but to all men's fear.
Plaats reactie