Unmatched Adventures: Tales to Amaze

Onze mening en oordeel over spellen delen wij hier graag met u

Moderators: Ereleden, Website beheerders

Forumregels
De BSM-recensenten geven hier hun persoonlijke visie op gespeelde spellen.

Ben je het met hen wel of niet eens? We horen graag jouw reactie, zolang deze rekening houdt met de nettiquette.
Plaats reactie
Fabrice
Spelauteur
Zichtbare ondertitel: Persoonlijk
Contacteer:

Unmatched Adventures: Tales to Amaze

Bericht door Fabrice »

Superhelden VS superschurken.

Unmatched, mijn zoon en ik zijn fan. Tales to Amaze geeft ons de kans om niet tegen maar met elkaar te strijden. Mothman, Martian Invader en hun handlangers mogen serieuze tegenstand verwachten.

Unmatched Adventures: Tales to Amaze blijft trouw aan het welgekende spelsysteem. Een beurt bestaat uit twee acties waarbij u telkens kiest uit 3 opties: kaart trekken en verplaatsen, aanvallen of beramen (=speciale actie).
In de speldoos huizen vier helden. Zij worden net als alle andere Unmatched helden aangestuurd door een deck van 30 kaarten.
Dr. Jill Trent bezit twee gadgets. Bij de start van uw beurt activeert u er 1. Het Hypnoray Geweer verhoogt de aanvalskracht waardoor een verloren gevecht toch nog gewonnen kan worden. Utrabiotische Tonic herstelt levenspunten.
Nikola Tesla bezit 2 spoelen en kan op het eind van zijn beurt 1 van die spoelen opladen. Opgeladen spoelen versterken het effect van heel wat acties.
De aanvalskracht van Golden Bat verhoogt met 2 als hij niet verplaatst.
Annie Christmas wordt sterker als ze minder levens dan de verdediger heeft.
Deze superhelden (1 per speler) nemen het op tegen één superschurk en zijn handlangers (1 per speler). Mothman en Martian Invader krijgen elk een eigen scenario en een kant van het spelbord. Aan de spelers om hen te verslaan vooraleer zij hun doel bereiken.
De handlangers worden aan de hand van initiatiefkaarten random gekozen. Er zijn er zes:
Ant Queen beïnvloed de effecten op het eind van een ronde.
The Blob legt zuurfiches op het spelbord die de helden schade toebrengen.
Jersey Devil dwingt spelers om kaarten af te leggen.
Skunk Ape is vrij krachtig.
Tarantula laat webben achter die helden demobilseren en is zelf sterker als ze in een web zit.
Loveland Frog voegt initiatiefkaarten toe waardoor hij meerdere keren per ronde kan aanvallen.
In een ronde komt elke superheld, handlanger en super schurk 1 keer aan de beurt. De volgorde wordt bepaald door initiatiefkaarten en is elke ronde anders. Na elke ronde wordt het dreigingsniveau aangepast. Deze schaal bepaalt de vooruitgang van de schurk. De spelers winnen als ze de schurk verslaan vooraleer die zijn doel bereikt.

Wauw, deze Unmatched ziet er werkelijk fantastisch uit. Deze doos ademt klasse. De kwaliteit van de componenten is oerdegelijk wat resulteert in een lust voor ogen en handen. Mijn zoon en ik houden echt van de ontdekkingstocht die elke Unmatched titel ons voorschotelt. Dat is met Tales to Amaze niet anders. 4 helden, 2 schurken 6 handlangers, dat is samen heel wat om van te smullen.

Aan creativiteit ontbreekt het de makers van Tales to Amaze helemaal niet. Deze coöperatieve versie vind ik zowel wat spelmechanisme als thema betreft echt knap. Mijn zoon en ik hebben elk onze eigen favorieten, vreemd dat dit nooit dezelfde zijn.
Elke schurk kan met alle handlangers gecombineerd worden. Aangezien wij met twee spelen zijn dat heel wat mogelijke combinaties. Gebeurteniskaarten zijn optioneel en kunnen nog wat variatie toevoegen.
Het meest leuke ervaren wij in de start van de strijd. Het overleg waarin mijn zoon en ik een plannetje smeden. Elke combinatie vergt een andere aanpak en bepaalt mee de moeilijkheidsgraad van het spel.
Jersey Devel haalt het bloed vanonder de nagels vinden wij. Kaarten afleggen is kut. Loveland Frog moet zo snel mogelijk verslagen worden en bij Tarantula wilt u liever niet in de buurt komen bijvoorbeeld. Vermakelijk.
Shurken en handlangers bewegen naar het dichtstbijzijnde doel en vallen daarna 1 keer aan. Hun dek bevat slechts 10 kaarten waardoor krachten en zwaktes snel duidelijk zijn. 1 van de 10 kaarten zorgt ervoor dat de stapel opnieuw geschud moet worden. Wie kwaadaardig is, komt nooit zonder kaarten te zitten. Deze ‘resetkaart’ heeft geen aanvals – of verdedigingskracht. Een goed geplande aanval kan het verschil maken.
De scenario’s van beide schurken bieden voldoende uitdaging en getuigen van veel creativiteit. Toch hadden wij na een spel of 6 wat genoeg van het coöperatieve deel. Omdat de schurken en handlangers volgens een vast patroon bewegen en aanvallen, is er weinig tot geen verrassingseffect. Dat missen wij wel een beetje. De spelduur vind ik soms net iets te lang.
Aangezien de helden uit alle Unmatched sets het tegen elkaar kunnen opnemen, hebben wij gelukkig nog meer dan genoeg te ontdekken.
Tales to Amaze hebben wij gretig verorberd. Het samenwerken viel wel in de smaak maar uiteindelijk neigt de voorkeur toch naar de confrontatie.

• White Goblin Games (2023)
  • Auteur: Jason Hager, Darren Reckner
  • Artwork: JJ Ariosa, Anne Benjamin, Marie Bergeron, Ashley Floréal, Satoshi Kamanaka, Nastya Lehn, Kwanchai Morya, Ian Reed, Jason Taylor,
  • 1 -4 spelers vanaf 10 jaar
  • 60 minuten
  • Adviesprijs: 70€
Bijlagen
talesdoos.jpg
talesb.jpg
Unmatched_talestoamaze_doos.jpg
ErcuMaglor
Locomotief

Re: Unmatched Adventures: Tales to Amaze

Bericht door ErcuMaglor »

Kan je met het spelmateriaal in deze box ook tegen elkaar spelen of zijn de helden van dit spel enkel te gebruiken op de speelborden van andere Unmatched spellen?
pels
Standaard moderator

Bericht door pels »

Jersey Devil idd verschrikkelijk irritant, die probeer ik steeds als eerste uit het spel te krijgen indien mogelijk.

Je kan competitief spelen op deze maps weet ik maar zelf nog niet geprobeerd.

Blijkbaar zijn er plannen voor verdere coöp-versies 8) Ik kijk alvast uit naar nieuwe bosses want ben echt fan.
Spellen hier, spellen daar, spellen everywaar!
Fabrice
Spelauteur
Zichtbare ondertitel: Persoonlijk
Contacteer:

Bericht door Fabrice »

ErcuMaglor schreef: Kan je met het spelmateriaal in deze box ook tegen elkaar spelen of zijn de helden van dit spel enkel te gebruiken op de speelborden van andere Unmatched spellen?
Je kan alle helden combineren op alle mappen. Ook die van de coöperatieve titels.
Plaats reactie