Winnaars spellenprijs L'As d'Or 2024

Interessante nieuwtjes en spannende geruchten uit de spellenwereld.
Spellen die binnenkort gaan verschijnen

Moderators: Ereleden, Website beheerders

Forumregels
Het is niet mogelijk om hier een topic aan te maken.

Heb je zelf een nieuwssuggestie, dan mag je deze plaatsen onder de respectievelijke forumdelen:
"bordspellen", "rollenspellen", "verzamelspellen" of 'wargames'.
Plaats reactie
Bart
Beheerder
Persoonlijke Ondertitel: Nou moe!
Zichtbare ondertitel: Persoonlijk

Winnaars spellenprijs L'As d'Or 2024

Bericht door Bart »

Op 22 februari werden de winnaars van L'As d'Or 2024 bekendgemaakt. L'As d'Or is de Franse spellenprijs die de beste spellen die de voorbije periode op de Franse markt zijn verschenen, nomineert. De bekendmaking en huldiging in vier categorieën vond plaats tijdens het jaarlijkse Festival International des Jeux de Cannes. Deze categorieën zijn: Jeu de l'année ("Spel van het jaar" voor een breed publiek), Enfent (kinderspellen), Initié (kennersspellen) en Expert.

Afbeelding

Winnaar van de As d'Or - Jeu de l'année:
  • Trio - uitgever: Cocktail Games/Asmodee
      • auteur: Kaya Miyano
      • illustraties: Laura Michaud
      • voor 3 tot 6 spelers vanaf 6 jaar
      • spelduur: 15 minuten
      Doel van het spel is om simpelweg trio's te vinden. Daarvoor moet je reactief en deductief zijn, het spel op de voet volgen en proberen de kaarten in de handen van je tegenstanders te raden. Het spel biedt twee spelniveau's: eenvoudig of "pittig". Bovendien kun je ervoor kiezen om individueel of in teamverband te spelen.

Andere genomineerden:
      • Sur Les Traces de Darwin (Sorry We Are French-Hachette Boardgames/Gigamic)
      • Perfect Words (Tiki Editions/Néoludis)
Afbeelding

Winnaar van de As d'Or - Enfant:
  • Mon Puzzle Aventure: Dragon - uitgever: Game Flow/Blackrock Games
    • auteurs: Antonin Boccarra en Romaric Galonnier
    • illustraties: Arnaud Boutle
    • voor 1 speler vanaf 5 jaar
    • spelduur: min. 30 minuten
    De Mon Puzzle Aventure-serie is een fascinerende heruitvinding van het klassieke legpuzzelspel. Het avontuur begint met het in elkaar zetten van de puzzel, maar gaat verder als alle stukjes hun plaats hebben gevonden. Vervolgens moet je de stukjes in een precieze volgorde verwijderen om een spannend verhaal te onthullen.

Andere genomineerden:
    • Morris Le Dodo (Blue Orange/Tribuo)
    • Super Miaou (Space Cow/Asmodee)

Afbeelding

Winnaar van de As d'Or - Initié:
  • Faraway - uitgever: Catch up Games/Blackrock Games
    • auteurs: Johannes Goupy en Corentin Lebrat
    • illustraties: Maxime Morin
    • voor 2 tot 6 spelers vanaf 10 jaar
    • spelduur: 30 minuten

Met plannen en het nemen van risico's zorgt het kaartspel Faraway voor een ongelooflijke spanning rond de tafel die tot het einde van het spel aanhoudt. Ondanks de diepgang is het spel snel te spelen, gemakkelijk uit te leggen en goed herspeelbaar.
    Zwerf door een mysterieus continent met een steeds veranderende geografie, gevormd op het ritme van de seizoenen. Verken het land op zoek op zoek naar verborgen wonderen, ontmoet de inwoners en vergaar meer roem dan je tegenstanders.

Andere genomineerden:
    • Eila et l'Éclat de la Montagne (Iello)
    • Cat in the Box (Matagot/Surfin Meeple)

Afbeelding

Winnaar van de As d'Or - Expert:
  • La Famiglia: La Grande Guerre de la Mafia - uitgever: Super Meeple/Néoludis
    • auteur: Maximilian Maria Thiel
    • illustraties: Weberson Santiago
    • voor 4 spelers vanaf 14 jaar
    • spelduur: 2 à 3 uur

La Famiglia vertelt het verhaal van de Grote Maffiaoorlog, de bloedige strijd in de jaren tachtig tussen zes grote Siciliaanse families. Probeer zoveel mogelijk land te domineren door jezelf op te dringen in deze krachtmeting waar niet iedereen levend uit zal komen.

Twee teams van twee spelers strijden tegen elkaar om Sicilië onder controle te krijgen. Zes verschillende maffiafamilies, elk met speciale vaardigheden, staan tot hun beschikking. In de planningsfase ontwikkellen spelers hun vaardigheden en brengen ze strijders en geheime opdrachten naar het bord. In de gevechtsfase worden deze opdrachten onthuld en uitgevoerd. De spelers gebruiken vechters en bommen om zoveel mogelijk regio's te domineren. Het gevechtssysteem is zowel eenvoudig als innovatief, waardoor elk gevecht een spannend psychologisch duel wordt. Het team dat zijn vaardigheden het beste combineert en coördineert, zal uiteindelijk Sicilië domineren.

Andere genomineerden:
    • Le Château Blanc (Iello)
    • Darwin's Journey (Thundergryph Games/Blackrock Games)
Website:
Bijlagen
AS-D-OR-EXPERT-fr.png
(153.53 KiB) Nog niet gedownload
AS-D-OR-INITE-fr.png
(139.25 KiB) Nog niet gedownload
AS-D-OR-ENFANT-fr.png
(176.52 KiB) Nog niet gedownload
AS-D-OR-fr.png
(191.73 KiB) Nog niet gedownload
Piet
Beheerder
Contacteer:

Re: Winnaars spellenprijs L'As d'Or 2024

Bericht door Piet »

Ik heb heel weinig gespeeld uit dit lijstje. Werk aan de winkel, dus.
Trio is een heel fijn tussendoortje. Eens je het door hebt, ga je wat redeneren waardoor het spel wat diepgang krijgt. In combinatie met wat memory: geschikt voor een heel ruim publiek.
Cat in the Box: Deluxe Edition is aardig en vernieuwend, maar na enkele keren spelen ben ik er zeker van dat je grote kaarten nodig hebt om goed te scoren. Dat zorgt voor wat minpunt. Ik kan niet vergelijken met de andere spellen.
Het Witte Kasteel van Himeji: echt goed, maar ik denk dat het spel geen blijver zal zijn. Ik kan ook hier niet vergelijken met de andere titels.

Van de kinderspellen speelde ik nog niets.
Afbeelding
kattaklop
Garnaal

Bericht door kattaklop »

Darwins Journey is terecht een expert spel.
Het witte kasteel vind ik eigenlijk al meer familie.
Maar beide zijn goede spellen.
Afbeelding
WTULTC
Kardinaal

Bericht door WTULTC »

Is hiervan nog niet veel op de Nederlandstalige markt verschenen? Ik heb alleen Cat in the box gespeeld (ook gedemoed) en het Witte Kasteel gespeeld.
Cat in the box vind ik geweldig! Erg vernieuwend slagenspel als je het mij vraagt.
Het Witte Kasteel is goed. Heeft een leuk systeem.
Afbeelding
francobollus
Uitgever

Bericht door francobollus »

Ik ken er drie:
Trio heb ik hier in de speelgoedwinkel zien liggen, dus daar is een NL versie van. Het spel is taalonafhankelijk, ik heb de Duitse doos. Het is een kort en krachtig geheugenspel, maar het draait echt om het onthouden en niets meer dan dat, sommigen (zoals mijn vrouw) haken daar bij af, maar het is leukerdje voor zo nu en dan.
Hoe variabel kun je een spel maken? Nou, dat laat het opzetten van Het Witte Kasteel van Himeji zien. Het speelt fijn en lekker weg, maar de ene pot valt leuker uit dan de andere. Ik ben er na vijf partijen nog niet uit of ik het spel aardig, leuk of heel leuk vind, wordt vervolgd.
Faraway: laaiend enthousiast na een proefpot gekocht op Spiel. Leuk, origineel en krachtig ontwerp. De eindtelling moet je tijdens het spel omgekeerd beredeneren en dat is iets wat me pot na pot gewoonweg niet lukt. Mijn spel is vanwege toch daardoor wat minder plezier verkocht, maar zal zeker graag aanschuiven voor een potje bij iemand anders of BGA.
Geerius
Party Animal

Bericht door Geerius »

De enige categorie waar ik 2 spellen uit heb gespeeld is de Expert-categorie. Hier heb ik La Famiglia en Darwin van gespeeld. Beide spellen zijn zeer goed bevallen.

De spellen vallen inderdaad wel in de categorie Expert. Welke ik persoonlijk beter vind is lastig te zeggen.

La Famiglia slechts één keer gespeeld, maar toen wel zeer goed bevallen. Het spel is niet voor iedereen weggelegd aangezien het met 4 spelers gespeeld moet worden, waarbij het ook nog eens in teams van twee wordt gespeeld. Het actiemechanisme, de battles die zeer close kunnen zijn, maar ook direct van invloed kunnen zijn op de rest van de ronde. Winst en verlies lagen bij ons in ieder geval zeer dicht bij elkaar.

Darwin's Journey heb ik twee keer gespeeld. Ook goed bevallen. In plaats van oorlog voeren zoals in La Famiglia is dit echt een stuk minder brutaal ten opzichte van elkaar. De plekken waar jouw werkers geplaatst kunnen worden zijn beperkt, maar je kunt daar altijd wel omheen werken of zorgen dat je eerder in de ronde aan de buurt bent. Darwin's Journey is voornamelijk een puzzel om zo veel mogelijk combo's te triggeren aangezien de hoeveelheid acties in het spel beperkt is.

Aangezien de markt voor La Famiglia door het thema en het oorlog voeren voor mijn gevoel een stuk kleiner is dan die van Darwin's Journey verbaast mij wel dat La Famiglia de winnaar is.
Afbeelding
Plaats reactie