In Overload spelen drie tot vijf spelers met twee pionnen per speler, een achtzijdige dobbelstenen, opsteekschijfjes en muntjes met waarde 1, 2 en 5 die de overwinningspunten voorstellen. Het parcours wordt opgebouwd door een start- en eindstuk en (maximum) zes middenstukken (opnieuw afhankelijk van het aantal spelers). De parcoursdelen hebben een kant zonder extra symbolen (basisspel) en een kant met extra symbolen (variant). De spelregels zijn helder en duidelijk geschreven. Je kunt ze lezen in het Duits, Frans, Italiaans en Engels.
foto: Bart51
Bij het begin van het spel bepalen de spelers voor elk van hun pionnen met hoeveel schijfjes ze beladen worden. Te veel schijfjes leidt snel tot overbelasting, minder schijfjes leveren op het doelveld minder punten op.De startspeler gooit de dobbelsteen en verplaatst één van zijn pionnen het gegooide aantal ogen. Als één van de pionnen nog op het startveld staat, moet de speler deze pion kiezen, als beide pionnen in het veld staan, mag er gekozen worden welke pion voortbeweegt.
Elke pion (zowel eigen pionnen als pionnen van de tegenstanders) die bij deze verplaatsing ingehaald wordt door de pion die beweegt krijgt een schijfje opgestoken uit de algemene voorraad.
Als een pion eindigt op een veld waarbij één meer andere pionnen staan, dan heeft de speler twee mogelijkheden: ofwel een schijfje weggeven, ofwel een schijfje afnemen. Dat doet de actieve speler voor elke pion die op het vakje staat waar zijn actieve pion eindigt.
Elke pion kan acht schijfjes met zich meedragen. Wanneer het negende schijfje op de pion geplaatst zou moeten worden, is de pion overladen en worden alle schijfjes eraf gehaald en de pion wordt opnieuw op het startveld geplaatst. De eigenaar mag beslissen met hoeveel schijfjes de pion opnieuw moet starten.
Zodra een pion op het doelveld eindigt, scoort hij punten: evenveel punten als hij schijfjes meedraagt. Als een pion met een volle lading van acht schijfjes arriveert, dan krijgt de speler acht punten plus vier bonuspunten. De pion wordt van het doelveld genomen, de schijfjes gaan terug in de algemene voorraad en de eigenaar van de pion zet hem opnieuw op het startveld, met een aantal schijfjes (mag ook nul zijn) klaar voor de nieuwe ronde.
De speler die eerst (30 – 35 – 40) punten scoort (5 – 4 – 3 spelers) zorgt ervoor dat het spel onmiddellijk eindigt.
In de variant met de extra symbolen krijg je op bepaalde velden een extra schijfje, moet je er eentje afgeven, ga je een plaats vooruit of achteruit of worden alle acties die plaatsvinden, dubbel uitgevoerd.
foto's: Bart51
Overload is een racespel met een vrij grote ergernisfactor. In het begin probeer je een evenwicht te vinden tussen zelf scoren en je medespelers wat pesten. De frustratie is vrij groot als je enkele vakken voor het einde van een ronde overladen wordt en uit het spel gehaald wordt. Bij onze testpotjes verdween het spelplezier al vrij snel en waren we louter nog mechanisch aan het dobbelen zonder echt in het spel te zitten. Het duurt ook allemaal wat lang voor wat het uiteindelijk allemaal maar is. Wij testten dit uit met allemaal volwassenen. Misschien dat jongere kinderen hier meer plezier aan beleven, maar ook daarover durf ik te twijfelen. - Schmidt Spiele
- Spelontwerp: Wolfgang RIEDL
- Grafisch ontwerp: Leon SCHIFFER
- 3 - 5 spelers vanaf 8 jaar
- 30 minuten
- Adviesprijs: € 21,95