Rolling Heights

Onze mening en oordeel over spellen delen wij hier graag met u

Moderators: Ereleden, Website beheerders

Forumregels
De BSM-recensenten geven hier hun persoonlijke visie op gespeelde spellen.

Ben je het met hen wel of niet eens? We horen graag jouw reactie, zolang deze rekening houdt met de nettiquette.
Plaats reactie
Fabrice
Spelauteur
Zichtbare ondertitel: Persoonlijk
Contacteer:

Rolling Heights

Bericht door Fabrice »

Dobbelen met … Meeples

De tijd dat Yahtzee de maatstaf predikt inzake dobbelspellen ligt ver achter ons. Intussen wordt met driezijdige - tot dertigzijdige dobbelstenen gegooid of met varkens, coins, potloden en stokjes. “Waarom niet met Meeples dan?”, moet John D. Clair gedacht hebben.

Foto: Bol.com

Meeples in een dobbelbakje gooien levert drie mogelijke resultaten op; liggen, staan en alles daartussen (laat mij het kruipen noemen) als derde mogelijkheid.
Meeples die liggen, hebben er geen zin in en kunnen niet worden ingezet. Meeples die staan werken dubbel zo hard als Meeples die kruipen. Dat is de basisidee waarop Rolling Heights geënt is.

Rollen met Meeples dus, daarmee start uw beurt. Meeples die niet liggen, worden uit het dobbelbakje geplaatst en kunnen later worden ingezet. Meeples die er nog geen zin in hebben, mogen opnieuw gedobbeld worden zolang het minder dan de helft van de crew betreft. Zodra de helft van uw Meeples aan het werk is, kan opnieuw dobbelen tot een staking leiden. Dat is zo als alle Meeples na het dobbelen plat liggen. De helft van uw actieve Meeples gaat dan zonder pardon op rust. Ter compensatie ontvangt u een jokergrondstof.

Na het dobbelen mag u werklustige Meeples inzetten. Elke Meeple heeft een kleur die de vaardigheid ervan bepaalt. Een bruine Meeple, de timmerman, levert 1 (kruipt) of 2 hout (staat recht) op bijvoorbeeld. Op die manier genereren ook de bouwvakker, architect en monteur respectievelijk beton, glas en staal op.
De ambtenaar kan 1 of 2 luierikken tot werken aansporen, een politicus is goed voor 1 of 2 punten.
De stadsplanner laat u toe om ofwel opnieuw te rollen ofwel gratis een bouwplan te nemen.
Een directeur zorgt voor 2 of 4 energie waarmee bouwplannen of bouwkosten betaald kunnen worden.
Een publiek figuur bewoont afgewerkte paarse gebouwen en activeert de voordelen ervan.

De volgorde waarin u Meeples inzet, kiest u lekker zelf. Tussendoor mag u maximaal 1 bouwplan aankopen. Een bouwplan wordt direct op het spelbord geplaatst, indien de plaatsing extra kosten met zich meebrengt, moet u daaraan direct voldoen.

Een bouwplan toont welke grondstoffen nodig zijn voor het afwerken van een gebouw en wat de beloning (punten en/of extra Meeples) dan is. Als u bouwt, plaatst u de grondstoffen gewoon zoals het bouwplan aangeeft op en/of naast elkaar. Een afgewerkt gebouw krijgt een dak in uw kleur.

Bij de start van het spel worden 3 algemene doelen bekend gemaakt. U krijgt ook 2 persoonlijke doelen. Daarvan mag u er bij afloop slechts 1 kiezen die gescoord wordt. Het verdwijnen van 1 grondstofsoort leidt het speleinde in. De scores van de doelen worden op het scorespoor bijgezet zodat duidelijk is wie mag juichen.

Foto: Fabrice Vandenbogaerde

Rolling Heights bevat heel wat spelmateriaal dat netjes in de doos past als u daarvoor de bijgeleverde zakjes en dobbeldozen gebruikt. De kwaliteit van het spelmateriaal is prima. De speluitleg beschrijft duidelijk het spelmechanisme en de functie van de Meeples. Ik mis détail wat betreft functies van gebouwen en doeltegels. De gebruikte symbolen vind ik niet altijd vanzelfsprekend.

Rolling Heights is kleurrijk en in 3D waardoor het heel mooi en charmant oogt. Ik had het wel wat moeilijk om roze, magneta en doorzichtig paars te onderscheiden. Mijn zoon merkte echter op dat doorzichtig op altijd gepaard gaat met een bliksemschichtsymbooltje. Dat hielp.

Grondstoffen zijn bouwblokken die op elkaar gestapeld worden. Op die manier krijgt u als speler het gevoel dat u daadwerkelijk aan het bouwen bent. Bovendien zorgt het ontspruiten van verschillende (flat)gebouwen tijdens het spelen voor een steeds veranderend landschap dat er echt (opnieuw) charmant uitziet.

Bouwtegels meten 5 bij 5 centimeter en bevatten heel wat informatie. Dat biedt soms een uitdaging voor de ogen. Iets wat dubbel geldt bij de paarse gebouwen waarop telkens een eigen voordeel beschreven staat.
Hoe de stad ontstaat is vrij spectaculair om volgen. Steeds meer gebouwen, steeds meer torens, steeds meer kleuren worden aan het geheel toegevoegd. Charmant – Had ik dat al gezegd? – maar ook fragiel. Dikke vingers en minder ontwikkelde fijne motoriek verminderen het bouwplezier aanzienlijk.

Bouwtegels zijn er in twee niveaus. Voor niveau-1 bouwsels is vooral hout en beton van doen terwijl niveau-2 gebouwen meestal uit glas en staal opgetrokken worden. Een afgewerkt gebouw levert wat punten en 1 of 2 extra Meeples op. Dat is met uitzondering van paarse gebouwen hun enige functie. De opbouw van Rolling Heights is daardoor vrij rechtlijnig en afhankelijk van de bouwplannen in het aanbod.

Het spelbord bestaat uit 6 wijken die vaak via algemene doelen gescoord worden. 5 punten voor het hoogste gebouw in de wijk of 5 punten voor het meest gebouwen in een wijk bijvoorbeeld. Dat zorgt ervoor dat de plaatsing van de bouwtegels belangrijk is waardoor wat interactie ontstaat. Het grootste deel van de tijd speelt u echter solitair.

Rolling Heights is leuk en charmant maar heeft naar mijn mening één grote beperkende factor: het duurt te lang. Met één potje bent u makkelijk 2 uurtjes zoet en daar heeft een eenvoudig spel als dit geen baat bij. Rolling Heights zou een hit zijn mocht het zoals op de doos vermeld staat binnen het uur gespeeld kunnen worden. Dat lijkt mij echter zo goed als onmogelijk waardoor het net iets te vaak aan de kant geschoven wordt. Toch is dit een titel dat u minstens één keer gespeeld moet hebben.

Rolling Heights
  • White Goblin Games (2024)
  • Auteur: John D. Clair
  • Artwork: Kwanchai Moriya
  • 1 -4 spelers vanaf 10 jaar
  • 120 minuten
  • Adviesprijs: 70€
Bijlagen
Rolling Heights.jpg
rollingheights_doos.jpg
(80.12 KiB) Nog niet gedownload
Plaats reactie