TOP 20 2024 LYNYRDSKYNYRD

Heb je een leuk onderwerp over spellen wat nergens lijkt te passen?
Hier kun je het kwijt.

Moderators: Standaard moderators, Ereleden, Website beheerders

Plaats reactie
lynyrdskynyrd
Garnaal

TOP 20 2024 LYNYRDSKYNYRD

Bericht door lynyrdskynyrd »

Goed voorbeeld doet volgen. Hieronder mijn lijstje.

1. klaverjassen Ondanks een spellenkamer vol met spellen, blijft dit de nr.1. Ontelbare robbers gespeeld, en vandaag de dag nog een paar keer per jaar met oud-klasgenoten. Elke keer weer een feest.

2. through the ages Constante uitdaging om je beschaving op alle vlakken voorwaarts te krijgen. Zit zeer goed in elkaar. Spelen het meestal met 2 pers. en binnen de 2 uur uit.

3. grand austria hotel Hersenkraker. Proberen om de synergie zo optimaal mogelijk te benutten in je hotel (gasten, personeel, kamers, eten, drinken). De uitbreiding Last Waltz met de 5 modules, maakt het spel nog beter (speciale vermelding voor module 3, ieder een uniek hotel)

4. concordia Mijn meest gespeelde bordspel, het speelt elke keer net iets anders.

5. boomtown Ondergewaardeerd spel (volgens mijn bescheiden mening), speelt vlot en is zeer interactief. Elke ronde worden een aantal kaarten gedraaid en neergelegd (gelijk aan het aantal spelers). De kaarten kunnen goudmijnen zijn (in 1 van de 5 stadjes), of actiekaarten. In de eerste fase bied je om als eerste een kaart uit het aanbod te mogen pakken. De overige spelers pakken de andere kaarten (met de klok mee). Jouw hoogste bod, gaat vervolgens (tegen de klok in) naar de speler/speelster naast je, die daarvan de helft mag houden, en de rest doorgeeft. De volgende houdt weer de helft enz. Het geld waar je mee bied, zijn tevens punten aan het einde van het spel ( 1 op 1). Dit garandeert extra spanning met het bieden. De mijnkaarten bestaan uit een kleur (de stad waar de mijn zich bevind), een aantal goudklompen (punten aan het einde va het spel), en een getal (in de productie fase wordt er met 2 dobbelstenen gegooid en produceren de mijnen met dat getal (het aantal goudklompen wordt in geld uitgekeerd). De actiekaarten wil je niet tegen je gebruikt krijgen (dynamiet, om een mijn van iemand anders op te blazen; overval op je geldvoorraad en nog meer van dat fraais). De 5 steden zijn van belang, omdat je burgemeester van een stad kan worden als je als eerste 2 mijnen in die stad hebt verworven, de andere spelers moeten je dan betalen als zij een mijnkaart in jouw stad pakken (biedronde). Spel is afgelopen als alle kaarten aan zijn geboden. Meeste punten wint. Boomtown is out of print, maar opnieuw uitgebracht onder de naam Gold River

6. brugge Het zoeken naar combo's blijft steeds maar weer boeien, Ontdek nog steeds nieuwe kaarten en mogelijkheden. Speel het wel met de uitbreiding "het zwin". Jammer dat deze combinatie niet meer te verkrijgen is. Hamburg komt qua niveau niet in de buurt van deze topper.

7. ark nova het dierentuin race spel, waar ook als je niet vooraan eindigt, je voldoening in je dierentuin creatie kan hebben.

8. hoogspanning Rekenen voor gevorderden. Inderdaad hoog spannend.

9. macao Wederom veel kaarten, en mogelijke combo's (bespeur hier een patroon)

10. lords of waterdeep workerplacement, eenvoudige regels, snelle beurten, goed met alle spelersaantallen. Laat je niet afschrikken door de voorkant van de speldoos, spel is ook zeer geschikt voor familie's.

11. brug naar de hemel Wie bekend is met de boeken van Ken Follett, weet dat na elke halve bladzijde geluk, er 5 bladzijden ellende volgen. Houdt dit in het achterhoofd, en geniet van dit top spel.

12. twilight struggle Touwtrekken op het hoogste niveau. Spanning bij elke gespeelde kaart. Kwam het maar wat vaker op tafel.

13. terraforming mars Veel kaarten :) ziet er fantastisch uit (heb de kickstarter versie), blijft een plezier om te spelen. Prelude is wel een must.

14. hanzesteden Dit ziet er niet echt uit, maar wat een tactische en strategische mogelijkheden. Ongeschreven hoofdregel: Zit elkaar zoveel mogelijk in de weg.

15. fantasy realms Verrassend leuk, en zelfs de puntentelling aan het einde is goed te doen.

16. carpe diem Groen, groener, groenst. Wat mij totaal niet stoort, want het spel is uitstekend. Pluk deze dag telkens met veel plezier.

17. gesjaakt vlot, simpel kaartspel, met genoeg diepgang om het leuk te houden.

18. linko Een absolute topper onder de moderne kaartspellen. Hier zit zoveel meer in, dan op het eerste gezicht blijkt.

19. yinsh abstract spel uit de gipf-serie. 5 op een rij, maar dan anders.

20. great western trail, new zealand Alles wat het basisspel had willen zijn.

Arjan Wie volgt?
Laatst gewijzigd door lynyrdskynyrd op zo 26 mei 2024, 09:59, 1 keer totaal gewijzigd.
Pura Vida
Kardinaal

Re: TOP 20 2024 LYNYRDSKYNYRD

Bericht door Pura Vida »

Mooi lijstje hoor. Ik zie klaverjas staan die mijn top 10 niet heeft gehaald. Maar zeker op 1 had gestaan als ik verder terug in de tijd was gegaan qua speeltijd en -plezier. Een rudimentaire voorganger van jouw nummer 2 ging er ook af en toe in als koek, maar had teveel concurrentie van Diplomacy en Risk (mét onderhandelen) in die tijd.
Afbeelding
Sunnyfield
Hazelnoot Ridder
Persoonlijke Ondertitel: Tsjoeke, tsjoeke
Zichtbare ondertitel: Persoonlijk

Bericht door Sunnyfield »

Pura Vida schreef: Mooi lijstje hoor. Ik zie klaverjas staan die mijn top 10 niet heeft gehaald. Maar zeker op 1 had gestaan als ik verder terug in de tijd was gegaan qua speeltijd en -plezier. Een rudimentaire voorganger van jouw nummer 2 ging er ook af en toe in als koek, maar had teveel concurrentie van Diplomacy en Risk (mét onderhandelen) in die tijd.
Nu ben ik heel benieuwd welk spel de rudimentaire voorganger van Through the Ages is!
Afbeelding
Pura Vida
Kardinaal

Bericht door Pura Vida »

Sunnyfield schreef:
Pura Vida schreef: Mooi lijstje hoor. Ik zie klaverjas staan die mijn top 10 niet heeft gehaald. Maar zeker op 1 had gestaan als ik verder terug in de tijd was gegaan qua speeltijd en -plezier. Een rudimentaire voorganger van jouw nummer 2 ging er ook af en toe in als koek, maar had teveel concurrentie van Diplomacy en Risk (mét onderhandelen) in die tijd.
Nu ben ik heel benieuwd welk spel de rudimentaire voorganger van Through the Ages is!
Ik heb Through the ages nooit geprobeerd dus misschien zit ik wel helemaal verkeerd. Ik doelde op een hele oude Civilization, die ikzelf niet meer heb, maar die we redelijk vaak met rode konen van bier en spanning hebben gespeeld. Heb even rondgekeken op BGG. Ik denk dat dat die tweede editie was. Doos komt althans bekend voor. Diplomacy deed mij als historicus-in-de-dop meer trouwens. Probeer maar eens te winnen met Oostenrijk-Hongarije. Jeetje... allemaal een lijst maken met beste spellen uit de oude doos. Ook leuk.
Afbeelding
MikeBzonderpuntje
Caballero
Zichtbare ondertitel: Persoonlijk

Bericht door MikeBzonderpuntje »

Ik vind dat die oude Civilization qua spel de tand des tijds echt wel heeft overleefd. Alleen die speelduur he.... (en dan ook nog best veel spelers nodig hebben)

Uit dit top 20 lijstje kan de helft me bekoren, de andere helft vermijd ik liever. No hard feelings, maar het leven is domweg te kort om spellen te spelen die je niet leuk vindt..

Maar sowieso leuk dat je het opneemt voor Boomtown. Da's een ondergewaardeerd spel. En ik heb zelf Yinsh regelmating in mijn top 20 gezet, maar die is afgelopen jaar helaas alweer niet op tafel gekomen.
Plaats reactie