Koningsdag 2025
Moderators: Standaard moderators, Ereleden, Website beheerders
- bordspelgeuzen
- Rooster Booster
Koningsdag 2025
Dit topic lijkt elk jaar weer op te komen rond deze tijd. Maar laat ik er eens een vraag aanhangen richting de experts hier. Elk jaar kijk ik en vermoedelijk ook een hoop van jullie op de koningsmarkten, vrijmarkten en rommelmarkten. Daar kom je waarschijnlijk een hoop moois en een hoop... uhm... minder moois tegen. Nou ben ik wel benieuwd hoe jullie erop uit gaan. Gaan jullie specifiek opzoek naar spellen of meer struinen en we zien wel of we pareltjes tegen komen? En hebben jullie misschien tips voor mensen (zoals ik), op waar jullie op letten tijdens het lopen. En deel vooral je ervaringen hierin. Ik ben erg benieuwd hoe het in het rest van het land gaat namelijk.
Zelf lopen wij vaak in de ochtend over de markt. Ik kan niet meer tellen hoeveel Huis van Anubis spellen we daar wel niet tegen komen. Maar goed als je daar een beetje langs kijkt zitten er toch best vaak leuke spellen tussen. Stenen Tijdperk, Asante, kleine kaartspelletjes en eigenlijk voornamelijk 999-games en Ravensburger spellen kom ik toch nog wel tegen. Denken jullie dat met de opkomst van de hobby in de laatste 10 en vooral laatste 5 jaar we meer spellen te zien gaan krijgen op dit soort markten?
Zelf lopen wij vaak in de ochtend over de markt. Ik kan niet meer tellen hoeveel Huis van Anubis spellen we daar wel niet tegen komen. Maar goed als je daar een beetje langs kijkt zitten er toch best vaak leuke spellen tussen. Stenen Tijdperk, Asante, kleine kaartspelletjes en eigenlijk voornamelijk 999-games en Ravensburger spellen kom ik toch nog wel tegen. Denken jullie dat met de opkomst van de hobby in de laatste 10 en vooral laatste 5 jaar we meer spellen te zien gaan krijgen op dit soort markten?
- siepie
- Stamhoofd
- Persoonlijke Ondertitel: Teveel te spelen!
- Zichtbare ondertitel: Persoonlijk
- Contacteer:
Re: Koningsdag 2025
Ik ben wel benieuwd naar wat mensen weten te vinden. Ik ben zelf niet zo van de vrijmarkten, eigenlijk helemaal niet van Koningsdag zozeer, hou niet van die drukte. Maar ga dit jaar in een klein plaatsje op bezoek, dus wie weet wat ik daar tegen kom. Al weet ik niet eens of ze daar ook een vrijmarkt hebben.
- Edwin84
- Elfenkoning
Zou zelf niet heel snel kopen op Koningsdag.
Van vaste forumleden hier heb ik meer vertrouwen erin als ik via dit forum iets koop dat een spel compleet en ingoede staat is.
Op een vrijmarkt ga ik niet de hele doos doorlopen of een spel compleet is en moet je meer vertrouwen in de verkoper.
Van vaste forumleden hier heb ik meer vertrouwen erin als ik via dit forum iets koop dat een spel compleet en ingoede staat is.
Op een vrijmarkt ga ik niet de hele doos doorlopen of een spel compleet is en moet je meer vertrouwen in de verkoper.
- JeVo
- Standaard moderator
- Persoonlijke Ondertitel: Uitdaging 9 & 10
maar voor een euro of 3 wil ik de gok best wagen.
Dan neem ik een spel mee, en ga ik thuis wel kijken of het compleet is.
Desnoods kan je met een beetje DIY huisvlijt wellicht de ontbrekende dingen alsnog bijknutselen.
Dat is ook een beetje de charme van dat soort vondsten.
En anders doe je ermee wat Erwin altijd dreigt met RoboRally te doen.
Dan heb je voor 3 euro brandhout gekocht.
Desnoods kan je met een beetje DIY huisvlijt wellicht de ontbrekende dingen alsnog bijknutselen.
Spelgroep Utrecht - Roborally rulez - Island Games forever
- Edwin84
- Elfenkoning
Mijn spellenkast is niet zo groot en is al vol. Dus weinig wat ik voor die prijs tegenkom.JeVo schreef: do 24 apr 2025, 11:06 maar voor een euro of 3 wil ik de gok best wagen.
Stel een spel zoals El Gaucho of Istanbul loop je tegen het lijf, verwacht ik niet dat iemand die in een goede staat weg doet voor 3 euro. Nieuwe titels uit 2023 of 2024 waar je wel een goede staat verwacht omdat ze relatief nieuw zijn zullen nog duurder zijn.
- bordspelgeuzen
- Rooster Booster
De tweede hands markt in bordspellen vind ik lastig te doorgronden. Dit soort forums, facebook groepen, beurzen zoals Ducosim, Vinted en Marktplaats lijken te voornaamste plekken te zijn dat spellen worden doorverkocht. Nu vermoed ik mensen ook niet vaak een goed idee hebben over wat ze in huis hebben qua spellen. Dus als het in de weg staat zullen ze het op 1 van die manieren weg doen. De koningsmarkten lijken me daarom vooral de plek voor massmarket spellen. Maar ik hoor zaterdag graag jullie ervaringen hierin.
-
DomusCasa
- Website beheerder
Vorig jaar liep ik tegen een kleedje aan vol spellen in uitstekende staat (oa Rovers van de Noordzee, Tiny Epic Galaxies, Cat in the box) waarbij de prijsstelling was: 'grote spellen' vijf euro, 'kleine spellen' twee euro. Er kunnen dus hele leuke vondsten tussen zitten. Maar dan moet je wel nét geluk hebben.
- Piet
- Beheerder
- Contacteer:
Ik ga al jaren zeer graag naar rommelmarkten. En Koningsdag is me elk jaar de rit naar Nederland waard om te gaan zoeken. Daar vind je natuurlijk bijna uitsluitend massaproducten, maar ik vind het leuk om die te hebben of aan kennissen te geven.
Ik sluit me aan bij JeVo: voor een zacht prijsje is het de gok wel waard. Maar ik heb in het verleden wel eens vaker onvolledige spellen gekocht. Jammer van het geld, maar ik heb ook sommige dozen compleet kunnen maken met een andere onvolledige doos.
Vandaag was ik in Terneuzen en Axel. Ik had een groot pak spellen mee en ook enkele boeken.
De toppers:
Le Havre, €2
Cuba, €3
The Crew (in folie), €2
Dweebies, €0,50
Dixit, €2,50
L.A.M.A., €0,50
Ik sluit me aan bij JeVo: voor een zacht prijsje is het de gok wel waard. Maar ik heb in het verleden wel eens vaker onvolledige spellen gekocht. Jammer van het geld, maar ik heb ook sommige dozen compleet kunnen maken met een andere onvolledige doos.
Vandaag was ik in Terneuzen en Axel. Ik had een groot pak spellen mee en ook enkele boeken.
De toppers:
Le Havre, €2
Cuba, €3
The Crew (in folie), €2
Dweebies, €0,50
Dixit, €2,50
L.A.M.A., €0,50
- WTULTC
- Elfenkoning
Leuk rijtje aan spellen voor een mooi prijsje.
Iemand waarmee ik spelletjes speel heeft de volgende vondsten gedaan:
- Keltis 2 euro
- Exploding kittens 1 euro
Ik zelf ben lekker gaan wandelen maar kwam die een klein plaatsje waar een stuk of 50 personen in een parkje zaten te borrelen met elkaar. Dat was daar het feest.
Iemand waarmee ik spelletjes speel heeft de volgende vondsten gedaan:
- Keltis 2 euro
- Exploding kittens 1 euro
Ik zelf ben lekker gaan wandelen maar kwam die een klein plaatsje waar een stuk of 50 personen in een parkje zaten te borrelen met elkaar. Dat was daar het feest.
- Edwin84
- Elfenkoning
Le Have voor 2 euro en 3 euro voor Cuba is echt een super koopje!Piet schreef:Ik ga al jaren zeer graag naar rommelmarkten. En Koningsdag is me elk jaar de rit naar Nederland waard om te gaan zoeken. Daar vind je natuurlijk bijna uitsluitend massaproducten, maar ik vind het leuk om die te hebben of aan kennissen te geven.
Ik sluit me aan bij JeVo: voor een zacht prijsje is het de gok wel waard. Maar ik heb in het verleden wel eens vaker onvolledige spellen gekocht. Jammer van het geld, maar ik heb ook sommige dozen compleet kunnen maken met een andere onvolledige doos.![]()
De toppers:
Le Havre, €2
Cuba, €3
The Crew (in folie), €2
Dweebies, €0,50
Dixit, €2,50
L.A.M.A., €0,50
- Bert B.
- Professor Pimpel
Wat leuk, want ik woon in Terneuzen.Piet schreef: za 26 apr 2025, 17:47 Vandaag was ik in Terneuzen en Axel. Ik had een groot pak spellen mee en ook enkele boeken.
Wij waren een weekend weg, op zaterdag in de Schilderswijk van Den Haag. Ik bekeek het doosje van Phase 10 en kreeg te horen dat die voor €0,50 mee mocht. Voor die prijs maar gedaan.
Verder kwam ik nog Halli Galli Extreme en Machiavelli tegen, die heb ik zelf.
Uiteraard ook het bordspel Anubis gezien.
Wat kan je nog met gespeelde Pandemic Legacy's? Dat lijkt mij voer voor de papiercontainer.
- mazinho
- Gouverneur
- Persoonlijke Ondertitel: Completionist
- Contacteer:

Bresk! Gratis
Eenhoorn Fonkelglas €0,50
Andere kleine doosjes €1
Magische Berg en Schat van de Jungle €2
Helaas bleek de enige doos die ik niet controleerde (Ja het is wel HABA hè?!) incompleet. De rest is als nieuw!
Laten liggen: Vrijdag, Catan Junior, Set, Phase 8, Spy, Clever Junior…
Sent from my iPhone using Tapatalk
- Lord Leuber
- Party Animal
Ik loop met een vriend elk jaar Utrecht (avond ervoor) en afwisselend omgeving Haarlem en omgeving Rotterdam (zuidoost), waar we dit jaar waren.
De aanpak, wat mij betreft - en hetzelfde geldt voor kringloopwinkels, waar ik ook vaak kom - is natuurlijk niet "ik zoek alleen spel X", want als je zo gaat en teleurgesteld bent als het niet lukt kun je beter niet gaan. Ik loop gewoon en we zien wel waar we tegenaan lopen, is het weinig geweest is het jammer maar was de ervaring nog steeds leuk (voor mij). Ik bedoel dus, je moet niet naar een spel op zoek gaan terwijl je markten/tweedehandsspullen eigenlijk niet leuk vindt. Ik zoek ook niet alleen bordspellen maar ook andere spullen, zoals dit jaar een paar stripboeken en sjaals van mijn favoriete voetbalclub.
Verder toont dit topic volgens mij al jaren aan dat je wel degelijk een complete Istanbul (of equivalent) in goede staat kunt vinden voor 3 euro. Dit jaar vond ik Tiny Towns (sealed zelfs), Parijs de Lichtstad, Welcome to... en Het Koopmanshuis, alle voor 3 euro, en alle in prima staat en compleet (ok, bij Welcome to... waren er een aantal vellen gespeeld). En nog Sea Salt & Paper voor een euro trouwens. Een Architecten van het WK laat ik dan staan omdat de eerste gevraagde prijs 25 euro is, dan moet je ook bereid zijn om door te lopen - een tientje had ik daarvoor nog wel gedaan, maar je weet dat je dat niet gaat redden met onderhandelen.
Checken of iets compleet is doe ik ter plekke niet trouwens, ik maak meestal wel voorzichtig de doos open en kijk of het er enigszins acceptabel uitziet en of er niet evident veel mist (bv de regels).
De huis Anubis spellen lijken wel eindelijk een beetje op te gaan raken, ik had het idee dat er minder van staan dan op het hoogtepunt. Misschien zijn er vorig jaar met het dramatische weer veel onverkochte exemplaren weggespoeld.
De aanpak, wat mij betreft - en hetzelfde geldt voor kringloopwinkels, waar ik ook vaak kom - is natuurlijk niet "ik zoek alleen spel X", want als je zo gaat en teleurgesteld bent als het niet lukt kun je beter niet gaan. Ik loop gewoon en we zien wel waar we tegenaan lopen, is het weinig geweest is het jammer maar was de ervaring nog steeds leuk (voor mij). Ik bedoel dus, je moet niet naar een spel op zoek gaan terwijl je markten/tweedehandsspullen eigenlijk niet leuk vindt. Ik zoek ook niet alleen bordspellen maar ook andere spullen, zoals dit jaar een paar stripboeken en sjaals van mijn favoriete voetbalclub.
Verder toont dit topic volgens mij al jaren aan dat je wel degelijk een complete Istanbul (of equivalent) in goede staat kunt vinden voor 3 euro. Dit jaar vond ik Tiny Towns (sealed zelfs), Parijs de Lichtstad, Welcome to... en Het Koopmanshuis, alle voor 3 euro, en alle in prima staat en compleet (ok, bij Welcome to... waren er een aantal vellen gespeeld). En nog Sea Salt & Paper voor een euro trouwens. Een Architecten van het WK laat ik dan staan omdat de eerste gevraagde prijs 25 euro is, dan moet je ook bereid zijn om door te lopen - een tientje had ik daarvoor nog wel gedaan, maar je weet dat je dat niet gaat redden met onderhandelen.
Checken of iets compleet is doe ik ter plekke niet trouwens, ik maak meestal wel voorzichtig de doos open en kijk of het er enigszins acceptabel uitziet en of er niet evident veel mist (bv de regels).
De huis Anubis spellen lijken wel eindelijk een beetje op te gaan raken, ik had het idee dat er minder van staan dan op het hoogtepunt. Misschien zijn er vorig jaar met het dramatische weer veel onverkochte exemplaren weggespoeld.
-
DeKerstman
- El Capitan
Imperial 2030 gescoord voor 5,00. Men stond open voor een lager bod, maar dat leek me best redelijk, want zag er keurig uit.
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
-
SuSuQie
- Regenmaker
Ik was in Leeuwarden, daar veel spellen gezien.
Natuurlijk huisje boompje beestje, 4x regenwormen junior, Bresk, Lord of the rings in de ban van de ring (2x), aangebroken scoreblok voor Clever 2, qwixx kaartspel, Paardopoly (2x), zo'n lang gerekte uitbreiding van Catan woestijnridders denk ik, Geven en Nemen.
Meegenomen
Grote Dalmuti voor €1, kaarten nog gesealed. (zelf nog nooit gedaan, maar kan ik een vriend heel blij mee maken)
Pocket escape room: Achter het gordijn € 1,50
Clever 1 scoreblokken nog in seal voor 2,50
Oh mijn Goederen voor 2,50 (jaren geleden (8 ofzo) al eens goede dingen over gehoord.
Natuurlijk huisje boompje beestje, 4x regenwormen junior, Bresk, Lord of the rings in de ban van de ring (2x), aangebroken scoreblok voor Clever 2, qwixx kaartspel, Paardopoly (2x), zo'n lang gerekte uitbreiding van Catan woestijnridders denk ik, Geven en Nemen.
Meegenomen
Grote Dalmuti voor €1, kaarten nog gesealed. (zelf nog nooit gedaan, maar kan ik een vriend heel blij mee maken)
Pocket escape room: Achter het gordijn € 1,50
Clever 1 scoreblokken nog in seal voor 2,50
Oh mijn Goederen voor 2,50 (jaren geleden (8 ofzo) al eens goede dingen over gehoord.