Qua volgorde, ik geloof dat het formulier gericht was op de eerste 10 en dan nog max 10 aanvullingen. Dus zoiets is het dan ook geworden, oftewel 11 tm 20 zijn misschien niet zo gerangschikt persé. (van boven naar beneden)
Ik zal even sterren zetten om de spellen die de top 100 niet gehaald hebben, wat natuurlijk een schande is!
In bezit: 43
Gespeeld(al dan niet volledig): 46
Castles of Burgundy
Lang op moeten wachten, maar dit jaar eindelijk in ons bezit en kunnen spelen. En ik vind het fantastisch. We hebben de special edition. Genoeg speelmateriaal om voorlopig vooruit te kunnen. Het speelt heerlijk soepel en vlot.
Azul
Nu ook de duel erbij, die biedt weer extra uitdaging. We hebben ook Tuinen van de Koningin. Maar het origineel blijft ook gewoon goed.
Calico
Ja katten! Lekker puzzelen, hoe krijg je zoveel mogelijk punten, en heb je geluk dat je de juiste tegels pakt?
Cascadia
Dieren en natuur, dat zie je veel terug als thema en dus ook in mijn lijst. Wel gemerkt dat je met twee dit een stuk vlotter speelt dan met 4.
Het artwork is gewoon leuk. Het speelt vlot. Thema is leuk, met je vriendjes buiten spelen.
Prachtig spel. Maak kaas en jam. Zet je werkers in en krijg ze pas terug als de kaas klaar is. Dus wil je oudere kaas, dan ben je een werker langer kwijt. Speelt heel snel omdat je simultaan op een rondeel bezig bent. Elk partje bevat een soort mini games.
Grand Austria Hotel
Gasten zien te trekken naar je hotel door de dobbelstenen goed in te zetten.
Harmonies
Deed me denken aan Cascadia, maar voldoende anders. Speelt ook leuk solo.
Een spel waarbij we terecht kwamen terwijl we interesse hadden in een kickstarter. Na het zien van filmpjes kwamen we op de 2e versie van Mythic Misschief uit die ons deed denken aan die kickstarter. Maar toen zagen we de eerste versie en daar sprak het thema ons meer van aan. Je speelt elk met een eigen groepje, elk groepje heeft ook een eigen kracht.
Taveernen van de oude stad
Eentje die we ooit geprobeerd hadden op het Spellenspektakel en vervolgens al een tijd lag te wachten in de kast. Wat een leuk spel, zeker ook met de opbouw, steeds iets toevoegen, houdt de herspeelbaarheid ook hoog.
Lekker snel voor tussendoor.
Een solospel, klopt thematisch heel goed. Ga de zee op met je vissersboot, vang vis, verkoop het op de markt of gebruik het om je bedrijf uit te breiden. Haal je doelen, die niet makkelijk zijn, want de balans tussen geld verdienen en de vis stand in de zee op peil houden is lastig.
Maak zieke dobbelstenen beter! Ik vind spellen waarbij je dobbelstenen anders gebruikt dan puur dobbelen en geluk heel leuk.
Forest Shuffle
Ja hier is al heel veel over geschreven natuurlijk. Een bijzonder mooi spel, klopt ook goed met de dieren en wat ze willen. De puntentelling is het minpunt, maar ach dat is pas na afloop.
Heat
Lekker racen. Werkt heerlijk met de automa, zodat je ook met 2 spelers gewoon een volle startgrid hebt.
Een grappig vlot spel in viking thema. Verzamel je crew, gebruik ze om te reizen/ontdekken.
Meadow
Natuur is wel een hot thema in de bordspellen. Deze is gewoon heel mooi.
Wel de originele versie en niet de nieuwe druk met nieuw artwork. Prachtige afbeeldingen van de beroemde gebieden in de VS. Speelt simpel, maar verveelt me nog niet.
Volgens sommige mensen is dit wat Parks eigenlijk had moeten zijn. Ik vind dit thematisch erg goed kloppen. Je gaat een wandeling maken, hiken, je hebt met weersomstandigheden te maken en je hebt resources nodig. Onderweg verzamel je de mooie plaatjes die je tegenkomt.
Wingspan
Ja deze blijft gewoon goed. Speel hem ook graag met Azië als 2 speler versie. De normale versie spelen we ook liever met 2 dan met meer, want duurt dan te lang en kan je slecht plannen.
Het zijn niet de meest zware spellen, maar wel spellen die ik graag speel (te weinig speel nog steeds), spellen die me verrast hebben, die gewoon goed in elkaar zitten...en zo meer.