Cities - bouwen aan een stad met ruimtelijke kwaliteit - recensie

Familiespellen, kaartspellen, expertspellen, oude bekenden, kortom: bordspellen!

Moderators: Standaard moderators, Ereleden, Website beheerders

Plaats reactie
Pura Vida
Kardinaal

Cities - bouwen aan een stad met ruimtelijke kwaliteit - recensie

Bericht door Pura Vida »

Cities - bouwen aan een stad met ruimtelijke kwaliteit

Het is weer helemaal terug op de politieke agenda dezer dagen: bouwen, bouwen en nog eens bouwen. Maar wel met kwaliteit graag. Ook op de speeltafel kan dat. Wel zo makkelijk, met Cities. Aangezien Berenpark het goed doet en Sushi Go een tussendoor-hit is in ons huis, stond Cities van dezelfde maker al een tijdje op onze radar. Het werd ons uiteindelijk nog in de schoot geworpen ook, dus hop, snel geprobeerd.

PXL_20251005_143754562.jpg

Thematisch is dit spelletje helemaal in mijn straatje, want met ruimtelijk ontwerp verdien ik mijn brood. Het bouwen van een stadje waarin behalve voor hoogbouw en laagbouw ook plaats is voor waterpartijen en voldoende groen, zou een kolfje naar mijn hand moeten zijn. Niets is minder waar, want ik kan er weinig van. Zowel vrouwlief als zoon 1 en zoon 2 en zelfs dochter 1 zijn beter in het bouwen en inrichten van hun eigen stadjes. Toch doe ik altijd mee, want Cities is een verslavende en interactieve puzzel.

PXL_20251005_143544693.jpg

Het concept is heel eenvoudig en in vijf minuten te leren. Je kiest met vier werkers elke ronde één van de vier mogelijke items van een centraal bord en legt het gekozene in je eigen speelveld. Met twee spelers werkt het net zo goed en kies je met acht werkers elke ronde twee keer een actie. Mogelijke actie nummer één is het pakken van een doelkaartje, waarop staat welke soort gebouwen, water of groen jou punten opleveren. Hoogbouw of juist niet, een grote centrale watergang of juist allemaal kleine watertjes enzovoort. Mogelijkheid twee is het pakken van een bouwveld waarop gebouwd kan worden, of je stad verfraaid. Mogelijkheid drie is het aanleggen van stadsverfraaiing zoals standbeelden, fonteinen, een kiosk, een vuurtoren, wat bomen hier en daar. Mogelijkheid vier tot slot bestaat uit het pakken van gebouwtjes in verschillende kleuren die je op de juiste plekken op je bouwvelden plaatst. Dit alles levert een aangenaam puzzeltje op waarmee je dankzij je doelkaartjes punten pakt. Ook pak je nog wat punten erbij als je voldoet aan voorwaarden die voor iedereen gelden. Voorwaarden die bij een specifieke stad horen die tevoren wordt gekozen. New York bijvoorbeeld, of Buenos Aires. Er zitten nogal wat steden in de doos, dus variatie genoeg. De 999 promo Amsterdam/Antwerpen geeft nog extra couleur locale. Enfin, als je drie maal drie bouwvelden hebt volgebouwd en verfraaid, is je stad klaar, het spel voorbij en tel je allemaal je punten.

PXL_20251005_143716114.jpg

Cities geeft hetzelfde ‘tekentafelgevoel’ als Berenpark, wat ook in artwork en vormgeving tot uiting komt. Ook verwant met Berenpark is dat je alles van een centrale voorraad pakt, wat een leuke competitie oplevert bij het plaatsen van je poppetjes. Elke beurt is het van: wat wil ik nu écht pakken? Wat hebben medespelers nodig maar wil ik misschien ook wel? Pak ik dit keer iets minder huisjes zodat ik de volgende ronde eerste keus heb? Alles in Cities ademt timing, wegkapen en puzzelen. En snelheid, want je stad staat in een minuut of 20. Kom daar maar eens om in het echte leven.
Met spelletjes van deze duur accepteer je ook sneller dat je pech of juist geluk hebt met wat er beschikbaar komt elke ronde. Je doet gewoon nog een potje. Overigens zijn de puntentellingen over het algemeen best spannend: wat op één aspect niet goed is gelukt, lukt misschien beter op een ander aspect.
Cities speel je in korte, levendige potjes. Met twee spelers is Cities een tactisch mini-gevecht en met drie of vier wordt Cities iets chaotischer, zoals vaak het geval is met een centrale markt die steeds ververst. Met alle spelersaantallen zeg ik ja. En de anderen hier in huis ook.

Onze conclusie: Cities brengt niet echt iets nieuws, maar speelt wel lekker weg. In elk spelletje zijn er keuzes genoeg, je bouwt aan een mooi eigen stadje, het is spannend en snel. Misschien ebt het licht verslavende ‘nog een potje’ op den duur een beetje weg, maar ook dan blijft het een spel dat zomaar weer eens op tafel kan komen. Een geslaagd ontwerp van Phil Walker-Harding.

(Edit: formele gegevens toegevoegd)

Cities
2-4 spelers, 8+
Ontwerp: Steve Finn, Phil Walker-Harding
Artwork: Jorge Tabanera Redondo
Uitgave: 999 Games, 2024
BGG link
Afbeelding

Labels:
Plaats reactie