Leuk, ik doe ook weer mee! Wat
Obsession betreft: van wat ik van de fans gelezen heb is het vooral het thema, en de inleving daarin, dat het voor ze doet. Dus als het thema je niet aanspreekt, ga je er wellicht niet al te veel aan vinden. Ik heb zelf alleen een pot ervan op BGA gespeeld maar aan de mechanismen was er niets dat me op het puntje van mijn stoel deed zitten.
Wingspan (en broers/zussen) vond ik prima om te spelen, maar niet veel meer dan dat. Ik zal er geen bezwaar tegen maken, maar ook niet zelf voorstellen.
Dan mijn eigen bijdrage:
Top 5 ontdekkingen voor 2025 (nieuw, oud, alles mag als het maar jouw ontdekking was):
In willekeurige volgorde:
1.
Clank! Legacy 2: Acquisitions Incorporated – Darkest Magic: Aan deel 1 hebben we dermate veel plezier beleefd dat deel 2 niet uit kon blijven. Weer een erg leuk avontuur, met als leuke toevoeging dat iedereen ook een persoonlijk boekje met quests en journalen heeft!
2.
Tales of the Arthurian Knights: Als groot liefhebber van
Tales of the Arabian Nights kon ik deze niet aan me voorbij laten gaan. Het is wat gestroomlijnder met een vast aantal ronden, en wat minder chaotisch door meer gestructureerde verhalen. Dat heeft zowel voor- als nadelen, maar dit is zeker ook een topper!
3.
The Lord of the Rings: The Fellowship of the Ring – Trick-Taking Game: Een hele mond vol, maar een erg goed coöperatief slagenspel. Toen ik er wat over las dacht ik dat het gewoon
The Crew met een LOTR-sausje zou zijn, maar het thema is echt leuk en goed doorgevoerd in de karakters en opdrachten!
4.
Baghdad: The City of Peace: Een Essen aankoop die ik inmiddels vaak genoeg heb gespeeld dat ik hem ook met vertrouwen op deze lijst durf te zetten. Leent qua kaartenmechanisme veel van
Viscounts of the West Kingdom, maar verder een erg goed spel op zich, waar je altijd net een geld, goed, gunst of symbool tekort lijkt te komen!
5.
The Lord of the Rings: Fate of the Fellowship: En als afsluiter nog een LOTR spel. Ook hierbij geldt dat er niet alleen maar even een thema op Pandemie is geplakt. De speciale eigenschappen van de karakters zijn een feest van herkenning voor de fans, en het is een uitstekend en uitdagend spel!
Welk spel vond je in 2025 het leukst met twee personen:
Ik heb weer eens
Imperial Struggle kunnen spelen in november. Als twee niet-geoefende spelers speelden we ongetwijfeld niet super-efficiënt of -effectief, en hebben misschien ook hier en daar nog wel een regelfout gemaakt, maar het blijft een mooie en enerverende strijd om de wereldheerschappij.
Wat was de leukste beurs van 2025:
Wederom Spiel. Dit jaar voegde ook een studievriend van me, die ook graag spellen speelt, zich bij ons groepje voor zijn eerste reis naar Essen, en heeft zich dermate vermaakt dat hij volgend jaar weer van de partij is!
Wat was je leukste speelmoment van 2025:
We hebben de partij niet afgemaakt (verre van zelfs

), maar bij de gezamenlijke kennismaking met
Congress of Vienna hebben we wel erg veel plezier beleefd. Hilarisch om te zien hoe alle 'bondgenoten' hun eigen belangen hebben en hoe Frankrijk profiteert van hun sub-optimale samenwerking.
Mooiste spel: Artwork, materiaal of combinatie daarvan in 2025:
Dit jaar valt mijn keuze op
Thebai. Mooi artwork op de doos en de borden, en de houten materialen liggen lekker in de hand.
Welk spel was de grootste tegenvaller van 2025:
Ik heb diverse spellen gespeeld die niet mijn ding waren, maar daar ging ik blanco of met lage verwachtingen in, dus weet niet of ik ze dan als tegenvaller moet betitelen. Wellicht zou ik dan zeggen
Up or Down? omdat ik van een Kramer/Kiesling spel op voorhand wat meer zou verwachten.
Is je verwachting van 2025 op spellengebied uitgekomen:
Alleen
Queen's Dilemma is helaas nog steeds niet binnengekomen, maar de productie is eindelijk begonnen! Dus fingers crossed voor Q1 2026!
Top 5 verwachting van 2026:
1. Nou, voor de laatste keer dan:
Queen's Dilemma
2. Beetje optimistisch, maar ik hoop een volledige pot
Congress of Vienna te kunnen spelen
3. En ik heb
Covenant nog ongespeeld in de kast
Verder de twee usual suspects:
4. Weer het jaarlijkse gezellige bezoek aan Spiel, met kilometers lopen, lijstjes opstellen en voorbespreken, lekker eten en achteraf lootpics delen en de boel spelen!
5. Met allerlei onverwacht leuke spellen in aanraking komen die ik zelf niet eens op het oog had.
Justice, like lightning, ever should appear to few men's ruin, but to all men's fear.