Eindejaarslijstjes 2025

Heb je een leuk onderwerp over spellen wat nergens lijkt te passen?
Hier kun je het kwijt.

Moderators: Standaard moderators, Ereleden, Website beheerders

siepie
Stamhoofd
Persoonlijke Ondertitel: Teveel te spelen!
Zichtbare ondertitel: Persoonlijk
Contacteer:

Eindejaarslijstjes 2025

Bericht door siepie »

Na Dennis zijn jaar in cijfers, bedacht ik me dat Pura Vida eind 2024 deze afgetrapt had. En ik miste deze nog, dus ik gooi hem er zelf in. En ga nu goed nadenken over wat ik zelf in ga vullen :lol:

Top 5 ontdekkingen voor 2025 (nieuw, oud, alles mag als het maar jouw ontdekking was):
1.
2.
3.
4.
5.

Welk spel vond je in 2025 het leukst met twee personen:

Wat was de leukste beurs van 2025:

Wat was je leukste speelmoment van 2025:

Mooiste spel: Artwork, materiaal of combinatie daarvan in 2025:

Welk spel was de grootste tegenvaller van 2025:

Is je verwachting van 2025 op spellengebied uitgekomen:

Top 5 verwachting van 2026:
1.
2.
3.
4.
5.
Afbeelding
cab
Burgemeester
Contacteer:

Re: Eindejaarslijstjes 2025

Bericht door cab »

Top 10 gemaakt!

Als de rest ingevuld is zal ik hier even alles invullen ipv alleen een link.
siepie
Stamhoofd
Contacteer:

Bericht door siepie »

Top 5 ontdekkingen voor 2025 (nieuw, oud, alles mag als het maar jouw ontdekking was):
Omdat we veel verschillende spellen spelen, vind ik dit een heel lastige. Deze 5 heb ik in elk geval minimaal 2 keer gespeeld.
1. Castles of Burgundy
We hebben er even op moeten wachten, maar dit jaar de veel te dure special edition via Gamefound bemachtigd. Het ziet er prachtig uit natuurlijk. Maar veel belangrijker, het speelt gewoon geweldig. Zo soepel al gelijk de eerste keer, het voelde gewoon heel goed.
2. Raising Robots
Ja dit is gewoon Wingspan maar dan met robotjes eigenlijk. Iets ander mechanisme erin, geen voedsel nodig natuurlijk. Iets pittiger nog dan Wingspan. Maar wat leuk en wat een leuk artwork ook.
3. Fantastic Factories
Deze dit jaar ontdekt, we hebben wel een zwak voor spellen waarbij je dobbelstenen net anders gebruikt dan klassiek dobbelen. Dit is er ook zo eentje. En een motortje opbouwen doet het ook altijd goed.
4. Viticulture
Ja nog een klassieker die we eindelijk bemachtigd hebben. Ook Tuscany erbij gekocht, toch wel essentieel. Ook deze speelde gewoon gelijk wel vertrouwd.
5. Earth
Nog zo'n spel waarbij ik een Wingspan gevoel krijg, maar wat dan toch net anders is. Ook prachtig artwork. Leuk hoe je ook acties krijgt in de beurt van je tegenstander.

Wij spelen het meest met 2 dus alles wat we leuk vonden en dus de hele lijst hierboven komen in aanmerking. Maar laat ik voor deze categorie dan een echt 2 speler spel noemen. Eentje die net voor het einde van het jaar uitgekomen is en echt op de valreep bij ons bezorgd werd: Flamecraft Duals.
Wij waren niet kapot van de gewone Flamecraft en toen werd deze als kickstarter aangekondigd. Na het zien van een uitleg video, werden we hier wel enthousiast van. Het is eigenlijk een heel abstract spel in een leuke vormgeving. Het is een kistje dat je opent en dat is het speelbord, eronder zit alles opgeborgen. Je gaat met gekleurde stenen patronen maken om zo te voldoen aan opdrachtkaartjes die je punten opleveren. Het is simpel, snel te spelen en ziet er mooi uit.

Ik ga dan voor Spelfaire deze keer. We zijn in 2024 daar voor de eerste keer geweest, kleine beurs, niet veel demo's die ons interesseerden, maar men had een bibliotheek waar we nog wat gespeeld hebben. Dit keer konden we niet op de zaterdag, dus gingen we op de zondag en er was geen bibliotheek. Onze verwachtingen waren niet hoog, aangezien er niet heel veel was dat ons direct interesseerden, maar we hebben wel een hele leuke dag gehad. Het was er namelijk zo rustig, dat we alle tijd hadden om in gesprek te raken met bijvoorbeeld de makers van Echoes of Emperors. Het spel was in de afrondende fase op kickstarter en wij hadden het gebacked, dus super leuk om dan zo contact te hebben. Ook hebben we kort gespeeld met Jason St. Just en zijn 1793: Patriots & Traitors. Daarnaast hebben we Captain Flip, Knarr en Mountain Goats kunnen spelen. Knarr stond op de wensenlijst en is ook aangekocht. Die andere 2 probeerden we puur voor de lol en vond ik ook best grappig. Ik ben lange tijd nog verslaafd aan Captain Flip op BGA geweest daarna.

Dan kan ik hier mijn favoriete beurs, Spel in Antwerpen, noemen. Want dit keer gingen we met mijn zus en zwager. We namen hen een dagje mee (al reed mijn zus) als kadootje. Onze beursbeleving was daardoor iets anders dan gewoon met 2, maar het was wel leuk om spellen samen met hen te proberen. We zitten niet met alles op 1 lijn, maar Nocturne vonden we alle vier al snel niet ons ding en Locus was bij allemaal gelijk raak.
Het grappigste vond ik Agent Avenue en Strategeti. Wij begonnen bij de eerste, zus en zwager bij de tweede. Mijn zus had die week Strategeti al geprobeerd en vond het niets, die mening bleef staan. We ruilden daarna van tafel en zij vonden Agent Avenue leuk waar wij het niks vonden. En wij waren weg van Strategeti en hebben het gelijk aangeschaft.

Galactic Cruise. Ik wilde deze in mijn top 5 noemen, maar omdat ik zoveel kanshebbers daar had en deze nog maar 1 keer gespeeld heb, liet ik hem vallen. Maar is zeker een spel dat qua artwork en componenten hier thuis hoort. Het artwork is van Ian O'Toole en daardoor lijkt het spel op Kanban EV en denk je al snel dat het een Lacerda is. Trays in de vorm van raketten. Mooie speelstukken.

Wederom een lastige, omdat ik veel spellen slechts 1 keer pas gespeeld heb. Maar laat ik dan Fled de tegenvaller noemen. We hebben een tijdje moeten wachten op deze kickstarter. En deze 1 keer geprobeerd en we werden er niet enthousiast van. We hadden al slechte recensies gelezen, dus heel verbaasd waren we niet. Ik wil hem nog niet afschrijven. Maar het is altijd wel een extra tegenvaller als je op een kickstarter hebt zitten wachten en het blijkt dan een flop.

Even naar mijn verwachtingen van vorige keer gekeken....
  • Spel-o-Polis, Spel en Spelfaire bezocht :thumbup:
  • Een 3-tal kickstarters vergelijkbaar in thema: Peaks, Trailblazer: the Arizona Trail, Camping Season
    De eerste 2 zijn binnen, die derde helaas nog niet. Alleen Trailblazer 1 keer gespeeld tot nu toe.
  • Castles of Burgundy :thumbup:
  • Nog wat oudjes wegwerken van de ongespeelde lijst: :thumbdown:
  • Een nieuwe Kalax kast kopen :lol: : niet gekocht, maar is wel nog steeds nodig...

1. Ik ga meer spellen spelen, ik zou graag spellen meerdere keren spelen maar heb nog wat ongespeeld weg te werken
2. Er gaan spellen de collectie verlaten
3. Storyfold komt in eerste kwartaal uit, ben ik wel benieuwd naar
4. Ik ga meer solo spellen spelen, fysiek en niet alleen op BGA
5. Een nieuwe beurs proberen
Afbeelding
Dennis77
Veenboer

Bericht door Dennis77 »

Top 5 ontdekkingen voor 2025:
1. Hitster
De grootste ontdekking. Dit jaar voor het eerst gespeeld. We hebben inmiddels meerdere versies en ook bingo. Makkelijk op tafel te leggen en vrijwel iedereen vindt het leuk om te doen.
2. Saltfjord
De laatste ontdekking. Voor het eerst gespeeld tijdens het DSV spelletjesweekend en later gekocht voor onder de boom. Inmiddels al een paar keer gespeeld en ik vind het nog steeds erg leuk om te spelen.
3. Bosbuit
Snel uit te leggen spelletje, dus snel op tafel. Maar erg vermakelijk. Dit is ook zo’n spelletje wat iedereen leuk lijkt te vinden.
4. Piña Coladice
Gezien het feit dat we dit spel vaak hebben gespeeld in korte tijd én de Yahtzee revival hier in huis, mocht deze niet ontbreken. Combinaties gooien met een handvol dobbelstenen blijkt nog altijd leuk om te doen.
5. Tapestry
Mooie vormgeving, eenvoudige regels. Je hebt feitelijk maar één actie die je kunt doen. Maar de mogelijkheden die die ene actie je biedt zijn dan juist weer talloos. Leuk om nieuwe strategieën uit proberen, elk spel is hierdoor tot nog toe anders geweest dan de voorgaande.

Als het echt gaat om twee speler spellen, dan is er niets waar ik écht fan van ben. Kwakzalvers Duel vond ik bijvoorbeeld heel erg tegen vallen. Dan speel ik liever het gewone spel. Spellen die ik wel leuk vond om te doen (maar ook niet super veel heb gespeeld) zijn Azul Duel en Kingdomino Duel. Azul spelen we meestal toch met meerderen en dan komt toch een gewone editie op tafel.

Ik heb geen beurzen bezocht.

Dat is een moeilijke vraag. Het eerste waar ik dan aan denk is het spelletjesweekend. Prettige sfeer, veel nieuwe spellen om te proberen. Ik heb niet echt een specifieker moment wat me te binnen schiet.

Het eerste spel dat me te binnen schiet is Windmill Valley. Maar dan smokkel ik natuurlijk een beetje, want die is uit 2024. Maar de raderen waarmee je de acties bepaald, de tulpen, de molens, het speelbord. Erg vrolijk en kleurrijk.

Aquaria. Leuk thema, interessant spelmateriaal. Maar eenmaal aan het spelen kostte het ons grote moeite om het überhaupt af te maken. Het spel belooft veel goeds als je de doos in handen hebt, maar als je dan eenmaal gaat spelen… Nee, dit is geen spel voor mij.

Ik ben niet iemand die verwachtingen heeft op dit gebied. Wat dat betreft volg ik ook geen nieuws of ben ik snel hyped voor iets.

1. Shallow Sea
Ik heb een proefdruk gespeeld en ik vond dit een erg leuk puzzel spel. Helaas was niet iedereen het met me eens, dus ik ben bang dat hij niet in huis gehaald zal gaan worden. Maar ik was er wel heel positief over.
2. Everdell Frosthaven
Als fan van Everdell kijk ik er wel naar uit om deze te proberen. Daar moet ik wel bij zeggen dat mijn verwachtingen niet al te hoog zijn. Want Farshore was zeker geen slecht spel, maar ik pak dan liever het reguliere Everdell met één of twee uitbreidingen. Dus ik ben benieuwd of deze editie toch genoeg gaat toevoegen om hem te willen hebben.

Zoals ik al zei: ik volg niet zozeer het nieuws en ben dus niet snel hyped voor nieuwe releases. Dus ik kom dan ook niet verder dan deze twee 😀.
Lucky Jack
Stamhoofd
Persoonlijke Ondertitel: Feeling lucky...

Bericht door Lucky Jack »

1. Ark Nova
2. Obsession
3. Forest Shuffle
4. Hitster

Ark Nova, maar dit zou ik gezien de speelduur ook nooit met meer dan 2 spelen. Na 140 potjes waren we toch wel een beetje uitgekeken op Wingspan, ik denk dat we in Ark Nova een hele mooie opvolger hebben gevonden.

Ik heb geen beurzen bezocht (ook totaal geen behoefte aan)

Op de valreep, want pas in de kerstvakantie van het eerst gespeeld, maar Obsession. Prachtig uitgevoerd en heerlijk thematisch. Het thema spreekt mijn vrouw ook erg aan, dus ik verwacht dat dit onze uit van 2026 gaat worden. Mijn laatste beurt was niet helemaal lekker gepland en ik had maar 1 optie; mijn laatste 2 familieleden gingen een potje bowlen. Beetje anticlimax, maar we hebben er wel kostelijk om gelachen.

Verder ook bijzonder veel plezier met Hitster gehad.

Obsession

Hitster Bingo. Met het origineel hebben we veel plezier gehad, maar het gebrek aan interactie bij de Bingo variant beviel ons slecht. Wel leuk dat je op meerdere manieren punten kunt scoren.
Afbeelding
WTULTC
Elfenkoning

Bericht door WTULTC »

Eerst wat cijfers:

Potjes: 360
Spellen: 134
Nieuw: 48
Locaties: 17
Spelers: 116

1. Take Time Heerlijk spel! Opzetten gaat snel en je bent lekker samen bezig om de klokken te kraken.
2. Rome in a day Mooi kort spelletje en wat is het jammer dat deze waarschijnlijk niet snel door een Nederlandse uitgever wordt uitgegeven ivm dat de auteur Russisch is. Zeer jammer want dit spel zou zeker een hit kunnen worden in Nederland.
3. Bomb busters Hoeft geen verdere uitleg.
4. Flip 7 Eerst was k niet echt onder de indruk van dit spel, maar naarmate ik het met verschillende groepen speel wel. Juist doordat iedereen mee kan doen en het zo makkelijk is.
5. Let's go to Japan Vanwege het vrij unieke spel mechanische.

Welk spel vond je in 2025 het leukst met twee personen: Azul Duel al is dat het enige nieuwe 2 persoons spel dat ik heb gespeeld.

SpellenSpektakel, maar dat is omdat het de enige beurs is wat ik ben geweest. Ik heb daar gedemoed en veel plezier gehad bij het uitleggen van de spellen.

De bordspellencruise naar Noorwegen. Ik wilde altijd al een keer graag naar Noorwegen en was ook wel benieuwd naar een cruise. Heel erg leuk gehad en ondertussen ook nog een aantal bordspellen ontdekt en met mensen spelletjes gespeeld waar ik al lang graag een keertje een spelletje mee zou willen spelen.

Take Time, klokken zijn prachtig getekend.

A carnivore did it! Dit spel moet nog in het Nederlands uitkomen, maar ik vond er niet veel aan. Ze alpha speler gevoelig namelijk.

Jazeker, wellicht door de bordspellencruise overtroffen.

1. Bordspellencruise, omdat ouders en vriendin ook meegaan ben ik erg benieuwd hoe het hun gaat bevallen. Niet zozeer de spellen maar de cruise en Noorwegen zelf. Uiteraard veel zin in.
2. Snowgame, ieder jaar met een groepje bordspelliefhebbers op wintersport gaan waarbij de aprèsski bordspellen spelen is.
3. Wingspan uitbreiding Zuid/midden Amerika, erg benieuwd naar deze uitbreiding en dan voornamelijk de soorten vogels of er een paar tussen zitten die hier ook in de dierentuin zitten.
4. Mijn vriendin nog meer aan het spelen krijgen. Lukt al aardig!
5. Ongeveer 365 plays (gemiddeld dus 1 per dag) halen.
Afbeelding
Pura Vida
Kardinaal

Bericht door Pura Vida »

Lijstjes, ik ben er dol op. Eerst maar even een reactie op anderen. Het moet wel een gesprek blijven, nietwaar?

@Siepie: Raising Robots staat hier ook op de lijst. Maar gaat er om bekende reden toch niet komen, denk ik. De Bourgondische kastelen zijn hier de deur weer uit (oude versie). Na ongeveer een twintigtal potjes, schat ik, was het alweer klaar en lag het in de kast langzaam te verstoffen. Viticulture is ook een favoriet wp spel hier. Dat nieuwe speelbord dat eind januari komt, schijnt vooral het tweepersoons spel te verbeteren.
@LuckyJack: Obsession... Dat is dus echt heel goed, begrijp ik. Maar dat thema... gaap...
@Dennis77: leuk om te zien dat Tapestry dus ook heel goed kan bevallen. Bij ons was het snel weer gedaan, maar een enkeling hier in huis vindt dat we het te weinig kans hebben gegeven omdat het "gewoon leuk is om te doen allemaal". Het zij zo, je kunt niet álle spellen eindeloos blijven spelen.

Mijn top 5 van 2025
:
1. SETI. Onze nieuwe favoriet onder de zwaardere spellen in huis. Tactisch, strategisch, verrassend en dynamisch. De kleine wetenswaardigheden op de talloze kaarten zijn de slagroom op de taart.
2. Undergrove. Onze grootste verrassing afgelopen jaar. Niet veel van verwacht door de slechte waardering op BGG, maar dit is een ontzettend leuk spel dat dankzij de strijd om de beste plekjes in het bos, de concurrentie op de doelen en de race naar het speleinde een prettig soort spanning veroorzaakt.
3. Dierenrijk. Spin off van Ark Nova als familie variant. Interactie is ver te zoeken maar wat speelt dit spel toch lekker. Goeie spanningsopbouw ook.
4. Steam Power. Rails bouwen, fabriekjes vullen en weer leeghalen voor punten, contracten vervullen, het is allemaal errug leuk.
5. Finspan. Na enkele tientallen potjes valt deze wat weg, maar als eenvoudige Wingspan kloon is dit spel helemaal geslaagd. Uitbreiding komt eraan, met koraalvissen o.a.

Lijst niet gehaald maar leuke ontdekkingen afgelopen jaar: Middeleeuwen, Theetuin, Castle Combo, Dartmoor, Rebirth.

Het leukste met twee:
Zenith is twintig minuten touwtrekken met onze planeten en ons beste tweespelersspel van afgelopen jaar. Dat zegt niet veel hoor, want zoveel nieuws proberen wij niet, maar deze is echt wel lekker gemeen en spannend. Bedankt Roger van Spellengek voor deze tip!

Mooiste spel van 2025:
SETI. Ik heb een zwak voor dat mooie hemelsblauw van de doos. Het bord lijkt licht te geven door uitstekend kleurgebruik en de kaarten zijn echt gaaf.

Leukste spelmoment: met halve gezin SETI uitpakken was een feest. Met zoon 2 en twee onbekenden in een half uur Rebirth spelen op Spellenspektakel was ook erg leuk.

Meest tegenvallende spel:
Botanicus. Gedoe met potplanten. Genoeg over gezegd elders op deze site. Vergetelijk.

Verwachtingen voor 2025 uitgekomen? Deels...
1. Wingspan uitbreiding 4 is niet gelukt dus, maar ik treur niet want eind januari is het dan zover.
2. Earth Abundance. Dat beloofde heel wat maar viel vet tegen. Totaal overbodig materiaal en gedoe, maakt Earth eerder slechter dan beter.
3. Ik wilde dus graag Cascadero eens proberen. Dat is gelukt. Te licht bevonden en de deur weer uit.
4. Het tweede pak dierentuinplattegronden van Ark Nova was wel een succes. Je kunt nu in toernooivorm spelen, of gewoon vier nieuwe asymmetrische plattegronden toevoegen. Aanbeveling voor veelspelers.
5. Die eigen spellenavond is er niet van gekomen. Te druk, familieomstandigheden, blablabla... "Tussen droom en daad...' etcetera praat ik Elsschot na.

Top 5 verwachtingen 2026
:
1. Stating the obvious: die vierde uitbreiding dus.
2. Wingspan "het korte kaartspel". Ons favoriete spel in een klein doosje overal mee naartoe? Hell yeah!
3. De mix tussen Scythe en Expeditions als tweepersoonsspel gaat er ook wel in hier.
4. Misschien een keer naar Ducosim, zeker naar SpSp, en ja, die vaste avond...
5. Vantage. Dat zal ergens komende maanden toch wel komen, dankzij de noeste arbeid van de helden van Keep Exploring Games. Totaal niet mijn cup of tea, maar toch heel benieuwd.
Afbeelding
siepie
Stamhoofd
Contacteer:

Bericht door siepie »

Pura Vida heeft natuurlijk helemaal gelijk, we moeten vooral leuk in gesprek blijven, dus even reageren op andere lijstjes hoort daar zeker bij!

Dus begin ik gelijk met die van Pura:
Je gesmokkelde spellen van lijst net niet gehaald, dat ik daar nu zelf niet aan gedacht heb :lol: Ik vind Theetuin en Castle Combo ook zeker het noemen waard.
En in tegenstelling tot Dennis, ik vind Aquaria dus superleuk en had dat ook als ontdekking wel willen noemen.
@WTULTC: voor mij was Let's Go to Japan officieel geen ontdekking van 2025, maar wel recent aangeschaft en eindelijk goed gespeeld. Heel leuk spel inderdaad, dat mechanisme is ook origineel.
@Lucky Jack: Obsession, die zien we vaak langs komen als goed beoordeeld, maar ik heb hetzelfde als Pura Vida, het thema spreekt me niet aan. Maar ik wil die wel eens proberen, kijken of het storend is haha.
@Dennis: wij hebben Saltfjord een rondje op een beurs gedaan en gisteren eindelijk helemaal. Bevalt goed, ik denk dat we zo weer een potje doen, want hij ligt nog op tafel.

En ik was natuurlijk bij mijn verwachtingen de aankondigingen van Stonemaier vergeten, want ik ben zeker benieuwd naar de Wingspan uitbreiding, maar nog meer naar de spin-off later dit jaar! En als die nieuwe Viticulture kaart beter voor 2 spelers is, dan heeft dat zeker mijn aandacht.
Vantage twijfel ik nog heel erg over, eerst maar eens wat van die andere spellen doen waar we nooit aan toe komen (Sleeping Gods 2x bijvoorbeeld)
Afbeelding
siepie
Stamhoofd
Contacteer:

Bericht door siepie »

Pura Vida schreef: zo 04 jan 2026, 13:24
@Siepie: Raising Robots staat hier ook op de lijst. Maar gaat er om bekende reden toch niet komen, denk ik.
Ik heb even de bekende reden gemist denk ik.
Afbeelding
Dennis77
Veenboer

Bericht door Dennis77 »

Ik blijf me verbazen dat Wingspan niet alleen populair is, maar ook door vrijwel iedereen wordt gewaardeerd. Ik zal niet zeggen dat ik het verschrikkelijk vindt, maar ik zou het zelf nooit vrijwillig op tafel leggen. Dus daarmee valt voor mij die hele familie af, al zou ik het kaartspel nog wel eens willen spelen. Zelfde geldt trouwens voor mij ook voor Ark Nova. Ooit een keer geprobeerd, maar man, wat een droog saai spel. Gelukkig lees ik terug dat ik wel spellen leuk kan vinden die anderen ook kunnen waarderen (en andersom).

Seti nog nooit gespeeld, maar zou ik wel eens willen proberen. Komt vast ooit. Verder lees ik veel titles van spellen waar ik überhaupt nog nooit van heb gehoord. Gelukkig maar, dan valt er in 2026 nog veel te ontdekken.
Ugur
Caballero
Persoonlijke Ondertitel: Lord of Complaints
Contacteer:

Bericht door Ugur »

Leuk, ik doe ook weer mee! Wat Obsession betreft: van wat ik van de fans gelezen heb is het vooral het thema, en de inleving daarin, dat het voor ze doet. Dus als het thema je niet aanspreekt, ga je er wellicht niet al te veel aan vinden. Ik heb zelf alleen een pot ervan op BGA gespeeld maar aan de mechanismen was er niets dat me op het puntje van mijn stoel deed zitten. Wingspan (en broers/zussen) vond ik prima om te spelen, maar niet veel meer dan dat. Ik zal er geen bezwaar tegen maken, maar ook niet zelf voorstellen.

Dan mijn eigen bijdrage:

In willekeurige volgorde:
1. Clank! Legacy 2: Acquisitions Incorporated – Darkest Magic: Aan deel 1 hebben we dermate veel plezier beleefd dat deel 2 niet uit kon blijven. Weer een erg leuk avontuur, met als leuke toevoeging dat iedereen ook een persoonlijk boekje met quests en journalen heeft!
2. Tales of the Arthurian Knights: Als groot liefhebber van Tales of the Arabian Nights kon ik deze niet aan me voorbij laten gaan. Het is wat gestroomlijnder met een vast aantal ronden, en wat minder chaotisch door meer gestructureerde verhalen. Dat heeft zowel voor- als nadelen, maar dit is zeker ook een topper!
3. The Lord of the Rings: The Fellowship of the Ring – Trick-Taking Game: Een hele mond vol, maar een erg goed coöperatief slagenspel. Toen ik er wat over las dacht ik dat het gewoon The Crew met een LOTR-sausje zou zijn, maar het thema is echt leuk en goed doorgevoerd in de karakters en opdrachten!
4. Baghdad: The City of Peace: Een Essen aankoop die ik inmiddels vaak genoeg heb gespeeld dat ik hem ook met vertrouwen op deze lijst durf te zetten. Leent qua kaartenmechanisme veel van Viscounts of the West Kingdom, maar verder een erg goed spel op zich, waar je altijd net een geld, goed, gunst of symbool tekort lijkt te komen!
5. The Lord of the Rings: Fate of the Fellowship: En als afsluiter nog een LOTR spel. Ook hierbij geldt dat er niet alleen maar even een thema op Pandemie is geplakt. De speciale eigenschappen van de karakters zijn een feest van herkenning voor de fans, en het is een uitstekend en uitdagend spel!

Ik heb weer eens Imperial Struggle kunnen spelen in november. Als twee niet-geoefende spelers speelden we ongetwijfeld niet super-efficiënt of -effectief, en hebben misschien ook hier en daar nog wel een regelfout gemaakt, maar het blijft een mooie en enerverende strijd om de wereldheerschappij.

Wederom Spiel. Dit jaar voegde ook een studievriend van me, die ook graag spellen speelt, zich bij ons groepje voor zijn eerste reis naar Essen, en heeft zich dermate vermaakt dat hij volgend jaar weer van de partij is!

We hebben de partij niet afgemaakt (verre van zelfs :D ), maar bij de gezamenlijke kennismaking met Congress of Vienna hebben we wel erg veel plezier beleefd. Hilarisch om te zien hoe alle 'bondgenoten' hun eigen belangen hebben en hoe Frankrijk profiteert van hun sub-optimale samenwerking.

Dit jaar valt mijn keuze op Thebai. Mooi artwork op de doos en de borden, en de houten materialen liggen lekker in de hand.

Ik heb diverse spellen gespeeld die niet mijn ding waren, maar daar ging ik blanco of met lage verwachtingen in, dus weet niet of ik ze dan als tegenvaller moet betitelen. Wellicht zou ik dan zeggen Up or Down? omdat ik van een Kramer/Kiesling spel op voorhand wat meer zou verwachten.

Alleen Queen's Dilemma is helaas nog steeds niet binnengekomen, maar de productie is eindelijk begonnen! Dus fingers crossed voor Q1 2026!

1. Nou, voor de laatste keer dan: Queen's Dilemma
2. Beetje optimistisch, maar ik hoop een volledige pot Congress of Vienna te kunnen spelen
3. En ik heb Covenant nog ongespeeld in de kast
Verder de twee usual suspects:
4. Weer het jaarlijkse gezellige bezoek aan Spiel, met kilometers lopen, lijstjes opstellen en voorbespreken, lekker eten en achteraf lootpics delen en de boel spelen!
5. Met allerlei onverwacht leuke spellen in aanraking komen die ik zelf niet eens op het oog had.
Justice, like lightning, ever should appear to few men's ruin, but to all men's fear.
Peter Hein
Burgemeester
Persoonlijke Ondertitel: spellengek
Contacteer:

Bericht door Peter Hein »

Ugur schreef: zo 04 jan 2026, 17:12 3. The Lord of the Rings: The Fellowship of the Ring – Trick-Taking Game: Een hele mond vol, maar een erg goed coöperatief slagenspel. Toen ik er wat over las dacht ik dat het gewoon The Crew met een LOTR-sausje zou zijn, maar het thema is echt leuk en goed doorgevoerd in de karakters en opdrachten!
Precies dat. Ik moet nog steeds een beetje gniffelen om Bill, the One-Trick Pony.
Afbeelding
bordspelgeuzen
Jakkiebak!

Bericht door bordspelgeuzen »

Top 5 ontdekkingen voor 2025:
1. Endeavor Deep Sea. Alles wat ik leuk vind zit in dit spel. Top productie. Speel hem graag weg.
2. Raising Robots. Top spel. Kindje van Wingspan en Race for the Galaxy. Beide top spellen en een goede mix van de twee.
3. The Gang. Voor mij een van de leukste party spellen. Levert veel praat en commotie op aan tafel. Bevalt me goed.
4. Discordia. Een heerlijk optimalitatie spel. Komt al wel uit 2023, al hebben we het dit jaar voor het eerst gespeeld. Gooit enginebuilding op zijn kop.
5. Clank: Catacombs. DIt jaar voor het eerst gespeeld. Ben dol op ontdekken en een deckbuilder erbij. Mooie combinatie van toffe mechanics.

Everdell Duo is mij toch wel erg goed bevallen. Everdell zelf was ik een beetje klaar mee. Maar dit is echt een goede rework voor twee personen. Daarnaast noem ik ook Zenith en Flat Iron die ook erg goed waren dit jaar. Top jaar voor duo spellen.

Spiel was leuk. Maar ik heb me toch wel het beste vermaakt op Spellenspektakel. Hele weekend lopen demoen. Veel mensen gesproken en veel blije gezichten gezien. Heerlijk weekend.

Erg gelachen met Las Vegas op een spellenweekend. Soms gaan de dobbelstenen niet helemaal zoals je ze wilt dat ze gaan. Alleen maakte dat wel heerlijke momenten waar we krom om lagen.

Lastige vraag. Aangezien er een hoop mooie producties uit zijn gekomen. Al denk ik dat Orloj toch wel de mooiste heeft. Al kan ik er zo nog wel 10 opnoemen waar ik meteen een glimlach van krijg als ik de mooie onderdelen zie.

Rock Hard 1977 en Zoo Vadis waren spellen waar ik meer van verwachte. Sloten toch niet goed bij mij aan. Erg jammer.

Zeker en meer dan. We zijn een youtubekanaal begonnen die super gaat. We hebben veel contacten gelegd met mensen in de bordspellenwereld en vooral hebben we veel leuke spellen kunnen spelen met een hoop toffe mensen.

1. Een hoop leuke mensen zien/ontmoeten.
2. Brass Pitchburg. Kan ook 2027 worden. Maar kijk er met veel plezier naar uit.
3. Feya's Swamp. Helaas gemist op spiel maar komt binnenkort uit. Laat maar komen!
4. Covenant. Staat hoog op het want-to-play lijstje.
5. Rebel Princess: Happily ever after komt dit jaar uit en ik ben erg benieuwd. Ook Zombie Princess lijkt een leuk spel te worden. Ben benieuwd.
helena
Caballero
Persoonlijke Ondertitel: kooiker

Bericht door helena »

Top 5 ontdekkingen voor 2025
1.Faraway, inmiddels ook met de uitbreiding, een snel spelletje maar blijft na veel keren spelen nog steeds leuk.
2.Pixies, ook met uitbreiding. Spelen we minder vaak als Faraway maar leuk om even snel op tafel te leggen, en handig mee te nemen.
3.Middeleeuwen. blijft mooi om het bouwwerk te zien ontstaan. Makkelijk maar fijn om te spelen.
4.Harmonies. Fijn puzzelspel, met als pré dat het ook solo een prima spel is.
5.Everdell Duo. Het grote Everdell hebben we nooit gespeeld, om de één of andere reden trok het ons gewoon niet aan ( tijdsduur, onhandige boom etc.) Maar Duo bevalt heel goed, neemt weinig ruimte in, redelijk snel gespeeld en vooral de campagne is heel leuk.

Faraway

Dit jaar sinds lange tijd geen beurs bezocht . Wel veel verslagen gelezen en filmpjes gekeken. ( dank aan iedereen die de moeite heeft genomen om die te maken)

Een spelletjesavond met vrienden waar we Mahé speelden. We werden zo melig van de schildpadden die maar bleven stapelen dat we ons echt schor hebben gelachen.

Harmonies of Middeleeuwen of Everdell Duo...tegenwoordig zijn er zoveel spellen die er gewoon prachtig uitzien, ik kan niet echt kiezen.

Er was geen nieuw spel dat echt tegenviel. Wel hebben we weer eens Catan gespeeld met familie. Ik heb dit nooit een bijzonder spel gevonden, en ook nu vond ik er niets aan. ( het bleef gelukkig wel gezellig :P )

Ja, vooral spellen gekocht die een bescheiden tijdsduur hebben en goed met twee te spelen zijn. En er was niet echt een tegenvaller.
Veel kunnen spelen en gezellige avonden gehad met ons spelletjesgroepje.
Er is zelfs een tweede groepje ontstaan :)

1. Een nieuwe beurs bezoeken ( waarschijnlijk Zuiderspel)
2. Meer solo spelen
3. Mijn spellenkast uitmesten, er staat veel te veel in wat niet meer gespeeld wordt.
4. Proberen nog meer mensen te enthousiasmeren om een spelletje te spelen
5. Vooral plezier blijven hebben in het spelen!
Obelix
Regenmaker

Bericht door Obelix »

Dennis77 schreef: zo 04 jan 2026, 16:42 Ik blijf me verbazen dat Wingspan niet alleen populair is, maar ook door vrijwel iedereen wordt gewaardeerd. Ik zal niet zeggen dat ik het verschrikkelijk vindt, maar ik zou het zelf nooit vrijwillig op tafel leggen. Dus daarmee valt voor mij die hele familie af, al zou ik het kaartspel nog wel eens willen spelen. Zelfde geldt trouwens voor mij ook voor Ark Nova. Ooit een keer geprobeerd, maar man, wat een droog saai spel. Gelukkig lees ik terug dat ik wel spellen leuk kan vinden die anderen ook kunnen waarderen (en andersom).

Seti nog nooit gespeeld, maar zou ik wel eens willen proberen. Komt vast ooit. Verder lees ik veel titles van spellen waar ik überhaupt nog nooit van heb gehoord. Gelukkig maar, dan valt er in 2026 nog veel te ontdekken.
Hetzelfde hier... Sinterklaas bracht Wingspan destijds voor een van de meisjes. Het zegt me echt niets en ik heb het de voorbije jaren echt wel enkele kansen gegeven, zowel solo, met twee als met z'n allen... Maar inderdaad: fijn dat anderen er wél kunnen van genieten en meegaan in de talrijke uitbreidingen en varianten. Had de Sint het niet gebracht, had ik het al lang de kast uitgeflikkerd.
Plaats reactie