Hanamikoji Geisha's Road

Onze mening en oordeel over spellen delen wij hier graag met u

Moderators: Ereleden, Website beheerders

Forumregels
De BSM-recensenten geven hier hun persoonlijke visie op gespeelde spellen.

Ben je het met hen wel of niet eens? We horen graag jouw reactie, zolang deze rekening houdt met de nettiquette.
Plaats reactie
Fabrice
Spelauteur
Zichtbare ondertitel: Persoonlijk
Contacteer:

Hanamikoji Geisha's Road

Bericht door Fabrice »

Hanamikoji Geisha’s Road

Een goede 10 jaar geleden gooide Hanamikoji hoge ogen. In dit vrij eenvoudige spel schuilt namelijk verbluffend veel diepgang. Meer dan 20 uitgeverijen trakteerden hun aanhang op een versie. Bestsellers roepen om een opvolger en zo geschiedde.

Geishas-road_doos.png
Foto: WGG

Het doel is om 4 van de 5 Geisha’s te verleiden. Dat kan door voorwerpkaarten bij de overeenkomstige Geisha te spelen. De spelers krijgen daarvoor exact 4 acties die ze afwisselend en in een volgorde naar keuze mogen uitvoeren:
  • Onthullen: leg 1 kaart open onder de bijhorende Geisha.
  • Intrige: leg 1 kaart af en leg 1 kaart gedekt neer. De gedekte kaart wordt op het eind van de ronde open gedraaid en afgehandeld.
  • Cadeau: leg 3 kaarten open. De tegenspeler kiest er 1, u speelt de andere 2.
  • Competitie: leg 2 sets van 2 kaarten open. De tegenspeler kiest eerst, u volgt daarna.
Naast het speelgebied ligt een cirkel gevormd door 5 theehuizen. Bij de start van het spel staat op elk theehuis de bijhorende Geisha. Nadat een speler een kaart heeft gespeeld, moet hij de bijhorende Geisha volgens de wijzers van de klok mee verplaatsen. Evenveel velden als de waarde van de gespeelde kaart (1, 2, 3 of 4).
Als een Geisha daarbij exact terug op het eigen theehuis belandt, verhoogt u aan de hand van een puntenfiche de waarde van die Geisha.

Op het eind van de ronde wint u direct als u het meest invloed uitoefent op 4 Geisha’s. Als dat niet het geval is, scoort u punten gelijk aan de waardes van de gewonnen Geisha’s en wordt een tweede ronde gespeeld.

Geishas-road_Spelmateriaal.png
Foto: WGG

De vormgeving van deze tweespeler zit wel snor. De illustraties zijn eenvoudig maar kleurrijk en sfeervol. De spelregels missen wat structuur vind ik. Ze zijn duidelijk maar de volgorde waarin alles wordt uitgelegd is minder logisch.

Geisha’s Road bevat naast het introductiespel ook gastfiches en aanbiedingsfiches met als doel meer uitdaging te bieden. Vooral de gastfiches hebben grote invloed op het scoreverloop en zorgen ervoor dat de focus verlegd moet worden.
Als u met gastfiches speelt, wat eigenlijk wel de bedoeling is, liggen bij de start van het spel op elk theehuis 3 gastfiches in de kleur van het theehuis. Bij elk theehuis ligt ook een gelijkstandfiche (waarde 0.5 bij het bepalen van de scores voor invloed). Als u een Geisha 1 of 2 stappen verplaatst, mag u respectievelijk 2 of 1 aanwezige fiches uit het theehuis kiezen. Sets van gastfiches leveren extra punten op. 0/1/4 voor gelijk gekleurde fiches en 0/1/3/6/10 voor verschillend gekleurde fiches. Een overzichtskaartje was leuk geweest.

In het introductiespel hebben de kaarten met waarde 1 of 2 weinig nut. Het is moeilijk om er een meerderheid mee te behalen en het voordeel om Geisha’s te verplaatsen is te klein. De gastfiches zorgen daarbij voor de nodige verandering. Sterker nog, ze zijn de makkelijkste manier om veel punten te scoren. Zaak is dan om ervoor te zorgen dat u de nodige fiches verzamelt en tegelijkertijd niet uit het oog verliest dat u best tenminste 2 meerderheden behaalt. Dat zorgt voor een leuk spanningsveld.
Het actiemechanisme had ik in mijn schrijven over Hanamikoji al bejubeld en ik blijf enthousiast aangezien er daaraan niet gesleuteld is.
Er is wel een extraatje met tegenbod- en verborgen bodfiches waarvan ik vooral de laatste interessant vindt. Deze fiches niet gebruiken levert 1 punt per fiche op maar dat is een peulschil.

Hanamikoji vind ik fantastisch vanwege de eenvoud en diepgang. Geisha’s Road voegt wat toeters en bellen toe waardoor de dynamiek van het origineel verandert. Less is more, hier gaat die vlieger op vind ik. Dat neemt niet weg dat ik geniet van Geisha’s Road. Het is een goed spel dat een beetje in de schaduw staat van een echte topper maar dat is geen schande.

• White Goblin Games (2025)
  • Auteur: Jerry Chiang, Eros Lin
  • Artwork: Maisherly Chan
  • 2 spelers vanaf 10 jaar
  • 25 minuten
  • Adviesprijs: €15

Labels:
Plaats reactie