Het Witte Kasteel van Himeji Het Duel

Onze mening en oordeel over spellen delen wij hier graag met u

Moderators: Ereleden, Website beheerders

Forumregels
De BSM-recensenten geven hier hun persoonlijke visie op gespeelde spellen.

Ben je het met hen wel of niet eens? We horen graag jouw reactie, zolang deze rekening houdt met de nettiquette.
Plaats reactie
Fabrice
Spelauteur
Zichtbare ondertitel: Persoonlijk
Contacteer:

Het Witte Kasteel van Himeji Het Duel

Bericht door Fabrice »

Het Witte Kasteel: Het Duel

Het Witte Kasteel van Hiemeji vind ik een fantastisch spel. De kracht van dit spel schuilt in de combinatie van eenvoud, originaliteit en diepgang. Elke keuze doet er toe, weet je wel.
Ik raadpleegde even snel mijn vriend Chat en ontdekte dat 7 Wonders Duel één van de bekendste spellen is die specifiek werd ontworpen voor een exclusieve, strategische duelversie.
Intussen slaan ze ons met duelversies om de oren. Vaak is het perspectief eerder commercieel en is de meerwaarde ten opzichte van spelen-met-twee gering. Dat neemt niet weg dat ik heel nieuwsgierig ben naar deze titel!

wittekasteeldoos.jpg
Foto: 999 Games

Bij dit spel hoort ook een historisch verhaaltje. Iets met Nanban-tijdperk, Portugal en Daimyo’s. Tijdens het ‘unboxen’ had ik niet de behoefte om mij er in te verdiepen. Ik beperk me dus tot het spelmechanisme.

U start dit spel met een goederenbordje en 6 pionnen in 3 verschillende kleuren. De strijd start met gelijke wapens: elke speler krijgt 2 pionnen per kleur.
Het centraal speelbord toont 6 actievelden die telkens grenzen aan 2 actiemogelijkheden. Actievelden (kleur) en actiemogelijkheden worden bij de start van het spel willekeurig bepaald.
Tijdens dit duel moet u goederen (lantaarnkaarten) en punten (invloedkaarten) verzamelen. Dat kan door een pion op een actieveld te plaatsen. De kleur die daarbij bedekt wordt, activeert de productielijn in dezelfde kleur. Dat klinkt moeilijker dan de werkelijkheid. Ik geef graag een voorbeeld ter verduidelijking. Als u een wit veld bedekt, ontvangt u goederen van uw witte kaarten. Bepaalde acties staan toe dat u kaarten toevoegt aan een productielijn.

Op elk actieveld is plaats voor maximaal 3 pionnen en dat op voorwaarde dat deze allemaal een verschillende kleur hebben.
In uw beurt kunt u eerst een actiewissel uitvoeren. Daarvoor hebt u de bijhorende fiche nodig. Deze actie is niet verplicht maar zorgt ervoor dat u twee actiefiches van plaats kunt wisselen. Daarna moet u één pion inzetten. Na het plaatsen van die pion activeert u de productielijn van de bedekte kleur. Vervolgens mag u beide aangrenzende acties in een volgorde naar keuze uitvoeren.

Om punten te scoren in deze tweestrijd moet u vlaggen, zwaarden, maskers en kraanvogels verzamelen. Dat kan aan de hand van invloedkaarten of door het inzetten van een stamzegel op het centralen bord. Er zijn 6 verschillende acties die dit mogelijk maken.
De tuinactie zorgt ervoor dat u een stamfiche in de tuin kunt leggen. U betaalt 2 of 5 voedsel en kiest een plaats voor de stamfiche. De tuinen garanderen een directe beloning in de vorm van punten, fiches, geld, of productielijnen en een uitgestelde beloning in de vorm van vlaggen, maskers of kraanvogels.
De trainingsactie garandeert naast een direct voordeel een opwaardering van maskers en/of zwaarden.
De actie hoveling zorgt ervoor dat u de sociale ladder opklimt. Onderweg raapt u verschillende beloningen op en de klim verhoogt de waarde van verzamelde vlaggen.
Als u voor handel kiest, kunt u willekeurig goederen afgeven voor de aankoop van een invloedskaart of handelstegel (extra voordeel).
De lantaarnactie zorgt ervoor dat u een productielijn mag activeren en de actie opwaarderen tenslotte zorgt ervoor dat invloedkaarten scorekaarten worden.

Het witte kasteel wordt in 2 fasen gespeeld. In een eerste fase plaatsen de spelers een pion op het centrale bord. In een tweede fase moeten de spelers om de beurt een pion van het spelbord nemen. De kleur die weggenomen wordt activeert dan de overeenkomstige productielijn. Het actieveld waarvan de pion weggenomen wordt, activeert de aangrenzende acties.
Na het wegnemen van de laatste pion eindigt de strijd. Spelers krijgen punten voor overgebleven goederen (verwaarloosbaar), kraanvogels (aantal witte x aantal blauwe), zwaarden (aantal symbolen x de waarde van de stamfiches) en maskers (aantal symbolen x de waarde van de stamfiches)
witkasteel_spelmateriaal.png
Foto: 999 Games

Wellicht weet een modaal lezer van Bordspelmania dat ondergetekende zelf ook actief spelontwerper is. Daarbij voer ik constant de tweestrijd tussen het bedenken van eigen concepten en het beoordelen van concepten van andere ontwerpers. En, ik geef het zonder verpinken toe, vaak vind ik de ontwikkelingen in spellenland ontmoedigend. Ik durf beweren dat kwaliteit ondergeschikt is aan financiële opbrengst en dat heel wat goede ideeën daardoor het daglicht niet zien.

Maar er komt natuurlijk ook veel goeds op de markt en daar is het Witte Kasteel een voorbeeld van. Deze tweespeler is nog toegankelijker dan het basisspel, boet wel een beetje in aan diepgang maar is verrassend fris en leuk. Het actiesysteem werkt heel goed in fase 1 en is heel leep in fase 2. Dat komt omdat in fase twee de actiemogelijkheden een stuk minder vrij te kiezen zijn. U moet daar dus roeien met de riemen die u zelf in fase 1 gekozen hebt. Een actiewisselfiche is in die fase eigenlijk een must.

Het Witte Kasteel biedt een aantal scoremogelijkheden waarvan u er in het beste geval een tweetal kunt uitdiepen. Op alle paarden gokken lukt niet. Dat betekent dat u flexibel ingesteld moet zijn en blijven. De opzet van het centraal bord is variabel waardoor elk spel anders begint.
Het Witte Kasteel kan ons bekoren. Niet alleen wat betreft spelmechanisme maar ook wat betreft kwaliteit van het spelmateriaal, artwork, duidelijkheid en (dat mag ook eens gezegd) de fantastisch geschreven spelregels.

HetWitteKasteel-Duel_détail.png
foto: 999 Games
  • 999 Games (2025)
  • Auteur: Isra C, Shei S.
  • Artwork: Joan Guardiet
  • 2 spelers vanaf 10 jaar
  • 30 minuten
  • Adviesprijs: € 25

Labels:
Plaats reactie