BordspelManiaK schreef:Essen, here I come
Nog enkele keren slapen, en dan is het weer zover! Op schoolreis naar het spellenmekka van Europa, waarschijnlijk zelfs van de hele wereld. Spiel in Essen dus.
Ook dit jaar zullen we weer met een hele delegatie van onze spellenclub aanwezig zijn. Zelf zal ik voor het eerst twee dagen gaan, inclusief overnachting in een goedkoop hotelletje in de buurt.
Ik ben benieuwd of dubbel zoveel dagen ook zal resulteren in dubbel zoveel aankopen? Of zou ik dit jaar ook nog eens aan spelen toe komen? Ik vind het eigenlijk zonde om in Essen verschillende uren aan het spelen van spellen te besteden terwijl er zo veel te zien is. Enkel als mijn voeten het laten afweten na uren slenteren, is een kort spel wel een aangename verpozing.
Vorig jaar kwamen er in het totaal 28 spellen en uitbreidingen mee naar huis. Ik had toen mijn aankoopstrategie vooral gebaseerd op de aanbevelingslijst van Dominique (u wel bekend van "De Tafel Plakt"). Van al mijn aankopen heb ik er intussen toch al tien gespeeld: 7 Wonders, Asara, Forbidden Island, Trium Virate, Haggis, The Resistance, Famiglia, Habemus Papam, Sobek en Burger Joint. Stuk voor stuk goede of zeer goede spellen. Goede voorbereiding loont dus wel degelijk!
Dit jaar kan ik blijkbaar niet meer op deze prachtige voorbereiding rekenen en heb ik zelf dan ook al wat meer moeite gedaan om tot mijn wenslijst(je) te komen. Ziehier het (voorlopige) resultaat. Uiteraard zullen niet al deze spellen mee naar huis komen. De uiteindelijke selectie zal in Essen gebeuren. En meer dan waarschijnlijk kom ik thuis met nog een aantal spellen, die helemaal niet op het lijstje staan, maar die ik gewoonweg niet kon laten liggen, ook al heb ik thuis absoluut geen plaats meer voor bijkomende spellen. En de spellen die ik niet meebreng uit Essen, liggen waarschijnlijk ook nog te lonken op Spel 2011 in Broechem of in de lokale brick & mortar store of in een of andere webwinkel, of in een van de vele spellenwinkels in Aken, of ...
OK, hier dan mij lijstje:
Nieuwe spellen
- Aquarium met uitbreiding (pre-order) - SandTimer
- Flashpoint: Fire Resque (pre-order)
- The City - T. Lehman
- A few acres of snow - M. Wallace (voor in mijn Wallace Collection!)
- Trajan - S. Feld
- Panic Station - D Ausloos
- Vintage (wijn!)
- Die ersten Funken
- Pergamemnon
- Pax
- Freitag
- Friesematenten 2
- Stone Age expansion
- Koopmanshuis uitbreiding
- Olympos uitbreiding
- Cyclades uitbreiding
- Survive Expansion
- Lancaster uitbreiding
- Ghost Stories uitbreiding
Oude spellen
- Artus
- Burgen von Burgund
- Qwirkle
- Grimoire
- Cornucopia
- Cyclades
- Olympos
- Peleponnes
- The king commands
- Fresco & uitbreidingen
- Rallyman
- Dice Town uitbreiding
- Memoir 44 - winter uitbreiding
Overige
- Spielbox almanak
- Freebies van Oostenrijkse Spellenmuseum, Funkenschlag en Abacus
Indien jullie nog tips hebben, hoor ik ze graag!
In een volgende column laat ik jullie zeker weten wat er allemaal meegekomen is en hoe zeer ik ben afgeweken van mijn lijstje!
Tot na Essen,
Kire
BordspelManiaK: Essen, here I come
Moderators: Standaard moderators, Ereleden, Website beheerders
-
BordspelManiaK
- Locomotief
- Persoonlijke Ondertitel: columnist
- Zichtbare ondertitel: Persoonlijk
BordspelManiaK: Essen, here I come
Labels:
- Mac-S
- Genius
- Persoonlijke Ondertitel: Groninger Gamer
Re: BordspelManiaK: Essen, here I come
Je hebt vorig jaar 28 spellen gekocht, daarvan nog maar 10 gespeeld, en dit jaar verwacht je er weer ca. 28 te kopen? Of begrijp ik dat nu verkeerd?
En als je dan al die prachtige, glimmende nieuwe spellen om je heen hebt staan, hoe ga je dan de motivatie vinden om die 18 ongespeelde aankopen van vorig jaar nog op tafel te krijgen?
Je bent op die manier een geweldige steunpilaar van de gehele spellenbranche, maar of het voor je eigen portemonnee nou zo slim is?
En als je dan al die prachtige, glimmende nieuwe spellen om je heen hebt staan, hoe ga je dan de motivatie vinden om die 18 ongespeelde aankopen van vorig jaar nog op tafel te krijgen?
Je bent op die manier een geweldige steunpilaar van de gehele spellenbranche, maar of het voor je eigen portemonnee nou zo slim is?
- Wyckyd
- Generalist
Ik ken het: heb de laatste drie jaar Essen bezocht, en volgens mij van elk bezoek nog wel ongespeelde spellen staan. Maar toch zie ik dan nu nieuwe titels en moet ik ze hebben! Maar als ik dan kijk naar mijn lange watchlist, en wil gaan strepen, dan vraag ik me ook af of er niet een streep door de hele lijst moet: heb ik wel nieuwe spellen nodig?
Nou ja, ik zal wel weer met een grote stapel thuiskomen.
Nou ja, ik zal wel weer met een grote stapel thuiskomen.
- cymric
- Wu Feng
- Persoonlijke Ondertitel: Diner Jouant
Die behoefte heb ik totaal niet meer. Eén gespeeld spel ziet er (enkele uitzonderingen daargelaten) net zo uit als alle andere: een vreemde dans van stukjes en kaartjes volgens regels die zonder nadrukkelijke uitleg duister blijven. De mensen die spelen zijn soms nog wel te herkennen: vooral de slome duikelaars leer je snel te onderscheiden. Qua koopjes weet ik ook wel ongeveer wat ik wil, dus hoef ik bij de geëigende stands ook niet al te lang te zoeken.BordspelManiaK / Kire schreef:Ik vind het eigenlijk zonde om in Essen verschillende uren aan het spelen van spellen te besteden terwijl er zo veel te zien is.
Misschien ben ik blasé geworden; maar ik ga naar Spiel om te spelen.
Is een beetje zonde, vind ik. Zeker als ik zie dat die gespeelde titels vaak 'maar' een snel kaartspelletje zijn. Wat ligt er eigenlijk nog op je te wachten? En inderdaad wat Mac al zei: hoe ga je je motiveren om dat allemaal nog te doen met een verse Spielbuit binnen handbereik?Vorig jaar kwamen er in het totaal 28 spellen en uitbreidingen mee naar huis. [...] Van al mijn aankopen heb ik er intussen toch al 10 gespeeld.
Enne... houd je je uitbreidingitis een beetje onder controle?
- Seabie
- El Capitan
- Persoonlijke Ondertitel: www.decktet.com
Noem me vooral raar, maar er zijn spellen die ik ooit gekocht heb die ik nog nooit heb gespeeld, maar waar ik al wel plezier uit heb gehaald. Het uitpakken, het uit de stansramen drukken, de spelregels lezen, me voor proberen te stellen hoe het spel ongeveer zal spelen en te bedenken in welke situaties het spel op tafel zou moeten komen; dat zijn stuk voor stuk dingen waar ik plezier aan beleef zonder het spel zelf ook maar te spelen.
Natuurlijk, liever speel ik het spel gewoon, maar toch heb ik geen spijt van die ongespeelde spellen. En het weerhoudt me er ook niet van om spellen te kopen die in andere situaties geschikt zijn. Op de een of andere manier geeft het ook voldoening om een collectie te hebben die een geschikt spel bevat voor elke willekeurige situatie.
Voorbeeld? Ik heb War of the Ring in m'n kast staan. Al veel plezier gehad tijdens het uitpakken, het spelmateriaal bekijken en de spelregels doorlezen (ik ben er echter nog steeds niet doorheen). Ooit verwacht ik iemand zo ver te krijgen het spel ook daadwerkelijk met me te spelen. Dat weerhoudt me er niet van om een spel als Poseidon's Kingdom aan te schaffen; dat betreft een hele andere doelgroep. Ik zal echter niet snel een spel à la War of the Ring aanschaffen; het tweede spel zal dan namelijk hoogstwaarschijnlijk nooit op tafel belanden.
Natuurlijk, liever speel ik het spel gewoon, maar toch heb ik geen spijt van die ongespeelde spellen. En het weerhoudt me er ook niet van om spellen te kopen die in andere situaties geschikt zijn. Op de een of andere manier geeft het ook voldoening om een collectie te hebben die een geschikt spel bevat voor elke willekeurige situatie.
Voorbeeld? Ik heb War of the Ring in m'n kast staan. Al veel plezier gehad tijdens het uitpakken, het spelmateriaal bekijken en de spelregels doorlezen (ik ben er echter nog steeds niet doorheen). Ooit verwacht ik iemand zo ver te krijgen het spel ook daadwerkelijk met me te spelen. Dat weerhoudt me er niet van om een spel als Poseidon's Kingdom aan te schaffen; dat betreft een hele andere doelgroep. Ik zal echter niet snel een spel à la War of the Ring aanschaffen; het tweede spel zal dan namelijk hoogstwaarschijnlijk nooit op tafel belanden.

- rober
- Standaard moderator
@Seabie,
Ik krijg een vaag gevoel dat ik hier naar mezelf zit te kijken/luisteren.
Ben je een soort alter ego van me?
Ik krijg een vaag gevoel dat ik hier naar mezelf zit te kijken/luisteren.
Ben je een soort alter ego van me?
All is fair in love, war and Carcassonne

- cymric
- Wu Feng
Jongens, 't is jullie geld en jullie kastruimte. Geef maar een seintje wanneer de garage sale zal plaatsvinden, okee?
- Seabie
- El Capitan
In de aanbieding...cymric schreef:Jongens, 't is jullie geld en jullie kastruimte. Geef maar een seintje wanneer de garage sale zal plaatsvinden, okee?

- Jorrit
- Phoenix
- Persoonlijke Ondertitel: semiprof
Seabie schreef:Het uitpakken, het uit de stansramen drukken, de spelregels lezen, me voor proberen te stellen hoe het spel ongeveer zal spelen en te bedenken in welke situaties het spel op tafel zou moeten komen; dat zijn stuk voor stuk dingen waar ik plezier aan beleef zonder het spel zelf ook maar te spelen.
Een kinderhand is snel gevuld he
- Jorrit
- Phoenix
- Persoonlijke Ondertitel: semiprof
cymric schreef:Jongens, 't is jullie geld en jullie kastruimte. Geef maar een seintje wanneer de garage sale zal plaatsvinden, okee?
- rober
- Standaard moderator
Kun je lang wachten, vrees ik.Jorrit schreef:cymric schreef:Jongens, 't is jullie geld en jullie kastruimte. Geef maar een seintje wanneer de garage sale zal plaatsvinden, okee?
Wacht ik ook wel even op
Of je moet er voor zorgen dat ik werkloos wordt en dat mijn huwelijk wordt ontwricht waardoor de komplete inboedel de deur uit moet.
Want alles blijft bij me tot mijn dood. Dan mag mijn partner alles op een hoop gooien, en wel het liefst in mijn kist.
All is fair in love, war and Carcassonne

- Erwin
- Nieuwsreporter
- Persoonlijke Ondertitel: ..........
- Contacteer:
That's the spirit (al ken ik een verzamelaar van zombiespellen waarbij ik deze mooie gedachte met enige zorg zou omkleden.......).rober schreef:Want alles blijft bij me tot mijn dood. Dan mag mijn partner alles op een hoop gooien, en wel het liefst in mijn kist.
- Seabie
- El Capitan
Of ben ik hier de enige die 's avonds voor het slapen gaan nog even voor z'n rust wat spelregels door gaat nemen?Jorrit schreef:Een kinderhand is snel gevuld heSeabie schreef:Het uitpakken, het uit de stansramen drukken, de spelregels lezen, me voor proberen te stellen hoe het spel ongeveer zal spelen en te bedenken in welke situaties het spel op tafel zou moeten komen; dat zijn stuk voor stuk dingen waar ik plezier aan beleef zonder het spel zelf ook maar te spelen.

- P.T.
- Gouverneur
- Persoonlijke Ondertitel: Test
- Contacteer:
maak er een poll van 
- cymric
- Wu Feng
Zolang je weet waar de grens ligt tussen een gewone verzamelwoede en een onbedoelde hoofdrol in Verslaafd aan Verzamelen lijkt mij daar weinig mis mee. Ik heb niet echt een verzamelgen, en doe dus ook makkelijk weer afstand van dingen—veel makkelijker dan mijn partner in ieder geval.rober schreef:Want alles blijft bij me tot mijn dood. Dan mag mijn partner alles op een hoop gooien, en wel het liefst in mijn kist.
Ik vind regelboekwerkjes geen prettige bedlectuur.seabie schreef:Of ben ik hier de enige die 's avonds voor het slapen gaan nog even voor z'n rust wat spelregels door gaat nemen?