Advies voor Beginnende Verzamelaars

Diverse informatie om beginnende spelers op weg te helpen.

Moderators: Standaard moderators, Ereleden, Website beheerders

Willy the Kid
Burgemeester

Re: Advies voor Beginnende Verzamelaars

Bericht door Willy the Kid »

cymric schreef:Nou, kijk, de insteek was dan ook welke spellen MOET ik hebben. Mijn vriendin zei, toen ik hierover vertelde (en toen stonden Puerto Rico en Agricola er nog op) dat het in het begin eigenlijk niet uitmaakt zolang het maar leuk is en de regels niet al te ingewikkeld zijn; en daar heeft ze gelijk in. En dan is wat er nu ligt een prima start. Daarna wordt het toch allemaal wat specifieker en gerichter.
Dat klopt, maar een lijst als deze helpt juist bij het nemen van die volgende stap, want als je een breed scala aan spellen probeert heb je eerder een duidelijk beeld van het soort spel dat jij leuk vindt.
Afbeelding
LiefKleinKonijntje
Grote Dienaar

Bericht door LiefKleinKonijntje »

Ik vind dit een hartstikke goed stuk, prima binnenkomer voor nieuwe geinteresseerden, en het is jammer dat het allengs wegzakt in het verleden, bedolven onder recentere draadjes.

Is het mogelijk deze draad "sticky" te maken zodat hij altijd bovenaan blijft staan? Je ziet dat op veel forums.
Davio
Nederlands Kampioen Dominion 2012

Bericht door Davio »

LiefKleinKonijntje schreef:Ik vind dit een hartstikke goed stuk, prima binnenkomer voor nieuwe geinteresseerden, en het is jammer dat het allengs wegzakt in het verleden, bedolven onder recentere draadjes.

Is het mogelijk deze draad "sticky" te maken zodat hij altijd bovenaan blijft staan? Je ziet dat op veel forums.
Vast wel, maar dat is niet aan mij.
Carrie
Rooster Booster
Zichtbare ondertitel: Persoonlijk

Bericht door Carrie »

Wat een leuk stukje. Ik zie het nu pas voor het eerst... Ohoh, we hebben nog niet alle must-haves! :o

Moet zeggen dat toen ik de titel las, ik dacht dat er begonnen zou worden met een waarschuwing voor de mensen die eraan denken een spellenverzameling aan te leggen (Bezint eer ge begint) en als het daarvoor te laat is: tip 1: koop een groter huis. :mrgreen:
Afbeelding
vdbmalmsteen
Hazelnoot Ridder
Persoonlijke Ondertitel: Hell Yeah !!!

Bericht door vdbmalmsteen »

Goed initiatief

Ik vind wel dat de speeltijd voor beginners soms wel wat misleidend kan zijn.

Mensen denken snel, we hebben nog een uurtje maar vergeten dat ze eerst nog de spelregels moeten doorworstelen. Meestal ben je daar al al beginner snel 15-20 minuten zoet mee.

Persoonlijk spelen we op een avond altijd een opwarmertje, een stevig(er) spel en soms nog een kleintje (ludieker) om af te sluiten. Een opwarmertje is voor beginners altijd wel leuk en brengt ze in de sfeer. Want om bij de start direct naar Stone Age regels te luisteren moet je toch al goed wakker zijn.

Ook altijd handig als je met ervaren spelers speelt die het spel uitleggen, vonden wij altijd tof en bespaart veel tijd. Daar na leg je het spel nog zo gemakkelijk zelf aan iemand uit.
Afbeelding
Davio

Bericht door Davio »

Ik zal de spellen eens uitbreiden met een onderdeel "Beginnersvriendelijkheid", goede tip!
gieli0
Grote Dienaar

Bericht door gieli0 »

iets wat het forum mijns inziens altijd verbetert is een beginners sectie. ik deze sectie kan je topics (of eigenlijk meer een artikel/collum) als deze plaatsen.
andere onderwerpen die daar goed ik passen zijn.
hoe organiseer je/verloopt een spellenavond
tevens kan je spellen nog categoriseren en daar een artikel van maken.
zoals het topic dungeon crawler in het speladvies forum.
ook de termen die langs vliegen op een forum kunnen daar uit gelegd worden zoals:filler worker placement en dungeon crawler.

het is maar een idee en er moeten maar mensen zijn die er tijd zin gelegenheid en natuurlijk ervaring hebben zijn die dit willen schrijven.

ik kan van me zelf zeggen dat ik graag dit soort dingen zie op een forum zodat je als beginner makkelijker instroomt in de community.
vdbmalmsteen
Hazelnoot Ridder

Ik ga akkoord dat beginners gebaat zijn met wat hulp om "op te starten"

Als je als nieuwkomer op een spelfora komt, zie je ze na enkele minuten vliegen. 100-en namen van spellen, technische termen, prijzen, ...

Fantastische info van hulpvaardige mensen, meestal met een berg ervaring die er wel soms voor zorgt dat de beginner te veel info krijgt. Eigenlijk wil je soms maar 1 naam weten, en je krijgt er 20 :lol:

Bovendien staat alle info bijna al wel ergens een keer, maar niet samen. Wat het niet makkelijk maakt om te vinden.

Een topic voor beginners met de nodige startinfo en interne forumlinks zou de drempel een stuk lager leggen, denk ik.
gieli0 schreef: ook de termen die langs vliegen op een forum kunnen daar uit gelegd worden zoals:filler worker placement en dungeon crawler.
Laten we eerlijk zijn, een beginner koopt een spel door naar de doos te kijken. En bijna iedereen begint met de klassiekers die hij wel ergens over gehoord heeft. En als hij (of zij natuurlijk) het een goed spel vond, gaat men op zoek naar iets hetzelfde genre. (Vraagt hij eerst aan de winkel of vrienden, daarna sukkelt hij naar hier om hulp)

Zou het dan niet handig zijn voor een beginner om zich te herkennen in het volgende:

Wat zoek ik? bvb: Wij willen in groep een spel spelen (technische term: coöperatief, ongeveer hé :wink: )
1. Basisspel voor de beginner: met enkele suggesties als je dit goed vond
2. BasisSpel voor meer gevorderden: je maakt een stap omhoog en krijgt nog enkele extra suggesties
3. BasisSpel voor de ervaren speler: terug een stap omhoog met nog enkele suggesties

En zo maak je er verschillende. De technische term kan je er zeker bijzetten, zo leren mensen ze ook kennen maar het is meer opbouwend. Het zorgt er ook voor dat mensen zien wat een spel voor beginners is en waarmee ze dat genre kunnen ontdekken. Anders loop je het risico dat ze een spel voor ervaren spelers kopen en er misschien niks meer van willen weten.
Je vertrekt dus niet van de technische termen maar van de andere kant.

Ik denk dat het handiger is om vandaaruit te vertrekken.

Fora zijn toffe zaken, maar trekken veelal een gevorderd publiek aan net omdat de drempel te hoog is. Veel mensen lezen liever info voordat ze er een vraag durven stellen.

twas maar een idee
Afbeelding
Davio

Bericht door Davio »

Goed, maar als je aan zoiets begint, dan heb je al snel een apart onderdeel van de site nodig, puur gericht op beginners, niet zozeer een forum.
ditterio
Grote Dalmuti
Persoonlijke Ondertitel: www.zomerspel.be
Contacteer:

Bericht door ditterio »

vdbmalmsteen schreef: bvb: Wij willen in groep een spel spelen (technische term: coöperatief, ongeveer hé :wink: )
Bijna elk spel speel je in groep. Een coöperatief spel wil echter zeggen dat je met verschillende spelers samenspeelt tegen het spelsysteem (spelbord). Je wint samen of verliest samen. Bij de meeste andere spellen speel je TEGEN je medespelers.
vdbmalmsteen
Hazelnoot Ridder

Dat valt wel mee denk ik.

Je moet niet te uitgebreid beginnen, geen 30 categorieën. Het zijn beginners, als ze daar door zijn, kan je linken naar bestaande topics of kunnen ze gewoon aansluiten bij andere topics.

Het zou wel direct zichtbaar moeten zijn als je op het forum komt.
Afbeelding
Dierik
Erelid

Bericht door Dierik »

vdbmalmsteen schreef:Dat valt wel mee denk ik.

Je moet niet te uitgebreid beginnen, geen 30 categorieën. Het zijn beginners, als ze daar door zijn, kan je linken naar bestaande topics of kunnen ze gewoon aansluiten bij andere topics.

Het zou wel direct zichtbaar moeten zijn als je op het forum komt.
Het is altijd mogelijk een extra subforum aan te maken als daar behoefte aan is. Maar dan moeten er weer meer topics zijn die daar voor geschikt zijn. Dus als een er hier forumleden zijn die dat willen opbouwen dan wil ik dat subforum wel aanmaken. :wink:
gieli0
Grote Dienaar

Bericht door gieli0 »

eigenlijk is dat een heel goed idee, iedereen die de behoefte voelt om een topic te maken post er 1 daar kan dan op gereageerd worden met verbeteringen. als er genoeg topics zijn van een goede waarde kan dat een subforum worden.

dat is wat ik begrijp uit het verhaal, ik zal proberen zelf hier aan bij te dragen.
Dierik
Erelid

Bericht door Dierik »

gieli0 schreef:eigenlijk is dat een heel goed idee, iedereen die de behoefte voelt om een topic te maken post er 1 daar kan dan op gereageerd worden met verbeteringen. als er genoeg topics zijn van een goede waarde kan dat een subforum worden.

dat is wat ik begrijp uit het verhaal, ik zal proberen zelf hier aan bij te dragen.
Laten we afspreken dat ik een apart subforum maak zodra er 5 topics zijn die in deze categorie vallen.
vdbmalmsteen
Hazelnoot Ridder

Ok,

We doen een poging:

1. Basisspel voor beginners (volwassenen)
vdbmalmsteen schreef:Wat zoek ik? bvb: Wij willen in groep een spel spelen (technische term: coöperatief, ongeveer hé :wink: )
1. Basisspel voor de beginner: met enkele suggesties als je dit goed vond
2. BasisSpel voor meer gevorderden: je maakt een stap omhoog en krijgt nog enkele extra suggesties
3. BasisSpel voor de ervaren speler: terug een stap omhoog met nog enkele suggesties

En zo maak je verschillende categorieën. De technische term kan je er zeker bijzetten, zo leren mensen ze ook kennen maar het is meer opbouwend.
Ook links naar boardgamegeek (voor materiaalfoto's) of filmpjes bijzetten.

2. Basisspel voor kinderen
Per leeftijd. Die vraag komt af en toe terug. Zal ook wel wat ouders uit de nood helpen. De vraag is of dat het hier moet staan en je daarna linkt naar het topic kinderen of je het daar plaatst. Ze vinden het dan direct bij kinderen maar dan mis je hier weer een stuk van de info en het is net handig om alles samen te hebben. Veel mensen die beginnen spelen, betrekken er snel de kinderen bij.

Ook links naar boardgamegeek (voor materiaalfoto's) of filmpjes bijzetten.

3. Waar koop ik een spel?
Uitleggen dat je keuze hebt tussen on-line, speciaalzaak, beurzen en dan je spellen ook best kan uitproberen. Er kan doorverwezen worden naar de andere topics.

4. Technisch lijstje
De termen die in het basisspel al aan bod komen, kunnen hier uitgebreider aan bod komen.

5. Spelavond
Hoe organiseer je zelf een avond? hoe gaat het er aan toe bij een spellenclub (en linken naar het topic)

6. Suggesties? Van jullie dan, niet van de beginners :D

Shoot
Afbeelding
Plaats reactie