Gebruikersnaam:   Wachtwoord:  
Zomerspel 2024



Op zoek naar spelers? Zie aparte rubriek onder spelers gezocht.



12 berichten | Pagina 1 van 1 |
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: do 09 jan 2014, 12:06 
Rooster Booster

Berichten: 76
Woonplaats: Duffel
Na het lezen van reviews en kijken van video's van respectievelijke spellen, ben ik er nog niet uit welke van de twee ik zou bestellen. Ze lijken me beide super!
Maar mijn budget heeft maar ruimte voor één van de twee :(

Is er iemand die beide spellen kent en hun respectievelijke pro's en contra's?

Alvast bedankt!

_________________
One who doesn't throw the dice can never expect to score a six.
Navjot Singh Sidhu


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: do 09 jan 2014, 12:53 
Blije Bordspeler

Berichten: 1124
Woonplaats: Rotterdam
Ik heb alleen Memoir'44 en de eerste editie van Battlelore gespeeld dus neem mijn reactie met een korreltje zout. Maar wat in mijn beleving het grootste verschil tussen beide is, is dat je bij Battlelore (beide edities) ook te maken hebt met lore/magie. Met lore kun je je leger speciale krachten geven. Wat ik ook heb gehoord (kijk op BGG eens naar het review filmpje van Tom Vasel), is dat in Battlelore 2nd edition iedere factie ook echt zijn eigen deck met lore kaarten heeft. Daardoor kun je je leger nog meer customizen. In de eerste editie van Battlelore deden beide spelers het met 1 samengesteld deck van lore kaarten.
Aansturing van je legers gaat naast de lore wel op eenzelfde manier met je command kaarten.

Memoir'44 is natuurlijk een stuk meer waarheidsgetrouw, met allemaal waarheidsgetrouwe maps en scenario's die je in verschillende uitbreidingen kunt vinden. Als je een geschiedenis fan bent, is Memoir misschien meer iets voor jou. Als het customizen van je leger in een fantasy wereld meer je ding is, dan moet je zeker gaan voor Battlelore. Voor beide geldt dat ze heel soepel spelen en natuurlijk prachtig spelmateriaal hebben!


Omhoog
Offline Profiel   Twitter  Facebook  
 
BerichtGeplaatst: do 09 jan 2014, 19:13 
Avatar gebruiker
Over de vergelijking van MM44 en Battlelore 1E heb ik lang geleden al eens een stukje geschreven op dit forum. Wat wennepen zegt van de lore-kaarten klopt natuurlijk maar:
1. Je kan Battlelore 1E perfect spelen zonder war council en zonder lore kaarten. Dan voer je dus een gewone middeleeuwse veldslag, waarbij goblins eerder een "boerenleger" zijn, snel gemobiliseerd, maar dat rent ook makkelijk in paniek weg en dwergen zijn dan "ouwe rotten in het vak" die niet zo snel zullen wijken.
2. Je kan een ook een beperkt lore-deck gebruiken waaruit alle magie e.d. zijn uitgelaten. Dan krijg je kaarten die ook in een middeleeuwse veldslag voorkomen. En rarara, deze kaarten zitten eigenlijk al een beetje in MM44. Ambushs en Medics zijn er zulke.
3. MM44 en Battlelore groeien zelfs helemaal naar elkaar in Sword of Stalingrad en Winter Wars, waar je respectievelijk een city war deck en een winter war deck hebt. Dit is al helemaal te vergelijken met het beperkte lore-deck (zie 2.).

Maar goed, om op de vraag te antwoorden:
Battlelore 1E en MM44 hebben twee mechanismen gemeenschappelijk:
1. Het aansturen van de troepen met command-kaarten en de manier van vechten
2. Het scoren van punten door eenheden van de tegenstander uit te schakelen, minimaal aangevuld met het bezetten van strategische punten op het bord.

Als verschil speelt MM44 voornamelijk met het terrein via ranged attacks, terwijl Battlelore 1E het toch meer van de melee attacks moet hebben. Dat is een serieus verschil in spelervaring.

Battlelore 2E speelt gelijkt op de 1E en MM44 in het aansturen van de troepen via command-kaarten en de manier van vechten, maar verschilt dan weer in het scoren van punten. Je krijgt immers geen medailles meer door het elimineren van eenheden van de tegenstander. Nu scoor je elke ronde, op het einde van je beurt, victory points door het bezetten van strategische plaatsen op het bord en het vervullen van opdrachten op je scenariokaarten (elk heeft er eentje, normaal gezien aan het begin van het spel gekozen uit 3 mogelijke). Voorbeelden hiervan zijn "meer eenheden dan de tegenstander in de middenzone = 1VP, elke eenheid die je elimineert die in het water of grenzend aan water staat = 1VP, e.d.).

Wat is er nog nieuw in Battlelore 2E?
Het landschap wordt gekozen door de spelers. Op de scenariokaart die je aan het begin van het spel kiest staat immers niet alleen je VP-voorwaarde, maar ook het landschap op jouw helft van het spelbord. Je kiest dus je scenariokaart zonder de helft van de tegenpartij te kennen.
Daarna stel je je leger samen: ofwel door een standaardlegerkaart uit de doos te volgen, ofwel door je eigen leger (met een bepaald aantal punten) samen te stellen. Hier kan je eindeloos variëren en ook beslissen of je je epische/legendarische eenheid inbrengt of niet. Battlelore 2E heeft dus ook wat van faction building, al kan je ook zonder spelen.
Ook het opstellen van je leger is anders. Op je scenariokaart staan 18 velden gemarkeerd waar je je troepen mag opstellen. Dit doe je door je legerfiches gedekt op het bord te leggen, aangevuld met blanco fiches. De tegenstander heeft dus geen idee waar jouw troepen op het strijdtoneel verschijnen. Als je een beetje vertrouwd bent met Call to Arms van Battlelore 1E, dan begrijp je min of meer het gevoel.

Ik heb Battlelore 2E gespeeld en goedgekeurd. Ik vond het een zeer aangenaam spel, een aanvulling voor mijn kast, zelfs naast Battlelore 1E en MM44, maar ik vind niet dat ze heel hard op elkaar gelijken. Er zit immers veel meer verschil op deze 3 spellen dan op de verschillende versies van TTR, Carcassonne, e.d. Ik weet ook wel dat het hier gaat om spellen met een iets hogere aankoopprijs, maar toch vind ik dat alle spellen (net zoals Command & Colors trouwens) perfect naast elkaar kunnen staan en ook hun plaatsje verdienen.

Hoe kies je zelf wat je wil?
1. Wil je een historische WWII setting of eerder een middeleeuwse of zelfs fantasy setting?
2. Wil je punten scoren door troepen uit te schakelen of door positiespel op het bord?
3. Verkies je eerder de lijf-aan-lijfgevechten of geef je toch de voorkeur aan (lange-)afstandschieten?
4. Kan je tegen de willekeur van een lore-deck (of city/winter war deck)?
5. Vind je het belangrijk inspraak te hebben in de startopstelling (positie op het bord of samenstelling van je leger?).
6. Niet heel belangrijk, maar ik geef het toch mee: wil je de mogelijkheid om op grotere borden te spelen (bekijk dan eens Battlelore 1E Epic, MM44 Overlord en MM44 Breakthrough).

Ik hoop dat je hiermee al een eind verder bent.


Omhoog
     
 
BerichtGeplaatst: do 09 jan 2014, 20:22 
Avatar gebruiker

Berichten: 641
Woonplaats: Klundert
Mooie Reactie filosoof :thumbup:
Kleine aanvulling: ook bij memoir zit veel close combat, dat is maar net welk scenario je speelt (al ben ik het er mee eens dat het in battlelore meer zit)

Ik zou wel willen reageren op de vraag maar aangezien ik een enorme m44 fan ben en mijn battlelore al heel snel weer verkocht had zou ik wel wat bevooroordeeld zijn :)

Ik zal het daarom maar houden bij waarom ik memoir zou leuk vindt :D
Alleereerst de eenvoud van het spel tot de complexiteit die het biedt met verschillende uitbreidingen. Je kan het spel zo groot maken als je zelf wilt. Daarnaast het historisch verandwoorde (als kloppen de scenario's natuurlijk niet altijd 100% vanwege de speelbaarheid). Je krijgt toch het idee iets historisch mee te ervaren. Daarnaast houdt ik totaal niet van Fantasy en kon ik mij zelfs niet vinden in de Dwergen en goblins in de historische scenario's.

Tot slot: Ik weet niet hoe het met Battlelore zit, maar voor Memoir zijn er genoeg clubs en mensen in Nederland en België die het spel regelmatig spelen en toernooien en speeldagen organiseren. Genoeg mensen dus waarmee je het spel kan spelen.
zie hiervoor ook:
memoir'44 forum
of de link in mijn onderschrift voor voorbeelden.

Succes met je keuze!
(maar de enige logische keuze is natuurlijk Memoir'44 :P :lol: )

_________________
organisator van Memoir'44 speldagen bij M44Brigade


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: vr 10 jan 2014, 09:09 
Avatar gebruiker
Antoi schreef:
Mooie Reactie filosoof :thumbup:
Kleine aanvulling: ook bij memoir zit veel close combat, dat is maar net welk scenario je speelt (al ben ik het er mee eens dat het in battlelore meer zit)

Dat is inderdaad volledig correct. Ik drukte me ietwat verkeerd uit, ik bedoel immers dat je bij Battlelore geen keuze hebt. Bij MM44 schiet je infanterie tot 1-2-3 vakjes ver, respectievelijk met 3-2-1 dobbelsteen, waardoor close combat inderdaad zijn voordelen heeft en voor infanterie wordt aangemoedigd (bij tankeenheden is het dan weer via de mogelijkheid tot gain ground en armor overrun).
Maar zoals gezegd: bij Battlelore heb je geen keuze. Zwaard-, speer- of knuppelvechters, je hebt er enkel wat aan in melee. Dit maakt het spelgevoel tussen Battlelore en MM44 totaal anders.


Omhoog
     
 
BerichtGeplaatst: vr 10 jan 2014, 10:01 
www.zomerspel.be
Avatar gebruiker

Berichten: 2725
Woonplaats: Oosterzele (B)
Misschien een domme vraag, maar wat is "melee"?

_________________
https://www.facebook.com/ditteriosracedoorspellenland


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: vr 10 jan 2014, 10:17 
Veenboer
Avatar gebruiker

Berichten: 192
Woonplaats: Gent
ditterio schreef:
Misschien een domme vraag, maar wat is "melee"?


Man tegen man in close combat in tegenstelling tot Memoir waar je vanop afstand schiet op elkaar. Van het woord mêler, ofte mixen met elkaar.


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: vr 10 jan 2014, 10:30 
Critico

Berichten: 2165
Woonplaats: Zaamslag
melee is man tegen man vechten waarbij ze tegen elkaar aan staan, bij Battlelore dus staan de poppetjes op aangrenzende velden.

ranged is vechten op afstand, er zit dus een afstand tussen schutter en doel. Bij battlelore minsten 1 vakjes tussen beiden.

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: vr 10 jan 2014, 10:33 
Rooster Booster

Berichten: 76
Woonplaats: Duffel
Bedankt voor de toelichting!! :thumbup:
Waarschijnlijk ga ik één van de dagen over tot de aankoop van Battlelore 2nd edition.

Maar niets verhindert me om op termijn ook Memoir '44 aan te schaffen natuurlijk! :)

Greetz!

_________________
One who doesn't throw the dice can never expect to score a six.
Navjot Singh Sidhu


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: vr 10 jan 2014, 12:21 
Hazelnoot Ridder
Avatar gebruiker

Berichten: 688
Woonplaats: Gent
Ik heb enkel nog maar Memoir '44 gespeeld en een ander fantasybased wargame Magestorm en ik denk dat je ook wat moet kiezen op basis van thematische voorkeur. Hou je van historische veldslagen en gebeurtenissen dan zal Memoir '44 jouw ding zijn. Hou je meer van fantasy dan ben je beter af met Battlelore. Persoonlijk zou ik dan kiezen voor Memoir '44 juist omdat er juist een historisch achtergrond is.

Een ander aspect zijn de uitbreidingen. Bij Memoir '44 zijn er al heel wat uitgekomen en ik denk dat er geen meer uitkomen. Battlore 2nd edition wordt uitgegeven door Fantasy Flight en die staan gekend (of zijn berucht) voor hun talloze uitbreidingen. Dus hou in het achterhoofd dat dit een dure verzameling kan worden op termijn :wink: .


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: wo 09 sep 2015, 21:07 
Meeple

Berichten: 13
Woonplaats: Arnhem
Ik ben een gelukkige eigenaar van Battlelore 2nd edition. het enige wat ik zou willen is dat ik het wat meer zou kunnen spelen! Geweldig spel.


Omhoog
Offline Profiel     
 
BerichtGeplaatst: wo 09 sep 2015, 21:18 
Avatar gebruiker

Berichten: 633
Woonplaats: Dordrecht
Ik kan je vraag niet volledig beantwoorden... Battlelore nooit gespeeld.

Maar... Memoir 44 zonder uitbreidingen vond ik niet zo geweldig. Tis mij te simpel. En ja dan kan ik t interessanter maken door uitbreidingen te kopen of niet.

Het laatste dus..maar t idee van met command cards een redelijk simpel warspel te spelen sprak me nog steeds aan. WOII of fantasy of middeleeuwen allemaal prima science fiction niet.

Ik ben terecht gekomen op Battles of Westeros die naar ik gelezen heb wel weer iets weg heeft van Battlelore... Misschien kan Filosoof hier wat over uitwijden. Maar voor mij net wat interessanter dan Memoir maar stukken uitdagender...

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
12 berichten | Pagina 1 van 1 |


Opties

  Toon onbeantwoorde berichten 
  Toon ongelezen berichten 
 Afdrukweergave Toon nieuwe berichten 
  Toon actieve onderwerpen 
   
 Feed - Bordspelmania  
 Feed - Nieuwe onderwerpen  
 Feed - Forum - Wargames  
 Feed - Onderwerp - Battlelore second edition vs Memoir '44  

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast


Tags



[ Gebruikersvoorwaarden | Privacybeleid | Cookiebeleid ]



Ondersteund door:
phpBB®