Gebruikersnaam:   Wachtwoord:  
Zomerspel 2024



Op zoek naar spelers? Zie aparte rubriek onder spelers gezocht.



19 berichten | Pagina 1 van 2 | Ga naar pagina: 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Miniature games
BerichtGeplaatst: vr 12 sep 2014, 15:00 
Koldun Kommander
Avatar gebruiker

Berichten: 368
Woonplaats: Sint Amandsberg
Ik zie hier een subtopic voor Wargames maar de grootste afwezige op dit subtopic blijkt hier wel degelijk miniature games te zijn. Iemand die hier iets van speelt?

Zelf speel ik:
- Warmachine/Hordes,
- All Quiet From the Martian Front,
- Hell Dorado,
- Deadzone,
- Dreadball,
- Blood Bowl

en heb ik interesse om eventueel volgende zaken op te pikken

- Infinity
- Flames of War WW1

_________________
"Opinions are like assholes, everybody has one and everybody thinks theirs is better than that of everybody else!"

I support the gaming community by buying at my FLGS!


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
 Berichttitel: Re: Miniature games
BerichtGeplaatst: vr 12 sep 2014, 21:41 
Meeple

Berichten: 17
Woonplaats: Nieuwerkerk a/d IJssel
Ik heb zelf deadzone, denk dat maandag shipment 2 komt :D.

Zelf heb ik het 1 keer even gespeeld met me vrouw en vond het doden van modellen vrij lastig dus daarna niet meer geprobeerd.

Dus als je wil kunnen we het wel is spelen.


Omhoog
Offline Profiel     
 
 Berichttitel: Re: Miniature games
BerichtGeplaatst: za 13 sep 2014, 13:09 
Avatar gebruiker

Berichten: 641
Woonplaats: Klundert
Memoir '44 komt vaak genoeg langs.
Daar zitten veel miniatures in hoor 8)

_________________
organisator van Memoir'44 speldagen bij M44Brigade


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
 Berichttitel: Re: Miniature games
BerichtGeplaatst: za 13 sep 2014, 15:07 
Koldun Kommander
Avatar gebruiker

Berichten: 368
Woonplaats: Sint Amandsberg
Arjan1984 schreef:
Ik heb zelf deadzone, denk dat maandag shipment 2 komt :D.
Zelf heb ik het 1 keer even gespeeld met me vrouw en vond het doden van modellen vrij lastig dus daarna niet meer geprobeerd.
Dus als je wil kunnen we het wel is spelen.


Zelf heb ik het zelfs nog niet gespeeld maar iemand bij ons in de club is bezig het spel te promoten en is ondertussen Pathfinder voor Mantic Games (vrijwilliger om demo's en tornooien te organiseren, beetje zelfde als wat ik ben voor Privateer Press) dus ik denk dat het meer en meer zal gespeeld worden bij ons vanaf nu, net als Dreadball trouwens (waar we op 24 september zelfs met een League beginnen).

Wat bedoel je trouwens met "het doden van modellen vrij lastig"? Heb je het dan over de regels of gewoon over het concept om modellen te moeten vernietigen om te winnen (want dat is tenslotte iets wat inherent is aan de meeste wargames én miniature wargames)

Antoi schreef:
Memoir '44 komt vaak genoeg langs.
Daar zitten veel miniatures in hoor 8)


Ja, net als bij Descent, meeste Axis & Allies, Shadows of Brimstone, BattleLore en nog wel enkele, hé :) Maar ik heb het over de echte miniature games waar je meestal niet op een bord speelt maar een speltafel.
En trouwens, ook nog Memoir gespeeld maar nooit echt fan van geweest hoewel het verre van slecht is. Heb het niet echt voor spelletjes over WW2 (tenzij er een "twist" in zit zoals bij Wierd War en aanverwanten zoals Dust) en als ik dan toch iets in die aard zou spelen zou ik waarschijnlijk eerder naar Flames of War grijpen (zeker nu er ook een WW1 versie aangekondigd is). Maar les gouts et les coulers, zeker! :)

_________________
"Opinions are like assholes, everybody has one and everybody thinks theirs is better than that of everybody else!"

I support the gaming community by buying at my FLGS!


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
 Berichttitel: Re: Miniature games
BerichtGeplaatst: do 19 feb 2015, 16:10 
Koldun Kommander
Avatar gebruiker

Berichten: 368
Woonplaats: Sint Amandsberg
Na het in contact komen met andere bordspellenclub - game clubs - boardgameclubs (of hoe je het kind ook wil noemen), vroeg ik me af waar mensen de "lijn" trekken tussen een miniature game en een boardgame. Al een paar keer een vriendelijke en interessante discussie daarover gehad met mensen van andere clubs en blijkbaar bestaat daar toch wat onduidelijkheid over.

Vaak zie ik mensen spellen zoals Dreadball, Blood Bowl, Memoirs 44, BattleLore, X-Wing, Star Trek Attack Wing, Space Hulk, Descent, Battles of Westeros, Rivet Wars, Mars Attacks, enz bestempelen als boardgames terwijl anderen dit eerder miniature games vinden.

Zelf vind ik deze games inderdaad allemaal eerder miniature games dan boardgames maar blijkbaar dus ik vroeg me effectief af waar andere mensen de "lijn" trekken.

Nog een extra reden dat ik dit vraag, is trouwens omdat je op de meeste grote beurzen in de gaming wereld vaak ook de beide broederlijk naast elkaar ziet en niemand zich daar echt aan stoort omdat ze naar eigen zeggen soms eens iets "nieuw" of onbekend zien op deze manier.

Dus wat is voor jou de scheiding tussen een boardgame en een miniature game? Dus waar eindigt het eerste en begint voor jou het tweede of ben je een van die witte raven die vindt dat het uiteindelijk allemaal dezelfde hobby is en dat het in vakjes klasseren van mensen, die in wezen hetzelfde doen, er uiteindelijk niets toe doet. One hobby, one community?

_________________
"Opinions are like assholes, everybody has one and everybody thinks theirs is better than that of everybody else!"

I support the gaming community by buying at my FLGS!


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
 Berichttitel: Re: Miniature games
BerichtGeplaatst: do 19 feb 2015, 16:19 
Check: Ameritrash.nl
Avatar gebruiker

Berichten: 1592
Woonplaats: Amsterdam
Denk dat als je met range rulers en losse terrein elementen werkt je een miniature game speelt en wanneer je dat doet op karton met hexjes of vakjes je een boardgame speelt. Ook denk ik dat de kwaliteit van de models meer nadruk heeft in de mini games.. betere kwaliteit etc.

X-wing is daarom voor mij een mini game, battlelore en descent boardgames voornamelijk vanwege het board. Om die reden zou ik spacehulk ook bij de boardgames scharen.

Mijn voorkeur heeft de boardgame, ik vind het bewegen en range bepalen fiddly in miniature games. Ook vind ik het modeling element niet zo interessant, ik ga niet schilderen etc.

_________________
Laatste 10 gespeeld:
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek  Twitter  Facebook  
 
 Berichttitel: Re: Miniature games
BerichtGeplaatst: do 19 feb 2015, 16:37 
Koldun Kommander
Avatar gebruiker

Berichten: 368
Woonplaats: Sint Amandsberg
Ruud2009 schreef:
Denk dat als je met range rulers en losse terrein elementen werkt je een miniature game speelt en wanneer je dat doet op karton met hexjes of vakjes je een boardgame speelt. Ook denk ik dat de kwaliteit van de models meer nadruk heeft in de mini games.. betere kwaliteit etc.

X-wing is daarom voor mij een mini game, battlelore en descent boardgames vanwege het board. Om die reden zou ik spacehulk ook bij de boardgames scharen.


Deze reden had ik al verwacht want is er eentje die ik al dikwijls gehoord heb maar dan zitten er weer een aantal tegenstellingen in want zo heb je bijvoorbeeld (om er maar eentje te noemen) All Things Zombie (waar uiteindelijk games als Zombicide, Zombies!!! en Zpocalypse de mosterd gehaald hebben) die de mogelijkheid biedt om of met hexen/vakjes of met ranges te spelen (en dit is niet het enige die deze mogelijkheid biedt).

Ruud2009 schreef:
Mijn voorkeur heeft de boardgame, ik vind het bewegen en range bepalen fiddly in miniature games. Ook vind ik het modeling element niet zo interessant, ik ga niet schilderen etc.


Dit daarentegen is duidelijk en een goeie reden, om niet te zeggen de beste reden, maar mag ik dan aannemen dat je figuren uit boardgames zoals Zombicide, Space Hulk, Rivet Wars of ander boardgames met miniaturen ook nooit zou schilderen? Range bepalen in pure miniature games is echter eerder strategisch meestal van belang om te zien of een bepaalde "move" (al dan niet winning) zou lukken of niet. Maar net zoals inzicht in bepaalde gamemechanics in boardgames (meestal workerplacement) vaak zorgt voor een optie op de eindoverwinning is range kunnen bepalen ongeveer hetzelfde bij miniature games (hoewel het vaak ook afhangt van wat je daarna doet). :-)

_________________
"Opinions are like assholes, everybody has one and everybody thinks theirs is better than that of everybody else!"

I support the gaming community by buying at my FLGS!


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
 Berichttitel: Re: Miniature games
BerichtGeplaatst: do 19 feb 2015, 16:45 
Check: Ameritrash.nl
Avatar gebruiker

Berichten: 1592
Woonplaats: Amsterdam
Dat specifieke spel ken ik niet, dus wie weet doen ze range met rulers etc of complicated tables. Ik denk dat een boardgame met mini's (of chits of kaarten) die range rulers e.d. gewoonweg eruit simplificeerd tot je mag een unit schieten die max 3 hexjes verderop staat. Als je zombie spel een bord heeft en geen range/movement rulers zou ik het tot bordspel rekenen. Zag wel op BGG dat ze het tot een boardgame rekenen (toch dat bord he :P).

Denk overigens dat Zombies!!! (uit 2001), jouw spel predate (2009). Maar denk dat in beide genres ongetwijfeld eerder zombie games te vinden zullen zijn.

En nee, ik heb nog nooit een miniatuurtje geschilderd en dat staat niet in de planning om te gebeuren, tenzij iemand dat kan en het voor mij zou willen doen (mag ie SpaceHulk wel schilderen).

_________________
Laatste 10 gespeeld:
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek  Twitter  Facebook  
 
 Berichttitel: Re: Miniature games
BerichtGeplaatst: do 19 feb 2015, 16:54 
Koldun Kommander
Avatar gebruiker

Berichten: 368
Woonplaats: Sint Amandsberg
Ruud2009 schreef:
Denk overigens dat Zombies!!! (uit 2001), jouw spel predate (2009). Maar denk dat in beide genres ongetwijfeld eerder zombie games te vinden zullen zijn.


Inderdaad, I stand corrected! :wink:

Ruud2009 schreef:
Dat specifieke spel ken ik niet, dus wie weet doen ze range met rulers etc of complicated tables. Ik denk dat een boardgame met mini's (of chits of kaarten) die range rulers e.d. gewoonweg eruit simplificeerd. Als je zombie spel een bord heeft en geen range/movement rulers zou ik het tot bordspel rekenen. Zag wel op BGG dat ze het tot een boardgame rekenen (toch dat bord he :P).


Nee, in dit heb je gewoon de optie om de figuren of via vakjes of via een vastgelegde afstand te bewegen, alles hangt af van wat er gekozen wordt door de spelers aan het begin van het spel maar in beide gevallen is het zeer speelbaar en zeer goed trouwens! En het wordt op BGG inderdaad tot de boardgames gerekend terwijl er eigenlijk geen bord is maar een groot speelvlak zoals bij miniature games (daarom ook het idee dat beide soort games soms heel dicht bij elkaar staan, soms dichter dan de meeste denken). ;-)

Ruud2009 schreef:

En nee, ik heb nog nooit een miniatuurtje geschilderd en dat staat niet in de planning om te gebeuren, tenzij iemand dat kan en het voor mij zou willen doen (mag ie SpaceHulk wel schilderen).


Wie weet, als ik ooit eens tijd heb (na het schilderen van mijn eigen zaken)! :D

_________________
"Opinions are like assholes, everybody has one and everybody thinks theirs is better than that of everybody else!"

I support the gaming community by buying at my FLGS!


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
 Berichttitel: Re: Miniature games
BerichtGeplaatst: do 19 feb 2015, 17:00 
Check: Ameritrash.nl
Avatar gebruiker

Berichten: 1592
Woonplaats: Amsterdam
Naja, wat ik mooi vind aan bordspellen zoals bijvoorbeeld MageWars of Battlelore 2, is de simplificatie van range en movement. Het is gewoon, 1 stap (vak) bewegen, schieten naar vakje 3 vakjes verderop. Geen gerommel met range rulers, verschuivingen etc. Het is gewon wat minder grof.

_________________
Laatste 10 gespeeld:
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek  Twitter  Facebook  
 
 Berichttitel: Re: Miniature games
BerichtGeplaatst: do 19 feb 2015, 17:07 
Koldun Kommander
Avatar gebruiker

Berichten: 368
Woonplaats: Sint Amandsberg
Dat klopt ergens wel hoewel de meeste mensen bijvoorbeeld ook geen probleem hebben met X-wing terwijl dit wel de range rulers werkt (maar dat zal dan weer met de franchise te maken hebben, zeker :D ).

Boardgames met dit concept zijn inderdaad vaak wat minder "grof" maar dit gaat soms ten koste van diepgang en strategie (juist door het verlies van bepaalde mogelijkheden die je met de iets "complexere" moving wel hebt). Maar ik speel ook graag eens een boardgame versie ervan, hoor! :wink:

_________________
"Opinions are like assholes, everybody has one and everybody thinks theirs is better than that of everybody else!"

I support the gaming community by buying at my FLGS!


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
 Berichttitel: Re: Miniature games
BerichtGeplaatst: do 19 feb 2015, 17:10 
Check: Ameritrash.nl
Avatar gebruiker

Berichten: 1592
Woonplaats: Amsterdam
Ik bedoel juist dat boardgames inderdaad wat grover zijn in de uitvoering van range en movement, maar dat maakt mij niet voldoende uit om ze niet te willen spelen :). Voor mij is het juist een plus dat ik niet hoef te klooien met range en movement.

_________________
Laatste 10 gespeeld:
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek  Twitter  Facebook  
 
 Berichttitel: Re: Miniature games
BerichtGeplaatst: do 19 feb 2015, 22:02 
Fabrieksmanager
Avatar gebruiker

Berichten: 878
Woonplaats: Enschede, NL
warlockbylandt schreef:
Na het in contact komen met andere bordspellenclub - game clubs - boardgameclubs (of hoe je het kind ook wil noemen), vroeg ik me af waar mensen de "lijn" trekken tussen een miniature game en een boardgame.


Dit impliceert dat er een lijn is en dat dus niet beiden waar kunnen zijn. Voor mij heeft een miniature game miniatures en een board game een bord. Het is niet zwart-wit.

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
 Berichttitel: Re: Miniature games
BerichtGeplaatst: zo 22 feb 2015, 21:56 
Avatar gebruiker

Berichten: 641
Woonplaats: Klundert
Mee eens,

er zijn miniature boardgames volgens mij :)
Het gesprek wat ik nog wel eens heb is de vraag of bepaalde spellen wargames zijn (bijv. Memoir '44) maar dat is volgens mij niet echt waar het hier over gaat.

_________________
organisator van Memoir'44 speldagen bij M44Brigade


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
 Berichttitel: Re: Miniature games
BerichtGeplaatst: zo 22 feb 2015, 22:19 
Webshop owner
Avatar gebruiker

Berichten: 59
Woonplaats: Maarssen
Ik heb interesse in het leren van zowel Deadzone als Hell Dorado!~Yessss eindelijk mensen die het spelen :clap:

Ook heb ik elke 3 maanden een of twee tafels vrij als je een van de twee wilt demoen op Ducosim :D (ik ben standhouder).

_________________
Geek Passion is out of business. Dit profiel is inactief
Ruim 70 maten sleeves voor bord- en kaartspellen in het aanbod.
Swan Panasia-KMC-Dragonshield-Ultra pro

Spellen en sleeves voor elk spel: winkelstraat/topic12834.html


Omhoog
Offline Profiel     
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
19 berichten | Pagina 1 van 2 | Ga naar pagina: 1, 2  Volgende


Opties

  Toon onbeantwoorde berichten 
  Toon ongelezen berichten 
 Afdrukweergave Toon nieuwe berichten 
  Toon actieve onderwerpen 
   
 Feed - Bordspelmania  
 Feed - Nieuwe onderwerpen  
 Feed - Forum - Wargames  
 Feed - Onderwerp - Miniature games  

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 2 gasten


Tags



[ Gebruikersvoorwaarden | Privacybeleid | Cookiebeleid ]



Ondersteund door:
phpBB®