Gebruikersnaam:   Wachtwoord:  
Zomerspel 2024



Op zoek naar spelers? Zie aparte rubriek onder spelers gezocht.



23 berichten | Pagina 1 van 2 | Ga naar pagina: 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Warmachine/Hordes
BerichtGeplaatst: vr 26 sep 2014, 12:28 
Koldun Kommander
Avatar gebruiker

Berichten: 368
Woonplaats: Sint Amandsberg
Aangezien ik, behalve spelverantwoordelijke hiervoor bij THunderbolts Gent, ook nog eens Pressganger ben voor Privateer Press wat dit spel betreft, wil ik mensen met interesse (en blijkbaar zijn er wel gezien de PB's die ik al ontvangen heb) er nog eens attent op maken dat ik hier ook op regelmatige basis demo's voor geef. Deze gaan meestal door op woensdagavond of zondagnamiddag in Outpost Gent maar eventueel kan dit ook op zaterdagnamiddag in Outpost Gent of World's End. Ik heb ook al demo's gegeven in andere steden dan Gent maar dit doe ik in principe enkel als er een grote groep spelers met interesse is.

Ik weet ook dat dit voor sommigen op het eerste zicht lijkt alsof het niets voor hun is en dat het soms zelfs door personen afgeraden wordt maar mijn ervaring (en ik ben hier toch al zo'n goeie 7 jaar mee bezig) leert me dat de meeste spelers soms wel interesse hebben maar er een soort van drempelvrees bestaat om die stap te maken. Ook het feit dat sommigen denken dat ze hiervoor geen medespelers/tegenstanders gaan vinden binnen hun eigen vrienden/spelerskring kan een reden zijn waarom mensen dit nooit geprobeerd hebben of een kans geven. Sommigen beginnen er ook niet aan omdat het te nieuw is en zij liever in hun vertrouwde nestje blijven zitten (been there, done that) of omdat ze dan vrezen dat ze geen tijd meer hebben om ook boardgames te blijven spelen. En dan heb je nog spelers die de vooroordelen, die vaak geuit worden door mensen die het zelf nog nooit gespeeld hebben, zomaar aannemen zonder eens naar de andere kant te luisteren.

Ondertussen hebben we spelers die nog steeds boardgames/cardgames spelen in hun eigen vriendenkring/spelersgroep/club maar toch af en toe ook eens afzakken naar Gent om eens een miniature game te spelen en heel vaak waren ze er ook eerst van overtuigd, om wat voor reden dan ook, dat dit miniature gaming niet iets was wat hun ging liggen.

Indien je interesse hebt in een demo hiervan om zo eens kennis te maken met de wereld van miniature gaming of de wereld van Warmachine/Hordes dan is de werkwijze hiervoor heel simpel. Je stuurt me een PB en geeft aan wanneer je graag zo'n demo wil en dan probeer ik dat te regelen. Ik pas me zoveel mogelijk aan aan de vraag van de spelers maar soms zit ook mijn agenda vol dus dan bekijk ik samen met de spelers met interesse wat voor hun ook kan. Uiteindelijk spelen we allemaal dezelfde hobby maar veel mensen weten niet precies wat ze zich moeten voorstellen bij miniature gaming en daar proberen we verandering in te brengen met zo'n demo's en allerhande andere activiteiten.

_________________
"Opinions are like assholes, everybody has one and everybody thinks theirs is better than that of everybody else!"

I support the gaming community by buying at my FLGS!


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
 Berichttitel: Re: Warmachine/Hordes
BerichtGeplaatst: wo 29 okt 2014, 12:27 
Koldun Kommander
Avatar gebruiker

Berichten: 368
Woonplaats: Sint Amandsberg
En eens een paar voorbeelden van mijn miniaturen in actie!

_________________
"Opinions are like assholes, everybody has one and everybody thinks theirs is better than that of everybody else!"

I support the gaming community by buying at my FLGS!


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
 Berichttitel: Re: Warmachine/Hordes
BerichtGeplaatst: wo 29 okt 2014, 13:42 
Critico

Berichten: 2165
Woonplaats: Zaamslag
Jeez, wat mooi.

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
 Berichttitel: Re: Warmachine/Hordes
BerichtGeplaatst: wo 29 okt 2014, 13:56 
Koldun Kommander
Avatar gebruiker

Berichten: 368
Woonplaats: Sint Amandsberg
maartend schreef:
Jeez, wat mooi.


Thanks! :)

_________________
"Opinions are like assholes, everybody has one and everybody thinks theirs is better than that of everybody else!"

I support the gaming community by buying at my FLGS!


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
 Berichttitel: Re: Warmachine/Hordes
BerichtGeplaatst: vr 14 nov 2014, 11:08 
Level 37
Avatar gebruiker

Berichten: 232
Woonplaats: Brugge
Ik stel mijn vragen en plein public omdat ze vast ook voor andere geïnteresseerden relevant zijn:

Hoeveel mensen zie je graag op zo'n demo als je je ervoor moet verplaatsen?
Hoeveel tijd voorzie je voor het opzetten, en de effectieve duur van de demo?
Vraag je een vergoeding of wens je iets te verkopen na de demo?

En dan nog over Warmachine/Hordes zelf; Hoe zou je dit vergelijken met WHF/40K? Ik heb wel interesse in een wargame, ooit heb ik in mijn studententijd nog WHF gespeeld en toen had ik tijd zat, maar geen geld (of toch te weinig :p) Op welke punten zou je zeggen dat WM/H beter is dan wat GW biedt? Wat is er minder goed?


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
 Berichttitel: Re: Warmachine/Hordes
BerichtGeplaatst: vr 14 nov 2014, 12:36 
Koldun Kommander
Avatar gebruiker

Berichten: 368
Woonplaats: Sint Amandsberg
Murm3l schreef:
Ik stel mijn vragen en plein public omdat ze vast ook voor andere geïnteresseerden relevant zijn:

Hoeveel mensen zie je graag op zo'n demo als je je ervoor moet verplaatsen?
Hoeveel tijd voorzie je voor het opzetten, en de effectieve duur van de demo?
Vraag je een vergoeding of wens je iets te verkopen na de demo?


Geen probleem met het feit dat je dit op deze manier doet, hoor! :wink:

Als ik me moet verplaatsen (en daarbij maak ik altijd de bemerking dat ik weinig tijd heb gezien ik bijvoorbeeld de volgende 3 weekends vast zit; WarmaHordes tornooi in Oostende dit weekend, volgend weekend Spel14 en weekend daarna organiseer ik zelf een WarmaHordes tornooi in Gent), heb ik graag dat er toch een paar mensen interesse hebben (en ja, dan bedoel ik minstens 2 met een paar :) ). Als ik me ver moet verplaatsen, kijk ik ook steeds of er geen Pressganger dichterbij zit die dit dan kan overnemen (er zit er eentje in Roeselare, Oostende, Antwerpen, Aalst,...) want uiteindelijk speelt het geen rol wie van ons dit doet, zolang het maar gedaan wordt.

Een demo duurt ongeveer een uurtje - anderhalf uurtje (hangt vaak af van de ervaring die mensen al dan niet hebben met miniature games). Opzetten zelf is in principe op een kleine 10 minuten zeker gedaan. Ik vraag, zoals in pricipe elke Pressganger, niets van vergoeding voor een demo en ik verkoop zelf niets, ik doe demo's voor het game omdat ik graag mensen laat kennismaken met dit spel (meestal kennen ze enkel GW-games als je het hebt over miniature games, is zo'n beetje zoals Europees bier bij Amerikanen, meeste kennen enkel Heineken omdat die de grootste en beste promotie machine hebben en dat is bij miniature games niet anders).

Wat de rest van je vragen betreft, ga ik hier later een (uitgebreid) antwoord op geven want ik kan dit niet in een paar woorden of zinnen gezien de verschillen in de systemen én de bedrijven die ze maken en hoewel ik zelf geen grote fan ben van GW als firma (door ervaring want ik heb zelf meer dan 10 jaar WHF gespeeld) zal ik toch zo onbevooroordeeld mogelijk proberen zijn over de systemen!

_________________
"Opinions are like assholes, everybody has one and everybody thinks theirs is better than that of everybody else!"

I support the gaming community by buying at my FLGS!


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
 Berichttitel: Re: Warmachine/Hordes
BerichtGeplaatst: vr 14 nov 2014, 14:07 
Koldun Kommander
Avatar gebruiker

Berichten: 368
Woonplaats: Sint Amandsberg
Murm3l schreef:
En dan nog over Warmachine/Hordes zelf; Hoe zou je dit vergelijken met WHF/40K? Ik heb wel interesse in een wargame, ooit heb ik in mijn studententijd nog WHF gespeeld en toen had ik tijd zat, maar geen geld (of toch te weinig :p) Op welke punten zou je zeggen dat WM/H beter is dan wat GW biedt? Wat is er minder goed?


Wat ik wel al ga doen, is verwijzen naar een bron die je kan raadplegen om een idee te krijgen over Warmachine/Hordes (WarmaHordes).

http://battlecollege.wikispaces.com/home

Voor mensen die nog nooit WarmaHordes gespeeld hebben, is trouwens dit de ideale beginpagina op deze site: http://battlecollege.wikispaces.com/Newbie+Page

Mijn eigen ervaring en, vooral, vergelijking (voor zover mogelijk) doe ik dan later wel! :wink:

Er is ook een "officieel" forum van Privateer Press zelf maar dat is dan eerder om vragen te stellen over het spel, info of ervaringen uit te wisselen of gewoon eens te "browsen".

http://privateerpressforums.com/forum.php

_________________
"Opinions are like assholes, everybody has one and everybody thinks theirs is better than that of everybody else!"

I support the gaming community by buying at my FLGS!


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
 Berichttitel: Re: Warmachine/Hordes
BerichtGeplaatst: vr 14 nov 2014, 14:34 
Level 37
Avatar gebruiker

Berichten: 232
Woonplaats: Brugge
Ik zou het vanavond eens willen voorstellen op de Spellenclub, als je hiervoor naar Brugge moet komen zou ik toch op zijn minst een vijftal geïnteresseerden bijeen willen krijgen wat naar mijn mening toch moet lukken. Als we het effectief op een spelavond kunnen doen is er ook nog wat 'passage' van andere tafels die mogelijks ook geïnteresseerd zijn. Ik zal vanavond eens polsen als er genoeg interesse is.

Ik heb al wat rondgelezen betreft WM/Hordes, Infinity, GW... er is zo'n overvloed aan informatie over te vinden (en nog meer meningen) dat het moeilijk is door de bomen het bos nog te zien.

Oh, en als je drie weekenden na elkaar kan besteden aan wat jhe hierboven stelt is tijd een luxe voor je, geen probleem =P


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
 Berichttitel: Re: Warmachine/Hordes
BerichtGeplaatst: vr 14 nov 2014, 14:59 
Koldun Kommander
Avatar gebruiker

Berichten: 368
Woonplaats: Sint Amandsberg
Murm3l schreef:
Ik zou het vanavond eens willen voorstellen op de Spellenclub, als je hiervoor naar Brugge moet komen zou ik toch op zijn minst een vijftal geïnteresseerden bijeen willen krijgen wat naar mijn mening toch moet lukken. Als we het effectief op een spelavond kunnen doen is er ook nog wat 'passage' van andere tafels die mogelijks ook geïnteresseerd zijn. Ik zal vanavond eens polsen als er genoeg interesse is.

Ik heb al wat rondgelezen betreft WM/Hordes, Infinity, GW... er is zo'n overvloed aan informatie over te vinden (en nog meer meningen) dat het moeilijk is door de bomen het bos nog te zien.

Oh, en als je drie weekenden na elkaar kan besteden aan wat jhe hierboven stelt is tijd een luxe voor je, geen probleem =P


Oh, Brugge is qua afstand zeker geen probleem, hoor! Ga wel vrijdagavond verkocht moeten krijgen aan mijn vriendin maar ook dat zal wel lukken! En misschien vraag ik dan de Presganger van Oostende, Serge, om me bij te staan (meerdere demo's) als ik het op voorhand weet!

Info is zeker voldoende te vinden en meningen ook (waarbij ik graag verwijs naar de quote onderaan al mijn berichten). Het valt trouwens meestal op dat de negatieve meningen nogal vaak gegeven worden door mensen die het spel niet of nooit gespeeld hebben en enkel "concurrerende" games spelen (en dan één in het bijzonder, jammer genoeg :( ). Maar gezien WarmaHordes dit jaar 10 jaar bestaat en zich zonder problemen in die tijd heeft opgewerkt van een systeem waar denigrerend en smalend werd op neergekeken in de beginjaren tot de op één na grootste (en in sommige landen zelfs al grootste) Miniature game in die tijd is kritiek altijd aanwezig, zeker van gevestigde waarden (is een beetje zoals overal zeker en "hoge bomen vangen nu éénmaal veel wind). Maar die groei is ook het bewijs dat dit spel er staat en niet kan genegeerd worden, zelfs GW begint al ideeën van PP te "kopiëren", need I say more! :lol:

Maar er is inderdaad de laatste jaren een overvloed aan goeie miniature games, hoor, games zoals WarmaHordes, Deadzone, Infinity, Dreadball, Malifaux, Kings of War, Pulp City, Uncharted Seas, Dystopian Wars, Dropzone Commander, ... hebben eindelijk voor een alternatief gezorgd en vaak een beter alternatief. Ze hebben allemaal een ander systeem (met hier en daar vergelijkingen) en tegenwoordig kan je zelfs gewoon op het zicht kiezen wat je best bevalt qua figuren en rules en kan je afstappen van de min of meer simpele games om eens iets uitdagender en moeilijker te gaan spelen. Bij ons in de club zijn we geëvolueerd van een meerderheid WHF & 40k spelers tot een meerderheid aan WarmaHordes spelers (die gelukkig ook nog andere games een kans geven en spelen én geen oogkleppen dragen) in zover dat er nu meer spelers zijn die WarmaHordes spelen dan spelers van WHF en 40K samen. Zelf speel ik behalve WarmaHordes ook heel graag Dreadball, Hell Dorado (moet ik weer dringend mee beginnen), Uncharted Seas en begin ik binnenkort met Infinity, Guildball, Deadzone, All Quiet From The Martian Front en nog wel enkele andere! :lol: En dan speel ik ook nog eens graag boardgames én LCG's dus tijd wordt inderdaad een serieuse luxe! :lol:

_________________
"Opinions are like assholes, everybody has one and everybody thinks theirs is better than that of everybody else!"

I support the gaming community by buying at my FLGS!


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
 Berichttitel: Re: Warmachine/Hordes
BerichtGeplaatst: vr 14 nov 2014, 16:15 
Koldun Kommander
Avatar gebruiker

Berichten: 368
Woonplaats: Sint Amandsberg
Murm3l schreef:
Wat is er minder goed?


Hier wil ik wel al eens snel op reageren want uiteindelijk zijn dit vaak de belangrijkste redenen waarom iemand iets links laat liggen!

WarmaHordes is meer dan alleen maar dobbelstenen gooien en heeft een behoorlijk steile "leercurve". Als je dit speelt (zeker tegen mensen die het al gespeeld hebben), ga je zeker de eerste keren verliezen (zoals gezegd er komt meer bij kijken dan dobbelstenen gooien) en ga je slechts langzaam aan "leren" spelen met je factie of ras. Want elke factie heeft een eigen speelstijl en binnen elke factie hangt de speelstijl dan ook nog eens af van de gekozen Warcaster/Warlock.
Soms vragen mensen me welke factie de beste is en welke factie ze dus bijgevolg zouden moeten spelen (wat ik nog steeds een rare redenering vind) en mijn meest eerlijke antwoord daarop is steeds: kijk gewoon welke figuren/factie/fluff-verhalen (of combinatie ervan) je het leukst vindt en kies aan de hand daarvan want er is geen "betere" factie en uiteindelijk leer je spelen met je factie!
Bij ons in de club ben ik destijds ook begonnen met demo's te geven aan een overwegend pro-GW publiek en mijn ervaring is dat éénmaal je dit begint te spelen en begint in te zien hoeveel diepte, mogelijkheden en strategie dit spel heeft je dit blijft spelen. Zo hebben de meeste van diegene die dit bij ons beginnen spelen zijn zelfs volledig (en sommige gedeeltelijk) de overstap gemaakt en zijn ze niet echt teruggekeerd naar de vertrouwde zaken op één iemand na, maar voor hem was dit echt wel té moeilijk en hij speelt terug WHF sindsdien en dat gaat hem beter af (maar hij blijft een uitzondering). Ik zie soms mensen een demo vragen van WHF of 40K bij ons in de club maar het is nog nooit gebeurt dat ze dan afstappen van WarmaHordes spelen, omgekeerd daarentegen zie ik wel heel vaak (het is gewoon een vaststelling, zeker geen verwijt of iets dergelijks)! Maar gelukkig zijn de WarmaHordes spelers ook zeer open-minded en ook nog geïnteresseerd in andere games, hoor, en veel van die spelers spelen ook nog andere games en sommigen zelfs nog steeds WHF en/of 40K maar het is en blijft een minderheid.

Er hangt een prijskaartje aan vast (gelukkig niet zo hoog als dat van Mass-battle systemen) en uiteindelijk beslis je nog steeds zelf welke figuren je zeker wil en welke niet en hoeveel je er uiteindelijk wil aan besteden, je hoeft niet alles te hebben van een factie om goed te kunnen spelen. Ik ken bijvoorbeeld mensen die van elke factie één of twee 50ptn legertjes kunnen maken en gewoon graag afwisselen terwijl ik er ook ken die alles van één bepaalde factie (behalve de Warcasters dan) 2 tot 3 maal hebben (zelf ben ik daar wat Khador betreft zeker ook bij! :D ) en nog andere die slechts van één factie een kleine hoeveelheid hebben om toch te kunnen spelen. Uiteindelijk hangt het ook hier af van hoeveel je wil besteden hieraan en hoeveel voldoening je ervoor terugkrijgt (zoals bij elke hobby).

Je zal bij WarmaHordes ook zelden kant en klare lijsten vinden waar je niet mee kan verliezen. Er bestaan lijsten die héél goed werken en waarmee ja vaak zal winnen maar zo'n lijst klakkeloos overnemen en ermee spelen, zonder dat je de finesse van het spel doorhebt, zal echter eerder in het omgekeerde resulteren, je zal nog meer verliezen met zo'n lijsten. ZO'n lijsten vragen meestal veel ervaring en vooral een specifieke volgorde van spelen die gerespecteerd en gevolgd moet worden en daarin schuilt dan ook het probleem om zo'n lijsten te spelen. Daarin en in het feit dat ze niet 100% full proof zijn. Niets is full proof in Warmachine en zelfs na 10 jaar spelen, slagen spelers er nog steeds in om mij te verrassen met een nieuwe combinatie of nieuwe synergie die ik nog niet doorhad.

Er is, jammer genoeg, ook een tornooi scene en net zoals bij de meeste miniature games, ook die van GW bijvoorbeeld, is die voor het grootste deel "broken" en wordt er eerder de nadruk gelegd op "winnen at all costs" tov fun. Er zijn een aantal Pressgangers die dit proberen te doorbreken door geen standaard tornooien te organiseren en zelfs Privateer zelf zoekt naar manieren om deze scene nieuw leven in te blazen (zoals de nieuwe regels voor Spell Draft tornooien die eerder dit jaar gelanceerd werden). Zelf ga ik meestal of organiseer ik meestal enkel nog tornooien die afwijken van de standaard en ik raad ook mensen die met Warmahordes beginnen af om eraan deel te nemen tenzij het is om eens de sfeer op te snuiven van een tornooi of om wat spelervaring op te doen (waarbij ik de bedenking meegeef dat je dan wel waarschijnlijk zal verliezen tegen spelers die zelfs niet uitleggen wat ze precies allemaal doen in een beurt omdat ze veronderstellen dat je dat moet weten en er ook geen tijd voor is --> Deathclock). Net zoals de meeste miniature games is WarmaHordes pas echt leuk als je dit speelt voor de fun en dan nog liefst met een groep, als dan niet vast, die er hetzelfde over denkt. Ook leuk wordt het pas als je een League of Campaign kan meespelen en dat zijn dan weer zaken die ik wel graag organiseer.

Misschien heb je het al door maar ik ben niet gewoon om een "blad voor de mond" te nemen, ik verbloem niet veel en zeg gewoon wat mijn ervaringen of bevindingen zijn maar ik doe dit niet om mensen te kwetsen of af te schrikken. Ik geloof gewoon dat je de dingen moet zeggen en schrijven zoals ze zijn en zowel de voor- als nadelen moet durven aanhalen, ook van spellen die je zelf promoot. Als ik soms de kritiek en commentaar hoor van mensen in mijn directe omgeving over spellen die ik graag speel terwijl zij dan weer helemaal geen kritiek kunnen aanvaarden of "lange tenen" hebben dan vraag ik me soms af waarom mensen zich soms de moeite troosten om iets te promoten. :wink: :)

_________________
"Opinions are like assholes, everybody has one and everybody thinks theirs is better than that of everybody else!"

I support the gaming community by buying at my FLGS!


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
 Berichttitel: Re: Warmachine/Hordes
BerichtGeplaatst: vr 14 nov 2014, 19:33 
Level 37
Avatar gebruiker

Berichten: 232
Woonplaats: Brugge
Tornooien interesseren mij niet meer, zoals je zelf aanhaalt zijn die zaken helemaal verziekt geraakt door het ten aller koste winnen. Ik heb er trouwens ook geen tijd voor en eerlijk gezegd, het brengt ook niet het beste in mij naar boven. Nee doe mij maar liever casual play.

Je haalt echter enkele belangrijke punten aan. Thema/sfeer/plezier is belangrijk, daarom zal ik ook nooit gaan uitzoeken wat het 'beste' leger is maar eerder het leukst om mee te spelen (wat het best bij mijn persoonlijke stijl aanleunt dus) en er thematisch goed uitkomt. Thematisch vond ik Warhammer altijd heel goed. Er zit werkelijk een hele wereld achter en ik vond het altijd leuk dat de rulebooks bezaaid waren met een goede hoeveelheid fluff. Ik experimenteer ook wel graag met thematische, 'vreemde' lijsten. In dergelijk spel gaat het mij niet echt om winnen, ook hoe je ten onder gaat kan leuk zijn.

Wat voor mij ook van belang is zijn mooie modellen, die ook aangenaam zijn om te schilderen. Een leger Tyrannids zie ik mij bijvoorbeeld nooit schilderen. Ugh. Ik heb al geen zin in die die bij Space Hulk horen. Kostprijs is niet zo van belang, tijd echter... Ik speel liever een paar kortere games dan een acht uur durende, aanslepende match waar na twee uur de winnaar al bekend is. Die kleine legertjes waarvan jij spreekt spreken mij dus wel aan. In WHF is (of was twintig jaar gelden) het niet echt leuk om met minder dan 2000pnt te spelen.

Verder... duidelijke regels. Ik weet niet hoe WHF er nu uitziet, maar toen ik nog speelde waren er een hoop regels en wie die het best kende (lees: kon uitbuiten) won gewoonlijk. Ik heb ook een beetje een hekel aan 3ATK +1 omdat ik een longbow heb, +1 omdat ik in een boom zit -2 omdat ik in combat ben +1 omdat ik blauwe ogen heb -3 omdat er een vlek op mijn broek zit... Ugh. Modifiers zijn goed maar als je telkens de rulebook erbij moet halen omdat het niet duidelijk meer is... Dat is iets wat ik leuk vind aan bijvoorbeeld Pulp Alley, eenvoudige maar dynamische spelregels waar weinig of geen discussie over kan zijn.

Wat ik her en der las als kritiek op WM/Hordes is dat er vaak een combo dient opgebouwd te worden waarna je het spel in één ronde wint. Je staat dus beiden een beetje te kloten om om ter eerst je combo op tafel te toveren. Kan je dat toelichten?

Infinity spreekt mij ook wel aan.


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
 Berichttitel: Re: Warmachine/Hordes
BerichtGeplaatst: za 15 nov 2014, 16:53 
Koldun Kommander
Avatar gebruiker

Berichten: 368
Woonplaats: Sint Amandsberg
Murm3l schreef:
Tornooien interesseren mij niet meer, zoals je zelf aanhaalt zijn die zaken helemaal verziekt geraakt door het ten aller koste winnen. Ik heb er trouwens ook geen tijd voor en eerlijk gezegd, het brengt ook niet het beste in mij naar boven. Nee doe mij maar liever casual play.

Je haalt echter enkele belangrijke punten aan. Thema/sfeer/plezier is belangrijk, daarom zal ik ook nooit gaan uitzoeken wat het 'beste' leger is maar eerder het leukst om mee te spelen (wat het best bij mijn persoonlijke stijl aanleunt dus) en er thematisch goed uitkomt. Thematisch vond ik Warhammer altijd heel goed. Er zit werkelijk een hele wereld achter en ik vond het altijd leuk dat de rulebooks bezaaid waren met een goede hoeveelheid fluff. Ik experimenteer ook wel graag met thematische, 'vreemde' lijsten. In dergelijk spel gaat het mij niet echt om winnen, ook hoe je ten onder gaat kan leuk zijn.

Wat voor mij ook van belang is zijn mooie modellen, die ook aangenaam zijn om te schilderen. Een leger Tyrannids zie ik mij bijvoorbeeld nooit schilderen. Ugh. Ik heb al geen zin in die die bij Space Hulk horen. Kostprijs is niet zo van belang, tijd echter... Ik speel liever een paar kortere games dan een acht uur durende, aanslepende match waar na twee uur de winnaar al bekend is. Die kleine legertjes waarvan jij spreekt spreken mij dus wel aan. In WHF is (of was twintig jaar gelden) het niet echt leuk om met minder dan 2000pnt te spelen.

Verder... duidelijke regels. Ik weet niet hoe WHF er nu uitziet, maar toen ik nog speelde waren er een hoop regels en wie die het best kende (lees: kon uitbuiten) won gewoonlijk. Ik heb ook een beetje een hekel aan 3ATK +1 omdat ik een longbow heb, +1 omdat ik in een boom zit -2 omdat ik in combat ben +1 omdat ik blauwe ogen heb -3 omdat er een vlek op mijn broek zit... Ugh. Modifiers zijn goed maar als je telkens de rulebook erbij moet halen omdat het niet duidelijk meer is... Dat is iets wat ik leuk vind aan bijvoorbeeld Pulp Alley, eenvoudige maar dynamische spelregels waar weinig of geen discussie over kan zijn.

Wat ik her en der las als kritiek op WM/Hordes is dat er vaak een combo dient opgebouwd te worden waarna je het spel in één ronde wint. Je staat dus beiden een beetje te kloten om om ter eerst je combo op tafel te toveren. Kan je dat toelichten?

Infinity spreekt mij ook wel aan.


Wees gerust, er zijn er nog die over tornooien hetzelfde denken. Hier in Gent spelen we met 40-50 man WarmaHordes maar je zal er zelden één van zien op een tornooi tenzij het een "fun"-tornooi is. Onze WHF en 40K spelers ga je dan wel weer op tornooien tegenkomen maar heb de indruk dat dit ook vaak met andere factoren te maken heeft (spelsysteem, mentaliteit, leeftijd, etc.). Zelf ben ik geen voorstander van "officiêle" kill-rules tornooien en als ik iets organiseer is dat altijd iets wat "fun" is.

Wat de wereld achter het spel en de figuren betreft, wees gerust. Ook hier heeft PP een volledige wereld opgebouwd en de verhalen van de Iron Kingdoms zijn echt wel de moeite om eens te lezen, zeker omdat er dikwijls intriges, politiek en "hidden agendas" verscholen zitten in de verhalen en modellen niet altijd zo rechtlijnig goed of kwaad zijn!

Thema-lijsten bestaan trouwens ook en die zijn inderdaad vooral "fun" om te spelen omdat je hierdoor nog meer beperkingen krijgt over wat je in je leger mag steken!

De regels zijn duidelijk en het voordeel is dat als er toch een discussie ontstaat er nog altijd het forum is om onduidelijkheden te melden. PP heeft wereldwijd zo'n 6 Infernals aangeduidt (er zit er zelfs één in België) en die zijn er om zo'n discussies op te lossen of onduidelijkheden op te lossen én wat zij "rulen" is bindend.

Heb die kritiek trouwens ook al gelezen en ik moet zeggen dat die kritiek vaak uit dezelfde hoek komt (ik zal maar niet zeggen welke hoek) én dan ook meestal gegeven wordt door spelers die weinig vertrouwd zijn met het spel. De combo's bestaan, zeker in een "feat"-ronde, maar spelers laten zich meestal geen 2x vangen aan dezelfde combo's en, zoals bij elk spel, werken deze combo's ook niet altijd want je speelt met 2 en de ander kan in zijn arsenaal soms ook zaken hebben die zo'n combo's plat legt. Ik denk dat die kritiek iets te simplistisch is en je moet vooral kijken van waar die kritiek komt. Op verschillende plaatsen is de "nijd" tov het succes van WarmaHordes ten nadele van WHF of 40K iets waar mensen een soort van "mijne is beste en al de rest is crap" wedstrijd van maken, some people never grow up! Het systeem van WarmaHordes is zo opgebouwd dat je aan één combo echt niet voldoende zal hebben om een spel te winnen en dat als dat toch eens zou lukken, je dit waarschijnlijk nooit meer opnieuw zal kunnen tegen dezelfde speler.

Zelf speel ik nog geen Infinity maar we hebben in onze club wel een speler die hetzelfde doet voor Infinity als wat ik doe voor WarmaHordes. Hij is zelf ook een Spanjaard (zoals het game) en hij geeft ook demo's met veel enthousiasme maar het lijkt inderdaad ook leuk en weinig figuren voor nodig trouwens. Heb de regels al eens doorgenomen en het ziet er ook wel zeer goed uit, enige waar ik me vragen over stel zijn de dobbelstenen (dacht dat het D10 of D12 waren) en dit kan rare situaties met zich meebrengen, zeker in extremiteiten. Maar ik ga het zeker ook eens spelen, heb er tenslotte ook al figuren voor! :lol:

_________________
"Opinions are like assholes, everybody has one and everybody thinks theirs is better than that of everybody else!"

I support the gaming community by buying at my FLGS!


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
 Berichttitel: Re: Warmachine/Hordes
BerichtGeplaatst: za 15 nov 2014, 20:04 
Level 37
Avatar gebruiker

Berichten: 232
Woonplaats: Brugge
Ik apprecieer de tijd die je hierin steekt om te antwoorden. Ik hoop dat het niet alleen voor mij interessant om lezen is.


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
 Berichttitel: Re: Warmachine/Hordes
BerichtGeplaatst: zo 16 nov 2014, 13:07 
Webshop owner
Avatar gebruiker

Berichten: 59
Woonplaats: Maarssen
Murm3l schreef:
Ik apprecieer de tijd die je hierin steekt om te antwoorden. Ik hoop dat het niet alleen voor mij interessant om lezen is.

Geen zorgen, ik lees het ook.

_________________
Geek Passion is out of business. Dit profiel is inactief
Ruim 70 maten sleeves voor bord- en kaartspellen in het aanbod.
Swan Panasia-KMC-Dragonshield-Ultra pro

Spellen en sleeves voor elk spel: winkelstraat/topic12834.html


Omhoog
Offline Profiel     
 
 Berichttitel: Re: Warmachine/Hordes
BerichtGeplaatst: ma 17 nov 2014, 18:22 
Koldun Kommander
Avatar gebruiker

Berichten: 368
Woonplaats: Sint Amandsberg
Murm3l schreef:
Ik apprecieer de tijd die je hierin steekt om te antwoorden. Ik hoop dat het niet alleen voor mij interessant om lezen is.


Graag gedaan en thanks voor de PB, ik hou er rekening mee en je moet maar laten weten wanneer! :wink:

Geek Passion schreef:
Murm3l schreef:
Ik apprecieer de tijd die je hierin steekt om te antwoorden. Ik hoop dat het niet alleen voor mij interessant om lezen is.

Geen zorgen, ik lees het ook.


Altijd leuk om te weten dat nog mensen het lezen! :wink:

_________________
"Opinions are like assholes, everybody has one and everybody thinks theirs is better than that of everybody else!"

I support the gaming community by buying at my FLGS!


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
23 berichten | Pagina 1 van 2 | Ga naar pagina: 1, 2  Volgende


Opties

  Toon onbeantwoorde berichten 
  Toon ongelezen berichten 
 Afdrukweergave Toon nieuwe berichten 
  Toon actieve onderwerpen 
   
 Feed - Bordspelmania  
 Feed - Nieuwe onderwerpen  
 Feed - Forum - Wargames  
 Feed - Onderwerp - Warmachine/Hordes  

Gebruikers die deze topic waarderen

warlockbylandt

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 2 gasten


Tags



[ Gebruikersvoorwaarden | Privacybeleid | Cookiebeleid ]



Ondersteund door:
phpBB®