Murm3l schreef:
Wat is er minder goed?
Hier wil ik wel al eens snel op reageren want uiteindelijk zijn dit vaak de belangrijkste redenen waarom iemand iets links laat liggen!
WarmaHordes is meer dan alleen maar dobbelstenen gooien en heeft een behoorlijk steile "leercurve". Als je dit speelt (zeker tegen mensen die het al gespeeld hebben), ga je zeker de eerste keren verliezen (zoals gezegd er komt meer bij kijken dan dobbelstenen gooien) en ga je slechts langzaam aan "leren" spelen met je factie of ras. Want elke factie heeft een eigen speelstijl en binnen elke factie hangt de speelstijl dan ook nog eens af van de gekozen Warcaster/Warlock.
Soms vragen mensen me welke factie de beste is en welke factie ze dus bijgevolg zouden moeten spelen (wat ik nog steeds een rare redenering vind) en mijn meest eerlijke antwoord daarop is steeds: kijk gewoon welke figuren/factie/fluff-verhalen (of combinatie ervan) je het leukst vindt en kies aan de hand daarvan want er is geen "betere" factie en uiteindelijk leer je spelen met je factie!
Bij ons in de club ben ik destijds ook begonnen met demo's te geven aan een overwegend pro-GW publiek en mijn ervaring is dat éénmaal je dit begint te spelen en begint in te zien hoeveel diepte, mogelijkheden en strategie dit spel heeft je dit blijft spelen. Zo hebben de meeste van diegene die dit bij ons beginnen spelen zijn zelfs volledig (en sommige gedeeltelijk) de overstap gemaakt en zijn ze niet echt teruggekeerd naar de vertrouwde zaken op één iemand na, maar voor hem was dit echt wel té moeilijk en hij speelt terug WHF sindsdien en dat gaat hem beter af (maar hij blijft een uitzondering). Ik zie soms mensen een demo vragen van WHF of 40K bij ons in de club maar het is nog nooit gebeurt dat ze dan afstappen van WarmaHordes spelen, omgekeerd daarentegen zie ik wel heel vaak (het is gewoon een vaststelling, zeker geen verwijt of iets dergelijks)! Maar gelukkig zijn de WarmaHordes spelers ook zeer open-minded en ook nog geïnteresseerd in andere games, hoor, en veel van die spelers spelen ook nog andere games en sommigen zelfs nog steeds WHF en/of 40K maar het is en blijft een minderheid.
Er hangt een prijskaartje aan vast (gelukkig niet zo hoog als dat van Mass-battle systemen) en uiteindelijk beslis je nog steeds zelf welke figuren je zeker wil en welke niet en hoeveel je er uiteindelijk wil aan besteden, je hoeft niet alles te hebben van een factie om goed te kunnen spelen. Ik ken bijvoorbeeld mensen die van elke factie één of twee 50ptn legertjes kunnen maken en gewoon graag afwisselen terwijl ik er ook ken die alles van één bepaalde factie (behalve de Warcasters dan) 2 tot 3 maal hebben (zelf ben ik daar wat Khador betreft zeker ook bij!
) en nog andere die slechts van één factie een kleine hoeveelheid hebben om toch te kunnen spelen. Uiteindelijk hangt het ook hier af van hoeveel je wil besteden hieraan en hoeveel voldoening je ervoor terugkrijgt (zoals bij elke hobby).
Je zal bij WarmaHordes ook zelden kant en klare lijsten vinden waar je niet mee kan verliezen. Er bestaan lijsten die héél goed werken en waarmee ja vaak zal winnen maar zo'n lijst klakkeloos overnemen en ermee spelen, zonder dat je de finesse van het spel doorhebt, zal echter eerder in het omgekeerde resulteren, je zal nog meer verliezen met zo'n lijsten. ZO'n lijsten vragen meestal veel ervaring en vooral een specifieke volgorde van spelen die gerespecteerd en gevolgd moet worden en daarin schuilt dan ook het probleem om zo'n lijsten te spelen. Daarin en in het feit dat ze niet 100% full proof zijn. Niets is full proof in Warmachine en zelfs na 10 jaar spelen, slagen spelers er nog steeds in om mij te verrassen met een nieuwe combinatie of nieuwe synergie die ik nog niet doorhad.
Er is, jammer genoeg, ook een tornooi scene en net zoals bij de meeste miniature games, ook die van GW bijvoorbeeld, is die voor het grootste deel "broken" en wordt er eerder de nadruk gelegd op "winnen at all costs" tov fun. Er zijn een aantal Pressgangers die dit proberen te doorbreken door geen standaard tornooien te organiseren en zelfs Privateer zelf zoekt naar manieren om deze scene nieuw leven in te blazen (zoals de nieuwe regels voor Spell Draft tornooien die eerder dit jaar gelanceerd werden). Zelf ga ik meestal of organiseer ik meestal enkel nog tornooien die afwijken van de standaard en ik raad ook mensen die met Warmahordes beginnen af om eraan deel te nemen tenzij het is om eens de sfeer op te snuiven van een tornooi of om wat spelervaring op te doen (waarbij ik de bedenking meegeef dat je dan wel waarschijnlijk zal verliezen tegen spelers die zelfs niet uitleggen wat ze precies allemaal doen in een beurt omdat ze veronderstellen dat je dat moet weten en er ook geen tijd voor is --> Deathclock). Net zoals de meeste miniature games is WarmaHordes pas echt leuk als je dit speelt voor de fun en dan nog liefst met een groep, als dan niet vast, die er hetzelfde over denkt. Ook leuk wordt het pas als je een League of Campaign kan meespelen en dat zijn dan weer zaken die ik wel graag organiseer.
Misschien heb je het al door maar ik ben niet gewoon om een "blad voor de mond" te nemen, ik verbloem niet veel en zeg gewoon wat mijn ervaringen of bevindingen zijn maar ik doe dit niet om mensen te kwetsen of af te schrikken. Ik geloof gewoon dat je de dingen moet zeggen en schrijven zoals ze zijn en zowel de voor- als nadelen moet durven aanhalen, ook van spellen die je zelf promoot. Als ik soms de kritiek en commentaar hoor van mensen in mijn directe omgeving over spellen die ik graag speel terwijl zij dan weer helemaal geen kritiek kunnen aanvaarden of "lange tenen" hebben dan vraag ik me soms af waarom mensen zich soms de moeite troosten om iets te promoten.