Gebruikersnaam:   Wachtwoord:  
Zomerspel 2024



Op zoek naar spelers? Zie aparte rubriek onder spelers gezocht.



7 berichten | Pagina 1 van 1 |
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: do 06 okt 2005, 09:32 
Team Bordspelmania
Avatar gebruiker

Berichten: 5977
Woonplaats: Rijen
Zijn er mensen bekend met Alexander de Grote en/of De Eerste Wereldoorlog? Ik hoor/zie eigenlijk weinig van deze spellen, terwijl ze er wel aanlokkelijk uit zien (ja, Phalanxspellen zien er altijd aanlokkelijk uit, maar de om-/be-schrijvingen ook). Iemand ze al gesignaleerd / gespeeld?


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek   Facebook  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr 07 okt 2005, 15:29 
Matroos

Berichten: 45
Woonplaats: Edam
Ik heb laatst de 1e wereldoorlog gespeeld en het is mij goed bevallen. De componenten (vooral het speelbord) zien er goed uit. Het thema is ook goed in het spel verwerkt: je speelt 6 ronden in Europa als geallieerde of centrale (Duitsers en bondgenoten) macht op 11 fronten en hierbij is het de bedoeling om steden te veroveren. Dit levert je overwinningspunten op en bij sommige veroverde steden kan de vijand minder versterkingen inbrengen in de volgende ronde.
Als in een spelronde de vijand (tijdelijk) uitgeschakeld is in een front, dwing je deze tot een overgave punt.
Je kunt winnen door de meeste punten te verzamelen of door overgave van de tegenstander. Overgave gebeurt als volgt: er wordt met de dobbelsteen gegooid en de waarde moet hoger zijn dan het aantal overgavepunten. Zo kan het gebeuren dat het spel vrij plotseling afgelopen kan zijn en je evengoed kan verliezen terwijl je er beter voorstaat!
Door sommigen wordt dit als een nadeel gezien van het spel, maar ik vind het wel een spannend element. Het dwingt je tot effectief inzetten van je legers en keuzes maken: je wilt meer doen dan je kan.
Verder kan je het spel ook in een avond uitspelen.

Alexander de Grote heb ik niet gespeeld. ik hoop dit binenkort wel een keer te doen, want de spelregels spreken me wel aan.


Omhoog
Offline Profiel     
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr 07 okt 2005, 15:46 
Team Bordspelmania
Avatar gebruiker

Berichten: 5977
Woonplaats: Rijen
Dank voor de uitleg! Zijn beide spellen ook een beetje goed te verkrijgen (ik kom te weinig in spellenzaken de laatste tijd... :( )?


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek   Facebook  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr 07 okt 2005, 17:43 
Matroos

Berichten: 45
Woonplaats: Edam
De beide spellen zijn via diverse webwinkels (zie http://boardgames.pagina.nl) wel goed te verkrijgen. Misschien heb je geluk bij V&D. Daar verkopen ze ook Phalanx spellen, maar of deze 2 nieuwelingen al in het assortiment zitten weet ik ook niet.


Omhoog
Offline Profiel     
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr 07 okt 2005, 20:55 
Hazelnoot Ridder
Avatar gebruiker

Berichten: 694
Woonplaats: Hazerswoude
cheezer schreef:
Ik heb laatst de 1e wereldoorlog gespeeld en het is mij goed bevallen. De componenten (vooral het speelbord) zien er goed uit. Het thema is ook goed in het spel verwerkt: je speelt 6 ronden in Europa als geallieerde of centrale (Duitsers en bondgenoten) macht op 11 fronten en hierbij is het de bedoeling om steden te veroveren. Dit levert je overwinningspunten op en bij sommige veroverde steden kan de vijand minder versterkingen inbrengen in de volgende ronde.
Als in een spelronde de vijand (tijdelijk) uitgeschakeld is in een front, dwing je deze tot een overgave punt.
Je kunt winnen door de meeste punten te verzamelen of door overgave van de tegenstander. Overgave gebeurt als volgt: er wordt met de dobbelsteen gegooid en de waarde moet hoger zijn dan het aantal overgavepunten. Zo kan het gebeuren dat het spel vrij plotseling afgelopen kan zijn en je evengoed kan verliezen terwijl je er beter voorstaat!
Door sommigen wordt dit als een nadeel gezien van het spel, maar ik vind het wel een spannend element. Het dwingt je tot effectief inzetten van je legers en keuzes maken: je wilt meer doen dan je kan.
Verder kan je het spel ook in een avond uitspelen.

Alexander de Grote heb ik niet gespeeld. ik hoop dit binenkort wel een keer te doen, want de spelregels spreken me wel aan.


Duidelijk verhaal en het klinkt inderdaad zo goed dat ik het sowieso ga proberen op het SPSP (was ik toch al een beetje van plan :wink: , maar nu zeker!) :P
Iemand Alexander de Grote gespeeld en wil je dat dan met ons wil delen?

_________________
"Alweer een zeven?! " Daar is ie weer... de struikrover slaat toe!


Omhoog
Offline Profiel     
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do 03 nov 2005, 12:46 
Team Bordspelmania
Avatar gebruiker

Berichten: 5977
Woonplaats: Rijen
Ginola schreef:
Ik heb Alexander de grote gespeeld op het SPSP.
Ik vond het erg tegenvallen.


Sssst, niet zeggen! Ik heb het al gekocht (20% korting, vandaar), maar moet nog eens gaan spelen.

Heb WO I ook gezien op het SpSp; dat was duur! Even laten staan nog.


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek   Facebook  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo 09 nov 2005, 14:24 
Hazelnoot Ridder
Avatar gebruiker

Berichten: 694
Woonplaats: Hazerswoude
Ik vond Alexander de Grote wel erg leuk en heb het dan ook gekocht. Juist het inspelen op wat je verwacht dat de tegenstander gaat doen en hierop (verkeerd) anticiperen is erg leuk. Daarnaast speelt het erg makkelijk weg en kan je na een korte uitleg beginnen. Dat betekent dat dit één van de spellen van Phalanx is die wat toegankelijker zijn dan N&S en Waterloo. Dit zijn overigens ook erg goede spellen.

_________________
"Alweer een zeven?! " Daar is ie weer... de struikrover slaat toe!


Omhoog
Offline Profiel     
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
7 berichten | Pagina 1 van 1 |


Opties

  Toon onbeantwoorde berichten 
  Toon ongelezen berichten 
 Afdrukweergave Toon nieuwe berichten 
  Toon actieve onderwerpen 
   
 Feed - Bordspelmania  
 Feed - Nieuwe onderwerpen  
 Feed - Forum - Wargames  
 Feed - Onderwerp - Phalanx' Alexander & WO I  

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 2 gasten


Tags

Alexander de Grote, Eerste Wereldoorlog, Phalanx Games



[ Gebruikersvoorwaarden | Privacybeleid | Cookiebeleid ]



Ondersteund door:
phpBB®